Πολλοὶ ἄνθρωποι πιστεύουν πὼς στὸν σημερινὸ κόσμο εἶναι οὐσιαστικὰ ἀδύνατο νὰ μείνει ἕνα ζευγάρι ἑνωμένο καὶ εὐτυχισμένο γιὰ πάντα. Αὐτὸ φαίνεται νὰ εἶναι τραγικὴ ἀλήθεια ἂν δοῦμε τὰ ποσοστὰ διαζυγίων ἰδιαίτερα στὸ δυτικὸ κόσμο. Ἀλλὰ τότε τί γίνεται; Οἱ εὐτυχισμένοι γάμοι εἶναι κάτι ποὺ ἀνήκουν στὸ παρελθόν ἢ μποροῦμε ἀκόμη καὶ σήμερα νὰ ἐλπίζουμε ὅτι εἶναι δυνατὸ νὰ ὑπάρξει ἕνας ἰσόβιος γάμος στὸν ὁποῖο ἡ σχέση μὲ τὸν/τὴν σύντροφό μας θὰ αὐξάνει καὶ θὰ βαθαίνει μὲ τὸ πέρασμα τῶν χρόνων;
Ὁ γάμος εἶναι μία φυσικὴ ἕνωση μεταξύ τοῦ ἄνδρα καὶ τῆς γυναίκας, ἀλλὰ ἐπίσης εἶναι μία θεϊκὴ σχέση θεσμοθετημένη ἀπὸ τὸν Δημιουργό μας ἀπ᾿ τὴν ἀρχὴ τοῦ κόσμου. Ὁ Θεὸς ὡς Δημιουργός τοῦ γάμου, γνωρίζει τί εἶναι αὐτὸ ποὺ κάνει ἕνα γάμο νὰ λειτουργεῖ, καὶ ἀποκαλύπτει αὐτὴ τὴ γνώση σὲ μᾶς μέσῳ τοῦ Λόγου Του, τῆς Ἁγίας Γραφῆς.
Ὁ Σκοπὸς τοῦ Γάμου
Γιὰ νὰ μάθουμε πὼς θὰ ἔχουμε ἕναν εὐτυχισμένο γάμο, ἂς ἐξετάσουμε τὸν σκοπὸ τοῦ Θεοῦ γιὰ τὸν γάμο καὶ τί συμβολίζει ὁ γάμος.
Βρίσκουμε τὰ ἀρχαιότερα βιβλικὰ κείμενα σχετικὰ μὲ τὸν γάμο στὰ πρῶτα δύο κεφάλαια τῆς Γένεσης. Ἐκεῖ μαθαίνουμε ὅτι ὁ Θεὸς δημιούργησε τοὺς ἀνθρώπους, ἀρσενικὸ καὶ θηλυκό, καὶ τοὺς δίδαξε νὰ πληθύνουν πάνω στὴ γῆ καὶ νὰ ἀσκήσουν ἐξουσία σ᾿ αὐτὴν (Γένεση 1:26-31). Ὁ Θεὸς εἶπε πὼς αὐτοὶ ποὺ πρόκειται νὰ παντρευτοῦν πρέπει νὰ ἀφήσουν τοὺς γονεῖς τους, νὰ κατοικήσουν μαζὶ καὶ νὰ ἔχουν μία σεξουαλικὴ σχέση (Γένεση 2:24-25). Παρατηρώντας πὼς “δὲν εἶναι καλὸ στὸν ἄνδρα νὰ εἶναι μόνος” (ἐδ. 18), ὁ Θεὸς ἔδωσε στοὺς ἀνθρώπους τὸ θαυμάσιο δῶρο τοῦ γάμου, τῆς ἕνωσης τοῦ ἀρσενικοῦ ἀνθρώπου μὲ τὸν θηλυκὸ ἄνθρωπο.
Καὶ τί δῶρο εἶναι αὐτό! Ἡ σχέση τοῦ γάμου ἐκτὸς ἀπὸ τοῦ νὰ παρέχει εὐχαρίστηση καὶ ἱκανοποίηση στὸν ἄνδρα καὶ στὴ γυναῖκα, προμηθεύει μία δομὴ γιὰ τὴν οἰκογένεια, τὸ κύτταρο τῆς ἀνθρωπότητας.
