Μητροπολίτης Αντινόης Παντελεήμων: Περί της τελετής της Αναστάσεως

Αγαπητοί εν Χριστώ αδελφοί, 
 
Από σήμερα εισήλθαμε στην περίοδο της Αγίας και Μεγάλης Εβδομάδος. Δυστυχώς, πολλά συμβαίνουν και πολλά έχουν επιβληθεί στην Εκκλησία, ξένα και παράδοξα.
Στο ερώτημα περί του πότε θα πρέπει να γίνει η τελετή της Αναστάσεως, οφείλω να πω ότι: 
 
1) Η σωστή ώρα είναι 12:00 τα μεσάνυχτα. Και τούτο διότι η Ανάσταση του Κυρίου έλαβε χώρα μετά τα μεσάνυχτα της “πρώτης των Σαββάτων”, δηλ. μετά από τα μεσάνυχτα και ξημερώματα της Κυριακής, δηλ. “την πρώτη των Σαββάτων “. Επίσης, η πρώτη επίσκεψη των Μυροφόρων έλαβε χώρα “όρθρου βαθέως”, δηλαδή τις πρώτες ώρες μετά τα μεσάνυχτα. 
 
2) Είναι γνωστόν, ότι ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός έμεινε στα βάθη του Άδου συνολικά για 33 ώρες, όσα αριθμητικά ήταν τα χρόνια της επί γης ζωής Του, με σκοπό να ελευθερώσει τον άνθρωπο από τα δεσμά και την αιχμαλωσία του θανάτου. 
 
3) Η Λειτουργική παράδοση της Εκκλησίας μας, βασισμένη επάνω στην Αγία Γραφή, απαιτεί η Θεία Λειτουργία να τελείται μιά φορά μέσα στο εικοσιτετράωρο. Διότι ο Άγιος Απόστολος Παύλος μας διδάσκει, ότι ο Κύριος μιά φορά πρόσφερε την μοναδική Θυσία επάνω στο Σταυρό. 
 
4) Εκείνος που τελεί δύο Λειτουργίες μέσα στο ίδιο εικοσιτετράωρο ξανασταυρώνει τον Χριστό. Ούτε επιτρέπεται οι πιστοί να κοινωνούν δύο φορές μέσα σε μία ημέρα.
 
5) Οι ιεροί Κανόνες απαιτούν την καθαίρεση όσων τελέσουν δύο Λειτουργίες την ίδια ημέρα.
 
6) Εάν παραθεωρήσουμε τα πιό πάνω, τότε θα μοιάζουμε με τους αιρετικούς Παπικούς και Προτεστάντες, που βρίσκονται εκτός Εκκλησίας. 
 
7) Στα ζήτημα της Πίστεως και Ιεράς Αποστολικής Παραδόσεως δεν χωρεί καμία  “οικονομία”. Η οικονομία εφαρμόζεται μόνον στη χρήση των Ιερών Κανόνων, ουδέποτε σε θέματα Πίστεως. Η  ακρίβεια της τήρησης των Αγιογραφικών, Αποστολικών και Πατερικών Παραδόσεων είναι ζωτικής σημασίας για την γνησία αγάπη μας προς τον Κύριο Ιησού Χριστόν και την ορθοτόμησις της Αληθείας.  
 
8) Ούτε κατά την περίοδον των μεγάλων διωγμών, ούτε την περίοδον της κατακτήσεως των Ιεροσολύμων από τους  Πέρσες και Οθωμανούς κατακτητές τον 7ον αιώνα μ.Χ., ούτε την περίοδον των 400 και αλλού 500 χρόνων της Τουρκοκρατίας, ούτε κατά τους 1ο και 2ο Παγκοσμίους Πολέμους, ούτε σε άλλες πιό θανατηφόρες πανδημίες, κανένας Πατριάρχης, Μητροπολίτης, Επίσκοπος, Ηγούμενος, αλλά ούτε καμία Ιερά Σύνοδος τόλμησε να μεταθέσει την ώρα της Αγίας Αναστάσεως. 
 
9) Τέλος, ποιά η λογική των επιχειρημάτων που προβάλλουν, και απαιτούν να γίνει η Ανάστασις στις 9:00 μ.μ.; Δηλαδή, ο Κορωνοιός COVID-19 υπάρχει τα μεσάνυχτα του Μεγάλου Σαββάτου, αλλά δεν υπάρχει στις 9:00 μ.μ.; Όταν τηρούνται όλα τα υγειονομικά μέτρα, (μάσκες και αποστάσεις) πού είναι το πρόβλημα; 
 
Στις πολιτικές συγκεντρώσεις, στα κορωνοπάρτια, στο άνοιγμα του Τουρισμού και αλλού δεν υπάρχει ο κίνδυνος του Κορωνοιού;  Μόνον μέσα στις Ιερές Ακολουθίες βρίσκεται ο κίνδυνος μετάδοσης του Κορωνοιού COVID-19; Και αποτρέπουν, μάλιστα, οι άπιστοι  να μη μετέχουν οι πιστοί στην Θείαν Κοινωνίαν, αγνωούντες ότι είναι Σώμα και Αίμα του Θεανθρώπου και Σωτήρος μας Ιησού Χριστού, ο Οποίος δεν μεταδίδει ασθένειες,  αλλά, αντιθέτως, θεραπεύει πάσαν νόσον.
 
Λίγη σοβαρότητα, λοιπόν.  Ας μην υποτιμούν την νοημοσύνη του Ελληνικού Ορθοδόξου λαού.
 
Άς προσέξουμε όλοι. “Στώμεν καλώς, στώμεν μετά φόβου”! Άς τηρήσουμε τις αρχαίες Παραδόσεις της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας.
 
Ευελπιστώ, ότι μ’ αυτά τα απλά και σύντομα επιχειρήματα απάντησα στο σοβαρό αυτό ερώτημα. 
 
Υπακοή μετά διακρίσεως απαιτούν οι θεοφόροι Πατέρεα, και όχι τυφλή υπακοή. 
Το βέβαιο και ουσιαστικότερον είναι ότι ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός, ο Υιός του Θεού, αναστήθηκε εκ των νεκρών,  “πρωτότοκος των νεκρών γενόμενος”. Ενίκησε τον θάνατον με τον δικόν Του θάνατον.. “Θανάτω θάνατον πατήσας”
Ο Άγιος Θεός να μας λυπηθεί.
 
+ Ο Μητροπολίτης Αντινόης Παντελεήμων 
Εφησυχάζων Μητροπολίτης Πατριαρχείου Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής
 
Κάλυμνος, 25 Απριλίου,  2021