Γράφει ο Λεωνίδας Κουμάκης
Πολλές ελληνικές και ξένες εταιρίες πιστεύουν πως όταν πληρώνουν διαφημιστική προβολή σε τουρκοσειρές της ελληνικής τηλεόρασης, έχουν ελπίδες να κερδίσουν νέους πελάτες, ενώ στην πραγματικότητα συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο: χάνουν πελάτες!
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με την σειρά:
Αποτελεί πλέον κοινό μυστικό πως οι Τούρκοι ισλαμιστές μόλις κατέλαβαν την εξουσία στην γειτονική χώρα το 2002, άρχισαν να επεξεργάζονται μεγαλεπήβολα σχέδια ανασύστασης της οθωμανικής αυτοκρατορίας μέσα στον 21ο αιώνα, επέκτασης της τουρκικής πολιτιστικής επιρροής με εικονικά πρότυπα, δημιουργίας φαραωνικών έργων που θα πρόσφεραν κύρος και πολλές «προμήθειες», επιβολής δια της βίας τόσο εντός όσο και εκτός Τουρκίας των φαντασιώσεων δημιουργίας μιας μεγάλης Τουρκίας, σύμφωνα με τα «σύνορα της καρδιάς» του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Δεκαοκτώ χρόνια αργότερα, το 2020, η Τουρκία έχει εξελιχθεί σε μια απροκάλυπτη δικτατορία με κοινοβουλευτικό φερετζέ και τον πλήρη έλεγχο της εξουσίας στα χέρια ενός κανονικού ισλαμοφασίστα, σύμφωνα με τον Τούρκο καθηγητή Πολιτικών Επιστημών, πρώην διευθυντή του ΟΗΕ στη Σλοβενία, δημοσιογράφο και συγγραφέα Τζενγκίζ Ακτάρ (συνέντευξη στον Δημοσθένη Γκαβέα, 10 Δεκεμβρίου 2019).
Οι Τούρκοι ισλαμιστές με την παραπλανητική ονομασία «Κόμμα Δικαιοσύνης και Aνάπτυξης», δεν διαφέρουν καθόλου από τους λοιπούς παντουρκιστές* οι οποίοι βρίσκονται στην τουρκική πολιτική σκηνή με διάφορα κόμματα.
Ένα από αυτά είναι το «Κόμμα Εθνικιστικού Κινήματος», ακροδεξιό και γνωστό σαν γκρίζοι λύκοι από την παραστρατιωτική νεολαία του. Συμμετέχει στην εξουσία αντιπροσωπεύοντας το Βαθύ Κράτος και τον υπόκοσμο της γειτονικής χώρας. Δεν σταματάει να απειλεί συνεχώς την Ελλάδα με τον ξεμωραμένο ηγέτη του Ντεβλέτ Μπαχτσελή – τελευταίο κρούσμα, οι απειλές «να κόψει τα χέρια και τα πόδια των Ελλήνων» (δηλώσεις 30ης Μαΐου 2020).
Ένα άλλο κόμμα είναι το επίσης ακροδεξιό «Καλό Κόμμα» της Μεράλ Ακσενέρ που δημιουργήθηκε μετά την αποχώρηση της, παρέα με πιστούς σε αυτήν βουλευτές, από τους γκρίζους λύκους.
Το Κεμαλικό «Ρεπουμπλικανικό Λαϊκό Κόμμα» παριστάνει την αξιωματική αντιπολίτευση. Ο αρχηγός του, Κεμάλ Κιλιντσντάρογλου, «κατηγορεί» συνεχώς τον Ρ. Τ. Ερντογάν γιατί … «δεν αρπάζει μερικά ελληνικά νησιά» (σχετική ανοικτή επιστολή προς Κεμάλ Κιλιτσντάρογλου σε Ελληνικά, Αγγλικά, Τουρκικά εδώ).
