Μὲ τὴ Χάρη Χάρη τοῦ Θεοῦ, καὶ Δι’ευχὼν τῶν Ἁγίων, ὁλοκληρώθηκε τὸ 1ο Θερινὸ Σχολεῖο ἐξοικείωσης μὲ τὴν ἑλληνικὴ Γλῶσσα, Παράδοση καὶ Πολιτισμό.
Ὅλα ξεκίνησαν ἀπὸ πρόταση τοῦ Διευθυντῆ τοῦ ἑλληνικοῦ σχολείου «Ζωγράφειον» στὴν Κωνσταντινούπολη κ. Ἰωάννη Δεμιρτζόγλου .
Πραγματικά, ἦταν μιὰ εὐλογία γιὰ ὅλους ἐμᾶς ποὺ συμμετείχαμε σὲ αὐτὸ τὸ ἐγχείρημα, διότι ἡ ἐπικοινωνία μὲ τὴ Ρωμηοσύνη τῆς Κωνσταντινούπολης ἦταν μία πολύτιμη ἐμπειρία. Ἡ Ρωμηοσύνη εἶναι μιὰ καὶ ἁπλώνεται παντοῦ.
Στὶς δυὸ ἑβδομάδες ποὺ διήρκησε ἡ ἐπιμόρφωση ἔγιναν μαθήματα Ἑλληνικῆς Γλώσσας μὲ ἐθελοντὲς ἔμπειρους δασκάλους καὶ καθηγητές, κυρίως φιλολόγους, καὶ ἦταν ἐντυπωσιακὲς οἱ μέθοδοι ποὺ χρησιμοποίησε ὁ καθένας ξεχωριστὰ γιὰ τὴν εἰσαγωγὴ τῶν παιδιῶν στὴν Ἑλληνικὴ Γλῶσσα, μέσω τῆς χρήσης πληροφορικῆς, πειραμάτων βιολογίας, ἐμπειρικῆς μεθόδου μέσῳ εἰκόνων, χειροπλαστικὴς καὶ ἄλλων μεθόδων. Τὰ παιδιὰ δὲ μὲ πολὺ ἐνδιαφέρον καὶ ἰδιαίτερη εὐχαρίστηση συμμετεῖχαν.
Ἐκτὸς ἀπὸ τὰ μαθήματα Ἑλληνικῆς Γλώσσας, εἴχαμε καὶ δασκάλους παραδοσιακῆς μουσικῆς καὶ εἰδικὰ γιὰ τὸ σαντούρι, ὅπου τὰ παιδιὰ διδάχτηκαν τὰ σχετικὰ μὲ τὸ ὄργανο καὶ τὴν ἀρχικὴ χρήση του, καθὼς καὶ τὴν ἑλληνικὴ παραδοσιακὴ μουσικὴ καὶ τραγούδια. Ἐπίσης, δασκάλα ἑλληνικῶν χορῶν ἔμαθε τὰ παιδιὰ νὰ χορεύουν ἑλληνικοὺς χορούς, εἰδικὰ συρτάκι, ποὺ τὸ εἶχαν δεῖ ἀπὸ ταινίες.
Εἴχαμε καὶ ξεναγήσεις, ὅπως στὸ μουσεῖο Φυσικῆς Ἱστορίας τοῦ Ἀπολιθωμένου Δάσους τῆς Λέσβου στὸ Σίγρι, ὅπου ἔγινε λεπτομερὴς ξενάγηση ἀπὸ ἐθελόντρια τουρκόφωνη ξεναγό. Ἐπίσης, στὸ μεγάλο Κάστρο τῆς Μυτιλήνης, στὸ ἀρχαιολογικὸ μουσεῖο καὶ στὸ βυζαντινὸ μουσεῖο, ἀλλὰ καὶ στοὺς ἐξαιρετικοὺς ναοὺς τῆς πόλης τῆς Μυτιλήνης, ἀλλὰ καὶ σὲ ὅλη τὴν πόλη.
