Θανάση Χούπα,
πτυχιούχου Ἠλεκτρολόγου Μηχανικοῦ E.M.Π.
Ἕνα ἀπὸ τὰ πολλὰ παράδοξα ποὺ συμβαίνουν στὶς μέρες μας εἶναι ὅτι ἐνῶ στὸ ἐξωτερικὸ ὅλο καὶ πληθαίνουν ἐκεῖνοι ποὺ δηλώνουν ὅτι διδάσκονται καὶ διαφωτίζονται ἀπὸ τὴν ἀκτινοβολία τῆς Ὀρθοδοξίας, στὴ χώρα μας πολλοὶ ὑποτιμοῦν τὴν πνευματικὴ ἀξία, τὴν προσφορὰ καὶ τὴν ἀποστολὴ τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας. Μάλιστα, ὑποστηρίζουν ὅτι εἶναι «γερασμένη», «ἐκτὸς ἐποχῆς καὶ πραγματικότητας». Θεωροῦν ὅτι ἐπιβιώνει μόνο ὡς στοιχεῖο τῆς παράδοσης τῆς χώρας μας, χωρὶς νὰ ἔχει κάτι νὰ πεῖ καὶ νὰ προσφέρει στὸν σύγχρονο ἄνθρωπο.
Καὶ ὅμως, εἴτε τὸ θέλουμε εἴτε ὄχι, τὸ οὐσιαστικότερο στοιχεῖο τῆς σύγχρονης φυσιογνωμίας τῆς Ἑλλάδας, ὡς μέλους τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἕνωσης, δὲν εἶναι οὔτε ἡ οἰκονομία της, οὔτε ἡ στρατιωτικὴ δύναμή της, οὔτε ἡ τέχνη της. Εἶναι ἡ Ὀρθοδοξία. Καὶ μάλιστα μετὰ τὴν διεύρυνση -στὴν E.E. τῶν 25 πιά, ὅπου εἰσήχθησαν καὶ ἄλλες ὀρθόδοξες χῶρες- αὐτὸ τὸ στοιχεῖο τῆς φυσιογνωμίας τῆς χώρας μας ἀποκτᾶ μία ἄλλη δυναμική.
Δὲν πρέπει νὰ παραβλέπουμε, ἐπίσης, τὸ γεγονὸς ὅτι, μὲ ὅσα θετικὰ καὶ ἀρνητικὰ ἐπακόλουθα ἔχει αὐτό, «εἶναι γνωστὸ ἀπὸ τὴν Ἱστορία μας ὅτι ἡ ἔννοια τοῦ Ἔθνους συνέπεσε μὲ τὴν ἔννοια τῆς Ὀρθοδοξίας»1. Ἑπομένως, δὲν εἶναι δυνατὸν ἡ εὐρωπαϊκὴ προοπτική τῆς χώρας μας νὰ ἀφήνει ἀδιάφορη τὴν ἑλληνικὴ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία. Ἡ πρόκληση εἶναι μεγάλη. Βέβαια, ἐξαιτίας τῆς γεωπολιτικῆς μας θέσης, δὲν εἶναι ἡ πρώτη φορὰ κατὰ τὴν ὁποία ὁ Ἑλληνισμὸς ὁδηγεῖται σὲ κρίσιμο διάλογο μὲ ἄλλους λαοὺς καὶ δοκιμάζεται ἡ πνευματικὴ παράδοση καὶ ἀντοχή του. Ὅμως γιὰ νὰ συνεχίσει τὴν μακραίωνη πορεία του, ἐπιβάλλεται νὰ διατηρήσει τὴν ταυτότητα καὶ αὐτοσυνειδησία του, ἀλλὰ καὶ νὰ συναισθανθεῖ τὴν εὐρωπαϊκὴ καὶ οἰκουμενικὴ ἀποστολή του.
