«Τέκνον Τιμόθεε, πιστὸς ὁ λόγος καὶ πάσης ἀποδοχῆς ἄξιος»
π. Γεωργίου Θανάσουλα
Ὅ Ἀπόστολος Παῦλος, ἀδελφοί μου, ὅπως ἀκούσαμε στὴν ἀποστολικὴ περικοπὴ πρὶν ἀπὸ λίγο, γράφει πρὸς τὸν Τιμόθεο καὶ τὸν νουθετεῖ γιὰ τὸ ποιὰ πρέπει νὰ εἶναι ἡ συμπεριφορά του πρὸς τὸν Θεὸ καὶ πρὸς τὸ ποίμνιό του. Τοῦ γράφει ὅτι ὁ λόγος αὐτὸς εἶναι ἀληθινὸς, βέβαιος, πὲρα ἀπὸ κάθε ἀμφισβήτηση καὶ ἀμφιβολία· εἶναι ἄξιος νὰ τὸν παραδεχθεῖ κανεὶς μὲ ὅλη του τὴν καρδιὰ. Ποιὸς ὅμως εῑναι ὁ Λόγος αὐτὸς, στὸν ὁποῖο ἀναφέρεται ὁ Ἀπόστολος. Καὶ ἐπειδὴ αὐτὸν τὸν λόγο δὲν τὸν ἀναφέρει ἡ σημερινὴ ἀποστολικὴ περικοπὴ, θὰ πρέπει νὰ τὸν ἀναζητήσουμε στὸν προηγούμενο στίχο τῆς πρὸς Τιμόθεον ἐπιστολῆς του, ὁ ὁποῖος λέγει τὰ ἐξῆς: «Νὰ γυμνάζεις δὲ, νὰ ἀσκεῖς καὶ νὰ συνηθίζεις τὸν ἑαυτὸ σου στὴν ἀληθινή εὐσέβεια. Διότι ἡ μὲν σωματικὴ γυμναστικὴ καὶ ἐξάσκηση γιὰ λίγο χρόνο καὶ σὲ μικρὰ ζητήματα εἶναι ὠφέλιμος, γιὰ τὸ λόγο ἀναφέρεται μόνο στὸ φθαρτὸ σῶμα. Ἡ εὐσέβεια ὅμως εἶναι ὠφέλιμη σὲ ὅλα, στὴ ψυχὴ καὶ στὸ σῶμα, διὸτι ὑπόσχεται καὶ προσφέρει ἀγαθὰ, γιὰ τὴν παροῦσα καὶ μέλλουσα ζωὴ. Αὐτὸν λοιπὸν τὸν λόγο βεβαιώνει ὁ Ἀπόστολος ὅτι εἶναι πιστὸς καὶ ἄξιος ἀποδοχῆς ἀπὸ ὅλους. Ὁ λόγος περὶ εὐσεβείας. Ἀλλά τὶ εἶναι ἡ εὐσέβεια; Ἄν ἀνοίξουμε τὸ λεξικὸ θὰ δοῦμε ὅτι εὐσέβεια σημαίνει τὸν σεβασμὸ πρὸς τὸν Θεὸ· σημαίνει τὴν ἐκπλήρωση τῶν καθηκόντων μας πρὸς αὐτὸν. Εὐσέβεια εἶναι ἡ καθαρὴ πίστις καὶ ὁ ὁρθὸς βίος, λέγει ὁ Θεόφραστος Βουλγαρίας, ὁ δὲ ἅγιος Μάξιμος ὀ ὁμολογητὴς λέγει ὅτι εἶναι: «τῶν καθηκόντων ἀνόθευτος εἴδησις καὶ ἐπιστήμη». Καὶ ὁ Πέτρος ὁ ἐκ Δαμασκοῦ μᾶς λέγει ὅτι «ἡ εὐσέβεια δὲν εἶναι μιᾶς ἀρετῆς μόνον ὀνομασία, ἀλλά ἔτσι ἀποκαλοῦνται ὅλες οἱ ἀρετὲς μαζὶ». Εὐσεβὴς εἶναι ἐκεῖνος ποὺ δουλεύει καλῶς, ποὺ ἔχει