Μοναδική εξαίρεση στο παραπάνω σκηνικό αποτελεί το «Δημοκρατικό Κόμμα των Λαών» (HDP), που κατάφερε να ξεπεράσει το δυσθεώρητο «όριο» του 10% και μπήκε στο τουρκικό κοινοβούλιο, αλλά δεν συμφωνεί με τους παντουρκιστές… πουθενά! Για τον λόγο ακριβώς αυτό, θεωρείται μεγάλος κίνδυνος για το τουρκικό «σύστημα» και αντιμετωπίζεται με την φυλάκιση του χαρισματικού συν-προέδρου του κόμματος Σελαχετίν Ντεμιρτάς με αστείες κατηγορίες και τοποθέτηση των αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων για την απελευθέρωση του, στον κάλαθο των άχρηστων.
Η επίσης συν-πρόεδρος του κόμματος Φιγκέν Γιουκσεκντάγκ μπαινοβγαίνει εδώ και πολλά χρόνια στις τουρκικές φυλακές με επίσης αστείες κατηγορίες, ενώ εμποδίζεται με διάφορα τεχνάσματα η παρουσία της στο τουρκικό κοινοβούλιο όπου (υποτίθεται) εκλέγεται.
Με πλήρη έλεγχο των ΜΜΕ από τους Τούρκους ισλαμιστές, με την Τουρκία να κρατάει τα τελευταία χρόνια παγκόσμια πρωτιά στις φυλακίσεις δημοσιογράφων σύμφωνα με την Committee to Protect Journalists (CPJ) αφού βρίσκονται στις τουρκικές φυλακές εκατοντάδες Τούρκοι δημοσιογράφοι ακόμα και με γελοίες αφορμές, με τον στραγγαλισμό ακόμα και των πλέον στοιχειωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων (διώξεις, φυλακίσεις, απολύσεις και «εξαφανίσεις»), με συνεχείς επεμβάσεις και απαγορεύσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και πάρα πολλά άλλα, η Τουρκία στις μέρες μας αποτελεί μια επίσημη δικτατορία της οικογένειας Ερντογάν.
Ένας τομέας «παραγωγικής δράσης» των Τούρκων ισλαμιστών αποτελεί η συστηματική εξαγωγή εικονικών πρότυπων μέσα από επιδοτούμενες τηλεοπτικές παραγωγές, σαν μέσο πολιτιστικού εκτουρκισμού και διείσδυσης στην συνείδηση ανυποψίαστων τηλεθεατών.
Η «διείσδυση» αυτή, απαραιτήτως στην τουρκική γλώσσα, αποτελεί μια μορφή ψυχολογικού πολέμου ήπιας ισχύος και στοχεύει στην δημιουργία συνειδητής ή υποσυνείδητης συμπάθειας, καλλιεργώντας την πεποίθηση πως η Τουρκία είναι μια μεγάλη και πολύ ισχυρή χώρα με μια τέλεια, ηθική κοινωνία, που δεν πίνει, δεν καπνίζει, σέβεται την οικογένεια με θρησκευτική ευλάβεια και έχει σαν ύψιστο σύμβολο την πανταχού παρούσα τουρκική σημαία.
Αυτήν ακριβώς την μορφή ψυχολογικού πολέμου αντιπροσωπεύουν οι επιδοτούμενες τηλεοπτικές σειρές-βιτρίνα, οι οποίες προσφέρονται εδώ και δεκαπέντε χρόνια σε πολύ «ανταγωνιστικές τιμές» προς τηλεοπτικούς σταθμούς οι οποίοι ανυπομονούν να κερδίσουν χρήματα, χωρίς να τους ενδιαφέρει καθόλου γιατί ένα τόσο επικίνδυνο καθεστώς ανελευθερίας, το οποίο είναι κάθε άλλο παρά φιλανθρωπικό ίδρυμα, τους τα προσφέρει σε τόσο πολύ «ανταγωνιστικές τιμές».
Με τον τρόπο όμως αυτό, διάφορες τουρκικές τηλεοπτικές σειρές-βιτρίνα κατέκλυσαν δεκάδες χώρες του κόσμου – και φυσικά την Ελλάδα.
Σε πολλές από τις επιδοτούμενες σειρές που δεν «εξήχθησαν» όμως στην Ελλάδα, οι στιγματισμένοι ήρωες (απατεώνες, κλέφτες, ναρκομανείς, δολοφόνοι, προδότες) ή οι γυναίκες ελευθερίων ηθών ήταν Έλληνες ή Ρωμιές.