Ἄνοιγμα πρὸς τὴ Δύση
Ἐπιχειρώντας μία ὑποτυπώδη ἱστορικὴ ἀναδρομή, θὰ λέγαμε ὅτι ἡ Ὀρθόδοξη Ἀνατολὴ δὲν ἦταν ποτὲ ἐντελῶς ἀποκομμένη πνευματικὰ ἀπὸ τὴν Δύση. Εἶναι γνωστὸ ὅτι μετὰ τὴν πτώση τοῦ Βυζαντίου πολλοὶ λόγιοι Ἕλληνες καὶ κληρικοὶ μετανάστευσαν στὶς δυτικὲς χῶρες ὡς φορεῖς καὶ διδάσκαλοι τοῦ ἑλληνικοῦ πολιτισμοῦ. Ἀντίστοιχο ἀντίκτυπο φαίνεται πὼς εἶχαν ὁ Πρῶτος καὶ ὁ Δεύτερος Παγκόσμιος πόλεμος καὶ τὰ γεγονότα ποὺ ὁδήγησαν σὲ τραγικὴ οἰκονομικὴ καὶ πολιτικὴ κατάσταση τὶς Ὀρθόδοξες Ἀνατολικὲς Εὐρωπαϊκὲς χῶρες καὶ ἰδιαίτερα τὴν Ρωσία. Τὸ κῦμα τῶν Ὀρθοδόξων προσφύγων πρὸς τὴν Δύση ἦταν πάλι μεγάλο (ἴσως πιὸ ἔντονο ἀπὸ ἐκεῖνο τοῦ 15ου αἰῶνα). Ὅλα αὐτὰ συνετέλεσαν ὥστε ἀπὸ τὸ μέρος τῆς Δύσης νὰ μετριαστεῖ ἡ ἐπίκριση τῶν προηγούμενων αἰώνων ἐναντίον τῆς Ὀρθοδοξίας καὶ μάλιστα ἀπὸ τὸ δεύτερο μισό του 20οῦ αἰῶνα νὰ ὑπάρξει μία διάθεση προσέγγισης πρός τίς παραδόσεις της.
Αὐτὴ ἡ ἔστω καὶ μερικὴ ἀλλαγὴ τῆς διάθεσης καθιστᾶ ἀκόμη πιὸ σημαντικὴ τὴν ἀποστολὴ καὶ τὴν εὐθύνη τῆς Ὀρθοδοξίας στὸν σύγχρονο χριστιανικὸ κόσμο. Πρῶτα ἀπὸ ὅλα ὅμως θὰ πρέπει νὰ διευκρινίσουμε ὅτι ὡς ἀποστολὴ δὲν ἐννοοῦμε τὴν προσπάθεια προσηλυτισμοῦ πιστῶν ἄλλων ὁμολογιῶν στὴν ὀρθόδοξη πίστη. Ἀποστολὴ εἶναι γιὰ τὴν Ὀρθοδοξία «νὰ δώσει μαρτυρία τῆς πίστεώς της καὶ τῶν ἄλλων πολύτιμων θησαυρῶν τῆς παράδοσής της. Νὰ εὐαγγελιστεῖ τὸν Χριστὸ ὅπως Τὸν εἶδε καὶ Τὸν ἔζησε καὶ Τὸν εἰκονογράφησε καὶ Τὸν λειτουργεῖ ἡ Ὀρθόδοξη Ἀνατολὴ»2. |
Θὰ μπορούσαμε νὰ ἀρκεστοῦμε στὴν ἄποψη τοῦ Hans Ehrenberg ὅτι, δηλαδή, ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία «ἀσκεῖ ἱεραποστολικὸ ἔργο καὶ μόνο μὲ τὴν ὕπαρξή της». Ὅμως ἂν θέλουμε νὰ διερευνήσουμε τί καὶ μὲ ποιὸν τρόπο μπορεῖ νὰ προσφέρει στὴν σύγχρονη Εὐρώπη, θὰ πρέπει νὰ δοῦμε τὶς πτυχὲς Ὀρθόδοξης Διδασκαλίας καὶ Παράδοσης ποὺ ἐκτιμοῦν καὶ «ζηλεύουν» οἱ ἑτερόδοξοι πολίτες τῶν εὐρωπαϊκῶν κρατῶν, ἀκούγοντας τί λένε οἱ ἴδιοι:
Ἡ ἑνότητα καὶ πνευματικὴ συνοχὴ τῆς Ὀρθόδοξης διδασκαλίας
Ὅπως ὁμολογεῖ ὁ καθηγητὴς Fr.Heiler «ἀκριβῶς ἡ νέα βαθειὰ συναίσθηση τῆς ὁμολογίας τοῦ Συμβόλου τῆς Πίστεως «εἰς Μίαν Ἁγίαν Καθολικὴν καὶ Ἀποστολικὴν Ἐκκλησίαν», εἶναι ἐκείνη ἡ ὁποία μὲ δύναμη προσελκύει τοὺς ἀπροκατάληπτους χριστιανοὺς τῆς Δύσεως πρὸς τὴν Ἀνατολικὴ Ἐκκλησία».
Ἐντύπωση μάλιστα προκαλεῖ ἡ παραδοχὴ τοῦ πρώην Ἀρχιεπισκόπου Καντερβουρίας, M.Ramsey (προκαθημένου τῆς Ἀγγλικανικῆς Ἐκκλησίας): «Βεβαίως ὑπάρχει σημαντικὸς ἀριθμὸς δογμάτων τὰ ὁποῖα ὅλοι παραδεχόμαστε, ὑπάρχουν ὅμως καὶ ὁρισμένα ἄλλα πράγματα, τὰ ὁποῖα ἄλλοι ἀπὸ ἐμᾶς δέχονται καὶ ἄλλοι ἀπορρίπτουν. Συγκρίνετε αὐτὸν τὸν τρόπο σκέψης μὲ τὴν Ὀρθοδοξία. Ἐκεῖ θὰ βρεῖτε μία πλήρη καὶ ὡραῖα εἰκόνα, ἡ ὁποία προκαλεῖ ἑνιαῖο καὶ ἀδιαίρετο σύνολο. Ἐὰν ἀφαιρέσετε ὁποιοδήποτε στοιχεῖο, θὰ καταστρέψετε τὸ ὅλο. Ἡ Ὀρθοδοξία συνίσταται ἀκριβῶς σὲ αὐτὴν τὴν ὁλότητα, ἡ ὁποία ἀγκαλιάζει τὸ θεῖο καὶ τὸ ἀνθρώπινο…»3.
Ἡ σημασία τῆς Παράδοσης στὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία
Ὁ διακεκριμένος Βέλγος θεολόγος τῶν Ρωμαιοκαθολικῶν Dom Lambert Beauduin στὴν μελέτη του «Ἡ Δύση μαθητεύουσα στὴν Ἀνατολὴ» γράφει: «Ἕνα μεγάλο μάθημα καὶ ἕνα μεγάλο παράδειγμα, τὸ ὁποῖο ἐμεῖς οἱ Λατῖνοι ὀφείλουμε νὰ πάρουμε ἀπὸ τοὺς χωρισμένους ἀδελφούς μας (δηλαδὴ τοὺς Ὀρθοδόξους), εἶναι ἡ περισσότερη ἀγάπη τῆς παράδοσης καὶ τῆς εὐλάβειας τῆς ἐκκλησίας. Κάθε πρόοδος πρέπει νὰ λαμβάνει χώρα μέσα στὴν γραμμὴ τῆς Παράδοσης. Ἀπὸ τὴν στιγμὴ κατὰ τὴν ὁποία οἱ καινοτομίες παραβιάζουν ἁγίους καὶ σεβάσμιους θεσμούς, οἱ ὁποῖοι ἔχουν ἐξαγιάσει γενιές, δὲν ὑπάρχει πλέον πρόοδος, ἀλλὰ ὀπισθοχώρηση». Γνωρίζουμε ὅτι στὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, ἐκτὸς ἀπὸ τὴν γραπτὴ Παράδοση τῆς Ἁγίας Γραφῆς, ὑπάρχει ἡ καλὴ «παρακαταθήκη», ἡ «πίστις ἐξ ἀκοῆς»4.
