Τοῦ Μανόλη Γ. Δρεττάκη*
Γιὰ τὰ ὅσα θὰ ἀναφερθοῦν στὴ συνέχεια ἀναλυτικὰ ἀπαιτοῦνται δύο ἐπισημάνσεις: (α) Πολλά, ὑπῆρχαν καὶ πρὶν ἀπὸ τὸν πόλεμο καὶ συνεχίστηκαν ἢ/καὶ διογκώθηκαν τὴν περίοδο στὴν ὁποία ἀναφερόμαστε καὶ (β) ὅπως συμβαίνει πάντοτε, στὰ ὅσα συνέβησαν καὶ στὰ ὅσα συμβαίνουν, ὑπάρχουν φωτεινὲς ἐξαιρέσεις πού, ὅμως, ἐπιβιώνουν τὸν κανόνα.
Γιὰ τὰ περισσότερα ἀπὸ τὰ ὅσα δεινὰ ὑποφέρει σήμερα ἡ μεγάλη πλειονότητα τοῦ ἑλληνικοῦ λαοῦ καὶ γιὰ πολλὰ χαρακτηριστικά τῆς νοοτροπίας καὶ τῆς συμπεριφορᾶς ποὺ ἐπικρατεῖ σὲ ἕνα μεγάλο τμῆμα του, τὴν κύρια εὐθύνη, ἔχουν οἱ πολιτικοὶ ποὺ ἀνήκουν στὰ κόμματα ποὺ κυβέρνησαν καὶ κυβερνοῦν καὶ σήμερα τὴ χώρα, χωρὶς νὰ εἶναι ἀμέτοχα εὐθυνῶν καὶ ἐκεῖνα ποὺ δὲν ἄσκησαν ποτὲ ἐξουσία καὶ ἕνα μεγάλο τμῆμα τοῦ ἑλληνικοῦ λαοῦ. Οἱ πολιτικοί, καὶ ἰδιαίτερα ἐκεῖνοι τῶν κομμάτων ποὺ κυβέρνησαν τὴ χώρα, σὲ πολλὰ ζητήματα προτάσσουν ἀντὶ τὸ ἐθνικό, τὸ κομματικὸ ἤ, ἀκόμα καὶ τὸ προσωπικό τους συμφέρον.
Οἱ πολιτικοὶ τῶν δύο κομμάτων ἐξουσίας ἄλλα ὑπόσχονται προεκλογικά, μὲ στόχο νὰ ἀποσπάσουν ὅσο τὸ δυνατὸν περισσότερες ψήφους, καὶ ἄλλα πράττουν μετεκλογικά. Πολλὲς φορὲς αὐτὰ ποὺ πράττουν μετεκλογικὰ εἶναι διαμετρικὰ ἀντίθετα ἀπὸ αὐτὰ ποὺ ὑποσχέθηκαν προεκλογικά. Καὶ αὐτά, ὅμως, ποὺ πράττουν μετεκλογικά, ὑπάρχουν περιπτώσεις ποὺ τὰ ἀλλάζουν πρὸς τὸ χειρότερο. Αὐτὴ ἡ «πρακτικὴ» ὑπῆρχε καὶ προπολεμικά, ἀλλὰ ὄχι μόνο διατηρήθηκε μεταπολεμικά, ἀλλὰ σὲ ὁρισμένες περιπτώσεις χειροτέρευσε.
Σὲ ὅ,τι ἀφορᾶ τὶς σχέσεις του μὲ τοὺς ἐκλογεῖς του, ὁ βασικὸς τρόπος μὲ τὸ ὁποῖο λειτουργεῖ τὸ κόμμα ποὺ κερδίζει τὶς ἐκλογὲς καὶ σχηματίζει κυβέρνηση, εἶναι τὸ ρουσφέτι μὲ διορισμοὺς σὲ διάφορες δημόσιες ὑπηρεσίες ἢ δημόσιες ἐπιχειρήσεις καὶ ὀργανισμοὺς τῶν «ἡμετέρων», ἀνεξάρτητα ἀπὸ τὸ ἂν εἶναι οἱ καλύτεροι γιὰ τὶς θέσεις ποὺ καταλαμβάνουν. Σὲ λίγες περιπτώσεις διορίζονται πρόσωπα ποὺ ἀνήκουν στὴν «ἄλλη» πλευρὰ. Ἄλλοι τρόποι εἶναι οἱ διαφόρων εἰδῶν παροχὲς καὶ «διευκολύνσεις», πάλι σὲ «ἡμετέρους». Ὅπως εἶναι φυσικὸ αὐτοῦ τοῦ εἴδους ἡ πολιτικὴ διαιρεῖ τὸ λαὸ σὲ εὐνοούμενους καὶ μή, δηλαδὴ συνεχίζει τὸ διχασμό, καί, γενικότερα, βλάπτει τὸ ἐθνικὸ συμφέρον.
