«ΝΕΑΝΙΚΟΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ»
Ὁμιλία π. Ἀθανασίου Μυτιληναίου
Ἡ ἕκτη δημιουργική ἡμέρα ἀναφέρεται εἰς τήν δημιουργίαν τῶν χερσαίων ζώων καί τήν δημιουργίαν τοῦ ἀνθρώπου. Λέει τό ἱερό κείμενο (Γέν. 1,24-25):
«Καί εἶπεν ὁ Θεός· ἐξαγαγέτω ἡ γῆ ψυχήν ζῶσαν κατά γένος, τετράποδα καί ἑρπετά καί θηρία τῆς γῆς κατά γένος. καί ἐγένετο οὕτως· καί ἐποίησεν ὁ Θεός τά θηρία τῆς γῆς κατά γένος, καί τά κτήνη κατά γένος αὐτῶν καί πάντα τά ἑρπετά τῆς γῆς κατά γένος αὐτῶν· καί εἶδεν ὁ Θεός, ὅτι καλά».
Καί μετά ταῦτα προχωρεῖ στήν δημιουργία τοῦ ἀνθρώπου. Βλέπουμε ἐδῶ τόν Θεόν σέ μιά καινούργια δημιουργική πράξη νά λέγει ἡ γῆ νά ἐξαγάγει ψυχήν ζῶσαν «κατά γένος» πού νά ἀποτελεῖται αὐτή ἡ ψυχή ἡ ζῶσα ἀπό τετράποδα, ἀπό ἑρπετά καί θηρία. Βέβαια, ἐπειδή πάντοτε εἶναι δημώδης ἡ ἔκθεσις τῶν ὅσων περιγράφει ὁ ἱερός συγγραφεύς, γιά αὐτόν τόν λόγο θά λέγαμε ὅτι τά τετράποδα εἶναι τά οἰκιακά ζῶα, τά θηρία δέν εἶναι τά θηρία τοῦ δάσους ἀλλά ἁπλῶς ἐκεῖνα πού δέν εἶναι οἰκιακά, καί τά ἑρπετά -τά γνωστά μας ἑρπετά- ἐκεῖνα τά ὁποῖα ἤ δέν ἔχουν πόδια ἤ ἔχουν μικρά πόδια πού δίδεται ἡ ἐντύπωσις ὅτι ἕρπουν ἐπί τῆς γῆς.
Συνεπῶς, ἔχουμε ἐδῶ τρεῖς κατηγορίες: Τά οἰκιακά ζῶα, ἤτοι τά ἐξημερωμένα ζῶα, τά ζῶα τά ὁποῖα δέν εἶναι ἐξημερωμένα, καί τά ἑρπετά, τά ὁποῖα βεβαίως δέν ἐξημεροῦνται. Ἔτσι κλείνει μέ τήν δημιουργία τῶν ζώων, τήν ἕκτην ἡμέραν κλείνει τό ζωικό βασίλειο. Θά ‘θελα μόνο, ἀναφερόμενοι στήν ἕκτη δημιουργική ἡμέρα, πού ἔχουμε τήν δημιουργία τῶν ζώων τῶν χερσαίων, νά προσέξουμε τό σημεῖο ἐκεῖνο στό ὁποῖο ὁ ἱερός συγγραφέας, ὁ Μωυσῆς, ἀναφέρει τήν φράση «κατά γένος» πέντε φορές! Τί σημαίνει αὐτό; Ἄς μοῦ ἐπιτραπεῖ νά πῶ τήν ἔκφραση, ὡς νά ἐγνώριζε τί θά ἐγίνετο κάποτε εἰς τούς ἀνθρώπους, τί θεωρίες θά ἐπικρατοῦσαν, καί τρόπον τινά διασφαλίζει μέ τήν φράση «κατά γένος» πού ἀναφέρει στό ἱερό κείμενο τήν ἀπάντηση γιά ἐκεῖνα τά ὁποῖα θά ἐλέγοντο ἀπό τούς ἀνθρώπους, γιά νά τούς δώσει ἀποστομωτική ἀπάντηση ὅτι ἐκεῖνα τά ὁποῖα ἰσχυρίζεστε καί ἔχετε σάν θεωρίες δέν εἶναι σωστά. Πρόκειται γιά τήν θεωρία τῆς ἐξελίξεως, πού ὁπωσδήποτε εἶναι μιά θεωρία ἡ ὁποία ξεπέρασε στήν διατύπωσή της τά 100 χρόνια, καί ἡ ἀπάντηση πού παίρνει βρίσκεται στήν φράση τῆς Ἁγίας Γραφῆς «κατά γένος, ὅτι δηλαδή δέν ἔχουμε ἐξέλιξη, διότι ὁ Θεός δημιουργεῖ τά γένη. Αὐτή εἶναι ἡ ἀπάντησις.
Ὅταν λέμε θεωρία τῆς ἐξελίξεως τί ἐννοοῦμε; Καταρχάς, πρέπει νά σᾶς πῶ ὅτι ἐκεῖνος, ὁ ὁποῖος τήν διετύπωσε εἶναι ὁ Darwin, ὁ Δαρβίνος, Ἄγγλος, Κάρολος Δαρβίνος, ὁ ὁποῖος ἔζησε τόν περασμένο αἰῶνα καί διετύπωσε τήν θεωρία του σέ ἕνα βιβλίο πού τό ἐξέδωκε τό 1859 μέ τόν τίτλο: Ἡ καταγωγή τῶν εἰδῶν ἐπί τῇ βάσει τῆς φυσικῆς ἐπιλογῆς. Ὁ Δαρβίνος ἦτο ἕνας φυτοτεχνικός καί ζωοτεχνικός. Δέν ἦτο ἀκριβῶς ἐπιστήμων. Ἀλλά ἕνας τεχνικός, ἕνας ζωοτεχνικός καί φυτοτεχνικός. Ἔκανε πολλά ταξίδια, ἰδίως στήν Νότια Ἀμερική. Εἶχε παρατηρητικότητα. Εἶχε ἕνα ἀγρόκτημα. Ἔκανε παρατηρήσεις στά κουνέλια, πού εἶχε στό ἀγρόκτημά του, καί ἄρχισε νά σκέπτεται μερικά πράγματα, πού βεβαίως πάντοτε ἐτίθεντο εἰς τόν ἄνθρωπο. Ὅλη αὐτή ἡ ποικιλία τῶν ζωντανῶν ὀργανισμῶν ἔχει κανένα σύνδεσμο μεταξύ της; Ἔχουμε ὅλα αὐτά τά ζῶα. Αὐτά τά ζῶα πῶς ὑπάρχουν; Ὑπάρχουν αὐτοτελῶς ἤ ὑπάρχει κάποια σχέσις μεταξύ των; Ὁ Δαρβίνος, λοιπόν, ἄρχισε νά κάνει μιά κατάταξη τῶν πραγμάτων καί νά προσπαθεῖ νά βρεῖ μιά ἄκρη, γιά νά ἀπαντήσει στό θέμα αὐτό. Παρατήρησε, λοιπόν, ὁ Δαρβίνος τό ἑξῆς, ὅτι μέσα στήν φύση ἀνάμεσα στά ζῶα ὑπάρχει ἕνας ἀγῶνας ὑπάρξεως.
