Δρ. Ὄλγα Σαραντοπούλου
Γραμματέας Παγκοσμίου Συμβουλίου Ἀπόδημου Ἑλληνισμοῦ
Σεβαστοὶ Πατέρες,
Ἀγαπητοὶ κυρίες καὶ κύριοι,
Εἶναι ἰδιαίτερη τιμὴ γιὰ μένα νὰ παραστῶ στὶς ἐργασίες τῆς Ἡμερίδας ποὺ διοργανώνει ἐδῶ στὴν Θεσσαλονίκη, τὴν πρωτεύουσα τοῦ Ἀπόδημου Ἑλληνισμοῦ, τὸ Κέντρο Ἑνότητας, Μελέτης καὶ Προβολῆς τῶν ἀξιῶν μας ἡ «Ἑνωμένη Ρωμηοσύνη».
Ἡ ὁμιλία μου μὲ θέμα τὸν «Ἑλληνισμὸ στὴν Διασπορά», ἐπιδιώκει νὰ ἀναδείξη τὴν σημασία τῆς ἀξιοποίησης τοῦ σημαντικοῦ δικτύου τῶν Ἑλλήνων τοῦ Ἐξωτερικοῦ στὴ προώθηση τῶν ἰδανικῶν καὶ ἀξιῶν τοῦ Οἰκουμενικοῦ Ἑλληνισμοῦ. Νὰ ἀναδείξη τὴν ἀξία τοῦ Ἀπόδημου Ἑλληνισμοῦ ὡς πολύτιμου σύμμαχου τῆς χώρας μας στὴν ἐποχὴ τῶν μεγάλων προκλήσεων, τῆς μεγάλη κοινωνικῆς, πολιτισμικῆς καὶ οἰκονομικῆς κρίσης ποὺ διέρχεται ἡ Πατρίδα μας.
Ὁ Ἀπόδημος Ἑλληνισμὸς μετρᾶ ἕναν καὶ πλέον αἰῶνα παρουσίας στὴ Βόρειο καὶ Λατινικὴ Ἀμερική, τὴν Αὐστραλία. Ἡ παρουσία τῶν ἀνθρώπων αὐτῶν στὴν ξένη γῆ, συμπατριῶτες μας ποὺ ἐγκατέλειψαν τὴν Ἑλλάδα κυρίως γιὰ οἰκονομικοὺς λόγους, ἑδραιώθηκε μὲ ἀγῶνες καὶ θυσίες.
Οἱ πρῶτοι μετανάστες ἐπιδόθηκαν σὲ ἕναν ἀγῶνα ἐπιβίωσης, ἀτέλειωτες ὧρες ἐργασίας, δίχως τὴν γνώση τῆς γλώσσας τῶν χωρῶν ὑποδοχῆς καὶ μὲ πενιχρὰ οἰκονομικὰ μέσα κατόρθωσαν νὰ σταθοῦν μὲ ἀξιώσεις στὶς κοινωνίες αὐτές.
Οἱ πρῶτες μορφὲς ὀργάνωσης τοῦ Ἑλληνισμοῦ ἦρθαν πολὺ γρήγορα νὰ ὑποστηρίξουν τὴν κοινωνική τους ἔνταξη, περισσότερο ὡς μία λύση στὴν μοναξιὰ τῆς νέας πατρίδας καὶ σύντομα ὡς ὄχημα διατήρησης τῆς ἑλληνικῆς συνείδησης.
Ἑλληνικὴ ταυτότητα, γλῶσσα, καὶ Ὀρθόδοξη πίστη ἀποτέλεσαν τοῦ βασικοὺς ἄξονες πάνω στοὺς ὁποίους βασίστηκε ἡ θεμελίωση τοῦ Ἑλληνισμοῦ σὲ ὁλόκληρο τὸν κόσμο.
Βέβαια, πέραν τοῦ μεταναστευτικοῦ κύματος τῶν πρώτων δεκαετιῶν τοῦ προηγούμενου αἰῶνα, θὰ ἦταν παράλειψη νὰ μὴν ἀναφερθῶ στὴν καταλυτικὴ παρουσία τοῦ Ἑλληνισμοῦ σὲ ἑστίες ποὺ ὑπῆρξαν ἑλληνικὲς ἐδῶ καὶ αἰῶνες ἀπὸ ὅπου ξεκίνησε καὶ τὸ φιλελληνικὸ κίνημα. Καὶ μιλῶ γιὰ τὶς ἱστορικὲς Κοινότητες τῆς Βιέννης, στὴν Αὐστρία, τῶν ἄλλων παραδουνάβιων χωρῶν, τῆς Βενετίας, τῆς Μασσαλίας, τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, τοῦ Πόντου, τῆς Ἀλεξάνδρειας, μεταξὺ ἄλλων. Ὁ ρόλος αὐτοῦ τοῦ Ἑλληνισμοῦ ὑπῆρξε ἀναμφισβήτητα πολύτιμος στὴν ἐπιβίωση τῆς Ἑλληνικῆς Παιδείας, στὴν ἑδραίωση τῆς ἐμπορικῆς καὶ οἰκονομικῆς αὐτοδυναμίας τῶν Ἑλλήνων σὲ ὁλόκληρο τὸν κόσμο. Ἀκόμη καὶ σήμερα, τὰ κέντρα αὐτὰ τοῦ Ἑλληνισμοῦ ἐκπέμπουν Ἑλληνικότητα ἀνὰ τὴν ὑφήλιο.