Ἡ ἴδια πολιτική, μὲ τὸ διορισμὸ σὲ καίριες θέσεις ὄχι τῶν καλύτερων καὶ εἰδικῶν, ἀλλὰ τῶν «ἡμετέρων», μὲ ἀπόλυση τῶν «ἡμετέρων» τοῦ κόμματος ποὺ ἡττήθηκε στὶς ἐκλογές, ἐνῷ τὶς θέσεις αὐτὲς θὰ ἔπρεπε νὰ τὶς κατέχουν ἀκέραια καὶ ἱκανὰ στελέχη. Ἡ πολιτικὴ αὐτὴ τῶν δύο κομμάτων ἐξουσίας στερεῖ τὴν πολιτεία ἀπὸ τὰ στελέχη τὰ ὁποῖα ὑπάρχουν, ἀλλὰ συμβαίνει νὰ μὴν εἶναι ὀπαδοὶ κομμάτων. Ἡ πολιτικὴ διορισμοῦ «ἡμετέρων» τόσο σὲ καίριες ὅσο σὲ ὅλες τὶς ἄλλες θέσεις ποὺ προαναφέρθηκαν, καλλιεργεῖ καὶ τὴ διαφθορά, δεδομένου καθιστᾶ τούς διοριζόμενους συνενόχους τῶν διοριζόντων, σὲ μία διαδικασία, ποὺ ἂν δὲν εἶναι παράνομη, ὁπωσδήποτε καταργεῖ τὴν ἀπὸ τὸ Σύνταγμα ἐπιβαλλόμενη ἰσότητα τῶν πολιτῶν.
Σὲ κυβερνητικὸ ἐπίπεδο οἱ πελατειακὲς σχέσεις παίρνουν καὶ τὴ μορφὴ διαπλοκῆς μὲ τὰ μεγάλα οἰκονομικὰ συμφέροντα μὲ τὴν προνομιακὴ ἀνάθεση δημόσιων ἔργων ἢ κρατικῶν προμηθειῶν ἔναντι οἰκονομικῆς καὶ ἄλλης μορφῆς στήριξη τοῦ κυβερνῶντος κόμματος ἤ, ἀκόμα καὶ χρηματισμοῦ Ὑπουργῶν ἢ/καὶ ἄλλων ἀνώτατων κυβερνητικῶν στελεχῶν. Οἱ παράνομες αὐτὲς συναλλαγὲς σπάνια ἀποκαλύπτονται καὶ ὅταν ἀποκαλυφθοῦν στὴ συντριπτική τους πλειονότητα ἀφήνουν ἀτιμώρητους τούς ἐνόχους Ὑπουργοὺς μὲ βάση, δυστυχῶς, σχετικὴ διάταξη τοῦ Συντάγματος.
Τὰ ὅσα προαναφέρθηκαν μέχρι τὸ 1981 γίνονταν ἀπὸ τὰ γραφεῖα Ὑπουργῶν, Ὑφυπουργῶν, Βουλευτῶν καὶ κομματαρχῶν τοῦ κυβερνῶντος κόμματος. Μετὰ τὸ 1981, ἀντὶ νὰ παταχθοῦν καὶ ἐκλείψουν, ὅπως εἶχε ὑποσχεθεῖ τὸ κόμμα ποὺ ἀνῆλθε τότε στὴν κυβέρνηση, ὄχι μόνο συνεχίστηκαν, ἀλλὰ διογκώθηκαν, ἐπεκτάθηκαν καὶ συστηματοποιήθηκαν τὴ δεκαετία τοῦ ᾿80. Πιὸ συγκεκριμένα: τὰ ρουσφέτια, ἐκτὸς ἀπὸ τὰ γραφεῖα τῶν πολιτικῶν ποὺ τὰ συνέχισαν, ἄρχισαν νὰ γίνονται καὶ ἐξακολουθοῦν νὰ γίνονται καὶ ἀπὸ τὶς κομματικὲς ὀργανώσεις ποὺ ἱδρύθηκαν καὶ ἀπὸ τὰ δύο κόμματα ἀπὸ τὸ 1981 καὶ οἱ ὁποῖες δὲν ὑπῆρχαν τὶς προηγούμενες δεκαετίες, αὐξάνοντας τὴ διαφθορά. Οἱ ὀργανώσεις αὐτὲς εἶχαν καὶ ἔχουν, ἐπιπλέον, ἀποφασιστικὸ λόγο καὶ στὸ διορισμὸ «ἡμετέρων» σὲ ὑψηλὲς διοικητικὲς σχέσεις τόσο στὸν κυβερνητικὸ μηχανισμὸ ὅσο καὶ στὶς δημόσιες ἐπιχειρήσεις καὶ ὀργανισμούς. Μὲ τὸν τρόπο αὐτὸ τὰ δύο κόμματα ἐξουσίας προκάλεσαν νέο διχασμὸ στὸ λαὸ σὲ «πράσινους» καὶ «γαλάζιους». Ἐκτὸς ἀπὸ τὰ κόμματα ἐξουσίας, κομματικὲς ὀργανώσεις εἶχαν ἢ ἵδρυσαν καὶ τὰ μικρότερα κόμματα.
