π. Κων/νου Πετράκη
Ἡ προφορικὴ Παράδοση τῆς Ἱερισσοῦ -τῆς μοναδικῆς Κοινότητας τῆς Χαλκιδικῆς πού ἔχει στὸν ἴδιο τόπο συνεχῆ ἱστορική, κοινωνικὴ καὶ πνευματικὴ ὕπαρξη- ἀναφέρει τὸ πρόσωπο τοῦ πρώτου Ἐπισκόπου Ἱερισσοῦ, τοῦ Ἁγίου Μακαρίου ὁ ὁποῖος θεωρεῖται καὶ τιμᾶται ἀπὸ τὴν Ἁγιορείτικη Παράδοση, ὡς Κτίτωρ τῆς Μονῆς Κωνσταμονίτου. Αὐτὴ ἡ τοπικὴ Παράδοση λέει πώς, ὅταν ὁ Μέγας Κωνσταντῖνος ἔψαχνε γιὰ νὰ βρῆ τὴν κατάλληλη στρατηγικὴ τοποθεσία γιὰ τὴν καινούργια πρωτεύουσά του, σταμάτησε στούς πρόποδες τοῦ Ἄθω μαγεμένος ἀπὸ τὴν ὀμορφιά του. Ἤθελε νὰ διάλεξη τὴν Χερσόνησο, ὅμως ὁ Ἐπίσκοπος Ἱερισσοῦ τὸν παρακάλεσε νὰ μὴν τὴν πειράξει, διότι ἐδῶ ἔμελλε νὰ γίνει ἕνα μεγαλοπρεπὲς ἀσκητικὸ καὶ πνευματικὸ κέντρο τῆς Χριστιανικῆς πίστεως.
Σήμερα ἡ χερσόνησος τοῦ Ἄθω εἶναι πράγματι σπουδαῖο πνευματικὸ καὶ ἀσκητικὸ κέντρο τῆς Ὀρθοδοξίας, εἶναι ἡ εὐλογημένη Κιβωτὸς ὅπου διαφυλάχθηκε ὁ πνευματικός, λειτουργικός, καὶ ἀσκητικὸς θησαυρὸς τῆς πίστεώς μας. Ἡ πορεία τῆς Ἁγιορείτικης πολιτείας μέσα στὴν ἱστορία ἄφησε τὰ εὐλογημένα ἴχνη της στὴν τοπικὴ Παράδοση τῆς Χαλκιδικῆς.
Θὰ προσπαθήσω νὰ περιγράψω ἐν συντομίᾳ αὐτὰ τὰ ἴχνη πού ἐντόπισα ὡς ἐφημέριος γιὰ 8 χρόνια στὴν Ἱερισσὸ Χαλκιδικῆς.
Πρέπει νὰ τονίσουμε ἐξ ἀρχῆς ὅτι γιὰ πολλοὺς αἰῶνες ὁ γεωπολιτικὸς χάρτης τῆς περιοχῆς ἦταν ἐντελῶς διαφορετικός. Ἡ Χαλκιδικὴ εἶχε λίγα χωριὰ καὶ πάντα τοποθετημένα πάνω στοὺς λόφους. Τὰ πιὸ παλαιὰ εἶναι ἡ Ἱερισσός, ἡ Ὄλινθος, ἡ Ἀρέθουσα καὶ ἡ Κασσάνδρα. Ἐντοπίστηκαν ἴχνη παλαιῶν ναῶν (5ον – 9ον αἰῶνα μετὰ Χριστὸν) σὲ πολλὰ σημεῖα τῆς Χαλκιδικῆς καὶ οἱ περισσότεροι ἐρευνητὲς πιστεύουν πώς πρόκειται γιὰ Ἁγιορείτικα Μετόχια.
