Δαβὶδ Μπὲν Γκουριὸν
Ἡ κρισιμότης τῶν περιστάσεων μᾶς ἔφερε κατὰ νοῦν τὸν ἑλληνομαθέστατον Πρωθυπουργὸν τοῦ κράτους τοῦ Ἰσραὴλ Δαβὶδ Μπὲν Γκουριὸν ὁ ὁποῖος, ἐνώπιον συναθροίσεως τῶν ἀξιωματικῶν τοῦ Γενικοῦ Ἐπιτελείου τοῦ Ἰσραηλινοῦ Στρατοῦ, μὲ διάλεξή του ποὺ ἐδημοσιεύθη εἰς τὴν ἐπίσημον Ἐπετηρίδαν τοῦ Κράτους τοῦ Ἰσραὴλ (1) προβαίνων εἰς εὑρείαν ἀνασκόπησιν τῆς Ἑβραϊκῆς Ἱστορίας εἶχε πεῖ μεταξὺ ἄλλων, καὶ τὰ ἑξῆς:
«Μὲ τὴν κατάκτησιν τοῦ Ἀλεξάνδρου κατὰ τὸ 331 π.Χ ἀρχίζει ἡ Ἑλληνικὴ περίοδος. Ἐδῶ διαπιστοῦμεν κάποιαν ἀπέλπιδαν ἀντιζηλίαν μεταξύ του Ἰουδαϊσμοῦ καὶ τοῦ πλουσίου καὶ “ὑπερθετικοῦ βαθμοῦ” πολιτισμοῦ τοῦ Ἑλληνισμοῦ, πολιτισμοῦ μὴ ἔχοντος παρόμοιον προηγούμενον ἐν τῇ ἱστορίᾳ τῆς ἀνθρωπότητος, πολιτισμοῦ ὅστις ὑπὲρ πάντα ἄλλον ἐπέδρασε βαθέως καὶ μέχρι σήμερον ἐπιδρᾶ ἐπὶ τῆς ἀνθρώπινης κοινωνίας. Εἰς τὴν ποίησιν, εἰς τὴν φιλολογίαν, εἰς τὴν φιλοσοφίαν, εἰς τὴν γλυπτικήν, εἰς τὴν ζωγραφικὴν καὶ εἰς ἄλλας τέχνας ἔδωσεν εἰς τὸν κόσμον θησαυροὺς πνευματικούς, οἱ ὁποῖοι ἐπέθεσαν τὴν κορωνίδα εἰς τὴν δόξαν τῆς δημιουργικῆς δυνάμεως ὅλων τῶν ἀνθρωπίνων γενεῶν.
Ἡ μεταξὺ τῶν Ἀσμοναίων (2) καὶ τῶν Ἑλλήνων κατακτητῶν σύγκρουσις δὲν ἦτο μόνον πολιτικὸς καὶ στρατιωτικὸς ἀγὼν λαοῦ ὑποτεταγμένου ἐπαναστατήσαντος ἐναντίον ξένης κυριαρχίας. Ἦτο κυρίως ἀγὼν μεταξὺ δύο πολιτισμῶν εἷς τῶν μᾶλλον δραματικῶν ἐν τῇ ἱστορίᾳ τῆς ἀνθρωπότητος, ἀγὼν μεταξὺ δύο Ἐθνῶν χαρακτῆρος πρωτοτύπου, Ἐθνῶν τὰ ὁποῖα διέφερον πολὺ τὸ ἕν ἀπὸ τὸ ἄλλο ὡς πρὸς τὰς συνθήκας τοῦ ἐθνικοῦ βίου καὶ ὡς πολιτικὴ δύναμις ἐν τῷ κόσμῳ ἦσαν ὅμως ὅμοια ἀπὸ ἀπόψεως πνευματικοῦ μεγαλείου. Τὸ Ἑβραϊκὸν ἔθνος ἦτο μικρόν, πτωχόν, περιορισμένον εἰς τὰ στενὰ ὅρια ἑνὸς τμήματος τῆς ἀρχαίας αὐτοῦ χώρας, Ἔθνος ἀπολαῦον τοπικῆς μόνον αὐτονομίας. Ἀπ᾿ ἐναντίας, τὸ ἑλληνικὸν Ἔθνος ἐπεκράτει εἰς τὰς τότε γνωστάς εἰς τὸν ἄνθρωπον περιοχὰς τῆς Εὐρώπης, τῆς Ἀσίας καὶ τῆς Ἀφρικῆς. Ἡ γλῶσσα τοῦ Ἔθνους τούτου ἦτο εὑρύτατα διαδεδομένη μεταξὺ ὅλων τῶν ἀρχαίων λαῶν, ἀπὸ τῶν Δυτικῶν ἀκτῶν τῆς Μεσογείου μέχρι τῶν Ἰνδιῶν καὶ μέχρι τῶν ὄχθων τοῦ Νείλου. Οἱ Ἕλληνες ἐπέτυχον τὰς κατακτήσεις των ὄχι μόνον μὲ τὸ ξίφος ἀλλὰ καὶ διὰ τοῦ πλουσίου καὶ ὑπερόχου πολιτισμοῦ αὐτῶν. Ὅταν ἡ ἑλληνικὴ κυριαρχία τῶν Διαδόχων τοῦ Ἀλεξάνδρου ὀχυρώθηκε εἰς τὴν Αἴγυπτον καὶ τὴν Ἀσσυρίαν, ὅταν ἡ Ἀλεξάνδρεια καὶ ἡ Ἀντιόχεια ἔγιναν κέντρα ἑλληνικοῦ πολιτισμοῦ, ἡ Ἰουδαία, μικρὴ καὶ πτωχή, δὲν ἦτο δυνατὸν νὰ μὴν ἐπηρεασθεῖ ἐπίσης, ἔστω καὶ μόνον ὑπὸ τῆς ἁμυδρᾶς μορφῆς τῆς ἑλληνιστικῆς περιόδου.