Ἕνα μικρό παράδειγμα, μιά πού ὁ ἄνθρωπος ἦταν ζωοτέχνης, εἶχε ἐκτροφεῖο κουνελιῶν στό κτῆμα του. Παρατήρησε, λοιπόν, καί τό παρατηροῦμε καί ἐμεῖς ὅτι μιά κουνέλα μπορεῖ νά κάνει δέκα κουνελάκια. Τά κουνελάκια αὐτά δέν ἔχουν ὅλα τήν ἴδια σωματική κατασκευή. Δηλαδή, ὅλα κουνελάκια εἶναι, ἀλλά τό ἕνα μπορεῖ νά εἶναι πιό δυναμωμένο καί τό ἄλλο νά εἶναι πιό ἀσθενικό. Αὐτά τά δέκα κουνελάκια διαθέτουν μιά ἄλφα, βήτα, γάμμα, δέλτα ζωτικότητα καί ἐνεργητικότητα. Ὅταν ἡ κουνέλα διαθέτει ἄς ποῦμε ὀκτώ μαστούς- παράδειγμα τώρα λέω-ἐνῷ τά κουνελάκια εἶναι δέκα, δύο κουνελάκια δέν πρέπει νά θηλάσουν. Τά δύο αὐτά κουνελάκια, πού δέν πρέπει νά θηλάσουν, κατ’ ἀνάγκη θά εἶναι τά πιό ἀσθενικά, διότι δέν θά ἔχουν τήν δύναμη, γιατί τά ἄλλα θά ἔχουν τήν δύναμη καί θά ὁρμήσουν στούς μαστούς τῆς μάνας των καί θά ἀρχίσουν νά θηλάζουν. Θά πρέπει αὐτά τά δύο πού θά μένουν ἀπέξω, καί τό βλέπουμε αὐτό, νά πᾶνε νά βγάλουν τά ἀντίστοιχα δύο, γιά νά πᾶνε αὐτά νά θηλάσουν. Ἐκεῖνα τά ὁποῖα βγῆκαν, μέ τήν ὄρεξη πού διαθέτουν, θά πᾶνε νά βγάλουν τώρα ἄλλα δύο, καί ἔτσι γίνεται ἕνας ἀγῶνας νά θηλάσουν. Αὐτό τό παρατήρησε ὁ ζωοτέχνης Δαρβίνος. Σκέφτηκε, ὅμως, ὅπως κάθε καλός ζωοτέχνης, αὐτό νά τό προλάβει καί νά πεῖ: Ἡ κουνέλα μου γέννησε δέκα, ἐγώ ἔχω ὀκτώ μαστούς στήν κουνέλα, τί θά κάνω; Θά πάρω ἐγώ τά δυό κουνελάκια τά πιό ἀδύνατα, τά ὁποῖα ἐγώ θά τά διαλέξω, θά τά ἐπιλέξω, προσέξτε τί λέξη εἶπα, θά τά ἐπιλέξω, θά κάνω ἐπιλογή. Θά τά πάρω αὐτά τά δύο, ἄχρηστα εἶναι, θά τά πετάξω. Αὐτή εἶναι μιά τεχνητή ἐπιλογή. Καί εἶπε ὁ Δαρβίνος: Αὐτό πού κάνω ἐγώ, τήν τεχνητή ἐπιλογή, μπορεῖ νά τήν κάνει ἡ ἴδια ἡ φύσις, καί λέγεται φυσική ἐπιλογή.
Αὐτή ἡ φυσική ἐπιλογή πῶς γίνεται; Γίνεται μέ τόν ἀγῶνα περί ὑπάρξεως. Εἶναι δηλαδή ἕνας ἀγῶνας νά ὑπάρξεις. Ὁ ἀγῶνας γιά νά ὑπάρξω ἐπιβάλλει νά ἔχω χαρακτηριστικά πού νά εἶναι καλύτερα καί τελειότερα ἀπό τό διπλανό μου, τό ἀδελφάκι μου. Ἀλλά ὅταν ἐγώ ἔχω κάποια χαρακτηριστικά καλύτερα, δυνατότερα ἀπό τό ἀδελφάκι μου, -ἐδῶ τώρα ἔκανε τό λάθος ὁ Δαρβίνος, γιατί σᾶς εἶπα δέν ἦταν ἐπιστήμων, ἦταν ζωοτέχνης,- ἐγώ θά μεταβιβάσω τά χαρακτηριστικά πού ἔχω στούς ἀπογόνους μου, ἐγώ ἐπέζησα, ἔχω λοιπόν ἀποκτήσει κάποιες δυνατότητες. Τίς