Ἡ περίπτωση ἡ ὁποία ἐπιβεβαιώνει τὴν τοπικὴ παράδοση πού ἀναφερθήκαμε, εἶναι ὁ Ναὸς ὁ ὁποῖος βρέθηκε κάτω ἀπὸ τὸ σημερινὸ Μητροπολιτικὸ Ναὸ στὴν Ἀρναία. Κατόπιν ὀλέθριας πυρκαγιᾶς πού σχεδὸν ἀποτέφρωσε τὸν ἐν λόγῳ Ναὸ τὸ 2005, οἱ ἀνασκαφὲς καὶ οἱ ἐργασίες ἀποκατάστασης ἔβγαλαν στὸ φῶς ἕνα Ναὸ τοῦ 4ου ἢ 5ου αἰῶνος. Τὰ χειρόγραφα τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Κωνσταμονίτου μιλοῦν γιὰ ἕνα Μετόχι στὴν περιοχὴ τῆς Ἀρναίας ἀφιερωμένο στὸν Πρωτομάρτυρα καὶ Ἀρχιδιάκονο Στέφανο. Αὐτὴ εἶναι καὶ ἡ ἀπάντηση στὸ ἐρώτημα, «γιατί ἀφιερώθηκε ὁ Μητροπολιτικὸς Ναὸς στὸν Ἅγιο Πρωτομάρτυρα».
Τὰ βουνὰ τῆς Χαλκιδικῆς ἀποτέλεσαν γιὰ πολλοὺς αἰῶνες τόπο ἀσκήσεως καὶ προσευχῆς σὲ γνωστοὺς καὶ ἄγνωστους ἐρημίτες. Στὰ δάση γύρω ἀπὸ τὸ Γομάτι ὑπάρχουν μαρτυρίες τόσο γραπτὲς, ὅσο ἄγραφες, περὶ ἐρημιτῶν. Στὰ βουνὰ γύρω ἀπὸ τὰ σημερινὰ Βράσταμα, ἀσκήτεψε γιὰ ἕνα διάστημα, τὸν 9ον αἰῶνα, ὁ Ὅσιος Εὐθύμιος μὲ τοὺς μαθητές του. Ὁ Ὅσιος θεωρεῖται ὁ δεύτερος κάτοικος τοῦ Ἁγίου Ὄρους καὶ εἶναι ἐπίσης ὁ Κτίτωρ τῆς Μονῆς τοῦ Ἁγίου Ἀνδρέα στὴν Περιστερά. Ὅλη ἡ περιοχὴ ἀνάμεσα στὴν Ἱερισσὸ καὶ τὴν Οὐρανούπολη εἶναι γεμάτη ἀπὸ τὰ ἐρείπια διαφόρων Ναῶν, τὰ ὁποῖα λειτουργοῦσαν ὡς Μετόχια τοῦ Ἁγίου Ὄρους καὶ χρονολογοῦνται στὸ διάστημα 9ου-10ου αἰῶνος. Ἡ ἐξήγηση αὐτῆς τῆς προτίμησης τῶν Ἀσκητῶν τὴν ἐποχὴ αὐτή, εἶναι ἡ παρουσία ἐξαιρετικὰ ἄγριων ζώων στὴν Χερσόνησο καὶ οἱ πειρατικὲς ἐπιδρομές. Τὰ γεγονότα αὐτὰ δυσκόλευαν τὴν καθημερινὴ ζωὴ τῶν μοναχῶν πού ὁδήγησε τελικὰ στὴν ἐγκατάλειψη ὁρισμένων μονυδρίων.
Ἡ παρουσία ὅμως τῶν μοναχῶν, τοῦ ἀσκητικοῦ πνεύματος καί τῆς ἔντονης λειτουργικῆς ζωῆς ἐπηρέασε τήν καθημερινότητα τῶν κατοίκων καί, ὅπως ἦταν φυσικό, ἡ λαϊκή Παράδοση ἄντλησε πολλά στοιχεῖα ἀπό τήν ἀσκητική πολιτεία.