Μετά από δεκαπέντε σχεδόν χρόνια εφαρμογής της πολιτικής πολιτιστικού εκτουρκισμού και διείσδυσης στην συνείδηση ανυποψίαστων Ελλήνων τηλεθεατών, η απροκάλυπτα πλέον επιθετική πολιτική της φασιστικής εξουσίας της Τουρκίας, η οποία ονειρεύεται την δημιουργία νεο-οθωμανικής αυτοκρατορίας μέσα στον εικοστό πρώτο αιώνα, άρχισε να αφυπνίζει μια σημαντική μερίδα του ελληνικού τηλεοπτικού κοινού που αντιλαμβάνεται πλέον πολύ καλά «Γιατί πρέπει να κατέβουν οι τουρκοσειρές από την Ελληνική τηλεόραση».
Για να συμβεί όμως αυτό και επειδή οι καναλάρχες δεν είναι καθόλου διατεθειμένοι να σταματήσουν να βγάζουν χρήματα ακόμα και από τουρκοσειρές-βιτρίνα, ακόμα κι΄αν κάνουν απροκάλυπτη τουρκική προπαγάνδα «ήπιας ισχύος» επιδεικνύοντας συνεχώς τουρκικές σημαίες σε καφενεία, σε υποδοχή νοσοκομείων, σε αίθουσες συσκέψεων αλλά και σε κάθε ευκαιρία ή επιδεικνύοντας την σημαία του ψευδοκράτους που δημιούργησαν οι Τούρκοι στην κατεχόμενη Κύπρο, πρέπει πρώτα να σταματήσουν τα έσοδα από τις διαφημίσεις.
Οι ιδιοκτήτες καναλιών πρέπει να βγάλουν χρήματα για να διατηρήσουν τους τεράστιους οργανισμούς που έχουν δημιουργήσει και φυσικά δεν θα τα εξασφαλίσουν από το τουρκικό κράτος που ήδη «συνεισφέρει» ώστε οι τουρκοσειρές να τους προσφέρονται σε πολύ «ανταγωνιστικές τιμές». Αυτοί που θα τους πληρώσουν λοιπόν, δεν είναι άλλοι από τους διαφημιζόμενους.
Υπάρχουν εκατόν πενήντα περίπου ελληνικές επιχειρήσεις, οι οποίες νομίζουν πως πληρώνοντας από τα χρήματα των πελατών τους διαφήμιση σε τουρκοσειρές-βιτρίνα, θα αυξήσουν τις πωλήσεις τους.
Κάτι τέτοιο όμως αποτελεί ψευδαίσθηση η οποία καλλιεργείται από τις «ενδιάμεσες» διαφημιστικές εταιρίες που αποτελούν μόνιμο συνεργάτη των διαφόρων καναλιών. Ας δούμε γιατί:
Μετά από δεκαπέντε χρόνια «πλύσης εγκεφάλου» στην τουρκική γλώσσα και στον πολιτιστικό εκτουρκισμό έχει δημιουργηθεί σε πολλούς, κυρίως διαφημιζόμενους, η ψεύτικη εικόνα πως οι τουρκοσειρές-βιτρίνα «έχουν τεράστια τηλεθέαση».
Εξετάζοντας τα εβδομαδιαία στοιχεία της Nielsen βλέπει κανείς πως μια από τις τουρκοσειρές-βιτρίνα («Ο Γιατρός») βρίσκεται στο ΤΟΡ-20 της εβδομάδας από την 8η θέση και μετά, ενώ οι δύο άλλες τουρκοσειρές απουσιάζουν εντελώς από το ΤΟΡ-20 των τελευταίων εβδομάδων. Και όμως, η τουρκοσειρά-βιτρίνα του STAR «εξασφαλίζει» ένα δυσανάλογα μεγάλο αριθμό διαφημίσεων τόσο όσον αφορά την διάρκεια, όσο και όσον αφορά την κατάταξη της τουρκοσειράς που μεταδίδει. Είναι χαρακτηριστικό πως την Τρίτη 2 Ιουνίου 2020, προβλήθηκαν σαράντα διαφημίσεις στην τουρκοσειρά του STAR για ένα πρόγραμμα 40 περίπου λεπτών που έχει εξαφανιστεί από τα ΤΟΡ-20 για ολόκληρες εβδομάδες!
