π. Γεωργίου Θανάσουλα
Ἡ ἁγία τοῦ Χριστοῦ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία ἑορτάζει σήμερα, Ἀδελφοί μου, ἑορτήν λαμπρά καὶ χαρμόσυνη. Ἑορτάζει τὴν νίκη καὶ τὸν θρίαμβον αὐτῆς ἐναντίον ὅλων ἐκεῖνων, οἱ ὁποῖοι διὰ μέσου τῶν αἰώνων προσπάθησαν καὶ προσπαθοῦν καὶ σήμερα μὲ κάθε τρόπο καὶ μέσο νὰ τὴν καταπολεμήσουν. Εἶναι δὲ σημαντικό ὅτι «οἱ τὰ πάντα καλῶς διαταξάμενοι Πατέρες» καθόρισαν νὰ συνδέεται ἡ ἑορτή τῆς Ὀρθοδοξίας, μὲ τὴν ἀναστήλωση τῶν ἱερῶν εἰκόνων καὶ τὴν ἦττα τῶν εἰκονομάχων, γιατὶ ἡ εἰκόνα στὴν ὀρθόδοξη Ἐκκλησία ἀποκαλύπτει τὴν στενή σχέση μεταξύ κτιστῆς καὶ ἀκτίστου φύσεως, καὶ μάλιστα φανερώνει τὴν ἀλήθεια ὅτι τὸ ἄκτιστο χαριτώνει καὶ μεταμορφώνει τὸ κτιστό.
Στὴν ὅλη συζήτηση ποὺ ἔγινε γιὰ τὸ θέμα αὐτό, κυρίαρχη θέση κατεῖχε τὸ πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ, στὸ ὁποῖο ἐνώθηκε ἡ θεία μὲ τὴν ἀνθρώπινη φύση ἀτρέπτως, ἀσυγχύτως, ἀδιαιρέτως καὶ ἀναλλοιώτως. Ἐπειδή ὁ Χριστός μὲ τὴν ἀνανθρώπησή Του ἀνέλαβε τὴν ἀνθρώπινη φύση καὶ τὴν θέωσε, γι’αὐτό καὶ εἶναι δυνατόν νὰ ἁγιογραφοῦμε τὸ πρόσωπο Του ἀλλά καὶ τὰ πρόσωπα τῶν Ἁγίων. Καὶ αὐτό φανερώνει περίτρανα ὅτι ὁ μὲν ἄνθρωπος εἶναι ἡ περίληψη ὅλης τῆς δημιουργίας, ὁ δὲ Χριστός εἶναι τὸ κέντρο καὶ ἡ ἀναφορά ὅλου τοῦ κόσμου. Τὰ αἴτια τῆς εἰκονομαχίας, ἡ ὁποία ταλαιπώρησε γιὰ 120 περίπου χρόνια τὴν Ἐκκλησία μας εἶναι πολλά καὶ ποικίλα καἲ ὡς συνήθως οἱ ἱστορικοί δὲν συμφωνοῦν μεταξύ των. Ὅμως θὰ μπορούσαμε ἀπλῶς νὰ ἀναφέρουμε τὰ σπουδαιότερα, καὶ αὐτά ἦσαν: 1ον) ἡ ὕπαρξις ἑνός ἰδιοτύπου συντηριτισμοῦ μερικῶν Χριστιανῶν, οἱ ὁποῖοι δὲν χρησιμοποιοῦσαν τὶς ἱερές εἰκόνες φοβούμενοι μήπως περιπέσουν στὴν εἰδωλολατρεία. 