δηλαδὴ καθαρὴ πίστη, σωστὸ βίο καὶ φόβο Θεοῦ ἀπὸ τὸν ὁποῖο πηγάζει ἡ εὐσέβεια. Ὅποιος ἔχει καθαρὴ συνείδηση, αὐτὸς χαίρεται καὶ εὐφραίνεται στὴν παρούσα ζωὴ, ἐλπίζοντας νὰ ἀπολαύσει τὶς βέβαιες ἐπαγγελίες τῶν μελλόντων ἀγαθῶν, ἀλλά καὶ ἐκεῖ στὸν ἄλλον αἰῶνα ἀπολαμβάνει τὴν ἀληθινὴ ζωὴ καὶ μακαριότητα, ἡ ὁποία καθώς ὁ ἴδιος ὁ Κύριὸς μας βεβαίωσε «αὐτὴ ἐστὶν ἡ αἰώνιος ζωὴ, ἵνα γινώσκωσὶ σε τὸν μόνον ἀληθινὸν Θεὸν καὶ ὅν ἀπέστειλας Ἰησοῦν Χριστὸν».
Γι’ αὐτὴν τὴν ἐπαγγελία κοπιάζουμε καὶ δεχόμαστε τοὺς ἐμπαιγμούς καὶ τὶ;ς ὕβρεις τῶν ἀπίστων, γιατὶ ἐλπίζουμε ὅτι ὁ Θεὸς ποὺ θὰ μᾶς ἀνταμείψει, εἶναι ὁ ἴδιος ὁ ζῶν Θεὸς, ὁ ὁποῖος ζεῖ ἀϊδίως καὶ αἰωνίως καὶ ὁ ὁποῖος εἶναι ἡ πηγὴ τῆς ζωῆς. Θὰ μεταδώσει λοιπὸν μακαρίαν ζωὴν σὲ ὅσους τὸν ὑπηρετοῦν. Πολλοὶ ὑπηρετοῦν ἐπιγείους βασιλεῖς καὶ ἄρχοντες καὶ χάνουν γι’αὐτοὺς τὴν ζωή τους· ὅμως δὲν ἀπολαμβάνουν τὸν μισθόν τους μετὰ τὸν θάνατὸν τους. Ἀντίθετα ὁ δικὸς μας Θεὸς –Βασιλεὺς, ἐπειδὴ ζεῖ πάντοτε, ἐπόμενον εἶναι νὰ δίνει πάντοτε καὶ μετὰ τὸν σωματικόν θάνατον τὶς ἀντιμισθίες τῶν κόπων μας. Καὶ κάτι ἀκόμη. Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος λέγει ὅτι ὁ δικὸς μας Θεὸς εἶναι σωτῆρας πάντων, δηλαδὴ ὅλων τῶν ἀνθρώπων, ὄχι μόνον σὲ ἕνα μέρος μόνον τῆς γῆς, ἀλλὰ πανταχοῦ αὐτῆς, πιστοὺς καὶ ἀπίστους, τοὺς ὁποίους φροντίζει καὶ προστατεύει ἀπὸ τοὺς κινδύνους τῆς παρούσης ζωῆς. Καὶ ἐὰν ἐδῶ σώζει τοὺς ἀπίστους, πολὺ περισσότερον θὰ σώσει καὶ θὰ ἀνταμείψει τοὺς πιστοὺς του στὴν μέλλουσαν ζωὴν. Συνεχίζοντας ὁ Ἀπόστολος Παῦλος παραγγέλει στὸν Τιμόθεο νὰ διαβιβάσει καὶ διδάξει σὲ πιστοὺς καὶ ἀπίστους «τὸ ἐν εὐσεβείᾳ γυμνάζεσθαι, τὸ προσμένειν τὰς ἀντιδόσεις, καὶ τὸ ὀρᾶν τὸν ἀγωνοθέτην». Συγχρόνως δὲ δίνει σὲ αὐτὸν συμβουλές