Λάμπρος Κ. Σκόντζος
Θεολόγος–Καθηγητής
Δὲν εἶναι ἀνάγκη νὰ ἀναφερθοῦμε στὴ θρησκευτικότητα τοῦ Ἕλληνα, αὐτὴ εἶναι δεδομένη. Δὲν εἶναι τυχαῖο ὅμως ὅτι ἡ ἀνάπτυξη τῆς θρησκείας κατὰ τὴν πρώϊμη ἀρχαιότητα στὴν Ἑλλάδα ἦταν οἰκογενειακὴ ὑπόθεση. Ὁ ἀρχηγὸς τῆς οἰκογένειας, ὁ πιὸ σεβάσμιος, ἦταν ὁ ἱερέας. Στὸ οἰκοδομικὸ συγκρότημα ὑπῆρχε ἰδιαίτερος χῶρος γιὰ θρησκευτικὲς τελετουργίες. Ἀκόμα καὶ τὰ μεγάλα κέντρα τῆς ἀρχαίας ἑλληνικῆς θρησκείας (Δωδώνη, Δελφοί, Ἐλευσίς, Ὀλυμπία, κ.λ.π.), ἦταν ἀρχικὰ ἰδιωτικὰ ἱερὰ καὶ ἀνῆκαν σὲ οἰκογένειες. Ἡ βάση τῆς ἀρχαϊκῆς οἰκογενειακῆς λατρείας ἦταν ἡ προγονολατρεία, ὅπου λατρεύονταν οἱ νεκροὶ πρόγονοι τῆς οἰκογένειας. Πιστευόταν ὅτι αὐτοὶ μποροῦσαν νὰ παρέμβουν καταλυτικὰ στὴ ζωὴ τῶν ζωντανῶν μελῶν τῆς οἰκογένειας. Μὲ αὐτὸν τὸν τρόπο σμιλεύονταν μία καταπληκτικὴ ἱστορικὴ μνήμη γιὰ τοὺς νεκρούς, τὴν προσωπικότητά τους καὶ τὰ κατορθώματά τους. Ἔτσι προῆλθε μὲ τὸν καιρὸ ἡ ἡρωολατρία, ἡ ὁποία θὰ πάρη ἀργότερα μεγάλες διαστάσεις στοὺς ἱστορικοὺς χρόνους. Ὁ Ἡρακλῆς, ὁ Θησέας, ὁ Ἀχιλλέας, ὁ Περσέας, ὁ Μελάνιππος, ὁ Μελέαγρος, καὶ ἄλλοι πολλοὶ ἥρωες, γόνοι ἐπιφανῶν ἀρχαίων πατριῶν, ἔλαβαν πανελλήνια ἀναγνώριση ὡς κοινοὶ πρόγονοι καὶ ἐντάχτηκε ἡ λατρεία τους σὲ ὅλες τὶς πόλεις. Ἐπίσης ἀρχαῖες οἰκογενειακὲς λατρεῖες τοπικῶν θεοτήτων ἀναμείχτηκαν μὲ τὶς θεότητες ἄλλων οἰκογενειῶν καὶ πατριῶν, ὥστε στὸ τέλος ἔγιναν θεοὶ ὅλων τῶν Ἑλλήνων. Αὐτὸ συνετέλεσε, στὴν ἀνάπτυξη τῆς ἐθνικότητας, διότι εἶναι γνωστὸ ὅτι οἱ φυλὲς στὸν ἑλληνικὸ χῶρο, ἀρχικὰ δὲν εἶχαν τίποτε τὸ κοινὸ μεταξύ τους, ὅπως ἀπέδειξε ὁ μεγάλος μελετητὴς τῆς ἀρχαίας Ἑλλάδος Σουηδὸς καθηγητὴς M. Nilsson.
Κάθε οἰκογενειακὴ ἐκδήλωση εἶχε καὶ ἀντίστοιχη θρησκευτικὴ οἰκογενειακὴ τελετουργία, ὅπως ἡ γέννηση, ἡ ὀνοματοδοσία, ὁ γάμος, ἤ ὁ θάνατος. Ἡ οἰκογενειακὴ ἑορτὴ «Ἀπατούρια» λ.χ. στὴν Ἀθήνα εἶχε ἀναχθεῖ σὲ σημαντικὸ πολιτικὸ γεγονός, διότι κατ᾿ αὐτὴ ἐντάσσονταν στὴν ἀθηναϊκὴ κοινωνία οἱ ἔφηβοι Ἀθηναῖοι καὶ ἔδιναν τὸν ὅρκο τοῦ πολίτη στὸ ναὸ τῆς τοπικῆς θεότητας Ἀγραύλου. Οἱ ἔφηβοι Σπαρτιᾶτες γινόταν πολίτες μὲ τελετουργία στὸ ναό τῆς Ὀρθίας Ἀρτέμιδος, μὲ τὴ γνωστὴ τελετὴ τῆς μαστίγωσής τους. Ἡ ἀρχαιοελληνικὴ οἰκογένεια εἶχε ἐπωμισθεῖ τὴν ὑποχρέωση νὰ δίνη στὴν κοινωνία καλοὺς καὶ ἀγαθοὺς πολίτες.