Σ Υ Μ Π Ε Ρ Α Σ Μ Α Τ Α : Πολλοί διαφημιζόμενοι νομίζουν πως θα κερδίσουν καταναλωτές από την προβολή τους μέσα από τις τουρκοσειρές της ελληνικής τηλεόρασης. Στην πραγματικότητα συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Πολλοί ευαισθητοποιημένοι καταναλωτές των προϊόντων αυτών σταματούν εντελώς να τα αγοράζουν διότι δεν επιθυμούν να πληρώνουν και από την τσέπη τους την διαφήμιση των αγαπημένων τους προϊόντων σε τουρκοσειρές.
Γιατί ένας ευαισθητοποιημένος καταναλωτής της «Καραμολέγκος» να αγοράζει τα προϊόντα μιας βιομηχανίας που ξοδεύει και από τα δικά του χρήματα, προκειμένου να διαφημιστεί σε τουρκοσειρές της ελληνικής τηλεόρασης; Χάθηκαν άλλα προϊόντα Ελληνικής παραγωγής εξ ίσου καλά αν όχι καλύτερα;
Γιατί να αγοράσει εισαγόμενα, πολυδιαφημισμένα και σε τουρκοσειρές προϊόντα της «Procter & Gamble», που πληρώνει ο ίδιος μέσα από την τιμή τους, όταν υπάρχουν αντίστοιχα προϊόντα με την ένδειξη «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΟΙΟΝ» (ή ακόμα καλύτερα ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ); Γιατί να προτιμήσει μια εταιρία με βεβαρημένο μητρώο σε Ευρωπαϊκές Επιτροπές Ανταγωνισμού για τις «αθέμιτες μεθόδους» που χρησιμοποίησε στο παρελθόν; Μήπως επειδή διαφημίζεται σε τουρκοσειρές;
Γιατί να αγοράσει οδοντόπαστα και άλλα προϊόντα της «Glaxo Smith Kleine» που διαφημίζεται αριμανιωδώς σε τουρκοσειρές, όταν υπάρχει πληθώρα αντίστοιχων προϊόντων που ΔΕΝ διαφημίζονται σε αυτές;
Όλα αυτά ισχύουν για όλα ανεξαιρέτως τα προϊόντα που διαφημίζονται σε τουρκοσειρές-βιτρίνα της Ελληνικής τηλεόρασης και τα οποία γνωστοποιούνται κάθε εβδομάδα από το Παρατηρητήριο Διαφημίσεων Τουρκοσειρών της Ελληνικής Τηλεόρασης του μη κερδοσκοπικού, μη κυβερνητικού, μη κομματικού οργανισμού International Hellenic Association στην ενότητα ΤΟΥΡΚΟΣΕΙΡΕΣ 2020.
Κάποτε θα πρέπει να αντιδράσουμε στην εξωφρενική αφασία κάποιων που παρακολουθούν αμέριμνοι τουρκοσειρές, τις πληρώνουν μάλιστα και από την τσέπη τους μέσω ορισμένων προϊόντων που αγοράζουν, την ίδια ώρα που οι Τούρκοι ισλαμιστές μας θυμίζουν καθημερινά πως οι ελπίδες να ξεμπλέξουμε ειρηνικά μαζί τους συρρικνώνονται ραγδαία!
Ας πούμε πια σε όλους πως ήρθε η ώρα να ξυπνήσουμε, πως ήρθε η ώρα να κάνουμε κάτι επιτέλους!
* Παντουρκισμός και τουρκική πολιτική απέναντι στον ελληνισμό περιγράφονται στο διαχρονικό, αυτοβιογραφικό βιβλίο «Το Θαύμα – Μια πραγματική ιστορία» που είναι διαθέσιμο εντελώς δωρεάν τόσο στην 5η Ελληνική έκδοση (2020) όσο και στην 3η Αγγλική έκδοση (2019) από την Βιβλιοθήκη του International Hellenic Association. Η δωρεάν ηλεκτρονική έκδοση του 2020 περιλαμβάνει επικαιροποιημένη βιβλιογραφία εκατοντάδων πηγών σε Ελληνικά, Αγγλικά, Γαλλικά και Τουρκικά βιβλία.