2ον) αἴτιον ἦταν ἡ παρουσία πολλῶν αἰρετικῶν ἀπόψεων ποὺ ὑπῆρχαν στὴν ἀνατολή καὶ κυρίως τοῦ δοκιτισμοῦ καὶ τοῦ μονοφυστισμοῦ. Καὶ οἱ δύο αὐτ[ες αἰρέσεις παραθεωροῦσαν τὸ κτιστό πρὸς χάριν τοῦ ἀκτίστου καὶ ὑποτιμοῦσαν τὸ ἀνθρώπινο σῶμα. 3ον) αἴτιον ἦταν ὁ ὁρθολογισμός καὶ τὸ διάχυτο μεταρρυθμιστικό πνεῦμα. Ὅταν μελετήσει κανείς ὅλη τὴν εἰκονοκλαστική κίνηση, θὰ διαπιστώσει ὅτι διακρινόταν ἀπό ἄγνοια τῶν βασικῶν στοιχείων τῆς ὀρθόδοξης παράδοσης. Δὲν στηριζόταν καθόλου σὲ θεολογικά στηρίγματα καὶ δὲν εἶχε θεολογικά κριτήρια, ἀλλά ἐπικρατοῦσε ἕνας στοχασμός, ἑνας ὀρθολογισμός, ἐν ὀνόματι μιᾶς καθαρῆς θρησκείας. Πρόκειται γιὰ τὸν ἴδιο πειρασμό ποὺ βέπουμε ἀργότερα στὴ δύση μὲ τὴν κίνηση τῶν Προστεταντῶν ποὺ στρεφόταν ἐναντίον καὶ τῶν ἱερῶν εἰκόνων. Πρόκειται ἀκόμη καὶ γιὰ τὴν προσπάθεια ἐκμηδενισμοῦ τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας καὶ τῆς θρησκείας τὴν ὁποίαν καταβάλουν οἱ σημερινοί ἄθεοι κυβερνῆτες τῆς πατρίδος μας, οἱ ὁποῖοι ἐμφορούμενοι ἀπό τὰ ἴδια ἀρνητικά στοιχεία μὲ τοὺς ἀνά τοὺς αἰῶνες πολέμιους, αἰρετικούς καὶ διῶκτες τῆς Ἐκκλησίας μας, θέλουν καὶ αὐτοί νὰ ἐξορθολογήσουν τὴν θέση τῆς ὀρθοδοξίας μέσα στὸ σύγχρονο δῆθεν ἀνεξήθρησκο κράτος. Ὄμως ἡ λογική δὲν μπορεῖ νὰ εἶναι κριτής ὅλων τῶν γνωστικῶν δυνάμεων καὶ ἡ πίστις δὲν περιορίζεται στὴ λειτουργία τῆς λογικῆς ἀλλά πάνω καὶ πέρα ἀπό αὐτήν. Καὶ 4ον. ἡ εἰκονομαχία στὴν πραγματικότητα ἦταν σύγκρουση μεταξύ τοῦ ἑλληνικοῦ καὶ τοῦ ἀνατολικοῦ κόσμου. Ἡ νίκη τῶν εἰκονοφίλων ἦταν νίκη τῆς Ὀρθοδοξίας ἐναντίον τῆς αἰρέσεως ἀλλά ταυτόχρονα ἦταν καὶ νίκη τοῦ ἑλληνισμοῦ ἐναντίον τῆς προσπάθειας τῶν ἀσιαστῶν νὰ εἰσβάλουν στὴν Ρωμαϊκή αὐτοκρατορία. Μήπως καὶ σήμερα δὲν γίνεται ἡ ἴδια προσπάθεια μὲ τὶς ἰνδουϊστικές κυρίως ὀργανώσεις, οἱ ὁποῖες προσπαθοῦν νὰ ἐπιβάλλουν τὶς ἀντιλήψεις τῆς ἀσιατικῆς ἀνθρωπολογίας περί κάρμα καὶ μετενσάρκωσης; Εἶναι ἀνάγκη ὅμως νὰ σημειωθεῖ ὅτι ὅταν μιλάμε γιὰ ὀρθοδοξία, γιὰ τὴν νίκη καὶ τὸν θρίαμβό της, καὶ ὅταν κάνουμε λόγο γιὰ ἑορτή τῆς ὀρθοδοξίας δὲν πρέπει νὰ τὸ ἐννοοῦμε ἰδεολογικά. Ἡ ὁρθοδοξία δὲν εἶναι ἕνα θεωρητικό φιλοσοφικό σύστημα ἀληθειῶν, δὲν εἶναι μία ἰδεολογία, ἡ ὁποία πρέπει νὰ ἀντιπαραταθεῖ πρὸς τὶς ἄλλες ἰδεολογίες ποὺ ὑπάρχουν. Εἶναι γνωστὸ ὅτι ἡ ἰδεολογία σχετίζεται μὲ τὴν λογικοκρατία, τὴν ἰδεοληψία, τὸν φανατισμό καὶ τὸν ὁλοκληρωτισμό. Ὅλα αὐτά δὲν συνδέονται μὲ τὴν ὀρθοδοξία, γιατὶ ὅταν ἀναφερόμαστε σὲ αὐτήν, δὲν κάνουμε ἁπλῶς λόγο γιὰ ὀρθοδοξία, ἀλλά γιὰ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία. Ἡ ὁρθοδοξία εἶναι ἡ ὀρθή δόξα, δηλαδή ἡ ἀληθινή πίστη τῆς Ἐκκλησίας. Καὶ φυσικά ὅταν κάνουμε λόγο γιὰ ἐκκλησία ἐννοοῦμε τὸ θεανθρώπινο σῶμα τοῦ Χριστοῦ, τὴν Ἐκκλησία τῶν προφητῶν, Ἄποστόλων, Πατέρων, μαρτύρων, ὁσίων, οἰκουμενικῶν Συνόδων, μία κοινωνία καὶ κοινότητα στὴν ὁποία ἀνήκουν ὅλοι ὅσοι ἔχουν βαπτησθεῖ καὶ ἔχουν βεβαίαν τὴν πίστη. Δὲν μποροῦμε νὰ ἀπομονώσουμε τὴν πί-
στη – ἀλήθεια ἀπό τὴν Ἐκκλησία κοινότητα. Ἡ ὁρθοδοξία δὲν εἶναι ἕνα θεολογικό σύστημα ἀλλά μία ὁρισμένη κοινότητα, μὲ οἰκογενειακό κλίμα, μὲ ὁρισμένη λατρεία, τὰ ὁποία δὲν μποροῦμε νὰ ἀποκόψουμε ἀπό τὴν διοίκησή της καὶ γενικά τὸ συνολικό ἱερατικό της πολίτευμα, γιατὶ ἄν ἡ ὀρδοδοξία εἶναι ἡ ἀληθινή πίστη τῆς Ἐκκλησίας, ἡ θεία Εὐχαριστία καὶ γενικά ἡ λατρεία εἶναι ἡ ἀληθινή πράξη τῆς ἐκκλησίας. Ἡ Ἐκκλησία εἶναι τὸ πνευματικό ἰατρεῖο, μέσα στὸ ὁποῖο θεραπεύονται οἱ ἄνθρωποι. Καὶ ὅταν ἀκόμη παρατηροῦνται λάθη καὶ σφάλματα μὲσα στὴν Ἐκκλησία καὶ τότε ἐκφράζεται ἡ ἀποστολή καὶ τὸ ἔργο της, τὸ ὁποῖο εἶναι νὰ θεραπεύει τοὺς τραυματισμένους πνευματικά ἀνθρώπους. Ἡ ἐρώτηση πολλῶν ἀνθρώπων «τὶ κάνει ἡ Ἐκκλησία» σὲ διάφορα συγκεκριμένα προβλήματα δείχνει ἀκριβῶς τὴν ἀδυναμία τους νὰ ἀντιληφθοῦν τὸ ἔργο καὶ τὸν σκοπό της. Ἡ Ἐκκλησία δὲν ὑπάρχει γιὰ νὰ παρακολουθεῖ τὸν κόσμο καὶ νὰ ἀπαντᾶ μὲ ὀρθολογισμό σὲ διάφορα προβλήματα καὶ ζητήματα· δὲν ὑπάρχει γιὰ νὰ ἐργάζεται ἁπλά κοινωνικά, ἀλλά κυρίως γιὰ νὰ θεραπεύει τὴν προσωπικότητα τοῦ ἀνθρώπου, καὶ γι’ αὐτό πολεμήθηκε. Πολεμήθηκε ἀπό ἐχθρούς ἐξωτερικούς, ἀλλά καὶ ἀπό τὰ ἴδια της τὰ παιδιά. Ἄμέσως ἀπό τὴν πρώτη στιγμή τῆς ἐμφανίσεως τῆς διδασκαλίας τοῦ Χριστοῦ. «Ἐφρίαξαν ἐναντίον αὐτῆς ἔθνη καὶ λαοί