Ἡ καλλιέργεια τῆς θρησκευτικῆς συνείδησης καὶ τῆς εὐσέβειας συνεχίστηκε καὶ συνεχίζεται ὡς τὰ σήμερα. Στὸ κακῶς λεγόμενο Βυζάντιο, ποὺ γιὰ μᾶς εἶναι ἡ Ρωμανία, ὁ μεσαιωνικὸς Χριστιανικὸς Ἑλληνισμός, «τὸ Γένος τῶν Ρωμαίων» κατὰ τὸν π. Γεώργιο Μεταλληνό, ἡ ἀνάπτυξη καὶ ἡ καλλιέργεια τῆς θρησκευτικῆς συνείδησης στὴν οἰκογένεια θὰ πάρη νέα πνοὴ καὶ θὰ ἀποκτήση καινούργια ὁρμή. Ἡ ἐθελούσια καὶ ἐλεύθερη μεταστροφὴ τῶν Ἑλλήνων στὴν ἀποκεκαλυμένη ἐν τῷ σαρκωμένῳ Λόγῳ τοῦ Θεοῦ νέα πίστη, ἔδωσε στὸ θεσμὸ τῆς οἰκογένειας νέο περιεχόμενο καὶ διαφορετικὴ δυναμική. Ἡ νέα χριστιανικὴ οἰκογένεια δὲ ὑπάρχει ἁπλὰ νὰ παιδοποιῆ καὶ νὰ τροφοδοτῆ τὴν πολιτεία μὲ καλοὺς πολίτες, ἀλλὰ νὰ φέρνει στὸν κόσμο νέες ὑπάρξεις, ἀνθρώπινα πρόσωπα μοναδικὰ καὶ ἀνεπανάληπτα, εἰκόνες τοῦ Θεοῦ, τὰ ὁποία θὰ ἐνταχθοῦν στὸ λαό Του, ὡς πολίτες τῆς βασιλείας Του, προορισμένοι γιὰ τὴν αἰωνιότητα καὶ τὴ θέωση. Τὸ γεγονὸς αὐτὸ θὰ δώση στοὺς χριστιανοὺς γονεῖς τὴν ὑποχρέωση ὄχι ἁπλὰ νὰ καλλιεργοῦν μία κάποια θρησκευτικότητα στὰ μέλη τῆς οἰκογένειάς τους καὶ ἰδιαίτερα τὰ παιδιά, ἀλλὰ νὰ τὰ ἐντάσσουν ὁλοκληρωτικὰ στὴ σωστικὴ διαδικασία τῆς σωτηρίας, δηλαδὴ στὴν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ. Ἡ οἰκογένεια χαρακτηρίστηκε, καὶ εἶναι, ἡ «κατ᾿ οἶκον Ἐκκλησία», ὅπου συντελεῖται τὸ μυστήριο τῆς ζωῆς, ἀσκεῖται ἡ ἀρετὴ τῆς ἀγάπης καὶ καλλιεργεῖται ἡ προοπτική τῆς σωτηρίας. Τὰ παραδείγματα εἶναι ἄπειρα. Ὑπέροχοι χριστιανοὶ γονεῖς ἔδωσαν στὴν Ἐκκλησία καὶ τὴν κοινωνία μεγάλες προσωπικότητες, οἱ ὁποῖοι σημάδεψαν τὴν πορεία τοῦ κόσμου. Ὁ Μέγας Βασίλειος, ὁ Γρηγόριος ὁ Θεολόγος, ὁ Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, ὁ ἱερὸς Αὐγουστίνος, ὁ Μέγας Φώτιος, ὁ Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς, κ.ἄ. Ἦταν γόνοι πιστῶν χριστιανικῶν οἰκογενειῶν καὶ ἰδιαίτερα, τέκνα εὐσεβῶν μητέρων, ὅπως τῆς Ἐμμέλειας, τῆς Νόνας, τῆς Ἀνθοῦσας, τῆς Μόνικας.