Εἰδικὲς κομματικὲς ὀργανώσεις ἱδρύθηκαν καὶ στὸ συνδικαλιστικό, συνεταιριστικό, πολιτιστικὸ τομέα, στὰ ΑΕΙ καὶ ΤΕΙ, τοὺς ἐπιστημονικοὺς καὶ συλλόγους κ.λπ. μὲ ἀποτέλεσμα νὰ κομματικοποιηθοῦν ὅλοι αὐτοὶ οἱ τομεῖς τῆς ζωῆς τοῦ τόπου καὶ νὰ ἀλλοιωθεῖ ὁ προορισμός τους καὶ σὲ ὁρισμένες φορὲς νὰ ἐμποδιστεῖ ἡ λειτουργία τους. Ἰδιαίτερα ἔντονες ἦταν οἱ ἀντιπαραθέσεις τῶν κομματικῶν συλλόγων μὲ παρεμβάσεις στὶς ἐκλογὲς σὲ ὅλα τὰ ἐπίπεδα καὶ διαπλοκή, δυστυχῶς, μὲ ὁρισμένα μέλη τοῦ διδακτικοῦ προσωπικοῦ τῶν ΑΕΙ καὶ ΤΕΙ. Ἡ κατάσταση αὐτὴ προκάλεσε καὶ προκαλεῖ θλιβερὲς καταστάσεις καὶ συνέβαλε καὶ συμβάλλει στὴν ὑποβάθμιση τῶν σπουδῶν.
Ἡ κομματοκρατία σὲ συνδυασμὸ μὲ τὶς πελατειακὲς σχέσεις καὶ τὴ διαπλοκὴ τῶν κομμάτων ἐξουσίας κατάργησε, οὐσιαστικά, παντοῦ τὴν ἀξιοκρατία καὶ εὐνόησε τοὺς διορισμούς, τὶς ἐκλογές, προαγωγὲς καὶ γενικὰ εὐνοϊκὴ μεταχείριση τῶν ὀπαδῶν τῶν κομμάτων ἐξουσίας καὶ ἰδιαίτερα τοῦ κόμματος ποὺ κέρδιζε, ἑκάστοτε, τὶς ἐκλογές. Στὴν κομματοκρατία καὶ τὴν ἀναξιοκρατία συνέβαλαν καὶ οἱ κομματικὲς ὀργανώσεις τῶν κομμάτων ποὺ δὲν κυβέρνησαν τὴ χώρα, μὲ παρεμβάσεις σὲ τομεῖς ὅπου εἶχαν ἢ ἔχουν τὴν πλειοψηφία.