Ἡ Πατερικὴ Διδαχὴ
Ἂν λάβουμε ὑπ᾿ ὄψιν ὅτι μέχρι καὶ τὸ πρῶτο μισό του 20οῦ αἰῶνα οἱ παραπομπὲς τῶν Ρωμαιοκαθολικῶν θεολόγων στοὺς Ἕλληνες Πατέρες γινόταν μὲ πολλὴ φειδώ, θὰ κατανοήσουμε τὴν τεράστια σημασία τῆς προσπάθειας τῶν δυτικῶν θεολόγων* νὰ ἐπανέλθει ἡ σύγχρονη θεολογικὴ σκέψη σὲ πατερικὴ βάση. Μάλιστα, ἐκτός τοῦ ὅτι ἡ Β’ Βατικανικὴ Σύνοδος ἔκανε μερικὰ μεγάλα ἀνοίγματα, ἔδωσε μία ὤθηση στροφῆς πρὸς τὶς πηγές, πατερικὲς καὶ λειτουργικές, ὅπως ὁμολογοῦν κορυφαῖοι Γάλλοι καὶ Γερμανοὶ κυρίως θεολόγοι.
Ἡ κατάφαση τῆς ἐν τῷ κόσμῳ ζωῆς στὴν Ὀρθόδοξη Παράδοση
Ἡ Ὀρθόδοξη ἀντίληψη γιὰ τὴν ἐπίγεια ζωὴ ποὺ εἶναι δυνατὸν νὰ ἀποδοθεῖ ἀπὸ τὸ «ὁδὸς πρὸς τὸ ἐλπιζόμενον ὁ παρών γίνεται βίος»5, θὰ μποροῦσε νὰ προφυλάξει ἀπὸ τὸν κίνδυνο τῆς πλήρους ἐκκοσμίκευσης καὶ τὶς Ἐκκλησίες καὶ τὶς «μοντέρνες» θεολογίες ὅλων τῶν ὁμολογιῶν. Ὁ κίνδυνος εἶναι μεγάλος γιατί ὑπερτονίζοντας τὰ τοῦ κόσμου, τὶς γήϊνες ἀνάγκες τῶν ἀτόμων καὶ δῆθεν τὴν ἀνάγκη προσέγγισης τοῦ σύγχρονου ἀνθρώπου «ἀκόμα καὶ ἂν κάνουμε παραχωρήσεις σὲ κάποια πράγματα» -ὅπως λένε-, θέτουν σὲ δεύτερη μοίρα τὴν Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν! |
Ἀντίθετα, ἡ ἐσχατολογικὴ διάσταση τῆς ζωῆς, ποὺ τονίζει ἡ Ὀρθοδοξία, ἐκλαμβάνει «τὴν κοινωνικὴ ἀθλιότητα ὡς τὴν συνεχιζόμενη ἀγωνία τοῦ Χριστοῦ, ποὺ ὑποφέρει ἀκόμη στὸ πρόσωπο τῶν μελῶν Του» καὶ δηλώνει ὅτι «ἡ Ἐκκλησία ὑπάρχει στὸν κόσμο μᾶλλον σὰν θεραπευτήριο παρὰ σὰν πανδοχεῖο γιὰ τὸ τέλειο»6.
