Παπαδημητρίου Ἀπόστολος
Δημοσιογράφος
Οἱ ἄνθρωποι διαχρονικά ζοῦν μέ τήν ἐλπίδα, τήν ἐλπίδα νά ξημερώσει ἕνα καλύτερο αὔριο. Καί εἶναι ἡ ἐλπίδα πού τούς ἐνισχύει στήν ἀντιμετώπιση τῶν ποικίλων δυσκολιῶν καί ἀντιξοοτήτων τοῦ ἀνθρωπίνου βίου.
Ὁ σκλάβος καί ὁ δεσμώτης ἐλπίζει καί ἀναμένει τήν ἐλευθερία του. Ὁ ἀσθενής ἐλπίζει καί ἀναμένει τήν ὑγεία του. Ὁ φτωχός καί ἄκληρος ἐλπίζει καί ἀναμένει τήν ἀλλαγή τῶν καταστάσεων, ὥστε νά ἐξασφαλίσει καί
αὐτός τά πρός τό ζῆν. Τί θά ἀνέμενε ὅμως ὁλόκληρη ἡ κοινωνία, ἄν καθημερινή διαπίστωση ἦταν ἡ συντριβή τῶν πολλῶν κάτω ἀπό τήν ἀγριότητα, τήν ἀπληστία καί τήν ἀσυδοσία τῶν ὀλίγων, ἄν ἡ διαφθορά ἐξαπλωνόταν μέ τή μορφή χιονοστιβάδας καί ἀπειλοῦσε νά ἀφανίσει διαπροσωπικές σχέσεις, οἰκογένεια, τιμή, ἀλληλεγγύη, ἀγάπη; Τί θά ἀνέμενε, ἄν κυριαρχοῦσαν δοξασίες περί ἀγρίων θεοτήτων, πού ἐπιθυμοῦν τήν καταστροφή τῶν ἀνθρώπων, πού διψοῦν γιά τό αἷμα αὐτῶν, ὥστε νά ἐξαπολύεται ἀνθρωποκυνηγητό πρός σύλληψη αἰχμαλώτων, προκειμένου νά θυσιαστοῦν ἤ μέ πόνο ψυχῆς νά προσφέρονται ὡς ἐξιλαστήρια θύματα πρωτότοκοι γόνοι; Ἀσφαλῶς θά περίμενε κάποιον λυτρωτή. Καί αὐτή ἦταν πράγματι ἡ προσδοκία τῶν Ἐθνῶν, ὅπως ἀναγράφεται στό βιβλίο τῆς Γενέσεως (κφ. 49 στ. 10). Ἡ προσδοκία ἑνός λυτρωτῆ εἶναι ἔκδηλη στήν παράδοση πλείστων λαῶν τῆς Ἀνατολῆς (Ἀσίας) καί τῆς Δύσης (Ἀμερικῆς). Μάλιστα ἡ ἔλευσή του ἀναμενόταν ἀπό τά δυτικά ἤ ἀνατολικά ἀντίστοιχα.
Ἀξιόλογη εἶναι ἡ προσδοκία τοῦ λυτρωτῆ στόν ἀρχαῖο ἑλληνικό κόσμο. Στόν «Προμηθέα Δεσμώτη» ὁ Αἰσχύλος διακηρύσσει:
«τέρμα στόν πόνο αὐτόν μήν καρτερεῖς,
πρίν κάποιος θεός τίς συμφορές σου νά σηκώσει
καί στόν ἀνήλιαγο Ἅδη ἀντί γιά σένα
στούς ἄφεγγους κατέβει τοῦ Ταρτάρου βυθούς» (στίχ. 1026 κ.ἑ.).
Ὁ Σωκράτης στήν «Ἀπολογία» του, ὅπως τή διασώζει ὁ Πλάτων, ἀπευθυνόμενος στούς δικαστές του λέγει: «Τήν ὑπόλοιπη ζωή σας θά τήν περάσετε στόν πνευματικό λήθαργο, ἄν ὁ Θεός δέν στείλει κάποιον ἄλλον πρός ἐσᾶς, φροντίζοντας γιά σᾶς».