Ὁ ρόλος τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας ὑπῆρξε καταλυτικὸς στὴν διατήρηση τῆς ἑλληνικῆς ταυτότητας, τῆς γλώσσας καὶ τῆς πολιτιστικῆς κληρονομιᾶς μας. Ἀκόμη καὶ σήμερα τὸ δίκτυο τῶν ἑλληνικῶν Ἐκκλησιῶν, τῶν Σχολείων ποὺ λειτουργοῦν ὑπὸ τὴν εὐθύνη καὶ τὴν καθοδήγηση τῆς Ἐκκλησίας καὶ τῶν κατὰ τόπους Ἀρχιεπισκοπῶν, εἶναι ἀναγκαῖο καὶ γίνεται βιώσιμο χάριν στὴν προσφορὰ καὶ τὴν ἐθελοντικὴ ἐργασία χιλιάδων ὁμογενῶν μας. Τὸ μεγάλο φιλανθρωπικὸ καὶ ἱεραποστολικὸ ἔργο τῆς Ἐκκλησίας σὲ δοκιμαζόμενες περιοχὲς τοῦ πλανήτη στηρίζει τὶς τοπικὲς κοινωνίες ἀναδεικνύοντας τὸ ἀνθρώπινο ἰδεῶδες, πάνω στὸ ὁποῖο ἔχει βασιστεῖ καὶ ἡ Ἑλληνικὴ Σκέψη.
Σήμερα, οἱ Ἕλληνες τοῦ ἐξωτερικοῦ, εἴμαστε ἰδιαίτερα ὑπερήφανοι γιὰ τὰ παιδιὰ καὶ τὰ ἐγγόνια ἐκείνων τῶν πρώτων μεταναστῶν ποὺ διαπρέπουν σήμερα σὲ ὅλους τούς τομεῖς στὶς χῶρες ποὺ ζοῦν. Εἴμαστε ὑπερήφανοι νὰ μετροῦμε τὶς δυνάμεις μας τόσο στὸν ἐπιχειρηματικό, ὅσο καὶ στὸν κοινωνικό, πολιτισμικό, ἐπιστημονικὸ τομέα. Καὶ δὲν ἀναφέρομαι στὴν δυναμικὴ τῶν ἀριθμῶν, ἀλλὰ κυρίως στὴν δυναμικὴ ἐπιρροῆς των, στὶς κοινωνίες ὅπου ζοῦν.
Πληθώρα ἀνθρώπων ἑλληνικῆς καταγωγῆς συνοδεύουν μεγάλα ἐπιτεύγματα τοῦ 21ου αἰῶνα. Ἕνα πολύτιμο κεφάλαιο τῆς Ἑλλάδας σημαδεύει τὴν πορεία τῶν κοινωνιῶν τῶν 140 χωρῶν τοῦ πλανήτη ποὺ φιλοξενοῦν σήμερα πολίτες ἑλληνικῆς καταγωγῆς.
Ὁ Ἑλληνισμὸς τῆς Διασπορᾶς κατόρθωσε μὲ ἐπιτυχία νὰ διατηρήση τὴν ἑλληνική του ταυτότητα καὶ πίστη. Κατάφερε νὰ ἀποκτήση ξεχωριστὴ ὑπόσταση στὴν Παγκόσμια Κοινότητα.