Οἱ Ἑβραῖοι εἰς τὴν χώραν τοῦ Ἰσραήλ, οἱ ὁποῖοι εἶχον ἐξελληνισθῆ δὲν ἦσαν κόλακες τῶν Ἑλλήνων κυριαρχῶν. Ἡ ἐμφάνισις τῶν Ἑλλήνων εἰς τὴν ἱστορίαν τοῦ κόσμου δὲν ἦτο μόνον, ὡς βραδύτερον ἡ ἐμφάνισις τῶν Ρωμαίων, ἐκδήλωσις στρατιωτικῆς καὶ ἀπολυταρχικῆς ἰσχύος. Ἦτο ἐκδήλωσις πολιτισμοῦ πλουσίου, ὁ ὁποῖος ἐνεκαινίασεν νέαν περίοδον εἰς τὴν πνευματικὴν ἱστορίαν. Οὐδὲν ἄλλο Ἔθνος προσέθεσε τόσα πράγματα εἰς τὸν θησαυρὸν τοῦ πολιτισμοῦ…
Εἶναι ἀναμφίβολον ὅτι, ἡ συνάντησις αὐτὴ ἐπλούτισεν καὶ ἀνύψωσεν τὸ ἑβραϊκὸν πνεῦμα καὶ ἐξήσκησεν ὄχι μικράν ἐπιρροὴν ἐπὶ τῆς εἰς τὴν χώραν τοῦ Ἰσραὴλ δημιουργηθείσης ἑβραϊκῆς λογοτεχνίας. Μὲ τὴν ἀνάρρησιν τοῦ Μεγάλου Ἀλεξάνδρου εἶδε τὸ φῶς μία ἱστορική, πολιτική, ἐξηγητικὴ καὶ φιλοσοφικὴ ἑβραϊκὴ φιλολογία…».
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:
1) –COVERNMENT YEAR-BOOK OF THE STATE OF ISRAEL, 1950 (ἀγγλιστὶ) καὶ Περιοδικὸν “ΓΝΩΣΕΙΣ” ἔκδοσις 1958.
2) Τὸ ὄνομα τοῦτο, ὅπως ἀναφέρει καὶ τὸ πιὸ πάνω περιοδικό, ἐδόθη εἰς τὴν ἑβραϊκὴν οἰκογένειαν τῶν Μακκαβαίων ἀπὸ τοῦ προπάτορος αὐτῆς Ἀσμὸν (ἢ Χασμόν, τὸ ὁποῖον σημαίνει “πλούσιος”, “ἐπιφανὴς”) ἡ ὁποία διεδραμάτισε σημαντικὸν ρόλον εἰς τὴν ἑβραϊκὴν ἱστορίαν, κατὰ τὸν 2ο π.Χ αἰῶνα, ἀγωνισθεῖσα κατὰ τὸν 2ον αἰῶνα κατὰ τῶν Σελευκίδων. Οἱ Μακκαβαῖοι ἐκυβέρνησαν τὴν Ἰουδαίαν ἐπὶ 126 ἔτη, μέχρι τοῦ 37 π.Χ.
*ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ‘Ἐρῶ’ , Δ΄ ΤΕΥΧΟΣ, ΟΚΤ.-ΔΕΚ. 2010