δυνατότητές μου τώρα ἐγώ τίς μεταβιβάζω στούς ἀπογόνους μου. Οἱ ἀπόγονοί μου εἶναι βελτιωμένοι σέ σχέση μέ μένα, καί τά ἐγγόνια μου εἶναι περισσότερο βελτιωμένα. Ἀπό βελτίωση σέ βελτίωση μέ αὐτήν τήν ἐπιλογή πού γίνεται ἀπό τόν ἀγῶνα περί ὑπάρξεως ἀρχίζει τό κάθε ζῶο νά ἀποκτάει καί κάποιες ἰδιότητες πού δέν τίς εἶχε ὁ πρόγονός του καί τίς ὁποῖες κληροδοτεῖ στούς ἐπιγόνους. Καί ἔτσι, εἶπε ὁ Δαρβίνος, μέ τόν τρόπο αὐτό ἔχουμε τήν δημιουργία νέων εἰδῶν. Ἀλλά, περιττό νά σᾶς πῶ, ὅτι ἡ ὅλη ὑπόθεση ἔχει μιά ἀφέλεια. Γιατί ὁ Δαρβίνος δέν ἐγνώριζε πολλά πράγματα. Δέν ἐγνώριζε δηλαδή τούς κληρονομικούς παράγοντες, δέν ἐγνώριζε ἐκεῖνα τά ὁποῖα ἤδη εἶχε ἀνακαλύψει ὁ Mendel, δέν ἐγνώριζε τίποτα, τίποτα, τίποτα ἀπό ὅλα αὐτά, καί ἔβγαλε αὐτά τά χονδρικά συμπεράσματα, τά ὁποῖα περιττό νά σᾶς πῶ ὅτι προσεβλήθησαν, καί κάποιο καιρό ἡ θεωρία τοῦ Δαρβίνου πῆγε στήν ἄκρη.
Ὅταν λέμε ἐξέλιξη τί ἐννοοῦμε; Ἔχομε δύο περιπτώσεις ἐξελίξεως. Ἡ μιά περίπτωσις εἶναι ὅταν βλέπουμε νά ἔχουμε τήν δημιουργία τῶν ὄντων εἴτε στό φυτικό βασίλειο εἴτε στό ζωικό βασίλειο ἀπό τά ἀτελέστερα εἰς τά τελειότερα. Στά φυτά τί ἔχουμε; Πρῶτα ἔχουμε τήν πόα- ἄς ποῦμε τό χορτάρι, τά ἀτελῆ φυτά, τά ἄξυλα φυτά, τά ἄκορμα φυτά. Μετά τί ἔχουμε; Ἔχουμε τά ξυλώδη φυτά, μέ πλήρεις καρπούς, σωστούς, κανονικούς. Ἀπό τά ἀτελέστερα στά τελειότερα φυτά. Νά, λοιπόν, μιά ἐξέλιξις. Ἡ πρώτη, λοιπόν, μορφή ἐξελίξεως εἶναι ὅτι πᾶμε ἀπό τά ἀτελέστερα στά τελειότερα. Τό θέμα εἶναι σαφές, ὅτι στήν Ἁγία Γραφή ἐκτίθεται αὐτή ἡ ἐξέλιξις. Δέν ἐννοοῦσε αὐτήν ὁ Δαρβίνος. Οὔτε ἐννοοῦν αὐτήν τήν ἐξέλιξη οἱ ἐξελικτικοί. Ἀλλά, πῶς μπορεῖ νά περνῶ ἀπό τά ἀτελέστερα στά τελειότερα; Ὁ Θεός δημιουργεῖ, ἤ ὑπάρχει κάποιος ἄλλος παράγων ὁ ὁποῖος εἶναι ἔξω ἀπό τόν Θεόν πού δημιουργεῖ; Καί ποιός εἶναι αὐτός ὁ παράγων; Ἀλλά βλέπουμε, ὅμως, ὅτι ὁ Θεός ὅπως δημιουργεῖ δέν περνάει ἀπό τό ἕνα γένος στό ἄλλο. Ἡ θεωρία ὅμως τῆς ἐξελίξεως κινεῖται μέ τήν δευτέρα ἔννοια τῆς ἐξελίξεως, δηλαδή πῶς θά δικαιολογήσω, πῶς θά ἑρμηνεύσω τό πέρασμα ἀπό τό ἕνα ζῶο στό ἄλλο ζῶο. Αὐτό λέγεται θεωρία τῆς ἐξελίξεως καί ὄχι ὅπως ἐκτίθενται μέσα στό βιβλίο τῆς γενέσεως, ὅτι περνάω ἀπό τά ἀτελέστερα εἰς τά τελειότερα ὄντα.
