Ἀμαλίας Κ. Ἠλιάδη
φιλολόγου-ἱστορικοῦ
Δ/ντριας 3ου Γυμνασίου Τρικάλων
Ἀρχικά, πνευματικὴ καλλιέργεια σημαίνει μόρφωση, δηλαδὴ συγχρονισμένη καλλιέργεια γνωστικοῦ, βουλητικοῦ καὶ συναισθηματικοῦ στοιχείου. Γιὰ νὰ χαρακτηρισθεῖ ἕνας ἄνθρωπος πνευματικὰ καλλιεργημένος δὲν ἀρκεῖ μόνο ἡ διανοητικὴ ἀνάπτυξη ἢ οἱ ξερὲς γνώσεις ἀλλὰ πρέπει αὐτὲς οἱ γνώσεις ποὺ κατέχει νὰ εἶναι μετουσιωμένες σὲ ἀξίες ποὺ θὰ τὸν κατευθύνουν στὴν ψυχικὴ καλλιέργεια καὶ στὴν ὁλοκλήρωση τῆς προσωπικότητάς του.
Στὴ ζωὴ μας ἀντιμετωπίζουμε καθημερινὰ δυσκολίες: οἰκονομικές, ἐπαγγελματικές, οἰκογενειακές, δυσκολίες προσαρμογῆς στὴν κοινωνία καὶ στὶς ἀπαιτήσεις της. Πάντως εἶναι κοινὴ συνείδηση ὅτι οἱ περισσότερες δυσκολίες ὀφείλονται σὲ ἄγνοια καὶ ἀπορρέουν ἀπ᾿ τὴν ἀμάθεια, τὸν φόβο, τὴ δειλία ἢ τὴν ἔλλειψη χειραφέτησης ποὺ χαρακτηρίζει ὁρισμένα ἄτομα.
Ὅμως ὁ καλλιεργημένος ἄνθρωπος ἀντιμετωπίζει εὐκολότερα τὶς δυσκολίες. Γιατί διαθέτει ὥριμη σκέψη καὶ κρίση. Ἔχει τὴν ἱκανότητα νὰ συγκρίνει, νὰ ζυγίζει, νὰ ἐλέγχει καὶ νὰ ἀξιολογεῖ τὸ καθετί. Διακρίνει εὐχερέστερα τὸ καλὸ ἀπ᾿ τὸ κακό, τὸ ὠφέλιμο ἀπὸ τὸ ἐπιβλαβές, τὸ δίκαιο ἀπὸ τὸ ἄδικο, τὸ ὀρθὸ ἀπὸ τὸ ἐσφαλμένο. Ἀντιμετωπίζει μὲ σύνεση καὶ ρεαλισμὸ τὴν πραγματικότητα γιατί μέσα ἀπὸ τὴν πεῖρα καὶ τὴ βαθιὰ μελέτη ἔχει ἀφομοιώσει καὶ ἔχει κάνει κτῆμα του ὁρισμένες ἀλήθειες γενικοῦ κύρους. Μιλάει καλύτερα, διαλέγεται γόνιμα καὶ δημιουργικὰ καὶ καταφέρνει νὰ πείθει τοὺς ἄλλους. Ἐπίσης δὲν εἶναι δέσμιος τῶν προλήψεων, τῶν δεισιδαιμονιῶν καὶ τοῦ φόβου ποὺ γεννᾶ ἡ ἄγνοια γιατί τὴν ἔχει νικήσει ὁλοκληρωτικά.
Ἐπίσης ἔχει δυνατότητα ἐπαφῆς καὶ ἐπικοινωνίας μὲ τοὺς ἄλλους, μὲ τὸ περιβάλλον του ἄμεσο καὶ ἔμμεσο δηλαδὴ τὴν οἰκογένειά του καὶ τὴν κοινωνία ἀντίστοιχα γιατί εἶναι προσηνὴς καὶ ἀγαπητός. Ἐπιπλέον ὁ ἴδιος καταξιώνεται σὰν ἄτομο γιατί δὲ φέρεται οὔτε ἄγεται ἀλλὰ ἀφοῦ εἶναι ἀνεξάρτητος, αὐτὸς ὁδηγεῖ τὴν πορεία τῆς ζωῆς του. Χάρη στὴν ἐρευνητικότητα καὶ στὸ κριτικὸ πνεῦμα ποὺ τὸν διακρίνει πλησιάζει τὴν ἀλήθεια καὶ τείνει νὰ προσεγγίσει τὸ φῶς. Ἔχει ἑτοιμότητα, ἀποφασιστικότητα, θέληση κι ἔτσι εἶναι σὲ θέση νὰ ξεπεράσει κάθε δυσκολία ποὺ τοῦ παρουσιάζεται στὴ ζωὴ γιατί αὐτὰ τὰ τρία τὸν ὠθοῦν πρὸς τὴ δράση γιὰ τὴν κατάκτησή της. Τελικὰ διαμορφώνει ὁλοκληρωμένη προσωπικότητα χωρὶς ταμπού, δογματισμούς, ἐμπάθεια καὶ ἀκρότητες. Δὲ στήνει ἐμπρός του οὔτε «κουβαλᾶ» μὲς στὴν ψυχή του Κύκλωπες, Λαιστρυγόνες κι ἔτσι δὲν αἰσθάνεται μοναξιά, πλήξη, ἀνία καὶ βασανιστικὴ ἀγωνία γιατί ἀντιμετωπίζει τὸν θάνατο θαρραλέα, «σὰν ἕτοιμος ἀπὸ καιρό». Νοιώθει τὸν ἑαυτὸ του ἐλεύθερο, αὐτόνομο καὶ ὑποτάσσει τὰ πάθη του χάρις στὴν πνευματική του καλλιέργεια. Ἐπίσης ἔχει φτάσει σὲ ὑψηλὸ σημεῖο αὐτογνωσίας καὶ αὐτοκριτικῆς καὶ γιὰ νὰ τὸ πετύχει αὐτὸ διαλεγόταν καὶ συνεχίζει νὰ διαλέγεται μὲ τὸν ἑαυτὸ του ἐπανειλημμένα. Κατ᾿ αὐτὸ τὸν τρόπο καταφέρνει ν᾿ ἀποβάλλει τὰ διάφορα κόμπλεξ του καὶ νὰ ἀποκτήσει κῦρος. Ἔχει μάθει νὰ ἐκμεταλλεύεται τὸν πολύτιμο χρόνο του κι ἔτσι κερδίζει τὶς μεγάλες εὐκαιρίες στὴ ζωή του.
Βέβαια, ἡ ὑπερβολικὴ ἐκλέπτυνση δημιουργεῖ μαλθακότητα καὶ ἀβουλία ἐνῶ ἡ πραγματικὴ καλλιέργεια ὄχι. Πάντως ἐνδέχεται μερικοὶ νὰ εἶναι πολὺ θεωρητικοὶ ὅσον ἀφορᾶ τὴν πνευματικὴ καλλιέργεια καὶ λίγο πρακτικοὶ ἢ δυναμικοί, ἰδιότητες ποὺ ἀπορρέουν ἀπ᾿ αὐτή. Ὅμως γενικὰ ὁ καλλιεργημένος ἄνθρωπος προχωρεῖ στὴ ζωὴ μὲ θάρρος, σιγουριά, αὐτοπεποίθηση, ἀποφασιστικότητα καὶ ἑπομένως ἀποτελεσματικότητα, προϋποθέσεις ποὺ τὸν ὁδηγοῦν στὴν πραγμάτωση τοῦ βασικοῦ σκοποῦ του.