Ἐπισκεφτήκαμε τὸ ἐργοστάσιο παραγωγῆς λεσβιακοῦ οὔζου τῆς ἑταιρείας «Ματθαίου», ὅπου τὰ παιδιὰ παρακολούθησαν λεπτομερῶς πῶς γίνεται ἡ παραγωγή, ἡ ἐμφιάλωση καὶ συσκευασία τῶν φιαλῶν γιὰ ἐξαγωγή. Μάλιστα συμμετεῖχαν σὲ αὐτὴ τὴ διαδικασία. Προσφέρθηκαν δωρεὰν στὰ παιδιὰ μπουκάλια οὔζου καὶ ἄλλα ποτά.
Ἡ διοργάνωση δὲν ἦταν εὔκολη, διότι τὰ παιδιὰ δὲν γνώριζαν τὴν ἑλληνικὴ γλῶσσα, παρὰ τὸ ὅτι εἶναι ὀρθόδοξα ὅπως καὶ ἕνας ἀπὸ τοὺς γονεῖς. Καὶ ἡ γνώση τῆς Ἑλληνικῆς Γλώσσας εἶναι ἀπαραίτητη προϋπόθεση γιὰ νὰ φοιτήσουν σὲ ἑλληνικὸ σχολεῖο στὴ Πόλη. Σημειωτέον ὅτι οὔτε οἱ γονεῖς ποὺ τὰ συνόδευαν γνώριζαν ἑλληνικά. Εὐτυχῶς γιὰ τὶς ἐδῶ ἀνάγκες καὶ στοχεύσεις βρέθηκαν πλησίον μας ἐθελοντές, ἀπρόσμενα, ποὺ γνώριζαν τὴν τουρκικὴ γλῶσσα καὶ ἔτσι βοήθησαν καθοριστικὰ στὴν ἐξέλιξη τοῦ προγράμματος.
Στὸ θερινὸ σχολεῖο συμπεριλαμβάνετο ἡ δωρεὰν φιλοξενία ἀπὸ τὴν Μονὴ τῶν Ἁγίων Ραφαήλ, Νικολάου καὶ Εἰρήνης σὲ ὄμορφα δωμάτια, ἡ δωρεὰν διατροφὴ στὴ Λέσχη Ἀξιωματικῶν ἀλλὰ καὶ στὴν Ἱερὰ Μονή, ἡ ἀγορὰ καρτῶν sim γιὰ τὴν ἐπικοινωνία μεταξύ μας λόγῳ τοῦ ὅτι ἡ ἐπικοινωνία μὲ τουρκικὰ δίκτυα ἦταν πανάκριβη. Τὰ μαθήματα πραγματοποιήθηκαν στὴν αἴθουσα τοῦ Μητροπολιτικοῦ Ναοῦ Μυτιλήνης, τὴν ὁποία μὲ πολὺ προθυμία μας τὴν παρεῖχαν οἱ ἁρμόδιοι.
Οἱ καθηγητὲς ἄφησαν στὸ περιθώριο τὶς καλοκαιρινὲς διακοπές τους, καὶ προσφέρθηκαν μάλιστα μὲ προθυμία νὰ διδάξουν τόσοι πολλοί, ὥστε κάποιοι δὲν μπορέσαν νὰ συμμετάσχουν. Ἐθελοντὲς ἀδελφοὶ συμμετεῖχαν κατασκευάζοντας κεράσματα στὰ παιδιὰ γιὰ τὰ διαλείμματα τῶν μαθημάτων καὶ τὰ προσέφεραν μὲ ἀγάπη.
Αὐτὸ ποὺ προξένησε ἐντύπωση στὶς μητέρες καὶ στὰ παιδιὰ εἶναι ὅτι ἀδελφοὶ ἄνοιξαν τὰ σπίτια τους καὶ φιλοξένησαν τὶς οἰκογένειες ,παρέχοντας γεύματα καὶ δεῖπνα δείχνοντας ἔτσι πλουσιοπάροχα τὴν ἑλληνικὴ χριστιανικὴ οἰκογενειακὴ φιλοξενία.