Ἕνα εἶναι ἀληθές. Ἡ ἀδυναμία τῆς θεωρίας νά ἐξηγήσει τό πῶς ἔχουμε τό πέρασμα ἀπό τό ἕνα γένος στό ἄλλο γένος. Πῶς μποροῦμε νά δικαιολογήσουμε τήν σύνδεση τῶν γενῶν; Δηλαδή μέ ἄλλα λόγια εἶναι αὐτό πού λένε «Θεωρία». Τί θά πεῖ θεωρία; Θεωρία θά πεῖ ἕνα ἐπιστημονικό πιστεύω. Ἡ θεωρία δέν εἶναι ἐπιστημονική ἀλήθεια, στηρίζεται σέ μερικές παρατηρήσεις, ἀλλά οὐδέποτε, ὅμως, εἶναι ἐπιστημονική ἀλήθεια. Ἀπό ποῦ ξεκινάει; Ξεκινάει ἀπό μιά εἰκασία, ἀπό μιά φαντασία, ἀπό μιά διαίσθηση τοῦ ἐπιστήμονος. Κατόπιν, κάνει μιά ὑπόθεση, χτίζει μιά θεωρία καί προσπαθεῖ νά τήν ἀποδείξει μέ τά δεδομένα τῶν παρατηρήσεων πού ἔχει ἤ τῆς διαισθήσεως πού διαθέτει. Ἐάν τά δεδομένα αὐτά ἐπαληθεύσουν τήν θεωρία, ἀλλά τήν ἐπαληθεύουν ἐν παντί τόπῳ καί χρόνῳ, ἀπό ὁποιονδήποτε ὁπουδήποτε, τότε ἡ θεωρία αὐτή ἡ ἐπιστημονική γίνεται ἐπιστημονική ἀλήθεια, καί πιά δέν χωράει τίποτα, εἶναι ἀλήθεια ἐπιστημονική. Ἀλλά, ἐάν εἶναι ἐπιστημονική θεωρία, τότε δύναται νά ἀντικατασταθεῖ ἀπό μιά ἄλλη θεωρία τελειότερη. Καί πράγματι ἔχουν περάσει ἀπό τό 1859 123 ἕως 124 χρόνια μέχρι σήμερα- πού ἔχουμε τήν θεωρία τοῦ Δαρβίνου- καί ὑπῆρξαν ἐποχές πού ξεχάστηκε καί ξανάρθε πάλι στήν ἐπιφάνεια, πού δείχνει ὅτι δέν εἶναι ἐπιστημονική ἀλήθεια! Συνεπῶς, δέν μποροῦμε νά λέμε ὅτι ὁπωσδήποτε ἔχουμε τήν καταγωγή τῶν εἰδῶν κατά ἐξελικτικό τρόπο. Ἐδῶ μάλιστα, ἕνας καθηγητής ξένος ἔλεγε τά ἑξῆς: Εἶναι ἤ δέν εἶναι κανείς ὀπαδός τῆς θεωρίας τῆς ἐξελίξεως ὄχι γιά λόγους πού προέρχονται ἐκ τῆς φυσικῆς ἱστορίας, ἀλλά ἀναλόγως τῶν φιλοσοφικῶν του γνωμῶν. Τί θά πεῖ αὐτό; Ἐδῶ προσέξτε! Ἐδῶ θά ρίξουμε μιά ματιά στήν ἱστορία τῶν πραγμάτων. Τό ξέρετε ὅτι ἡ θεωρία τοῦ Δαρβίνου εἶναι μιά θεωρία πού ποτέ δέν ἔπιασε τό θέμα ἄνθρωπος; Οὐδέποτε ὁ Δαρβίνος διεκήρυξε ὅτι δέν πιστεύει εἰς τόν Θεόν; Τότε περί τίνος πρόκειται;