Ἡ ἀνθρωπογεωγραφία τοῦ Ἑλληνισμοῦ τῆς Διασπορᾶς ἐμφανίζεται στὶς μέρες μας νὰ εἶναι πολυσήμαντη καὶ πολυεπίπεδη. Ἡ πρώτη γενιὰ μεταναστῶν διατήρησε τὶς ἀξίες τοῦ Ἑλληνισμοῦ ἀναλλοίωτες. Φέρει συνεπῶς, τὴν εὐθύνη γιὰ τὴν σημερινὴ μορφὴ τοῦ οἰκοδομήματος τοῦ Ἑλληνισμοῦ, κρατᾶ ἀκόμη τὰ σκῆπτρα στὴν ἡγεσία τῶν μεγάλων ὁμογενειακῶν ὀργανώσεων, τῶν παραδοσιακῶν μορφῶν ὀργάνωσης τῆς Διασπορᾶς. Σιγὰ-σιγὰ ὅμως ἀποχωρεῖ. Ἡ δεύτερη, τρίτη καὶ τέταρτη γενιὰ ἔρχεται στὸ προσκήνιο μὲ διευρυμένες ἀπαιτήσεις καὶ διαφοροποιημένες ἀνάγκες.
Ὁ Ἑλληνισμὸς ἔχει περάσει στὸ ἑπόμενο στάδιο ποὺ δὲν εἶναι ἀναγκαστικὰ ὁ προπομπὸς τῆς ἀφομοίωσης, ἀλλὰ ἡ δημιουργία ἑνὸς νέου, περισσότερο λειτουργικοῦ μοντέλου τοῦ Ἑλληνισμοῦ ποὺ ἀκουμπᾶ στὰ ἰδανικὰ τῶν περασμένων γενεῶν καὶ ἀπὸ ἐκεῖ χτίζει τὴν δική του συνέχεια.
Ἡ πρόκληση λοιπόν, γιὰ ὅλους μας ὡς Ἀπόδημοι, ὡς Ἑλλαδίτες, ὡς ἐκπρόσωποι ὀργανώσεων γιὰ τὸν Ἑλληνισμὸ ἐντὸς καὶ ἐκτὸς τῶν τειχῶν τῆς Ἑλλάδας, στὴν ὁποία πρέπει νὰ ἀνταποκριθοῦμε εἶναι: «Πῶς ὁ Παγκόσμιος Ἑλληνισμὸς μπορεῖ, ἐπαναπροσδιορίζοντας τὸν ρόλο του, νὰ συμβάλλη στὴν διαμόρφωση τῶν κοινωνικῶν, πολιτισμικῶν καὶ οἰκονομικῶν ἐξελίξεων στὶς κοινωνίες ὅπου ζεῖ. Καὶ κυρίως πῶς θὰ ἀνταποκριθῆ στὶς προκλήσεις τῆς νέας ἐποχῆς διατηρώντας τὴν ξεχωριστή του φυσιογνωμία. Μὲ ποιὸν τρόπο θὰ ἐπαναπροσδιορίση τὴν σχέση του μὲ τὸ Μητροπολιτικὸ Κέντρο, δημιουργώντας μία ἀμφίδρομη σχέση ἀλληλοϋποστήριξης καὶ ἀγαστῆς συνεργασίας.
Τὸ ζητούμενο εἶναι λοιπόν, ἀναμόρφωση τοῦ οἰκοδομήματος τοῦ Ἑλληνισμοῦ δηλαδὴ τοῦ λειτουργικοῦ μοντέλου ποὺ πρέπει νὰ ἐφαρμοστῆ ὥστε νὰ μιλοῦμε γιὰ τὴν περαιτέρω ἀνάπτυξη τῶν Ὁμογενειακῶν Κέντρων. Μὲ αὐτὸ τὸν τρόπο ὁ Ἕλληνας τῆς Διασπορᾶς θὰ μπορέση νὰ παρακολουθήση τὶς ἀλλαγὲς ποὺ ἐπιφέρει ἡ νέα ἐποχή, ἐνῶ παράλληλα τὸ Μητροπολιτικὸ Κέντρο θὰ ἐπιτύχη τὴν ἀξιοποίηση τοῦ Ἀπόδημου Ἕλληνα ὡς πηγὴ δύναμης γιὰ τὴν Ἑλλάδα ἀπὸ τὴν Ἑλλάδα.
Κυρίες καὶ Κύριοι,
Οἱ μέρες ποὺ ἔρχονται προμηνύουν ἀλλαγὲς σὲ κάθε τομέα δράσης. Ὁ Ἑλληνισμὸς ἀνὰ τὴν ὑφήλιο πρέπει νὰ συσπειρώση τὶς δυνάμεις του. Εἶναι ἐπιτακτικὴ ἀνάγκη ὁ καθορισμὸς τῆς πορείας μας στὸν καινούργιο αἰῶνα. Στηριζόμενοι στὸ πλούσιο σύστημα ἀξιῶν ποὺ κληρονομήσαμε, βασισμένοι στὴν ἀγάπη καὶ τὸ χρέος μας ἔναντι τῆς Κληρονομιᾶς μας αὐτῆς, ἀνταποκρινόμενοι στὸ κάλεσμα τῶν καιρῶν ὀφείλουμε νὰ ἀντιληφθοῦμε ὅτι τώρα εἶναι ἡ στιγμὴ νὰ δράσουμε γιὰ τὴν συνέχεια τοῦ Ἑλληνισμοῦ.