Ἐκτὸς ἀπὸ τοῦ νὰ ἀποδίδουν προσκύνηση σὲ ἄλλους θεούς, οἱ ἄνδρες τοῦ Ἰσραὴλ ἁμάρταναν ἐπίσης μὲ τὸ νὰ διαλύουν τὴ συνθήκη τοῦ γάμου τους καὶ νὰ δίνουν διαζύγιο στὶς γυναῖκες τους. Αὐτὲς οἱ πράξεις διέστρεφαν ἕναν ἀπὸ τοὺς κύριους σκοποὺς τοῦ Δημιουργοῦ γιὰ τὸν γάμο, τὴν ἀνάπτυξη “θεϊκῶν ἀπογόνων” (ἐδ. 15), δηλ. παιδιῶν τὰ ὁποῖα δέχονται τὶς ἀξίες τοῦ Θεοῦ σὰν δικές τους. Ἕνας λόγος ποὺ ὁ Θεὸς ΄΄μισεῖ΄΄ τὸ διαζύγιο εἶναι ὅτι αὐτὸ ἐμποδίζει τὴν ἀνάπτυξη τέτοιων θεϊκῶν παιδιῶν. Ἀντὶ νὰ βιώνουν ἕναν εὐτυχισμένο γάμο, τὰ παιδιὰ τῶν χωρισμένων ζευγαριῶν βιώνουν τὰ ἀρνητικὰ ἀποτελέσματα μίας ἀποτυχημένης σχέσης.
Διδασκαλία γιὰ τὸ Διαζύγιο
Ἐπειδὴ δὲν δέχεται ἢ δὲν ἐφαρμόζει κάθε ἄνθρωπος τὰ ἰδεώδη τοῦ Θεοῦ γιὰ τὸν γάμο, μερικοὶ καταλήγουν στὸ ὅτι τὸ διαζύγιο μερικὲς φορὲς εἶναι ἡ μόνη ἀπάντηση. Ὁ Ἰησοῦς ἀσχολήθηκε μὲ τὸ πρόβλημα τοῦ διαζυγίου ἐπιβεβαιώνοντας κατ᾿ ἀρχὰς τὶς ἀξίες τοῦ Θεοῦ ὅπως ἀναφέρονται στὴ Γένεση, καὶ προσθέτοντας μετά, “Ἔτσι λοιπόν, δὲν εἶναι [ὁ ἄνδρας καὶ ἡ γυναῖκα] πλέον δύο, ἀλλὰ μία σάρκα [ἄνθρωπος]. Γι᾿ αὐτὸ ἐκεῖνο ποὺ ὁ Θεὸς ἕνωσε μαζί, ἂς μὴν τὸ χωρίζει κανένας ἄνθρωπος” (Ματθαῖος 19:4-6). Ὁ Ἰησοῦς δὲν ἦταν ὑπὲρ τοῦ διαζυγίου. Ὅταν ΄΄πιέστηκε΄΄, ὡστόσο, εἶπε ὅτι τὸ διαζύγιο ἐπιτρεπόταν μόνο γιὰ περίπτωση ἀνηθικότητας (ἐδ. 9). Ἔτσι ἡ ἄποψη τοῦ Ἰησοῦ ἦταν πὼς τὸ διαζύγιο μπορεῖ νὰ εἶναι νόμιμο σύμφωνα μὲ τὸν Νόμο, ἀλλὰ θὰ πρέπει νὰ ἀποφεύγεται ἐντελῶς. Ἂν κάθε ἄνθρωπος ἀπεῖχε ἀπὸ σεξουαλικὴ ἐπαφὴ πρὶν τὸν γάμο καὶ εἶχε ἐμπειρία μόνο μέσα στὸν γάμο, πολλὰ διαζύγια θὰ εἶχαν ἀποφευχθεῖ.
Μία Ὑψηλότερη Σχέση
Ἡ ἐπιστολὴ τοῦ ἀποστόλου Παύλου πρὸς τοὺς Ἐφεσίους ἐξηγεῖ πὼς οἱ ἄνδρες καὶ οἱ γυναῖκες πρέπει νὰ φέρονται ὁ ἕνας στὸν ἄλλο μέσα στὸν γάμο. Ἀφοῦ δίνει εἰδικὲς ὁδηγίες πρὸς τοὺς ἄνδρες νὰ ἀγαποῦν τὶς γυναῖκες τους, ὁ Παῦλος γράφει: “Γιατί κανεὶς ποτὲ δὲ μίσησε τὴ δική του σάρκα, ἀλλὰ τὴν τρέφει καὶ τὴν περιθάλπει καθὼς καὶ ὁ Χριστὸς τὴν ἐκκλησία, γιατί εἴμαστε μέλη τοῦ σώματός του, τῆς σάρκας του καὶ τῶν ὀστῶν του. Γι᾿ αὐτὸ θὰ ἐγκαταλείψει ὁ ἄνθρωπος τὸν πατέρα του καὶ τὴ μητέρα του καὶ θὰ προσκολληθεῖ στὴ γυναῖκα του, καὶ θὰ εἶναι οἱ δύο μία σάρκα. Τὸ Μυστήριο τοῦτο εἶναι μεγάλο, ἐγὼ λοιπὸν τὸ λέω αὐτὸ γιὰ τὸν Χριστὸ καὶ γιὰ τὴν ἐκκλησία (Ἐφεσίους 5:29-32).