Συμπερασματικὰ μιλώντας, παράγοντες τῆς πνευματικῆς καλλιέργειας εἶναι ἡ οἰκογένεια κατὰ κύριο λόγο, μὰ καὶ τὸ σχολεῖο καὶ ἡ κοινωνία ἐπηρεάζουν πολὺ τὴ διαμόρφωση τοῦ ἀνθρώπινου χαρακτήρα. Σ᾿ αὐτὸ τὸ σημεῖο ὅμως πρέπει νὰ διευκρινίσουμε κάτι πολὺ σημαντικό, ὅτι γνώση καὶ μόρφωση δὲν εἶναι τὸ ἴδιο πρᾶγμα. Ἂν καὶ πολλοὶ ἄνθρωποι νομίζουν ὅτι γνώση καὶ μόρφωση εἶναι ἔννοιες ταυτόσημες, εἶναι κοινὴ καὶ σωστὴ ἡ παραδοχὴ ὅτι μία βασικὴ διαφορὰ ἀντιδιαστέλλει τὴ μία ἀπὸ τὴν ἄλλη: Ἡ μόρφωση εἶναι ἔννοια εὐρύτερη ἐνῶ ἡ γνώση εἰδική. Γιατί ὅταν λέμε ὅτι ἕνας ἄνθρωπος εἶναι μορφωμένος ἐννοοῦμε τὴν πνευματικὴ καὶ ἠθικὴ καλλιέργεια τοῦ ἀνθρώπου αὐτοῦ, ἐνῶ ἀντίθετα γνώστη ὀνομάζουμε τὸν ἄνθρωπο ποὺ γνωρίζει ἢ ποὺ κατέχει κάτι τέλεια. Βέβαια αὐτὸ τὸ κάτι, εἶναι ἕνα πρᾶγμα πολὺ μερικὸ καὶ ποὺ ἡ ἔκτασή του περιορίζεται μέσα σὲ αὐστηρὰ καὶ ὁρισμένα ἐπιστημονικὰ ἢ καλλιτεχνικὰ πλαίσια. Δηλαδὴ ὁ γνώστης εἴτε γνωρίζει πολὺ καλά, κάτι ποὺ σχετίζεται μὲ τὴν ἐπιστήμη, εἴτε γνωρίζει πολὺ καλὰ κάτι ποὺ σχετίζεται μὲ τὴν τέχνη, αὐτὸ ποὺ γνωρίζει ἀποτελεῖ μόνο ἕνα κλάδο αὐτῆς τῆς ἐπιστήμης ἢ αὐτῆς τῆς τέχνης. Ἑπομένως ἡ γνώση του δὲν ἀνταποκρίνεται σὲ κάποια γενικὴ ἀπαίτηση παρὰ μόνο κινεῖται μέσα σὲ καθορισμένα ὅρια, ἐνῶ ἀντίθετα ἡ μόρφωση ἐπεκτείνεται σὲ κάθε πτυχὴ τῆς δραστηριότητας τοῦ ἀνθρώπου. Ἄλλωστε ὁ γραμματισμένος ἄνθρωπος δὲν εἶναι ὁπωσδήποτε καὶ μορφωμένος καὶ συμπερασματικὰ μπορεῖ ἕνας πτυχιοῦχος ἀνώτατης σχολῆς νὰ εἶναι ἀμόρφωτος καὶ ἕνας ἀγράμματος νὰ εἶναι μορφωμένος γιατί ἡ πνευματικὴ καὶ ἡ ψυχικὴ καλλιέργεια δὲν ἐξαρτᾶται ἀπόλυτα ἀπὸ τὴν ἁπλὴ συσσώρευση γνώσεων. Βέβαια δὲν μποροῦμε ν᾿ ἀποκλείσουμε τὸ ἐνδεχόμενό του ὅτι ἡ γνώση πολλὲς φορὲς ὁδηγεῖ στὴ μόρφωση. Αὐτὸ συνήθως συμβαίνει ἔμμεσα, γιατί στὸν ἐσωτερικὸ κόσμο τοῦ ἀτόμου ποὺ ἀφομοιώνει τὶς γνώσεις θὰ πρέπει νὰ προϋπάρχει τὸ κατάλληλο ἔδαφος, δηλαδὴ μία εὐαίσθητη συνείδηση