Ἡ σφυρηλάτηση τῆς ἑλληνικῆς ταυτότητας στὶς νέες γενιὲς τῶν Ἑλλήνων σὲ ὁλόκληρο τὸν κόσμο, ἀποτελεῖ ἴσως καὶ τὸ μεγάλο στοίχημα γιὰ ἐμᾶς ποὺ ζοῦμε στὸ ἐξωτερικό.
Ἡ ἐπιτυχία τοῦ στόχου περνᾶ κυρίως μέσα ἀπὸ τὴν ἐκμάθηση τῆς ἑλληνικῆς γλώσσας ὡς φορέας τῶν ἀξιῶν καὶ τῶν ἰδανικῶν τοῦ πολιτισμοῦ μας στὶς νεότερες γενιές. Πρέπει νὰ προσφέρουμε στὴν δεύτερη, τρίτη καὶ τέταρτη γενιά, τὴν εὐκαιρία ἐκμάθησης τῆς πιὸ πλούσιας γλώσσας στὸν κόσμο στοὺς νέους μας νὰ τοὺς δώσουμε τὴν δυνατότητα νὰ μάθουν μέσα ἀπὸ αὐτή, τὴν ἱστορία, νὰ γνωρίσουν τὸν τόπο καταγωγῆς τους, νὰ ταυτιστοῦν μὲ τὶς ἀξίες ποὺ συνθέτουν τὸν Ἑλληνισμό, νὰ ἀγαπήσουν τὴν Ἑλλάδα καὶ αὐτὸ ποὺ πρεσβεύει.
Ἰδιαίτερη βαρύτητα πρέπει νὰ δοθῆ λοιπὸν στὴν Ἑλληνόγλωσση Ἐκπαίδευση.
Ζωτικῆς σημασίας εἶναι ἡ ἐπανασύνδεση μὲ τὸ Μητροπολιτικὸ Κέντρο, κυρίως γιὰ τὴν νέα γενιά. Σημεῖο ἀναφορᾶς ἀποτελεῖ πάντα, ἡ Ἑλλάδα, ὡς τόπος καταγωγῆς ὡς ἰδέα καὶ οὐσία Πατρίδας γιὰ τοὺς παλαιότερους, ὡς τόπος διασύνδεσης μὲ τὶς ρίζες τους γιὰ τοὺς νέους μας. Ἡ συνέχιση τῶν ἤδη ὑπαρχόντων προγραμμάτων τῆς ΓΓΑΕ καὶ τῆς τοπικῆς αὐτοδιοίκησης ἀλλὰ καὶ ἡ δημιουργία νέων, ποὺ δίνουν τὴν εὐκαιρία τῆς γνωριμίας τῆς νέας γενιᾶς τῶν Ἀποδήμων μὲ τὴν Ἑλλάδα εἶναι πολὺ σημαντική.
Πέραν τούτων, τὸ βασικὸ ζητούμενο εἶναι μία συστηματοποιημένη προσέγγιση τῆς σχέσης ποὺ ἡ Ἑλλάδα ἐπιδιώκει μὲ τὰ παιδιά της στὸν κόσμο, ἀνάγκη ποὺ ἐπιβάλλουν οἱ ἐξελίξεις στὸ παγκόσμιο γίγνεσθαι. Χρειάζεται μία μακρόπνοη στρατηγικὴ ποὺ θὰ ἀξιοποιήση τὶς ὑπάρχουσες ὑποδομὲς στὸν Ἑλληνισμὸ τῆς Διασπορᾶς γιὰ νὰ περάση τὰ δικά της μηνύματα, νὰ ἑνώση καὶ νὰ δώση κατευθύνσεις. Νὰ ἀγκαλιάση τὶς διαφορετικὲς ἀνάγκες τῆς νέας γενιᾶς. Καὶ ὅλα αὐτὰ μὲ γνώμονα τὸ συμφέρον τῆς Πατρίδας.