Τὸ 1ο Θερινὸ Σχολεῖο ἔκλεισε μὲ ἕνα ἀποχαιρετιστήριο δεῖπνο ποὺ παραθέσαμε ὅλοι οἱ συμμετέχοντες ἐθελοντὲς ἀδελφοὶ πρὸς τοὺς φιλοξενουμένους μας, ὅπου ἡ συγκίνηση ἦταν ἔκδηλη καὶ ἡ εὐγνωμοσύνη τους μεγάλη. Τοὺς δόθηκαν ἀναμνηστικὰ δῶρα. Τὰ παιδιὰ κατέθεσαν τὴν εὐχαρίστησή τους γιὰ τὰ μαθήματα, γιὰ τὴν φιλοξενία καί, ὅπως τόνισαν, φεύγουν μὲ τὴν Ἑλλάδα στὴ καρδιά τους. Τί ὀμορφότερη προσφορὰ ἀπὸ αὐτή; Αὐτὰ τὰ παιδιὰ θὰ εἶναι οἱ αὐριανοὶ κήρυκες τῆς ἀγάπης πρὸς τὴν Ρωμηοσύνη καί, ὅπως εἶπε καὶ ὁ διευθυντὴς τοῦ ἑλληνικοῦ σχολείου τῆς Ἴμβρου ποὺ φιλοξενούσαμε στὴ Μυτιλήνη, ὅταν θὰ μαθαίνουν τὰ ἑλληνικά, θὰ ἔχουν μνῆμες καὶ ἐμπειρίες ἀγαπητικές .
Πλούσιοι σὲ ἐμπειρίες καὶ συναισθήματα εὐχηθήκαμε καὶ ὑποσχεθήκαμε νὰ ἐργαστοῦμε ὅλο τὸ χρόνο γιὰ τὴν ὀργάνωση τοῦ 2ου Θερινοῦ Σχολείου γιὰ τὸ ἑπόμενο ἔτος μὲ μεγαλύτερη συμμετοχὴ παιδιῶν ἀπὸ τὴν Ὁμογένεια τῆς ἀγαπημένης μας Κωνσταντινούπολης καὶ ὄχι μόνο, ὡς ἐλάχιστη προσφορὰ στὸν συνεχῆ ἀγῶνα τῆς Ρωμηοσύνης στὴ περιοχή της.
Θέλουμε νὰ εὐχαριστήσουμε ἀπὸ καρδίας ὅλους τοὺς ἀδελφοὺς ἐθελοντὲς Δασκάλους, Καθηγητές, Γιατρούς, Διερμηνεῖς καὶ ὅλους τοὺς ὑπόλοιπους ἀδελφοὺς ποὺ μὲ πολὺ ἀγάπη καὶ προθυμία βοήθησαν στὴν πραγματοποίηση αὐτοῦ τοῦ Σχολείου. Χωρὶς τὴν συμβολή τους δὲν θὰ ἦταν δυνατὸν νὰ γίνουν πραγματικότητα ὅλα αὐτά.
Ὀφείλουμε ἰδιαίτερες εὐχαριστίες πρὸς τὴν Ἱερὰ Μητρόπολη Μυτιλήνης ποὺ ἀγκάλιασε τὴν ὅλη προσπάθεια, πρὸς τὸ 5ο Λύκειο Μυτιλήνης γιὰ τὴν συνδιοργάνωση , πρὸς τὴν Ἡγουμένη τοῦ Ἁγίου Ραφαὴλ Γερόντισσα Ταβιθὰ γιὰ τὴν πλούσια φιλοξενία, πρὸς τὸν πατέρα Εὐστράτιο Δῆσο, πρὸς τὸν Μητροπολιτικὸ Ναό, πρὸς τὸν τέως Διευθυντὴ τοῦ Ἑλληνικοῦ Σχολείου τῆς Ἴμβρου κ. Ἰωακεὶμ Καμπουρόπουλο, γιὰ τὴν ὑποστήριξη τους καὶ πρὸς ὅλους τοὺς χορηγούς μας γιὰ τὴν ἔμπρακτη πολύτιμη ἀγαπητικὴ βοήθειά τους .
Τέλος, θὰ θέλαμε νὰ ἐπισημάνουμε πὼς ὅ,τι γίνεται μὲ εὐλογία καὶ ἀγάπη, ὁ καλὸς Θεὸς τὸ στηρίζει καὶ τὸ εὐλογεῖ, καὶ χωρὶς Αὐτὸν δὲν θὰ μποροῦσε νὰ λάβει χώρα ὅλο αὐτὸ τὸ ἐγχείρημα ποὺ ὀργανώθηκε μέσα σὲ 20 ἡμέρες.