Ἡ Ὀρθόδοξη λατρεία
Ἐμεῖς οἱ Ὀρθόδοξοι δὲν φαίνεται νὰ ἔχουμε συνειδητοποιήσει πλήρως τὴν τεράστια σημασία τῆς Ὀρθόδοξης Λατρείας. Ἂς ἀκούσουμε τοὐλάχιστον πόσο τὴν ἐκτιμοῦν καὶ τὴν θαυμάζουν τρεῖς κορυφαῖοι Γερμανοί θεολόγοι** (ἄν καί σέ παλαιότερες ἐποχές οἱ ἐπικρίσεις τῶν Δυτικῶν γιά αὐτήν ἦταν μερικές φορές καυστικές): Ἡ Ὀρθόδοξη Λειτουργία «ἀποτελεῖ μοναδικό, σέ δύναμη καί παραστατικότητα, κήρυγμα τοῦ Εὐαγγελίου» (Fr.Heiler), «ἐπιδιώκει νά παρουσιάσει τή νίκη τῆς ζωῆς, τήν ὁποία ἐξασφάλισε ἡ εἴσοδος τοῦ Θεοῦ στόν κόσμο» (E.Seeberg). Τέλος, ἀξίζει νά ἀναφέρουμε τά λόγια τοῦ J.Tyciak: «οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας καί ἡ λειτουργία της εἶναι οἱ κατεξοχήν πηγές τῆς Ὀρθόδοξης θεολογίας στήν ὁποία ἡ ζωντανή πνοή τοῦ Πνεύματος τῆς Ἀρχαίας Ἐκκλησίας εἶναι ψηλαφητή».
Ἐκτὸς ἀπὸ τὰ παραπάνω, ἡ Ὀρθοδοξία πολλὰ ἔχει νὰ προσφέρει μὲ τὴν πρακτικὴ ποὺ ἀκολουθεῖ ὅσον ἀφορᾶ τὸν μοναχικὸ βίο, τὴν διδασκαλία της σχετικὰ μὲ τοὺς Ἁγίους ἀλλὰ καὶ τὸ Συνοδικὸ σύστημα διοίκησής της. Εἶναι ὅμως φανερὸ ὅτι γιὰ νὰ εἶναι σὲ θέση νὰ τὰ προσφέρει ὅλα αὐτά, θὰ πρέπει νὰ μείνει ἀκλόνητη στὶς ἀρχές της. Ἑπομένως, ὁ ὅποιος διάλογος γίνεται μεταξὺ θρησκειῶν ἢ ὁμολογιῶν τοῦ Χριστιανισμοῦ θὰ πρέπει νὰ μὴν τρομάζει τοὺς Ὀρθοδόξους, ἀλλὰ ἀντίθετα νὰ προσέρχονται σὲ αὐτὸν μὲ πλήρη συνείδηση ὅτι «ἡ Ὀρθοδοξία, πράγματι, ἀντιπροσωπεύει τὸν τύπο τοῦ Χριστιανισμοῦ τὸν ὁποῖον ἡ ἱστορία ἄφησε ἀνέπαφο» (Ν.Berdiaeff) καὶ ὅτι καὶ σήμερα πρέπει νὰ παραμείνει ἀνέπαφος στὴν οὐσία του. |
Βέβαια, αὐτὸ δὲν σημαίνει ὅτι ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία πρέπει νὰ καταστεῖ «ἀρτηριοσκληρωτική», ὅπως τὴν κατηγοροῦν μερικοὶ -ἀκόμα καὶ Ὀρθόδοξοι- ὅτι εἶναι. O ἴδιος ὁ Νικόλαος Berdiaeff, ὁ ὁποῖος μίλησε γιὰ «ἀνέπαφο Χριστιανισμό», τονίζει: «Ἡ Ὀρθοδοξία, περισσότερο παραδοσιακὴ διατήρησε τὴν ἀρχαία ἀλήθεια, ἐγκλείει ὅμως μεγάλη δυνατότητα θρησκευτικῶν ἀνακαινίσεων, ὄχι ἀνακαινίσεων τῆς ἀνθρώπινης σκέψης ἢ τοῦ πολιτισμοῦ, ὁ ὁποῖος ἔχει φτάσει σὲ τόσο ὑψηλὸ σημεῖο στὴν Δύση, ἀλλὰ ἀνακαινίσεων προερχόμενων ἀπὸ μία θρησκευτικὴ μεταμόρφωση τῆς ζωῆς. Τὸ πρωτεῖο τῆς ἀκεραιότητας τῆς ζωῆς, ἐνῶ ὁ πολιτισμὸς διαφοροποιεῖται, ὑπῆρξε πάντα χαρακτηριστικὸ σημεῖο τῆς Ὀρθοδοξίας».