Ὁ Αἰσχύλος κατά τρόπο ἄκρως ἐντυπωσιακό ἀναφέρεται σέ Θεό, ὁ ὁποῖος θά σηκώσει ἐπάνω του τίς συμφορές τοῦ Προμηθέα καί θά κατέλθει ἀντί γι᾿ αὐτόν Ἐκεῖνος στόν Ἅδη! Ὁ Σωκράτης ξεπερνώντας τόν πολυθεϊσμό τῶν μεγάλων Ἑλλήνων στοχαστῶν πού εἶχαν προηγηθεῖ κάνει λόγο γιά ἕναν Θεό καί τόν ἀπεσταλμένο Του. Ὁ Προμηθέας ἀποτελεῖ ἀπό τήν Ἀναγέννηση καί μετά τό σύμβολο ἐκείνων πού ἐπιχείρησαν τήν ἐπανάσταση κατά τοῦ Θεοῦ (ὑλιστῶν)! Θεωροῦν τόν τιτάνα ὡς τό θύμα τῆς ἀδικίας καί ἀλαζονείας τῶν πάσης φύσεως δυναστῶν ἐπουρανίων καί ἐπιγείων, ἐπειδή ὑπῆρξε ὁ μόνος πού ἀγάπησε τόν ἄνθρωπο. Καί ἐπειδή κατά τήν ἑλληνική μυθολογία ὁ Προμηθέας ἔκλεψε τό φῶς ἀπό τούς θεούς καί τό πρόσφερε στούς ἀνθρώπους, γι᾿ αὐτό καλεῖται καί Ἑωσφόρος. Ἀλλά Ἑωσφόρος (Lucifer) καλεῖται καί ὁ Σατανᾶς, ἰδιαίτερα ἀπ᾿ ἐκείνους πού τόν λατρεύουν στίς ἡμέρες μας μέσῳ τῆς μουσικῆς καί τῆς μαγείας! Ἡ διανόηση τοῦ λεγομένου διαφωτισμοῦ στάθηκε ἀνήμπορη νά κατανοήσει ὅτι ὁ Προμηθέας δεσμώτης εἶναι ὁ ἄνθρωπος ὁ δέσμιος τῆς ἁμαρτίας, γιά τήν ἐλευθερία τοῦ ὁποίου ὁ Θεός ἀπέστειλε τόν Χριστό Ἰησοῦ (Σωτῆρα Χριστό).
Ὁ Χριστός ἦλθε, ὅμως οἱ ἄνθρωποι δέν τόν ἀναγνώρισαν ὡς Σωτῆρα τους. Δέν ἦταν δυνατόν νά τόν ἀναγνωρίσουν, ἐπειδή ἐπέλεξε προκλητικό τρόπο ἐνανθρώπισης. Γεννήθηκε σέ στάβλο συντροφιά μέ ἄλογα ζῶα μέσα στή βρῶμα. Ὁ ἄνθρωπος τῆς πτώσεως, τότε καί σήμερα, θέλει τόν ἡγεμόνα ἀλαζόνα, ἰσχυρό, ἄτεγκτο. Τόν θέλει νά ζεῖ στή χλιδή, νά ἁρπάζει ἀπό τόν λαό, γιά νά σπαταλᾶ, νά τιμωρεῖ σκληρά τόν κάθε ἀμφισβητία τῆς ἰσχύος του. Ἀκόμη καί ἐκεῖνοι πού ἔχουν στρατευθεῖ στήν πολεμική κατά τῶν κοσμικῶν ἀρχόντων, πολιτικῶν καί θρησκευτικῶν, τό ἴδιο φρονοῦν καί τό δείχνουν, ὅταν καταλάβουν ἐξουσία, τήν ὅποια ἐξουσία, καθώς «Ἀρχή ἄνδρα δείκνυσι». Ἀλλά γιατί νά μεμφόμαστε διαρκῶς αὐτούς, ἀφοῦ δέν κατανοήσαμε ἀκόμη τόν λόγο τοῦ λυτρωτῆ μας ἐμεῖς οἱ Χριστιανοί!