καὶ μία δημιουργικὴ δυνατότητα, ποὺ θὰ τὸν προωθοῦν νὰ μετασχηματίζει τὶς γνώσεις σὲ μορφωτικὸ ὑλικό. Σύμφωνα μὲ τὰ ὅσα παραδέχεται σήμερα ἡ Παιδαγωγικὴ καὶ ἡ Ψυχολογία σχετικὰ μὲ τὸ μορφώσιμο τῶν γνώσεων, ἔχουμε νὰ παρατηρήσουμε τὰ ἀκόλουθα: α) ὅταν ὁ ἄνθρωπος ἀποκτᾶ διάφορες γνώσεις, τότε αὐτὲς γεμίζουν τὸ περιεχόμενο τῆς συνειδήσεώς του μὲ παραστάσεις δηλαδὴ δίνουν σ᾿ αὐτὴ μία ὁρισμένη μορφὴ ἢ μ᾿ ἄλλα λόγια μορφώνουν τὸν ἄνθρωπο β) ὅταν ὁ ἄνθρωπος ἀποκτᾶ ὠφέλιμες γνώσεις καὶ μὲ μέθοδο παιδαγωγική, τότε αὐτὲς ἀποσκοποῦν στὴν καλλιέργεια καὶ ἐξέλιξη τῶν ψυχοπνευματικῶν δυνάμεων καὶ ἱκανοτήτων τοῦ ἀνθρώπου γ) οἱ γνώσεις σύμφωνα μ᾿ ὅλους τούς Παιδαγωγικοὺς πρέπει νὰ ἐκλέγονται μὲ τέτοιον τρόπο ὥστε νὰ βελτιώνουν καὶ νὰ ἠθικοποιοῦν τὸ χαρακτήρα του. Δηλαδὴ μὲ λίγα λόγια, οἱ γνώσεις πρέπει νὰ στοχεύουν στὴ σωστὴ διάπλαση τῆς προσωπικότητας τοῦ ἀνθρώπου.
Συμπληρωματικά, σύμφωνα μὲ ἐξέχοντες παιδαγωγοὺς δὲν μποροῦμε νὰ διανοηθοῦμε ἀνθρώπους ποὺ ἀγαποῦν τὴν καλαισθησία ἢ τέλος πάντων καλλιτέχνες, ποὺ σημαίνει ἀνθρώπους μὲ εὐαισθησία ἀπέναντι στὴ συμμετρία καὶ στὴν ἁρμονία, νὰ εἶναι ψυχοπνευματικὰ ἀκαλλιέργητοι. Ἑπομένως οἱ καλὲς τέχνες σὲ διαλογικὴ σχέση μὲ τὴν ἐπιστήμη, ἀποτελοῦν μέσο ποὺ ὁδηγεῖ στὴν μόρφωση. Ὁπωσδήποτε, πνευματικὴ καὶ ψυχικὴ καλλιέργεια δὲν εἶναι τὸ ἴδιο πρᾶγμα. Λέγοντας πνευματικὴ καλλιέργεια ἐννοοῦμε τὴν ἀνάπτυξη καὶ ἐξέλιξη τῶν πνευματικῶν ἱκανοτήτων καὶ λειτουργιῶν τῆς συνειδήσεως (λογική, διάνοια, κρίση, σκέψη, ἀντίληψη, μνήμη, φαντασία). Ἐνῶ λέγοντας ψυχικὴ καλλιέργεια ἐννοοῦμε κυρίως τὴν ἀνάπτυξη καὶ ἐξέλιξη τῆς συναισθηματικῆς καὶ συγκινησιακῆς σφαίρας τοῦ ἀνθρώπου.
Ὁ συνδυασμὸς αὐτῶν τῶν δύο καλλιεργειῶν συνθέτει τὴ μόρφωση καὶ ἀποτελεῖ τὴ χρυσὴ τομή, τὸ ἰδανικὸ ἐφόδιο ἢ καλύτερα ἕνα ἀπὸ τὰ ἰδανικὰ προσόντα τοῦ ὁλοκληρωμένου ἀνθρώπου γιὰ νὰ καταφέρει νὰ θριαμβεύσει ἔναντι τῶν δυσκολιῶν τῆς ζωῆς.