Ἐδῶ ἔρχεται ὁ ρόλος τοῦ Συμβουλίου Ἀπόδημου Ἑλληνισμοῦ. Ὡς θερμικὰ κατοχυρωμένος ἀπὸ τὴν Ἑλληνικὴ Πολιτεία ἐκφραστὴς τοῦ Ἀπόδημου Ἑλληνισμοῦ, δημιουργήθηκε γιὰ νὰ συμβάλλη ἀκριβῶς σὲ αὐτὴ τὴν διαδικασία. Μέχρι σήμερα ἔχει νὰ ἐπιδείξη ἔργο τὸ ὁποῖο ὅμως δὲν εἶναι ἀνάλογο τῶν δυνατοτήτων του. Ὁ ρόλος καὶ ἡ λειτουργία του ἀμφισβητοῦνται ἀπὸ τοὺς ἴδιους τούς Ἀπόδημους.
Σκοπὸς μας εἶναι νὰ καταστήσουμε τὸ ΣΑΕ ἀξιόπιστο ἐκφραστὴ τῆς Ὁμογένειας, ἰσότιμο συνομιλητὴ καὶ συνεργάτη τῆς Ἑλληνικῆς Πολιτείας σὲ ὅλο τὸ φάσμα τῶν κρίσιμων θεμάτων τοῦ Ἑλληνισμοῦ, συμπεριλαμβανομένων καὶ τῶν Ἐθνικῶν μας θεμάτων ποὺ σήμερα βρίσκονται καὶ πάλι στὸ προσκήνιο, σὲ κρίσιμη καμπή. Ἀπὸ τὸ Κυπριακό, τὸ ζήτημα τῆς ὀνομασίας τῶν Σκοπίων, μέχρι τὸ Αἰγαῖο καὶ τὴν προστασία τῆς ἑλληνικῆς μειονότητας στὴν Τουρκία καὶ τὴν Ἀλβανία, τὴν ἀναγνώριση τῆς Γενοκτονίας τοῦ Ποντιακοῦ καὶ Μικρασιατικοῦ Ἑλληνισμοῦ, τὴν στήριξη τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου.
Ἡ ἀξιοποίηση τῶν δικτύων τῆς Ὁμογένειας ποὺ ἔχουν διαμορφωθεῖ πλέον καὶ λειτουργοῦν σὲ πολλὲς περιπτώσεις ἀνεξάρτητα ἀπὸ τὸ Μητροπολιτικὸ Κέντρο, πρέπει νὰ ἀποτελέση ἕναν ἀκόμη στόχο μας.
Τὰ δίκτυα τῶν ἐπιστημόνων, τὰ δίκτυα τῶν πολιτικῶν ἑλληνικῆς καταγωγῆς, τῶν ἐπιχειρηματιῶν, συνιστοῦν μία πηγὴ ἀστείρευτου καὶ μέχρι στιγμῆς ἀνεκμετάλλευτου πλούτου γιὰ τὴν Ἑλλάδα.
Σὲ περιόδους κρίσης, ποὺ δὲν ἀγγίζει ὅπως ἔχω ἤδη πεῖ μόνον τὴν οἰκονομία μας ἀλλὰ ἐκτείνεται πιὸ βαθιὰ στὴν ἀμφισβήτηση τῆς πολιτισμικῆς μας ἰδιαιτερότητας ὡς Ἑλληνισμός, στὴν κοινωνικὴ ἀποσταθεροποίηση, τὰ μέλη τῶν δικτύων μποροῦν μὲ τὴν σωστὴ προσέγγιση νὰ ὑποστηρίξουν σημαντικὲς πρωτοβουλίες γιὰ τὴν ἀναστροφὴ τοῦ ἀρνητικοῦ κλίματος, ἀλλὰ καὶ τὴν οἰκονομικὴ στήριξη.
Ἕνα χαρακτηριστικὸ παράδειγμα γιὰ τὸ πῶς μποροῦμε νὰ ὠφελήσουμε τὴν Ἑλλάδα καὶ τὴν Διασπορὰ εἶναι τὸ ἑξῆς: Τοὺς τελευταίους μῆνες γίνεται λόγος γιὰ τὴν ἐκροὴ ἐξειδικευμένου ἀνθρώπινου δυναμικοῦ ἀπὸ τὴν Ἑλλάδα στὸ ἐξωτερικό. Οἱ νέοι ἄνθρωποι δὲν μποροῦν νὰ ἐπενδύσουν σὲ μία κοινωνία ποὺ δὲν λειτουργεῖ ἀξιοκρατικά, ὑποτιμᾶ τὸ ταλέντο, διώχνει τὰ παιδιά της γιὰ μία ἀκόμη φορά. Τὰ δίκτυα ἐδῶ μποροῦν νὰ δημιουργήσουν εὐκαιρίες γιὰ τοὺς νέους ἐπιστήμονες, τὴν προώθηση τῆς ἔρευνας καὶ τεχνολογίας στὴν Ἑλλάδα.