Ἡ διαχρονικὴ διαφθορὰ σὲ κυβερνητικὸ ἐπίπεδο διαχέεται ἀπὸ τὰ ὑψηλὰ κυβερνητικὰ κλιμάκια στὰ μεσαῖα ἢ καὶ κατώτερα στελέχη τῆς δημόσιας διοίκησης ἢ τῶν δημόσιων ἐπιχειρήσεων καὶ ὀργανισμῶν, τὰ ὁποῖα μετέχουν σὲ ἢ/καὶ καλλιεργοῦν παράνομες συναλλαγὲς μὲ μεγάλες ἢ μικρὲς ἐπιχειρήσεις οἱ ὁποῖοι εἴτε δὲν καταβάλλουν, εἴτε καταβάλλουν ἕνα μικρὸ μέρος ἀπὸ τοὺς ἀναλογοῦντες φόρους στὸ Δημόσιο ἢ τὶς εἰσφορὲς στὰ ἀσφαλιστικὰ ταμεῖα, αὐξάνοντας τὴ φοροδιαφυγὴ καὶ εἰσφοροδιαφυγή. Φυσικὰ στὶς παράνομες αὐτὲς συναλλαγὲς συνένοχες εἶναι καὶ οἱ ἐπιχειρήσεις ποὺ συμμετέχουν σ᾿ αὐτές. Παρ᾿ ὅλα αὐτά, λόγῳ τόσο τῆς συνενοχῆς τῶν μετεχόντων ὅσο καὶ τῆς ἔλλειψης ἐλέγχων σπάνια ἀποκαλύπτονται, ἐνῷ οἱ ἔνοχοι σπανιότατα φτάνουν στὴ δικαιοσύνη, καὶ πολλὲς φορὲς ἀθωώνονται. Ταυτόχρονα, μέσα σ᾿ αὐτὴ τὴν ἀπαράδεκτη κατάσταση, ὅσοι ἀγωνίζονται νὰ ὑπηρετήσουν τὸ δημόσιο συμφέρον, ἂν δὲν διώκονται καὶ τιμωροῦνται, ἀδρανοποιοῦνται ἤ, ἀπαυδισμένοι καὶ ἀρνούμενοι νὰ γίνουν ὄργανα τῶν κρατούντων στὶς παράνομες πράξεις τους, παραιτοῦνται.
Φοροδιαφυγὴ ἐκτὸς ἀπὸ τὶς ἐπιχειρήσεις γίνεται καὶ ἀπὸ ἰδιῶτες ἐπαγγελματίες (γιατρούς, μηχανικούς, δικηγόρους κ.λ.π.) οἱ ὁποῖοι, ἐκτὸς ἀπὸ τὶς νόμιμες ἀμοιβὲς ζητοῦν καὶ παίρνουν ἀπὸ τοὺς πελάτες τους ἐπιπλέον ποσὰ ποὺ δὲν τὰ δηλώνουν καὶ τὰ ὁποῖα μένουν ἀφορολόγητα. Φοροδιαφυγή, ὅμως, κάνουν καὶ ὅσοι ἐργαζόμενοι στὸ δημόσιο ἢ τὸν ἰδιωτικὸ καὶ συνταξιοῦχοι δηλώνουν μέρος καὶ ὄχι τὸ σύνολο τῶν εἰσοδημάτων τους.
Ἡ φοροδιαφυγή καὶ εἰσφοροδιαφυγὴ καὶ ἡ διαφθορά ποὺ τὶς συνοδεύει εἶναι οἱ μεγάλες μάστιγες τῆς χώρας, οἱ ὁποῖες, στερώντας τὸ κράτος ἀπὸ πολύτιμους πόρους, αὐξάνουν τὰ δημόσια ἐλλείμματα, διογκώνουν τὸ δημόσιο χρέος καὶ αὐξάνουν τὰ προβλήματα ποὺ ἀντιμετωπίζουν τὰ ἐλλειμματικὰ ἀσφαλιστικὰ ταμεῖα. Ἐκτός, ὅμως, ἀπὸ τὶς πολὺ σοβαρὲς αὐτὲς δημοσιονομικὲς συνέπειες, οἱ μάστιγες αὐτὲς διαχέουν τὴ διαφθορὰ καὶ διαβρώνουν τὸ ἦθος ἑνὸς εὐρύτερου ἀριθμοῦ πολιτῶν, ὄχι, ὅμως, τοῦ συνόλου τοῦ λαοῦ, ὅπως ἰσχυρίζονται ὁρισμένοι πολιτικοὶ καὶ ἀναλυτές.
Τὸν ὑπερδανεισμὸ τοῦ κράτους, ὁ ὁποῖος ἀναφέρθηκε ἀναλυτικὰ στὸ πρῶτο τμῆμα τοῦ ἄρθρου αὐτοῦ, μιμήθηκαν τόσο οἱ ἐπιχειρήσεις ὅσο καὶ τὰ νοικοκυριά, ὑποβοηθούμενα ἢ ὑποκινούμενα ἀπὸ τὶς τράπεζες νὰ δανειστοῦν μεγάλα ποσὰ μὲ τὸ ἀζημίωτο, εἴτε γιὰ νὰ ἀγοράσουν σπίτι, εἴτε γιὰ καταναλωτικοὺς σκοπούς, μὲ ἀποτέλεσμα νὰ ὑπερχρεωθοῦν. Λόγῳ τῆς κρίσης πολλοὶ ἀπὸ ὅσους δανείστηκαν, ὅπως συμβαίνει καὶ μὲ τὸ κράτος, ἀδυνατοῦν νὰ ἐξυπηρετήσουν τὰ δάνειά τους αὐξάνοντας τὰ δικά τους προβλήματα καὶ δημιουργώντας δυσεπίλυτα προβλήματα στὶς δανείστριές τους τράπεζες.
