π. Γεωργίου Θανάσουλα
Μὲ αὐτά τὰ λόγια, Ἀδελφοί μου, ὁ Φίλιππος ἀπήντησε στὸν δισταγμό τοῦ φίλου του Ναθαναήλ, ὅταν ἑκεῖνος τοῦ ἀνήγγειλε ὅτι βρῆκε τὸν ἀναμενόμενο Μεσσία. Καὶ αὐτά τὰ λόγια ἡ Ἐκκλησία μας τὰ ἀπευθύνει σὲ ὅλους ἐμᾶς, ἀλλά καὶ σὲ ὅλους ἐκείνους ποὺ σήμερα φωνάζουν καὶ λένε ὅτι ὁ Χριστιανισμός πάλιωσε καὶ πρέπει νὰ τὸν ἀλλάξουμε. Νὰ δημιουργήσουμε ἕναν καινούριο κόσμο , μὲ μία θρησκεία, μία παγκόσμια οἰκογένεια. Εἶναι οἱ ὀπαδοί τῆς λεγόμενης παγκοσμιοποιήσεως. Βέβαια καὶ ἡ Χριστιανική θρησκεία σ’αὐτό ἀποβλέπει, σ’αὐτό σκοπεύει, στὸ νὰ γίνουμε ὅλοι μία ποίμνη μὲ ἕνα ποιμένα. Ἀλλά ποιος ποιμένας θὰ ἐνώσει τὸν κόσμο; Ὁ πλανήτης γνώρισε πολλούς ἀπὸ αὐτούς στὴν μακραίωνη ἱστορία του καὶ ὅλοι τους ἔσβησαν καὶ ἐξηφανίσθησαν. Ποιος λοιπόν θὰ τοὺς ἐνώσει; Τἠν ἀπάντηση μᾶς τῆν δίνει ἡ σημερινή Εὐαγγελική περικοπή. Εἶναι ἑκεῖνος «Ὅν ἔγραψε Μωυσῆς ἐν τῷ νόμῳ καὶ οἱ Προφῆται». Εἶναι ὁ ἄσημος Ἰησοῦς ἀπό τὴν Ναζαρέτ, ὁ ὁποῖος ἦλθε καὶ φύτεψε τὴν Ἐκκλησία του καὶ μᾶς προσκαλεῖ γιὰ μία ζωή ἀνώτερη, ἀπηλαγμένη ἀπὸ κακές συνήθειες καὶ ἀπελευθερωμένη ἀπό την δουλεία τῆς ἁμαρτίας. Καὶ σὲ ὅλους ὅσους ἀμφιβάλουμε νὰ ἀναγνωρίσουμε, νὰ ἀνακυρήξουμε καὶ πιστεύσουμε Τον Ἰησοῦ Χριστό καὶ τὴν Ἐκκλησία του, σάντὴν μόνη δύναμη ποὺ εἶναι ἰκανή νὰ ἐνώσει τὰ «πρίν διεστῶτα», ὁ Κύριός μας δὲν
προσκομίζει λογικά ἐπιχειρήματα, οὔτε μαρτυρίες ἀπὸ τὴν γραφή ἀλλά περιορίζεται στὴν ὑπόδειξη «ἔρχου καὶ ἴδε» γιατί εἶναι πεποισμένος ὅτι μία προσωπική συνάντηση μαζί του θὰ μᾶς ὁδηγήσει στὴν ἀναγνώρησή Του· θὰ προκαλέσει τὴν πίστη μέσα μας. Ὄχι μιὰ ὀποιαδήποτε πίστη ἀλλά τὴν ὀρθή πίστη. Πίστη ἀληθινή ὄχι μόνον στα λόγια ἀλλά κυρίως νὰ ζοῦμε ὀρθά. ὀρθά φρονῶ καὶ ὀρθά πράττω. Ἡ δύναμις τοῦ βιώματος εἶναι ἰσχυρότερη ὰπό τὴ δύναμη τοῦ λόγου. Τὸ«ἔρχου καὶ ἴδε» τοῦ Ἀποστόλου Φιλίππου αὐτὸ ἀκριβῶς ἐκφράζει. Γνωρίζουμε τὸν Χριστό σημαίνει,ὅτι βιώνουμε τὸ πνευματικό περιεχόμενο τῶν ἐντολῶν Του. ἡ γνώση τοῦ Χριστοῦ εἶναι ἀποτέλεσμα τῆς τήρησης τῶν ἐντολῶν Του. Ἄν δὲν κάνουμε ὅμως βήματα προσέγγισης, ὅπως ἔκανε καὶ ὁ Ναθαναήλ, δὲν θὰ γνωρίσουμε τὸν Χριστό. Ἀλλά πῶς γνωρίζει κάποιος τὸν Χριστό; Τὶ πρέπει νὰ κάνει οὔτως ὤστε νὰ ἔχει μία προσωπική συνάντηση μαζί Του; Καὶ πάλι ἡ σημερινή εὐαγγελική περικοπή μᾶς δίνει ἀπάντηση. «Ὅν ἔγραψε Μωσῆς καὶ οἱ Προφῆτες». Ἡ Ἁγία Γραφή ἐπομένως εἶναι ὁ δείκτης, ὁ ὁδηγός μας ποὺ θὰ θὰ μᾶς ὁδηγήσει στὴν ἀνεύρεσή του. Ἡ Ἁγία Γραφή, ἱδαίτερα τώρα τὴν Μ. Τεσσαρακοστή ἀποτελεῖ τὴν καθημερινή τροφή τῆς Ἐκκλησίας μας, τὸ μέσον τῆς λατρείας της καὶ τῆς συντήρησής της. Ἄν δεν μιμηθοῦμε τὸν Φίλιππο καὶ τὸν Ναθαναήλ, οἱ ὁποῖοι μὲ πολύ ζῆλο ἐρευνοῦσαν τὶς Γραφές γιὰ νὰ βροῦν τὰ σημεῖα ἀναγνωρίσεως τοῦ Μεσσίου, δὲν πρόκειται νὰ τὸν βροῦμε, οὔτε νὰ τὸν ἀναγνωρίσουμε, ἀλλά οὔτε νὰ τὸν συναντήσουμε. Δὲν πρόκειται νὰ γίνουμε μαθηταὶ του,οὔτε ὁπαδοί του, ἔστω καὶ ἄν λέμε ὅτι εἴμαστε
ΧριστιανοίὈρθόδοξοι καὶ ὀ Κύριός μας θὰ μᾶς πεῖ ὅτι «οὐκ οἶδα ὑμᾶς». Δὲν σᾶς ξέρω γιατὶ καὶ σεῖς δὲν μὲ γνωρίσατε. Γἰ αὐτό εἶναι μεγάλη, ἄν ὄχι μοναδική εὐκαιρία τώρα τὴν Μεγάλη Σαρακοστή νὰ ἀναζητήσουμε μέςῶ τῆς μελέτης τῆς ἁγίας Γραφῆς καὶ τῆς λατρείας τῆς Ἐκκλησίας μας τὸ κράτος τοῦ Θεοῦ. Ὁ Φίλιππος καὶ ὁ Ναθαναήλ ἐσπούδαζαν μὲ ἐπιμέλεια τὴν γραφήν καὶ ἔτσι ἀξιώθηκαννὰ γίνουν μαθητές τοὺ Χριστοῦ· ἀξιώθηκαν νὰ καταγραφοῦν στὸ μητρῶο τῆς ἐκκλησίας καὶ κυρίως νὰ προσελκύσουν καὶ ἄλλους. Γιατὶ αὐτό εἶναι καὶ τὸ καθῆκον κάθε Χριστιανοῦ. Δὲν ἀρκεὶ νὰ βροῦμε ἀπλῶς τὸν Χριστό γιὰ τὸν ἑαυτό μας, ἀλλά νὰ κάνουμε καὶ τοὺς ἄλλους κοινωνούς τοῦ θησαυροῦ μας. Καὶ δὲν χρειάζεται νὰ γίνουμε Ἱεραπόστολοι καὶ νὰ εἴμαστε κήρυκες τοῦ Θείου Λόγου. Ὄχι. Χρειάζεται μόνον ἐνάρετος βίος. Τὰ καλά ἔργα εἶναι ἡ καλύτερη διαφήμιση τοῦ Χριστοῦ, ὅπως ὁ ἴδιος τὸ ἐφανέρωσε. «Οὕτω λαμψάτω τὸ φῶς ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ὅπως ἴδωσιν τὰ καλά ἔργα καὶ δοξασωσιν τὸν Πατέρα ὑμῶν τὸν ἐν οὐρανοῖς». Ἄς ἁγιασθοῦμε λοιπόν καὶ μεῖς, γιὰ νὰ ἁγιάσουμε καὶ τοὺς ἄλλους. Ἄς καθαρισθοῦμε ἀπό τὴν ἁμαρτία διὰ τῆς ἐξομολογήσεως, γιὰ νὰ καθαρίσουμε καὶ τοὺς ἄλλους. Ἄς ζήσουμε τὴν καινούρια ἐν Χριστῷ ζωή, γιὰ νὰ προσελκύσουμε καὶ τοὺς ἄλλους σ’αὐτήν. Μὴ ἀντιφάσκουμε λέγοντες μόνον καὶ μὴ πράττοντες. Δὲν ὠφελεῖ σὲ τὶποτα ἄν ἔχουμε γνώσεις ἀλλά συμπεριφερώμαστε σὰν ἀμόρφωτοι. Εἶναι προτιμότερο, λέγει ὁ Μέγας Ἀθανάσιος, νὰ μην εἴμαστε σοφοί, ἄλλά νὰ ἔχουμε τὸν νόμο τοῦ Θεοῦστήν καρδιά μας. Καὶ καταλήγει λέγοντας: «Ἐπειδή τρόπων ἀγών καὶ καρποφορία τὸ προκείμενον καὶ προσδοκία οὐρανῶν τὸ προσ-
δοκώμενον, μὴ γλῶττα ζητείθω, ἀλλά ὁ τρόπος κατορθούσθω». Καὶ ὁ μόνος τρόπος ποὺ κατωρθώνει νὰ μᾶς κάνει νὰ προσεγγίσουμε καὶ νὰ γίνουμε πιστοί καὶ ἀκόλουθοι τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ, ἐπαναλαμβάνω, εἶναι ἡ προσωπική σχέση καὶ κοινωνία μαζί του. Τό «ἔρχου καὶ ἴδε» μᾶς τὸ προβάλλει ἡ Ἐκκλησία σήμερα, ἑορτή τῆς Ὀρθοδοξίας, σὰν ἕνα τύπο γιὰ κάθε κλήση στὴν πίστη καὶ ἀκολουθία τοῦ Κυρίου. Ὁ ἕνας φίλος καλεῖ τὸν ἄλλονςὰ ἔκφραση ἀγάπης. Ὁ ἔνας συνάδελφος καὶ συνεργάτης καέῖ τὸν ἄλλον, σὰν ἔκφραση ἐκτίμησης καὶ σεβασμοῦ. Στὸ καλό καὶ στὰ ἔργα ἀγάπης πρέπει νὰ μετέχουμε ὅλοι, ἐνῶ ἀντιθέτως στὸ κακό νὰ μὴ γίνεται μέτοχος κανείς.
Ἀδελφοί μου. Αὐτή τὴ μέθοδο τῆς διαπροσωπικῆς κοινωνίας καὶ κοινῆς συμμετοχῆς στὸ καλό καὶ στὴν ἀρετή ἀκολούθησαν ὅλοι οἱ Ἅγιοι Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας. Ὅλοι συστοιχήθηκαν μὲ ἐντιμότητα καὶ πιστότητα καὶ καταξίωσαν μὲ τὴν ζωή τους τὴν κλήση καὶ τὴν πίστη τους. Μέσα σ’αὐτό τὸ πνεῦμα, πνευματικῆς κοινωνίας καὶ Ἐκκλησιολογικῆς σχέσης, δομήθηκε τὸ Ὀρθόδοξο ἦθος, μαζί με τοὺς καρπούς τῆς ὀρθόδοξης πνευματικότητας, ποὺ ἔχει σκοπό νὰ μᾶς προβάλει ἡ σημερινή ἡμέρατῆς ὀρθοδοξίας. Σὲ μᾶς ἐναπόκειται τὼρα νὰ συνεχίσουμε καὶ νὰ κρατήσουμε ἀνόθευτη τὴν ἱερή αὐτή παρακαταθήκη καὶ ἀπό τὴν δική τους πνευματική ἐμπειρία καὶ βεβαιότητα, ὅπως αὐτή ἐκφράζεται μέσα ἀπό τὴ ζωή καὶ τὸ ἔργο τους, νὰ ξεπηδήσει ἡ πρόσκλησις πρὸς τοὺς ἄλλους«ἔρχου καὶ ἴδε», ὁπως ἀκριβῶς συνέβη μὲ τὸν Φίλιππο καὶ τὸν Ναθαναήλ. Ἱεραποστολή σημαίνει κατάθεση ἀγάπης καὶ διακονίας· σημαίνει κατάθεση ζωῆς, τὴν ὁποία εἴθε ὅλοι νὰ ἀποκτήσουμε εἰς δόξαν τοῦ Θεοῦ Πατρός. Ἀμήν.