Σὲ κάθε ὅμως πρόταση ποὺ ἀφορᾶ σὲ μεγάλα ζητήματα, τὰ ὁποῖα ἀγγίζουν τὴν καθημερινότητα καὶ τὴν διασύνδεση τῶν Ἀποδήμων μας μὲ τὴν Πατρίδα, ἀπαραίτητη εἶναι καὶ ἡ πολιτικὴ βούληση τῆς ἑκάστοτε κυβέρνησης καὶ πέραν τούτου ἡ πολιτικὴ συνοχή, ἡ στήριξη μίας συγκεκριμένης μακρόπνοης στρατηγικῆς γιὰ τὸν Ἀπόδημο Ἑλληνισμὸ ἀπὸ ὅλες τὶς πολιτικὲς δυνάμεις στὸν τόπο μας. Μέχρι στιγμῆς καμμία κυβέρνηση δὲν εἶχε ἀναδείξει μία μακροπρόθεσμη στρατηγικὴ μὲ συγκεκριμένους στόχους καὶ διαδικασίες ὑλοποίησης γιὰ τὸν Ἑλληνισμὸ τοῦ Ἐξωτερικοῦ.
Πῶς μποροῦμε λοιπὸν νὰ καταστήσουμε ἐποικοδομητικὴ τὴν σχέση μεταξὺ τῶν Ἑλλήνων ἐντὸς Ἑλλάδος καὶ τοῦ Ἑλληνισμοῦ τῆς Διασπορᾶς;
1. Μὲ τὴν ἐνίσχυση τῆς ἀμφίδρομης ἐπικοινωνίας καὶ ἐνημέρωσης τοῦ Μητροπολιτικοῦ Κέντρου γιὰ θέματα ποὺ ἀφοροῦν καὶ στὸν Ἀπόδημο Ἑλληνισμό.
Ὑπάρχουν ἀνεκμετάλλευτοι ἐθελοντές, ἄνθρωποι τῶν γραμμάτων, ξένοι ἀνταποκριτές, πατριῶτες στὴν ψυχή, ποὺ μποροῦν ν᾿ ἀλλάξουν τὸ τοπίο μέ:
2. Τὴν σφυρηλάτηση συνεργασιῶν στὸν πολιτιστικὸ καὶ ἐκπαιδευτικὸ τομέα.
3. Τὴν ἀνάπτυξη κοινῶν πρωτοβουλιῶν γιὰ τὴν τουριστικὴ προβολὴ καὶ τὴν ἐπιχειρηματικὴ δράση τῆς περιφέρειας πρὸς τὸ παγκόσμιο χωριὸ ποὺ ἔχει τὴν Ἑλλάδα σημεῖο ἀναφορᾶς τοῦ Παγκόσμιου Πολιτισμοῦ.
Καὶ ἐδῶ ὁ ρόλος ποὺ μπορεῖ νὰ διαδραματίσουν οἱ τηλεοπτικοὶ σταθμοὶ τῆς περιφέρειας ἀναφορικὰ μὲ τοὺς Ἕλληνες τοῦ ἐξωτερικοῦ, καὶ σὲ συνεργασία μὲ τὰ Ὁμογενειακὰ ΜΜΕ, τὰ ἐπικοινωνιακὰ δίκτυα τῆς Ὁμογένειας, -ὁμογενειακὰ ἔντυπα, ἐφημερίδες, περιοδικά, ραδιόφωνο καὶ τηλεόραση-, εἶναι σημαντικὴ.
Μία πρόταση θὰ μποροῦσε νὰ εἶναι ἐνδεχόμενη συνεργασία τῶν Ὁμογενειακῶν ΜΜΕ μὲ τὰ Μέσα τῆς Ἑλληνικῆς περιφέρειας, τὰ ὁποία μπορεῖ νὰ ἀποτελοῦν βῆμα διαλόγου γιὰ τὸν Ἑλληνισμὸ τῆς Διασπορᾶς καὶ ὁ Ἀπόδημος Ἑλληνισμὸς νὰ καταστῆ ἡ πλατφόρμα διασύνδεσής τους μὲ τὴν Παγκόσμια Κοινότητα. Μὲ τὴν ἀμφίδρομη αὐτὴ σχέση στηρίζουμε τὴν Ὁμογένεια καὶ διασφαλίζουμε τὴν συνέχειά της.