Κάθε χρόνο προσδοκοῦμε καλύτερες ἡμέρες μέ τήν ἀνάκαμψη τῶν
πραγμάτων μέσῳ πολιτικῶν ἐνεργειῶν. Τό «μή πεποίθατε ἐπ᾿ ἄρχοντας ἐπί υἱούς ἀνθρώπων, οἶς οὐκ ἔστι σωτηρία», δέν μᾶς ἀγγίζει. Ἐμεῖς εἴμαστε δέσμιοι τῆς ἐγκοσμιότητας καί ἄς μουρμουρίζουμε κάπου-κάπου ὅτι «τό πολίτευμα ἡμῶν ἐν οὐρανοῖς ἐστι». Καλός ὁ Θεός, ἀλλά καί κάποιο μέσο ἐπί τῆς γῆς δέν βλάφτει. Καλό τό «μή θησαυρίζετε θησαυρούς ἐπί τῆς γῆς», ἀλλά δέν εἶναι κακό νά σωρεύουμε καταθέσεις καί νά ἀποκτοῦμε ἀκίνητα, ὅταν ὁ πλησίον μας, αὐτός ὁ ἄγνωστος πλέον, δυστυχεῖ! Ἐμεῖς, ὁ κόσμος τῆς ἀφθονίας, προσδοκοῦμε καί ἐφέτος Χριστούγεννα ἀπό κεκτημένη ταχύτητα. Ἄλλωστε μᾶς ἔμειναν ἀπό πέρυσι τά φανταχτερά στολίδια καί κάποια χρήματα ἀκόμη, πού συμβάλλουν στό νά αἰσθανθοῦμε τό «πνεῦμα» τῶν Χριστουγέννων. Οἱ ἄλλοι, οἱ πολλοί καί ὁλοένα αὐξανόμενοι δυσκολεύονται νά ἐννοήσουν αὐτό τό «πνεῦμα». Λίγες ψυχές, ὀάσεις στήν ἐρημία τῶν ἀνέσεων καί τῆς ἀπόλυτης ἔνδειας, προσδοκοῦν τόν Χριστό καί ἑτοιμάζουν τήν καρδιά τους γιά φάτνη.
«Δέν ἐλπίζω τίποτα, δέν φοβοῦμαι τίποτα, εἶμαι λέφτερος» εἶναι χαραγμένο στόν τάφο τοῦ Νίκου Καζαντζάκη, ὅπως τό θέλησε ὁ ἴδιος. Ἡ φράση αὐτή μέ τό ποικίλων ἑρμηνειῶν περιεχόμενο ἀποτελεῖ πολύ ἀγαπημένο ἀπόφθεγμα τῶν αὐτοαποκαλουμένων ἐλευθέρων πνευμάτων καί σέ εὐρεία χρήση στή φαρέτρα τῶν πολεμίων τοῦ Θεοῦ, τῆς ἐλπίδας τῆς συντριπτικῆς πλειονοψηφίας τῶν ἀνθρώπων ὅλων τῶν ἐποχῶν. Ὁ μή ἐλπίζων δέν προσδοκᾶ. Τί ὅμως δέν προσδοκᾶ; Δέν προσδοκᾶ κάτι σ᾿ αὐτόν ἐδῶ τό βίο; Ἀλλά τότε ἔχει παραιτηθεῖ ἀπό τό βίο. Εἶναι ἕνας ἀπελπισμένος, κάποιος μέ παντελῆ ἀπώλεια τοῦ νοήματος τῆς ζωῆς! Ἄν, ὅπως καί οἱ περισσότεροι ἑρμηνεύουν, δέν προσδοκᾶ κάτι μετά θάνατον, αὐτό δέν σημαίνει διά λογικῆς ἀπαγωγῆς ὅτι εἶναι καί ἐλεύθερος. Ἡ ἐλευθερία προβάλλεται ἀκόμη ὡς κατάκτηση ἐκ τῆς ἀποβολῆς τοῦ φόβου, τοῦ φόβου, ὅπως πολλοί ἐννοοῦν, τῆς τιμωρίας τοῦ Θεοῦ. Ἀλλά ὁ φόβος εἶναι σύμφυτος μέ τόν ἄνθρωπο πού δέν προσδοκᾶ καί δέν ἐλπίζει. Τρέμει κυριολεκτικά αὐτός, ἰδίως τόν θάνατο. Ὅσο γιά τήν ἐλευθερία μετά τήν ἄρνηση τοῦ Θεοῦ, τό μαρτυρεῖ περίτρανα τό κατάντημα τῶν συγχρόνων δυτικῶν κοινωνιῶν, πού βιώνουν βαρύτατη παρακμή καί βρίσκονται στά πρόθυρα τῆς κατάρρευσης ὑποχείρια πλείστων ὅσων αἰμοδιψῶν «θεοτήτων» ὑποκαταστάτων τοῦ ἀληθινοῦ Θεοῦ. Καί ὅμως καί οἱ λαοί αὐτοί προσδοκοῦν. Προσδοκοῦν τόν οἶκτο τῶν τραπεζιτῶν, τῶν ἀδηφάγων θηρίων, πού ἔπαψαν νά προσδοκοῦν τήν ἔλευση τοῦ Μεσσία, σέ ἀντίθεση μέ τόν λαό, ἀπό τόν ὁποῖο προέρχονται, τόν λαό πού ἀρνήθηκε καί σταύρωσε τόν Χριστό. Τί προσδοκοῦν οἱ λαοί σήμερα; Τή δόση τους. Γι᾿ αὐτό καί ὁ ζυγός τῆς δουλείας γίνεται ὁλοένα καί βαρύτερος.