Οἱ χριστιανικὲς οἰκογένειες τῆς ἀρχαίας Ἐκκλησίας ὑπῆρξαν ὁ ἰσχυρὸς καταλύτης τοῦ ἀρχαίου κόσμου, οἱ ὁποῖες, ὅπως ἡ «μικρὰ ζύμη ὅλον τὸ φύραμα ζυμοὶ» (Α΄κορ. 5,6), κατὰ τὸν ἀπόστολο Παῦλο, «ζύμωσαν» τὸν κόσμο. Ἄλλωστε οἱ χριστιανοὶ εἶναι ἡ ψυχὴ τοῦ κόσμου, σύμφωνα μὲ τὸ σημαντικότατο ἀπολογητικὸ κείμενο τοῦ 2ου μ.Χ. αἰῶνα «Πρὸς Διόγνητον Ἐπιστολὴ». Ἀκόμα εἶναι «ἡ χώρα τοῦ Ἀχώρητου, ποὺ ἀγκαλιάζει τὸν κόσμο», κατὰ τὸν π. Βασίλειο Γοντικάκη. Πάνω στὴ χριστιανικὴ οἰκογένεια στηρίχτηκε τὸ θεοσωστὸ κράτος τῆς Ρωμανίας, τῆς χριστιανικῆς Οἰκουμένης, ἡ ὁποία ἔδωσε ἀσύγκριτα περισσότερα στὸν παγκόσμιο πολιτισμό, ἀπὸ ὅσα νομίζουν μερικοί. Ἡ χιλιόχρονη λαμπρὴ ἱστορικὴ πορεία τῆς χριστιανικῆς μας αὐτοκρατορίας στηρίχτηκε ἀναμφίβολα στὶς ἀξίες ποὺ καλλιεργοῦσαν οἱ ἐκχριστιανισμένοι λαοί της, τοὺς ὁποίους ἕνωνε ἡ Ὀρθόδοξη πίστη. Κυρίαρχο ρόλο ἔπαιξε ἡ χριστιανικὴ οἰκογένεια, τὸ πρωταρχικὸ αὐτὸ κύτταρο τῆς χριστιανικῆς Οἰκουμένης. Καὶ ὅταν ἀκόμη θὰ παρακμάση τὸ κράτος, γιὰ τοὺς γνωστοὺς λόγους, ἡ οἰκογένεια θὰ παραμείνη ἰσχυρὴ γιὰ νὰ διατηρῆ ἄσβεστη τὴ ρωμαίϊκη παράδοση στὶς ψυχὲς τῶν Ρωμηῶν, δηλαδή, ὅλων τῶν ὀρθοδόξων λαῶν τῆς αὐτοκρατορίας, ὅπως ἀπέδειξε ἡ ἀείμνηστη καθηγήτρια Ἀγγελικὴ Λαΐου σὲ περισπούδαστη ἐργασία της.
Ἔτσι ἡ ρωμαίϊκη παράδοση δὲ θὰ σβήση καὶ μετὰ τὴν πτώση τῆς Βασιλεύουσας. Ἡ οἰκογένεια θὰ συνεχίζη νὰ εἶναι βαθύτατα χριστιανικὴ καὶ θὰ ἐπιτελῆ τὸν ὑπέρτατο σκοπό της νὰ σμιλεύη προσωπικότητες, εἰκόνες τοῦ Θεοῦ. Στοὺς δύστηνους χρόνους τῆς δουλείας δύο παράγοντες θὰ σώσουν τὸ Γένος: Ἡ Ἐκκλησία καὶ ἡ οἰκογένεια. Ὁλόκληρος ὁ Ἑλληνισμὸς θὰ στηριχτῆ πάνω σὲ αὐτὰ τὰ δύο βάθρα γιὰ νὰ διανύση τὰ τετρακόσια σκοτεινὰ χρόνια τῆς Ὀθωμανικῆς δουλείας. Εἶναι γνωστὸ πὼς οἱ ὑπόδουλοι Ἕλληνες, ἔχοντας στὴν ψυχοσύνθεσή τους τὸν Ὀρθόδοξο τρόπο ζωῆς, ἀμέσως μετὰ τὴν ὑποδούλωση, συνέχισαν τὴν κοινωνική τους ὀργάνωση, πάνω στὶς ἀρχὲς τῶν πρωτοχριστιανικῶν Κοινοτήτων. Πρωταρχικὸς πυρήνας αὐτῆς τῆς ὀργάνωσης ἦταν ἡ οἰκογένεια. Πολλὲς οἰκογένειες μαζὶ ἀποτέλεσαν τὴν Κοινότητα, μέσα στὴν ὁποία ἐξαντλοῦνταν ὅλες οἱ δραστηριότητες