Νά σᾶς πῶ περί τίνος πρόκειται: Ὅταν διετυπώθη ἡ θεωρία τοῦ Δαρβίνου, ὑπῆρχε ὁ ὑλισμός* πού μεσουρανοῦσε τόν περασμένο αἰῶνα. Ἐπειδή δέ ἐπικρατοῦσε ὁ ὑλισμός τόν περασμένο αἰῶνα, ὅταν εἶδε τήν θεωρία τοῦ Δαρβίνου γαντζώθηκε ἀπό τήν θεωρία τοῦ Δαρβίνου, γιατί λέτε; Καί προχώρησε παραπέρα ἀπό τήν θεωρία ὅπως τήν διατύπωσε ὁ Δαρβίνος. Γιατί λέτε; Γιά νά ἀποδείξει ὅτι, ἄν ὁ ἄνθρωπος κατάγεται ἀπό τόν πίθηκο καί ὁ πίθηκος ἀπό τό παραπέρα ζῶο καί ἀπό τό παραπέρα καί φθάνουμε σέ ἕνα μονοκύτταρο ὀργανισμό καί ὁ μονοκύτταρος ὀργανισμός ἔγινε μόνος του ἀπό τήν νεκρά ὕλη κατά τήν αὐτόματο γένεση, τότε δέν ὑπάρχει Θεός! Καί ἅμα δέν ὑπάρχει Θεός, τότε δέν ἔχουμε νά δώσουμε λογαριασμό γιά τίς πράξεις μας σέ κανέναν. Νά τό πῶ ἔτσι ἁπλά; Πολύ ἁπλά: Τότε εἶναι περιττό νά πιστεύω ὅτι ὑπάρχει κόλασις καί παράδεισος. Ἐκεῖνο πού ἐνοχλεῖ τόν ἄνθρωπο εἶναι αὐτή ἡ μεταφυσική θέσις ὅτι ὑπάρχει Κρίσις, ὑπάρχει κόλασις καί παράδεισος. Ἄν ὑπάρχει κόλασις, πρέπει νά πείσω τόν ἑαυτό μου ὅτι δέν ὑπάρχει, καί γιά νά πῶ δέν ὑπάρχει κόλασις θά πῶ ὅτι δέν ὑπάρχει Θεός. Ἀλλά πότε θά τό πῶ αὐτό; Θά τό πῶ ὅταν δέν θά θέλω νά ἀλλάξω τήν ζωή μου, διότι ὑπάρχουν δύο θέσεις. Ἤ θά ἀλλάξω τήν ζωή μου ἀπέναντι στόν Θεό καί θά συμμορφωθῶ μέ τό θέλημά Του ἤ θά πῶ δέν ὑπάρχει ὁ Θεός καί θά μείνω στό δικό μου τό θέλημα. Ἕνα ἀπό τά δύο. Ἐάν προτιμήσω τελικά νά πῶ ὅτι δέν ὑπάρχει ὁ Θεός, τότε ὁπωσδήποτε τήν ἔχω ἀνάγκη τήν θεωρία τῆς ἐξελίξεως, γιά νά ὑποστηρίξω ὅτι ὁ ἄνθρωπος κατάγεται ἀπό τόν πίθηκο καί συνεπῶς γιά νά πῶ ὅτι δέν ὑπάρχει ὁ Θεός. Στήν ἐποχή μας δέν μεσουρανεῖ ὁ θεωρητικός ὑλισμός, ὁ θεωρητικός ὑλισμός μεσουράνησε τόν περασμένο αἰῶνα. Ἀλλά, στόν αἰῶνα μας ἔχουμε τούς καρπούς τοῦ ὑλισμοῦ πού θεμελιώθηκε θεωρητικά τόν περασμένο αἰῶνα, καί ζοῦμε τούς καρπούς. Δηλαδή, σήμερα ἔχουμε τήν ὑλιστική ζωή, τόν ὑλιστικό τρόπο τοῦ σκέπτεσθαι. Καί ἐπειδή ὑπάρχουν συστήματα- πεῖτε κοινωνικά, πεῖτε φιλοσοφικά, τά ὁποῖα ἔχουν ὑλιστική βάση, ἀρνοῦνται τόν Θεό, ἀναμφισβήτητα ἔχουν πάρα πολύ μεγάλη ἀνάγκη γιά νά στηριχθοῦν δῆθεν θεωρητικά ἀπό τήν θεωρία τῆς ἐξελίξεως.