Συνακόλουθα, δὲν τίθεται θέμα ὑποχώρησης ἢ συμβιβασμοῦ τῆς Ὀρθοδοξίας μὲ τὶς ἄλλες ὁμολογίες, ἀλλὰ ἀναζήτησης τῆς κοινῆς Παράδοσης τῆς ἑνωμένης Ἐκκλησίας. Αὐτὸ μπορεῖ νὰ γίνει μὲ μία προσπάθεια προσέγγισης, ἀλληλοκατανόησης καί, σὲ πρῶτο στάδιο, συνεργασίας σὲ συγκεκριμένα ζητήματα. Παραδείγματα ἀποτελοῦν τὸ ζήτημα τῆς ἀναφορᾶς στὴν χριστιανικὴ ρίζα τῆς Εὐρώπης στὸ Σύνταγμά της, γιὰ τὸ ὁποῖο ἀγωνίζεται ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Ἀθηνῶν Χριστόδουλος, τὸ ζήτημα τῆς οἰκολογικῆς καταστροφῆς, στὸ ὁποῖο ἐργάζεται ὁ Μητροπολίτης Περγάμου Ἰωάννης Ζηζιούλας κ.ἄ.
Ἐπανένωση Χριστιανῶν
Ὡς πρὸς τὸ κεφαλαιῶδες ζήτημα τῆς ἕνωσης τῶν χριστιανῶν, εἶναι δεδομένο ὅτι ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία ἔχει συνειδητοποιήσει ἐξ ἀρχῆς τὸν λόγο τοῦ Ἀπόστολου Παύλου «ἓν σῶμα οἱ πολλοὶ ἐσμέν»8. Γιά αὐτό καθημερινά εὔχεται σέ ὅλες τίς λατρευτικές ἐκδηλώσεις «ὑπέρ τῆς εἰρήνης τοῦ σύμπαντος κόσμου… καί τῆς τῶν πάντων ἑνώσεως». Εἶναι ἐπίσης δεδομένο ὅτι ἡ Ὀρθοδοξία ἐπιθυμεῖ τήν «ἑνότητα ἐν τῇ ποικιλίᾳ» καί ὄχι τήν ἀπόλυτη ὁμοιομορφία.
Ὑπάρχει ὅμως ἕνα πεδίο ὅπου ἡ ποικιλία δὲν ἐπιτρέπεται. Ἡ Ὀρθοδοξία ἐπιμένει στὴν ἑνότητα σὲ ζητήματα πίστεως. Πρὶν ὑπάρξει ἐπανένωση τῶν χριστιανῶν, θὰ πρέπει καταρχὴν νὰ ὑπάρξει πλήρης συμφωνία στὴν πίστη, γιατί αὐτὸ ἐνδιαφέρει καὶ ὄχι μία ἑνότητα ποὺ θὰ στηρίζεται στὴν ὀργάνωση. Αὐτὴ εἶναι ἡ βασικὴ ἀρχὴ τῶν Ὀρθοδόξων σὲ ὅλες τὶς οἰκουμενικὲς σχέσεις τους. Ἑπομένως, μέχρι νὰ ἐπιτευχθεῖ ἡ ἐπιθυμητὴ ἑνότητα, δὲν μπορεῖ νὰ ὑπάρξει διακοινωνία (intercommunio) στὰ μυστήρια9. |
Κλείνοντας τὸ παρὸν ἄρθρο, πρέπει νὰ ἐπαναλάβουμε ὅτι ἡ πρόκληση γιὰ τὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, στὸ πλαίσιο τῶν νέων συνθηκῶν ποὺ διαμορφώνονται στὴν Εὐρώπη τοῦ 21οῦ αἰῶνα, εἶναι μεγάλη, καὶ ὅτι ἔχει νὰ προσφέρει πολλὰ σὲ αὐτήν. Ὅμως, ταυτόχρονα, μεγάλος εἶναι καὶ ὁ κίνδυνος τῆς ἐκκοσμίκευσης καὶ τῆς ἀφομοίωσης, ποὺ ἐλλοχεύει.
