Γεωργίου Ἰ. Βιλλιώτη
Τὰ τραγούδια, οἱ ἀντιφάσεις καὶ ὁ Στησίχορος
Πόσες φορὲς οἱ ἄνθρωποι δὲν ἀλλάζουν ἀπόψεις καὶ τὶς ἀντικαθιστοῦν μὲ ἄλλες ποὺ μπορεῖ νὰ εἶναι τόσο διαφορετικὲς μὲ τὶς προηγούμενες ποὺ συχνὰ ἀναρωτιόμαστε πῶς γίνεται ἕνας ἄνθρωπος νὰ εἶναι τόσο ἀσυνεπὴς ὡς πρὸς αὐτὰ ποὺ ἔλεγε ἐν σχέσει μὲ αὐτὰ ποὺ λέει τώρα. Πῶς τὴν ὀνομάζουμε αὐτὴν τὴν συμπεριφορά; Παλινωδία· μιὰ λέξη μὲ ἐνδιαφέρουσα προέλευση. Σύμφωνα μὲ τὸν θρῦλο ὁ λυρικὸς ποιητὴς Στησίχορος (7ος-6ος αἰῶνας π. Χ.), ὁ πρῶτος ποιητὴς τῆς Μεγάλης Ἑλλάδος, ὁ λυρικὸς Ὅμηρος, ἔγραφε ὕμνους ἀφιερωμένους σὲ ἥρωες. Εἶχε μεταξὺ ἄλλων γράψει ἕνα χορικὸ τραγούδι μὲ τίτλο «Ἑλένα» (Ἑλένη) στὸ ὁποῖο τὶς ἔσυρε τὰ ἐξ ἁμάξης. Ἡ Ἑλένη τὸν τύφλωσε καὶ ἐκεῖνος μετανιωμένος ἔγραψε τὴν «Παλινωδία» ποὺ ἀνασκεύαζε τὶς κατηγορίες ποὺ εἶχε ἐκτοξεύσει ἐναντίον της στὸ πρῶτο τραγούδι: «Δὲν εἶναι ἀληθινὸς αὐτὸς ὁ λόγος· οὔτε μπῆκες στὰ καλάρμοστα καράβια, οὔτε στὰ κάστρα ἔφτασες τῆς Τροίας». Τὸ ἐπίρρημα «πάλιν» δήλωνε ἀντίθεση, ἄρα ὁ Στησίχορος ἔγραψε μιὰ «ὠδὴ» ποὺ λέει τὰ ἀντίθετα χαρίζοντάς μας τὴν παλινωδία ποὺ τὴν χρησιμοποιοῦμε στὶς περιπτώσεις ποὺ κάποιος ἀλλάζει τὶς προηγούμενες δηλώσεις του. Ἡ παλινωδία ἐπιπολάζει ποῦ ἀλλοῦ; Στὴν πολιτική! Οἱ ἀλλεπάλληλες παλινωδίες τοῦ Ὑπουργοῦ ὀφείλονται στὴν ἔντονη λαϊκὴ δυσαρέσκεια.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΗΣ ΓΩΝΙΑΣ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