Γιά αὐτόν τόν λόγο τά τελευταῖα χρόνια ξαναβγῆκαν ἀπό τό μουχλιασμένο χρονοντούλαπο αὐτές οἱ μουχλιασμένες πραγματικά θεωρίες, φρεσκαρίστηκαν, ξανατυπώθηκαν σέ καινούργια βιβλία μέ καινούργιο χαρτί ἰλουστρασιόν, θεωρίες πού βάλανε καί σκίτσα κλπ., κλπ.. Καί τίς τριγυρίζουν σάν τήν τελευταία λέξη τῆς στήλης, γιατί ἔχουν ἀνάγκη νά στηριχθοῦν. Ἡ θεωρία τῆς ἐξελίξεως αὐτήν τήν στιγμή, ὅπως προσφέρεται, μᾶλλον μπερδεύει τά πράγματα παρά τά ἐξηγεῖ. Ἔχω ἕνα καινούργιο ἄρθρο πού ἀναφέρεται στό σημεῖο αὐτό καί λέγει ὅτι ἡ θεωρία τῆς ἐξελίξεως ἐδημιούργησε περισσότερα προβλήματα παρά ἔλυσε. Καί αὐτήν τήν στιγμή παραμένει πάντοτε μιά θεωρία μέ τά πάρα πολλά ἀδύνατά της σημεῖα, χωρίς νά μπορεῖ νά ἐξηγήσει βασικά τίποτε ἀπό κεῖνα τά ὁποῖα ἀπασχολοῦν τόν ἄνθρωπο. Καί, ὅμως, προσφέρεται σάν ἐπιστημονική ἀλήθεια ὅτι ὁ ἄνθρωπος κατάγεται ἀπό τόν πίθηκο. Κανείς δέν μπόρεσε νά τό ἀποδείξει αὐτό! Γιατί ἀποτελεῖ, ξαναλέω ἄλλη μιά φορά, μιά ἐπιστημονική θεωρία. Τίποτε ἄλλο. Δέν εἶναι ἐπιστημονική ἀλήθεια! Παραμένει ἕνα πρόβλημα, πρόβλημα ἄλυτο, πού ἡ Ἁγία Γραφή μας τό λύνει ἔτσι: Τό κάθε γένος ἔτυχε ἰδιαιτέρας δημιουργικῆς ἐκ μέρους τοῦ Θεοῦ πράξεως. Γι’ αὐτό δέν διστάζει νά γράφει ὁ ἱερός συγγραφεύς, ὁ Μωυσῆς, συνεχῶς καί συνεχῶς ὅτι ὁ Θεός ἔκανε ἐκεῖνο καί ἐκεῖνο καί ἐκεῖνο, γιά καθετί «κατά γένος», «κατά γένος», «κατά γένος». Ἔτσι, προκειμένου νά ὑποστηριχθεῖ ἡ ἀπιστία, προκειμένου νά κτυπηθεῖ τό Εὐαγγέλιο, νά κτυπηθεῖ ἡ Ἁγία Γραφή, νά κτυπηθεῖ ὁ Θεός, -οἱ ἄνθρωποι δυστυχῶς δέν ἔχουν μέσα τους τιμιότητα,- δυστυχῶς, βάζουν ὑπηρέτρια τήν ἐπιστήμη στίς ποικίλες σκοπιμότητες γιά νά σερβίρουν τό ψεῦδος. Ἄς προσέχουμε, λοιπόν, στά σερβιριζόμενα ψεύδη, γιά νά μπορέσουμε πραγματικά νά μάθουμε καί νά γνωρίσουμε τήν πραγματικότητα καί τήν ἀληθινή ἐπιστήμη.
* Ὑλισμός εἶναι τό σύστημα ἐκεῖνο τό φιλοσοφικό πού ἀπορρίπτει τήν ἔννοια τοῦ Θεοῦ καί συνεπῶς τήν Δημιουργία, δέχεται τήν ὕλη αἰωνία, αὐθύπαρκτον καί αὐτοδημιουργοῦσα.
Νεανικό Περιοδικό «ΡΩΜΝΙΟΣ», Τεύχος 33.
Σχετικά με το περιοδικό ΡΩΜΝΙΟΣ