ἐμελέτησαν κενά». Οἱ ὀπαδοί τῆς νέας πίστεως καταδιώκονται, βασανίζονται, τιμωροῦνται, φυλακίζονται καὶ φονεύονται. Ἄμέτρητοι γίνονται ἱερά θύματα. Οἱ ποιμένες τῆς Ἐκκλησίας «ξίφει τελειοῦνται» ἀπό τοὺς δῶκτες τους καὶ τὸ αἷμα τῶν ἁγίων καὶ προφητῶν» χύνεται σὰν ποτάμι ποὺ πλημμυρίζει, ποτίζει καὶ βάφει τὴν Ρωμαϊκή αὐτοκρατο-
ρία. Ἀλλά πολεμήθηκε καὶ πνευματικῶς ἀπό τοὺς φιλοσόφους, οἱ ὁποῖοι ἐκαυχῶντο γιὰ τὴν σοφία τους. Καὶ πιὸ πολύ πολεμήθηκε ἀπό τοὺς αἰρετικούς, οἱ ὁποῖοι «ὡς λύκοι βαρεῖς» ζητοῦσαν νὰ κατασπαράξουν τὸ λογικό ποίμνιο τοῦ Χριστοῦ. Ποιὸς θὰ μποροῦσε νὰ φανταστεῖ ὅτι ἡ Χριστιανική Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία θὰ ὑπερίσχυε τόσων πολλῶν διωγμῶν καὶ ἐχθρῶν; Καὶ ὅμως ἡ Ἐκκλησία ἔχουσα γιὰ ὁδηγό καὶ ἐμψυχωτή τὸν Θεόν ἐνίκησε νίκην λαμπράν καὶ οἱ αἰρετικοί ἐξηφανίστηκαν.Ἡ ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ συγκρότησε οἰκουμενικές συνόδους, ἀνέδειξε Πατέρες καὶ διδασκάλους, οἱ ὁποῖοι μὲ ζῆλο καὶ ἀγάπη ἀγωνίστηκαν γενναῖα, ἐπολέμησαν, ἐνίκησαν καὶ ἔτρεψαν σὲ ἄτακτη φυγή τὶς παρατάξεις τῶν αἰρετικῶν.
Ἀδελφοί μου. Ἔχουμε τὸ εὐτύχημα νὰ εἴμαστε μέλη μιᾶς Ἐκκλησίας θριάμβων, ἠρώων καὶ μαρτύρων. Ὀφείλουμε νὰ κρατήσουμε σήμερα παρά ποτέ, καὶ γιὰ ἄλλη μιὰ φορά σὰν πολύτιμο θησαυρό τὶς ὀρθόδοξες παραδόσειςμας, νὰ φυλάξουμε τὴν παρακαταθήκην τῆς πίστης μας. Ἀφοσιωμένοι στὰ ἅγια ἰδεώδη τῆς Ἐκκλησίας μας, ἐνωμένοι στὴν πίστη καὶ στὴν ἀγάπη πρὸς τὴν κεφαλή μας τὸν Κύριο Ἰησοῦ Χριστὸ. Ἄς κάνουμε κτῆμα μας τὸ ὀρθόδοξο πνεῦμα, ἐργαζόμενοι ἐν φόβῳ Θεοῦ τὴν σωτηρία μας, δουλεύοντες «τῷ Κυρίῳ μετὰ πάσης Ταπεινοφροσύνης». Ὁ Θεός ούδέποτε θὰ μᾶς ἐγκαταλείψει ἀλλά θὰ σκέπει καὶ περιφρουρεῖ τὴν Ἐκκλησίαν του πάντοτε καὶ θὰ μᾶς ὁδηγεῖ διὰ μέσου τῶν θυσιῶν καὶ τῶν ἀγώνων ἀπό θρίαμβο σὲ θρίαμβο. Κανένας μας ἄς μὴ πτοηθεῖ. Διότι ὁ Χριστὸς μᾶς ὑποσχέθηκε ὅτι θὰ εἶναι δίπλα μας σὲ ὅλη τὴν ν διάρκεια τῆς ζωῆς μας, εἰ ὁ Θεός μεθ’ἡμῶν, οὐδείς καθ’ἡμῶν. Ἀμήν.