Ἐδῶ ὁ Παῦλος μᾶς διδάσκει ὅτι ἡ σχέση τοῦ γάμου εἶναι παρόμοια μὲ τὴ σχέση μας μὲ τὸν Χριστό. Ὁ φυσικὸς γάμος φτιάχνεται μὲ βάση τὸ πρότυπο τῆς θεϊκῆς σχέσης. Μία σωστὴ σχέση ἀνάμεσα σὲ ἕναν ἄνδρα καὶ σὲ μία γυναῖκα μᾶς δίνει μία ἄποψη τῆς πνευματικῆς σχέσης ποὺ ὁ Θεὸς θέλει νὰ ἔχει μέ μᾶς. Αὐτὴ ἡ πνευματικὴ πλευρὰ τοῦ γάμου τὸν καθιστᾶ ἕναν ξεχωριστὸ θεσμὸ καὶ τὸν ἀνεβάζει σὲ ἕνα ἀνώτερο ἐπίπεδο ἀπὸ μία ἁπλὴ συμβίωση καὶ σεξουαλικὴ σχέση μεταξὺ ἑνὸς ἀρσενικοῦ καὶ ἑνὸς θηλυκοῦ. Ὁ γάμος εἶναι μία σχέση θεϊκοῦ ἐπιπέδου.
Καὶ ὅπως ὁ γάμος παράγει οἰκογένεια, ἔτσι καὶ ὁ Θεὸς χτίζει τὴ δική Του οἰκογένεια. Ὁ Θεὸς προμηθεύει τὴ σωστὴ πνευματικὴ σχέση μεταξὺ ἑνὸς ἄνδρα καὶ μίας γυναίκας γιὰ νὰ μᾶς διδάξει μέσα ἀπὸ αὐτὴν τὸν Ἑαυτό Του καὶ τὸν μεγάλο σκοπό του.
Χτίζοντας ἰσόβιους, εὐτυχισμένους γάμους
Τὰ παλιότερα χρόνια οἱ ἄνθρωποι παντρεύονταν περιμένοντας ὅτι οἱ γάμοι τους θὰ διαρκέσουν ἰσόβια. Ἂν καὶ ἔλειπε ἡ πληροφόρηση γύρω ἀπὸ τὶς σχέσεις (ψυχολογική, σεξουαλικὴ ἐκπαίδευση), τὰ ζευγάρια τῶν περασμένων ἐποχῶν ἀποδεικνύονταν πολὺ πιὸ σταθερὰ καὶ ἰσχυρὰ ἀπ᾿ ὅτι τὰ σημερινά. Τί τὰ ἔκανε διαφορετικά;
Σύμφωνα μὲ πολλὰ ζευγάρια ποὺ ἔφτασαν ἑνωμένα καὶ εὐτυχισμένα σὲ μεγάλη ἡλικία ἡ σημερινὴ ἀποτυχία ὀφείλεται στὴν ἔλλειψη ἀγάπης καὶ σεβασμοῦ γιὰ τὸν/τὴν σύζυγο. Ἂν τὰ ζευγάρια ἀντιμετωπίζουν ἕνα σοβαρὸ πρόβλημα, ἡ ἁπλὴ λύση εἶναι νὰ πάρουν διαζύγιο καὶ νὰ ξαναξεκινήσουν μὲ κάποιον ἄλλον. Τὰ παλαιότερα ζευγάρια βίωναν κι αὐτὰ δύσκολες περιόδους, ἡ σχέση τους δὲν ἦταν πάντα ρόδινη, ἀλλὰ ἦταν ἀποφασισμένα νὰ ἀγωνιστοῦν, καὶ νὰ προσπαθήσουν πολλὲς φορές.