Ὁ καταναλωτισμός, ἡ νοοτροπία καὶ ἡ γενικότερη συμπεριφορὰ ἑνὸς σημαντικοῦ τμήματος τοῦ λαοῦ μὲ τὶς συγκεκριμένες ἐκφάνσεις τους, ποὺ ἀναφέρθηκαν στὸ τμῆμα αὐτὸ τοῦ ἄρθρου, καλλιεργήθηκε ὅλες τὶς προηγούμενες δεκαετίες καὶ διογκώθηκε τὰ τελευταῖα χρόνια. Καί, ὅπως εἶναι φυσικό, ἐπηρεάστηκαν σημαντικὰ καὶ ἀπὸ τὴν παγκοσμιοποίηση, τὴν τεχνολογία καὶ τὴν ἐπικράτηση τῆς ἐλεύθερης ἀγορᾶς.
Τέλος, ὁρισμένοι νόμοι πού ψηφίστηκαν καὶ ἀποφάσεις πού ἐλήφθησαν ἀπὸ τὶς κυβερνήσεις τῶν κομμάτων ἐξουσίας ὅσο καὶ δηλώσεις πού ἔγιναν καὶ γίνονται τόσο ἀπὸ στελέχη τους ὅσο καὶ στελέχη ἄλλων κομμάτων στόχο εἶχαν καὶ ἔχουν τὴν ἀποδυνάμωση τῆς Ἐκκλησίας. Ἀνάλογες πράξεις καὶ δηλώσεις ὑπονομεύουν τὸν πατριωτισμὸ τῶν Ἑλλήνων καὶ ἀλλοιώνουν τὴν Ἑλληνικὴ ἱστορία καὶ γλῶσσα. Συνολικὰ ὅλες αὐτὲς οἱ ἐνέργειες ὑποσκάπτουν τὰ θεμέλια τοῦ Ἔθνους.
Ἡ ραγδαία ἐπιδείνωση τῶν παθογενειῶν τῆς χώρας καὶ οἱ συνέπειές της τὴν περίοδο 1945-2012 καθὼς καὶ οἱ λόγοι ποὺ ὅτι τὴν προκάλεσαν, ἔχουν μία βαθύτερη κοινὴ αἰτία. Πρόκειται γιὰ τὴ σταδιακὴ ἔκπτωση ἢ καὶ ἐγκατάλειψη θεμελιακῶν ἀξιῶν καὶ τὴν ἔλλειψη σεβασμοῦ καὶ ἀπαξίωση θεσμῶν ποὺ στηρίζουν τὴν κοινωνία. Στὴν καθοδικὴ καὶ διαβρωτικὴ αὐτὴ πορεία τῆς χώρας πρωτοστάτησαν καὶ πρωτοστατοῦν οἱ πολιτικοί, τοὺς ὁποίους, ἀκολούθησε καὶ ἀκολουθεῖ, δυστυχῶς, ἕνα σημαντικὸ τμῆμα τοῦ ἑλληνικοῦ λαοῦ ὄχι, ὅμως, τὸ σύνολό του. Μόνο ἂν συνειδητοποιηθεῖ αὐτὴ ἡ βασικὴ αἰτία καὶ καταβληθεῖ συνεχὴς καὶ ἐργώδης προσπάθεια ἀποκατάστασης τῶν ἀξιῶν καὶ σεβασμοῦ τῶν θεσμῶν, θὰ καταστεῖ δυνατὸ τὸ ξεπέρασμα τῆς σημερινῆς κρίσης καὶ ἡ ἐπάνοδος τῆς χώρας σὲ μία πορεία πραγματικῆς ἀνόρθωσης. Γιὰ νὰ ὑπάρξει, ὅμως, αὐτὴ ἡ προσπάθεια ἀπαιτεῖται ἐπιστροφὴ καὶ στήριξη στὶς ρίζες τοὺς Ἔθνους: τὴν πίστη καὶ τὴν παράδοση.
________
*Ὁ Μανόλης Γ. Δρεττάκης εἶναι τέως: Ἀντιπρόεδρος
τῆς Βουλῆς, Ὑπουργὸς καὶ Καθηγητὴς τῆς ΑΣΟΕΕ.