Ἐξίσου σημαντικὸς εἶναι ὁ ρόλος τῶν Ἀποδήμων στὴν ἀνάπτυξη καὶ ἐνίσχυσή τῆς Τουριστικῆς βιομηχανίας μὲ τὴν ἐνίσχυση ὅλων τῶν μορφῶν τουρισμοῦ, ὅπως εἶναι ὁ ἐκπαιδευτικός, ὁ θρησκευτικός, ὁ πολιτιστικὸς τουρισμός. Καὶ ὁ Ἑλληνισμὸς τῆς Διασπορᾶς μπορεῖ νὰ συνδράμη ποικιλοτρόπως συνεπικουρούμενος καὶ ἀπὸ τὴν τοπικὴ αὐτοδιοίκηση, τοὺς τοπικοὺς καὶ περιφερειακοὺς σταθμούς, ἀλλὰ καὶ τὴν τοπικὴ κοινωνία.
Ὁ πολιτισμικὸς πλοῦτος τῆς κάθε περιοχῆς τῆς Ἑλλάδας ἀποτελεῖ πηγὴ ἀξιοποίησης, ἀλλὰ καὶ πόλο ἕλξης γιὰ Ἕλληνες καὶ μή. Ἤδη, τὴν καλοκαιρινὴ περίοδο διοργανώνονται ἐπισκέψεις ἐκπαιδευτικοῦ χαρακτήρα ἀπὸ μαθητὲς καὶ φοιτητές, Ἕλληνες καὶ φιλέλληνες.
Ἐπίσης, πρὸς ἐνίσχυση τοῦ Ἐκπαιδευτικοῦ Τουρισμοῦ, σὲ συνεργασία μὲ ἀκαδημαϊκοὺς ἑλληνικῆς καταγωγῆς ποὺ διδάσκουν σὲ ξένα πανεπιστήμια μπορεῖ νὰ ὀργανωθοῦν ἐκπαιδευτικὲς ἐκδρομὲς στὴν περιφέρεια, ἀλλὰ καὶ συνέδρια μὲ ἐπιστημονικὸ χαρακτήρα.
Ἀκόμη καὶ ἡ Ἐκκλησία μέσῳ τῶν Μητροπόλεων ποὺ βρίσκονται στὸ ἐξωτερικὸ μποροῦν νὰ ἀναλάβουν παρόμοιες πρωτοβουλίες.
Μέσῳ τοῦ δικτύου ποὺ διαθέτει ἡ τηλεόραση τῆς Περιφέρειας, τέτοιες δράσεις μποροῦν νὰ ἀναδειχθοῦν, κάνοντας κοινωνοὺς σὲ παρόμοιες προσπάθειες καὶ τοὺς κατοίκους τῆς περιφέρειας.
Ἐπιπλέον, κάθε χρόνο λαμβάνουν χώρα τὰ Συνέδρια τῶν ἐθνικοτοπικῶν ὀργανώσεων σὲ ὅλη τὴν Ἑλλάδα. Ἀξιοποιώντας αὐτὰ τὰ Συνέδρια, μπορεῖ νὰ ἀναπτυχθοῦν οἱ ἐπιχειρηματικὲς συνεργασίες καὶ νὰ δημιουργηθῆ θετικὸ κλίμα μὲ σωστὴ ἐνημέρωση καὶ ἀπὸ τοὺς ἁρμόδιους φορεῖς τῆς Περιφέρειας, γιὰ ἐπενδύσεις.
Ἐδῶ, τὰ ἐπικοινωνιακὰ δίκτυα καθίστανται κοινωνοὶ μηνυμάτων μὲ στόχο τὴν ἀνάπτυξη καὶ σύσφιξη τῶν ἐπιχειρηματικῶν δεσμῶν.
Οἱ σταθμοὶ τῆς Περιφέρειας ἔχουν ἱερὴ ἀποστολὴ νὰ ξυπνοῦν τὴν συνείδηση τοῦ Ἕλληνα τῆς Διασπορᾶς, νὰ τοῦ ἀφυπνίζουν τὴν νοσταλγία γιὰ τὴν Πατρίδα καὶ νὰ συνδέουν ψυχικὰ καὶ συναισθηματικὰ τὶς νέες γενεὲς Ἑλλήνων τῆς Διασπορᾶς μὲ τὴν Μητροπολιτικὴ Ἑλλάδα, τὰ ἤθη καὶ ἔθιμα, τὴν κουλτούρα, τὴν παιδεία καὶ τὸν πολιτισμό μας, τὴν θρησκεία μας.
Ὁ ρόλος τῶν περιφερειακῶν ΜΜΕ μπορεῖ νὰ εἶναι καταλυτικὸς γιὰ τὴν οἰκονομικὴ καὶ κοινωνικὴ ἀναβίωση τῆς ἑλληνικῆς περιφέρειας, σφυρηλατώντας συνεργασίες μὲ τὸν Ἀπόδημο Ἑλληνισμό. Νὰ ἐπισημάνω ὅτι ἀπὸ τὴν πρώτη στιγμή, στὴν δύσκολη περίοδο ποὺ βιώνει ἡ Πατρίδα μας, οἱ ὁμογενεῖς δήλωσαν ἕτοιμοι νὰ προσφέρουν. Καὶ ὁ Ἀπόδημος Ἑλληνισμὸς ἦταν καὶ θὰ εἶναι καὶ πάλι στὸ πλάι τῆς Ἑλλάδας στὶς δύσκολες αὐτὲς στιγμές.
