Φαίνεται ότι ολόκληρο το αφήγημα μας για τον κορωνοϊό ήταν ελεγχόμενο από τις σκιές μέσω ενός ύπουλου φορέα κατά της παραπληροφόρησης, ο οποίος σκοπίμως λογόκρινε το αληθινό περιεχόμενο για να προωθήσει τη δική του ατζέντα.
Το Twitter λογόκρινε τις αληθινές αναφορές για ανεπιθύμητες ενέργειες, ερωτήσεις σχετικά με την αποτελεσματικότητα, τις γνωματεύσεις των διαφωνούντων γιατρών, ακόμα και κάποια «ενοχλητικά αστεία» σχετικά με τα εμβόλια για τον κορωνοϊό, όλα κατόπιν αιτήματος από ένα σώμα «κατά της παραπληροφόρησης» χρηματοδοτούμενο εν μέρει από την κυβέρνηση των Η.Π.Α. Η τελευταία παρτίδα των Twitter Files ρίχνει μια ματιά στο πώς το Virality Project εξασφάλισε ότι υπήρχε μόνο μία αλήθεια εκεί έξω σχετικά με τα εμβόλια.
Μετά την εξαγορά του Twitter από τον Elon Musk, η έρευνα για τις προηγούμενες παραβιάσεις της ελευθερίας του λόγου της εταιρείας συνεχίζεται δυναμικά, αγγίζοντας πολλούς τομείς πολιτικής, στους οποίους η κυβέρνηση ή οι μεγάλες επιχειρήσεις προσπάθησαν να διατηρήσουν αυστηρό έλεγχο της ρητορικής των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, και το έκαναν με την υποταγή των big tech[i].
Έχουμε δημοσιεύσει στο παρελθόν μια πιο λεπτομερή ανάλυση των σημαντικότερων πτυχών των Twitter Files, ας εστιάσουμε λοιπόν τώρα στον κεντρικό χαρακτήρα των τελευταίων αποκαλύψεων: το Virality Project, μια «ευρύτατη, διαπλατφορμική προσπάθεια παρακολούθησης δισεκατομμυρίων αναρτήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από το Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, ομοσπονδιακές υπηρεσίες και μια πληθώρα (συχνά χρηματοδοτούμενων από το κράτος) ΜΚΟ», όπως το περιέγραψε ο Matt Taibbi, ο δημοσιογράφος που δημοσιεύει τα αρχεία.
Εν συντομία, η κυβέρνηση των ΗΠΑ το 2021 ανέθεσε στο Virality Project να δρομολογήσει ένα «εκτεταμένο σχέδιο παρακολούθησης του περιεχομένου που σχετίζεται με τον κορωνοϊό» σε όλες τις μεγάλες πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης, συμπεριλαμβανομένων των Twitter, Facebook, YouTube, Instagram, TikTok, ακόμη και του Pinterest. Αυτό που ακολούθησε ήταν μια επιχείρηση πραγματικά τεράστιας κλίμακας, με εκατομμύρια θέματα να επισημαίνονται για περαιτέρω έλεγχο κάθε μέρα.
Το μόνο πρόβλημα; Το Virality Project δεν είχε καν στόχο να είναι αντικειμενικό ή τεκμηριωμένο, όπως δείχνουν ξεκάθαρα δεκάδες email που ανήκουν στην εσωτερική επικοινωνία της προηγούμενης διοίκησης του Twitter. Κατόπιν αιτήσεως του Virality Project, το Twitter ήταν πρόθυμο να συνεργαστεί και υπάκουα λογόκρινε οτιδήποτε θα μπορούσε να εγείρει αμφιβολίες για την ειδημοσύνη του Δρ. Anthony Fauci, να προωθήσει τη φυσική ανοσία ή να θίξει τη θεωρία της εργαστηριακής διαρροής (η οποία έκτοτε έχει εξελιχθεί ως το πιο πιθανό σενάριο για την προέλευση του κορωνοϊού).
Το χειρότερο, το Virality Project απαγόρευσε εσκεμμένα όσα αυτό κατηγοριοποίησε ως «αληθινό περιεχόμενο που μπορεί να προάγει τον δισταγμό στο εμβόλιο», όπως «ιστορίες αληθινών παρενεργειών του εμβολίου» (συμπεριλαμβανομένων θανάτων), ειδήσεις για μεμονωμένες χώρες που απαγορεύουν ή διερευνούν ορισμένα εμβόλια, ακόμη και «αναφορές για εμβολιασμένα άτομα που παρ’ όλα αυτά προσβλήθηκαν από Covid».
Σε πολλές περιπτώσεις, αυτό που το VP αποφάσισε να λογοκρίνει ως παραπληροφόρηση ή αβάσιμη θεωρία συνωμοσίας αποδείχθηκε αληθινό μόλις μήνες ή εβδομάδες αργότερα. Για παράδειγμα, το Virality Project επισήμανε και αφαίρεσε ισχυρισμούς ότι ορισμένες χώρες σχεδίαζαν να εισαγάγουν διαβατήρια εμβολιασμού, ότι η εμφάνιση λοίμωξης παρά τον εμβολιασμό ήταν κάθε άλλο παρά «εξαιρετικά σπάνια» ή ότι η μόλυνση από τον COVID θα μπορούσε να οδηγήσει στην ανάπτυξη φυσικής ανοσίας.
Ίσως η πιο σταλινική προσέγγιση του VP ήταν ότι ο οργανισμός ενθάρρυνε ακόμη τις πλατφόρμες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης να στοχοποιούν άτομα, όχι αναρτήσεις, χρησιμοποιώντας την «προ του εγκλήματος» λογική, που τόσο θυμίζει τη Σοβιετική Ένωση. Μετά τον εντοπισμό «γνωστών κατ’ εξακολούθηση παραβατών», όπως ο Robert F. Kennedy, το Virality Project αποκάλυψε στο Twitter ότι το περιεχόμενό τους ήταν «σχεδόν πάντα μεμπτό».
Σύμφωνα με τον Taibbi, αυτά τα emails λένε μια ιστορία, με συνέπειες που ξεπερνούν την εμπιστοσύνη των πολιτών στα μέτρα δημόσιας υγείας. Δείχνει ότι, αν χρειαζόταν ποτέ, η κυβέρνηση των ΗΠΑ έχει όλα τα απαραίτητα μέσα για να ελέγξει αποτελεσματικά τα πολιτικά μηνύματα στις ψηφιακές πλατείες της πόλης μας και ότι δεν φοβάται να εμπλακεί στη – σε αυτό το σημείο, παγκόσμια – μαζική χειραγώγηση. Αυτό, με τη σειρά του, καθιστά ουσιαστικά την ικανότητά μας να αντιλαμβανόμαστε την κοινή γνώμη ολοένα και πιο άσκοπη, κάτι που είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να καταστρέψουμε την εμπιστοσύνη όχι μόνο προς τα θεσμικά μας όργανα αλλά και του ενός προς τον άλλον.
[i] Big tech: οι κυρίαρχες εταιρείες στον τομέα της πληροφορικής, όπως οι Alphabet (Google), Amazon, Apple, Meta (Facebook), και Microsoft.
πηγή