τῶν Ρωμηῶν. Μὲ πνεῦμα πρωτοφανοῦς ἀλληλεγγύης ἐπέλυαν τὰ προβλήματά τους. Μὲ διάθεση εἰλικρινοῦς συνεργασίας ἐργάζονταν γιὰ τὴν κοινὴ προκοπή. Θυμηθεῖτε τὰ Ἀμπελάκια. Ὅλη ἡ ὑπόδουλη ἐπικράτεια τῶν Ὀρθοδόξων λειτουργοῦσαν σὰν τὰ Ἀμπελάκια καὶ γι᾿ αὐτὸ διασώθηκε ὁ Γένος, μεγαλούργησε καὶ στὸ τέλος ἀποτίναξε τὸ βάρβαρο Ἀσιάτη τύραννο μὲ τὸν ἄνισο τιτάνιο ἀγῶνα του. Μέσα στὴν πονεμένη ρωμαίϊκη οἰκογένεια καλλιεργοῦνταν ἀπὸ τὸν κουρασμένο πατέρα καὶ τὴν καταπιεσμένη μάννα ἡ πίστη στὸ Σωτῆρα Χριστὸ καὶ ἡ ἐλπίδα γιὰ τὴν ἀπελευθέρωση τῆς Πατρίδας. Τὰ σκλαβωμένα ἑλληνόπουλα γέμιζαν τὴν ψυχή τους μὲ Χριστὸ καὶ Ἑλλάδα. Γι᾿ αὐτὸ καὶ ὅταν μεγάλωναν ἀγωνίζονταν καὶ ἔδιναν συχνὰ τὴ ζωή τους, στὸ Χριστὸ ὡς Νεομάρτυρες, ποὺ ἦταν ταυτόχρονα καὶ Ἐθνομάρτυρες. Γι᾿ αὐτὸ καὶ στὸ σύνολό τους οἱ ἀγωνιστὲς τῆς ἐθνικῆς μας παλιγγενεσίας ἀγωνίστηκαν καὶ νίκησαν γιὰ τοῦ «Χριστοῦ τὴν πίστη τὴν ἁγία καὶ τῆς Πατρίδος τὴν ἐλευθερία». Κάτι ποὺ δὲ μπόρεσαν νὰ καταλάβουν καὶ τὸ χειρότερο νὰ «χωνέψουν» οἱ δυτικοθρεμμένοι «διανοούμενοι», τύπου Κοραῆ, τοὺς ὁποίους μεγάλωσαν «νταντάδες» καὶ ὄχι μαννάδες στὰ ἀρχοντικά τῆς Δύσεως, καὶ οἱ ὁποῖοι ἦρθαν κατόπιν στὴν Ἑλλάδα γιὰ νὰ «φωτίσουν» τὸν «ἀγράμματο» Μακρυγιάννη, τὸν «ἄξεστο» Κολοκοτρώνη καὶ τόν «ἀγροῖκο» Κανάρη!
Ἀλλὰ καὶ οἱ ἥρωες τῶν κατοπινῶν ἀγώνων τοῦ Ἔθνους μας διαπνέονταν ἀπὸ τὰ ἴδια ἰδεώδη. Οἱ ἀείμνηστοι Μακεδονομάχοι μας διαπνέονταν ἀπὸ ἀκλόνητη πίστη στὸ Χριστό, μὲ τρανταχτὸ παράδειγμα τὸν Παῦλο Μελᾶ. Οἱ ἀξιωματικοὶ καὶ οἱ στρατιῶτες στὴ Μικρὰ Ἀσία εἶχαν μαζί τους μικρὰ εἰκονίσματα, ποὺ τοὺς τὰ εἶχαν δώσει οἱ μητέρες τους ὅταν ἔφευγαν γιὰ τὴ μοιραία ἐκστρατεία, γιὰ φυλακτό. Οἱ πολεμιστὲς τῆς Πίνδου στὸ ἔπος τοῦ ᾿40, ἔφυγαν γιὰ τὸ μέτωπο μὲ τὴν εὐχὴ τῆς μάννας τους: «Ἡ Παναγιὰ μαζί σου». Δὲν εἶναι λίγοι ἐκεῖνοι ποὺ στὴ φωτιὰ τῆς μάχης ἔβλεπαν μία πελώρια γυναίκα νὰ καταδιώκη τοὺς ὑπερφίαλους ἐχθρούς τῆς Ἑλλάδος καὶ νὰ προστατεύη τὰ παιδιά της, ποὺ ἔδιναν τὸ δίκαιο ἀγώνα γιὰ τὴν ἐλευθερία της.
*ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΄΄ΕΝΩΜΕΝΗΣ ΡΩΜΗΟΣΥΝΗΣ΄΄ ΣΤΟ ΑΠΘ, ΣΕΠΤ. 2010