πῶς θὰ κατωρθώσει νὰ ἐπιτύχει στὸν ὑπὲρ τῆς εὐσεβείας ἀγῶνα του, ἀλλά καὶ πῶς θὰ μεταδώσει στοὺς πιστοὺς αὐτὰ τὰ θεῖα μηνύματα. Πρῶτα τὸν συμβουλεύει νὰ ζεῖ αὐτὸς , παρά τὸ νεαρὸν τῆς ἠλικίας του, βίον φρονίμου καὶ ἐναρέτου γέροντος, μακρυὰ ἀπὸ νεανικὲς ματαιότητες καὶ ἐπιπολαιότητες· νὰ γίνει παράδειγμα πρὸς μίμηση καὶ στοὺς λόγους καὶ στὴ συμπεριφορὰ· νὰ παρέχει παντοῦ καὶ πάντοτε τὸν ἐαυτὸ του τύπον καὶ ὑπόδειγμα ἐνάρετης ζωῆς καὶ ἁγιότητας. Ὅλα δὲ αὐτὰ τὰ ἐπιτυγχάνει κανεὶς μὲ τὴν ἀνάγνωση τῶν Ἁγίων γραφῶν, μὲ τὴν παρηγοριὰ καὶ νουθεσία τῶν θλιβομένων καὶ κλωνιζομένων πιστῶν καὶ μὲ τὴν διδασκαλία τῶν λόγων τοῦ Θεοῦ. Ἀκόμη τὸν προτρέπει νὰ μὴ
ν παραμελεῖ νὰ καλλιεργεῖ τὰ χαρίσματα μὲ τὰ ὁποῖα τὸν ἔχει προικίσει ὁ Θεὸς. Καὶ καταλήγει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος. Σὲ ὅλα αὐτὰ νὰ καταγίνεται μὲ βαθειά σκέψη· νὰ γυμνάζει μὲ μεγάλη φροντίδα τὸν ἐαυτὸ του στὴν
εὐσέβεια πρὸς τὸν Θεὸν μὲ κύριο στόχο καὶ σκοπὸ νὰ γίνει φανερὴ ἡ πρόοδὸς του σὲ αὐτὰ σὲ ὅλους, ὥστε νὰ εἶναι ὑπόδειγμα γιὰ ὅλους τοὺς πιστοὺς.
Ἀδελφοί μου. Τὰ λόγια καὶ οἱ παραινέσεις αὐτὲς τοῦ Ἀποστόλου Παύλου δὲν ἀπευθύνονται μόνον πρὸς τὸν Τιμόθεο, ἀλλά καὶ σὲ ὅλους ἐμᾶς. Ἀπευθύνονται στὸν κάθε ἕναν ἀπὸ ἐμᾶς ἀτομικὰ. Μᾶς προσκαλεῖ στὸν ἀγῶνα τῆς εὐσεβείας, σὲ ἕναν ἀγῶνα, ὁ ὁποῖος δὲν γνωρίζει διακοπὲς, δὲν γνωρίζει χαλάρωση τῶν προσπαθειῶν μας καὶ τῆς ἐπαγρυπνήσεὼς μας. Δὲν ἀρκεῖ νὰ πιστεύουμε στὸν Θεὸ, νὰ ἀπορρίπτουμε τὶς πλάνες καὶ τοὺς μύθους τῶν ἀσεβῶν, ἀλλὰ ὀφείλουμε νὰ ἀσκοῦμε τοὺς ἑαυτοὺς μας στὴν εὐσέβεια μετὰ φόβου Θεοῦ. Δὲν φθάνει νὰ μισοῦμε τὸ κακὸ. Πρέπει νὰ προσκολλώμεθα στὸ ἀγαθὸν. «Παύσασθε ἀπὸ τῶν πονηριῶν ἡμῶν, λέγει ὁ Προφήτης Ἠσαῒας καὶ μάθετε καλὸν ποιεῖν». Ἀμὴν.