Ἀπὸ αὐτὸ ἐδῶ τὸ βῆμα ἀπευθύνω ἔκκληση ὅλοι μαζὶ νὰ συνεργαστοῦμε μὲ ὁμοψυχία καὶ ἑνότητα καὶ ἡ τοπικὴ αὐτοδιοίκηση καὶ ἡ Ἐκκλησία μας, οἱ ὁμογενειακὲς ὀργανώσεις ἀνὰ τὸν κόσμο, οἱ ὀργανώσεις στὴν Ἑλλάδα, τὰ Περιφερειακὰ καὶ Ὁμογενειακὰ ΜΜΕ, τὸ ΣΑΕ, ὥστε νὰ φέρουμε κοντὰ στὴν Ἑλλάδα τόσο τοὺς Ἕλληνες Ὁμογενεῖς ὅσο καὶ τοὺς φιλέλληνες.
Μὲ αὐτὸ τὸν τρόπο θὰ ἐνισχυθῆ ὁ τουρισμός μας, ἡ οἰκονομία μας, θὰ γίνουν ἐπενδύσεις, θὰ δημιουργηθοῦν θέσεις ἐργασίες, θὰ ἀναδείξουμε τὸν πολιτισμὸ μας. Θὰ δώσουμε πνοὴ καὶ στὴν ξεχασμένη ἐπαρχία μας. Αὐτὴ εἶναι οἱ αὐθεντικὴ Ἑλλάδα, ἡ Ἑλλάδα τῆς παράδοσης καὶ τῶν ἀξιῶν, ἡ Ἑλλάδα τῶν Γραμμάτων, τῆς Τέχνης, τοῦ Πνεύματος, τῆς Ἀλληλεγγύης καὶ τῆς Εὐγενῆς Ἅμιλλας, εἶναι ἡ Ἑλλάδα ποὺ θέλουν νὰ δοῦν οἱ ξένοι, οἱ φιλέλληνες, οἱ ὁμογενεῖς, ἡ Ἑλλάδα, τὴν ὁποία ἐμεῖς οἱ Ἀπόδημοι δὲν ξεχνᾶμε, ἡ Ἑλλάδα ποὺ ἔχουμε στὴν καρδιά μας.
Ἡ Πατρίδα μας ἔχει ἕνα ἱστορικὸ παρελθόν, ἕναν πολιτισμό, ὁ ὁποῖος ἔθεσε τὶς βάσεις γιὰ τὴν Δυτικὴ Σκέψη, ἕνα λαμπρὸ μέλλον, καὶ ἀξίζει νὰ ἀνακάμψη ἀλώβητη ἀπὸ τὴν κρίση, ἀξίζει ἕνα λαμπρὸ μέλλον.
Ὁ Ἕλληνας τῆς Διασπορᾶς, διαθέτει τὸ πάθος νὰ διατηρῆ τὴν ἐπαφὴ μὲ τὶς ρίζες του, τὴν ἀποφασιστικότητα νὰ ἀγωνίζεται γιὰ τὸ δίκαιο. Ἐὰν σὲ αὐτὰ τὰ στοιχεῖα προσθέσουμε τὴν δύναμη τῆς ἑνότητας, θὰ ἐπιτύχουμε. Ὀφείλουμε νὰ συνεχίσουμε τὸν ἀγώνα γιὰ τὴν διαφύλαξη τῆς δικῆς μας ἱστορίας, τῆς γλώσσας μας, τῆς θρησκείας μας καὶ τῆς ἐθνικῆς μας ταυτότητας, ἀγκαλιάζοντας ὅμως ὅλους τούς λαοὺς αὐτῆς τῆς γῆς, σὲ μία Παγκόσμια Κοινωνία, ὅπου μποροῦμε νὰ προσφέρουμε στὴν πρόοδο ,τὴν εὐημερία, καὶ τὴν εἰρήνη αὐτοῦ τοῦ κόσμου.
Σᾶς εὐχαριστῶ
*ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΣΕ ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ‘ΕΝΩΜΕΝΗΣ ΡΩΜΗΟΣΥΝΗΣ’, ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, ΣΤΟ ΑΠΘ, ΤΟΝ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟ ΤΟΥ 2010