Στὶς ὅποιες ἐξελίξεις προκύψουν στὸ παραπάνω ζήτημα ἂς θυμόμαστε τὰ λόγια τοῦ π. Γεωργίου Φλωρόφσκυ: «Ἡ ἀναζήτηση τῆς χριστιανικῆς ἑνότητας εἶναι εὐγενικὴ καὶ εὐλογημένη προσπάθεια, διότι ἡ χριστιανικὴ διάσπαση εἶναι μία ἀνοικτὴ πληγὴ στὸ σῶμα τοῦ Χριστοῦ. Φαίνεται ὅμως ὅτι ἡ μεγαλύτερη καὶ ἡ περισσότερα ὑποσχόμενη «οἰκουμενικὴ ἀρετή», εἶναι ἡ ὑπομονή. Εἶναι κανεὶς ὑποχρεωμένος νὰ προχωρᾶ πολὺ ἀργά… Προτοῦ, λοιπὸν προταθεῖ ὁποιοδήποτε «σχῆμα χριστιανικῆς ἑνότητας», οἱ διαχωρισμένοι χριστιανοὶ πρέπει νὰ μάθουν νὰ γνωρίζουν ὁ ἕνας τὸν ἄλλον»10.
* Ἰδιαίτερα τῶν Pl. Deseil, J. Daniélou καί H.v.Baltasar.
** Ἀξιόλογο εἶναι τὸ βιβλίο τοῦ Σούλτς: «Ἡ Βυζαντινὴ Θεία Λειτουργία», Ἒκδ. ΑΚΡΙΤΑΣ.
Βιβλιογραφία:
– π. Ἠλίας Μαστρογιαννόπουλος «Ἡ Ὀρθοδοξία πόλος ἕλξεως», Περιοδικὸ “Ἀνάπλαση”, τεῦχος 339.
– Ἀνδρέας Ι. Φυτράκης, «Ἡ θέση καὶ ἡ ἀποστολὴ τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας στὴν σημερινὴ δυτικὴ Εὐρώπη», Ἀθήνα (1984).
– Κάλλιστος Ware, «Ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία», ΑΚΡΙΤΑΣ (Γ’ Ἔκδοση) 2001.
– R. M. French, «The Eastern Orthodox Church».
Παραπομπές:
1. Ἀπὸ ὁμιλία τοῦ Κωνσταντίνου Καραμανλῆ πρὸς τοὺς Ἕλληνες τῆς Αὐστραλίας στὸν Ὀρθόδοξο Καθεδρικὸ Ναὸ τοῦ Σίδνεϋ (12 Μαρτίου 1982).
2. Οἰκουμενικὸς Πατριάρχης Δημήτριος (Ὁμιλία στὶς 4 Ἀπριλίου 1973).
3. R.M.French, «The Eastern Orthodox Church».
4. (Β’ Τιμ.1,14), (Γαλ. 3,2).
5. Γρηγόριος Νύσσης.
6. π. Γεώργιος Φλωρόφσκυ, «Τὸ κοινωνικὸ πρόβλημα στὴν Ἀνατολικὴ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία», ἀπὸ τὸ βιβλίο «Χριστιανισμὸς καὶ πολιτισμὸς».
7. Ἐγκύκλιος Πατριαρχῶν τῆς Ἀνατολῆς (1984).
8. (Α’ Κορ.10,17).
9. Ἀρχιμ. Γεώργιος Καψάνης, «Περὶ τῶν γενομένων εἰς Ραβένναν», Περιοδικὸ «ΚOΙΝΩΝΙΑ» Ἰούλιος-Σεπτέμβριος 2002, Ἔτος ΜΕ’, Τεῦχος 3.
10. Περιοδικὸ «Ἀνάπλασις» τ. Αὔγ.-Σεπτ. 1965 (σελ. 12).