Ἐπίσης δέν πρέπει νά ξεχάσουμε τήν συμβολή τοῦ Ἁγίου Ὄρους ἐπί τουρκοκρατίας, στήν διατήρηση τῆς πίστεως καί τῆς ἑλληνικῆς γλώσσας. Ὑπάρχει ἔγγραφο τοῦ 17ου αἰῶνος διά τοῦ ὁποίου ὁ ἑκάστοτε Μητροπολίτης Ἱερισσοῦ ζητοῦσε ἀπό τούς Πατέρες πού ζοῦσαν στίς Σκῆτες τῆς Μεγίστης Λαύρας νά βοηθοῦν στήν θρησκευτική καλλιέργεια τοῦ λαοῦ. Ἔτσι ἔχουμε τό ζωντανό παράδειγμα τῶν Ὁσίων Πατέρων Διονυσίου τοῦ Πνευματικοῦ καί Μητροφάνους τοῦ Ρήτορος. Ὅπως φαίνεται ἀπό τούς τίτλους πού καθιερώθηκαν ἀπό τούς Χριστιανούς τῆς περιοχῆς, ὁ μέν ἐξομολογοῦσε, ὁ δέ κήρυττε. Ἡ μνήμη καί ἡ παρουσία αὐτῶν τῶν δύο ἁγιασμένων μορφῶν τῆς ἐρήμου τοῦ Ἄθω σημάδεψαν καθοριστικά τήν εὐλάβεια τοῦ τόπου. Ἀξιοσημείωτο εἶναι τό γεγονός πώς αὐτή ἡ Παράδοση τῆς πνευματικῆς συμπαράστασης τῶν Σκητιωτῶν πρός τούς Χριστιανούς τῆς περιοχῆς συνεχίζεται μέχρι σήμερα.
Μία συνήθεια καθαρῶς ἀσκητικὴ καὶ πολὺ διαδεδομένη στὴν περιοχή, εἶναι ἡ προετοιμασία γιὰ τὴν μετάληψη τῶν Ἀχράντων Μυστηρίων νηστεύοντας ἑπτὰ ἡμέρες μὲ ἀλάδωτο φαγητό. Ἐπίσης συναντᾶμε σὲ πολλὰ χωριὰ τῆς Χαλκιδικῆς τὴν συνήθεια τελέσεως τοῦ Σαρανταλείτουργου, στὴν Σαρακοστὴ τῶν Χριστουγέννων τὰ χαράματα, 5:30 μὲ 7:30 καὶ χωρὶς ἠλεκτρικὸ φῶς, μόνο μὲ λαμπάδες καὶ κανδήλια. Καὶ ἀξιοσημείωτη εἶναι ἡ συμμετοχὴ τῶν Χριστιανῶν.
Μία ἄλλη ὄμορφη συνήθεια τῆς Ἱερισσοῦ, ἡ ὁποία προέρχεται ἀπὸ τὴν ἔρημο τοῦ Ἄθω, εἶναι ἡ σφράγιση τοῦ στόματος τῶν κεκοιμημένων μὲ ἕνα μικρὸ Σταυρὸ φτειαγμένο ἀπὸ καθαρὸ μελισσοκέρι. Αὐτὸς ὁ Σταυρὸς συμβολίζει τὸ χρήσιμο «ἐργαλεῖο» ἢ τὸ εἰδικὸ «νόμισμα συναλλάγματος» τῆς ψυχῆς στὰ φρικτὰ τελώνεια.
Θὰ κλείσουμε μὲ μία λειτουργικὴ ἁγιορείτικη πράξη τὴν ὁποίαν συναντᾶμε μόνο στὴν Ἱερισσό. Πρόκειται γιὰ τὸ ὕψωμα τῶν Ἁγίων. Ἡ τοπικὴ εὐλάβεια τιμᾶ ἐξαιρετικὰ τὸν Μέγα Ἀντώνιο, τὸν Ὅσιο Εὐθύμιο, τὸν Ἅγιο Μόδεστο καὶ τὸν Ὅσιο Στυλιανό. Τὴν ἡμέρα τῆς ἑορτῆς τοῦ Ἁγίου ὁ ἱερέας καλεῖται στὰ σπίτια τῶν Χριστιανῶν νὰ εὐλογεῖ τὸν ἄρτο ἀφιερωμένο στὸν Ἅγιο, νὰ εὔχεται γιὰ τὴν οἰκογένεια. Στὸ τέλος τῆς μικρῆς αὐτῆς τελετῆς ὑψώνουν τὸν ἄρτο μαζὶ μὲ τὴν εἰκόνα τοῦ ἐν προκειμένῳ Ἁγίου, ζητώντας τὶς πρεσβεῖες του.