Ἀγάπη καί Σεβασμός
Στὸ Ἐφεσίους 5:33 ὁ Παῦλος συνόψισε τὴ διδαχή του γιὰ τὸ γάμο: “Ὅμως κι ὁ καθένας σας ἂς ἀγαπάει τὴ δική του γυναῖκα ὅπως τὸν ἑαυτό του, ἡ δὲ γυναῖκα ἂς σέβεται τὸν ἄνδρα”. Ἡ ἀγάπη καὶ ὁ σεβασμὸς εἶναι δύο ἁπλὲς, ἀλλὰ σπουδαῖες ἀρχὲς ποὺ οἱ σύζυγοι μποροῦν νὰ ἐφαρμόσουν γιὰ νὰ οἰκοδομήσουν ὑγιεῖς, σταθερούς, εὐτυχισμένους γάμους.
Οἱ ἄνθρωποι νομίζουν ὅτι ἡ ἀγάπη εἶναι ἕνα ἀνεξέλεγκτο συναίσθημα, ἕνα συναίσθημα ποὺ ἔρχεται ἀπρόσμενα καὶ δὲν μπορεῖ ποτὲ νὰ τεθεῖ κάτω ἀπὸ ἔλεγχο.
Ὁ ἀπόστολος Παῦλος, ὅμως, ἔγραψε ἕναν διαφορετικὸ ὁρισμό: “Ἡ ἀγάπη μακροθυμεῖ [ὑποφέρει ἐπὶ μακρὸν]” (Α΄ Κορινθίους 13:4). Τὰ λόγια τοῦ Παύλου ἐξισώνουν τὸ νὰ ἀγαπᾷς κάποιο πρόσωπο μὲ τὸ νὰ εἶσαι πρόθυμος νὰ ὑποφέρεις γιά αὐτὸ ἢ μαζὶ μὲ αὐτό, γιὰ ὅσο χρόνο χρειάζεται, ἀκόμα καὶ γιὰ ὅλη σου τὴ ζωή. Αὐτὸ τὸ εἶδος ἀγάπης ἔρχεται μὲ ἐπιλογή, ὄχι τυχαία. Αὐτὴ ἡ ἀγάπη δείχνει ἕνα ἀνιδιοτελὲς ἐνδιαφέρον καὶ φροντίδα γιὰ τὸν ἄλλο, ἀκόμα κι ὅταν τὸ νὰ δίνεις τέτοια ἀγάπη γίνεται δύσκολο ἢ κουραστικό.
“Ἡ ἀγάπη μακροθυμεῖ καὶ εἶναι εὐγενική”, συνεχίζει ὁ Παῦλος. “Ἡ ἀγάπη δὲν ζηλεύει, ἡ ἀγάπη δὲν αὐθαδιάζει, δέν ὑπερηφανεύεται, δὲν ζητάει τὰ δικά της, δὲν παροξύνεται, δὲν σκέφτεται τὸ κακό, δὲν χαίρεται στὴν ἀδικία, ἀλλὰ χαίρεται στὴν ἀλήθεια, ἀνέχεται ὅλα τὰ πράγματα, πιστεύει ὅλα τὰ πράγματα, ἐλπίζει ὅλα τὰ πράγματα, ὑπομένει ὅλα τὰ πράγματα. Ἡ ἀγάπη ποτὲ δὲν ξεπέφτει [μειώνεται]” (ἐδ. 4-8). Αὐτὸ τὸ εἶδος ἀγάπης θὰ κρατήσει μία σχέση, ὄχι μόνο στοὺς καλοὺς καιρούς, ἀλλὰ καὶ στοὺς δύσκολους καὶ σκληροὺς καιροὺς ποὺ ὅλα τὰ ζευγάρια ἀντιμετωπίζουν.
David Treybig
Πρακτικὲς Ἐφαρμογὲς τῆς Ἀγάπης καὶ τοῦ Σεβασμοῦ
- Ἡ Βίβλος δίνει πολλοὺς πρακτικοὺς τρόπους ποὺ κάποιος μπορεῖ νὰ ἀγαπάει καὶ νὰ σέβεται τὸν γαμήλιο σύντροφό του. Σκεφτεῖτε τὶς παρακάτω ὁδηγίες ἀπὸ τὴ Βίβλο:
- Νά εἶστε πιστοί, ὅπως διατάζει ὁ Θεὸς (Α΄ Θεσσαλονικεῖς 4:3 / Α΄ Κορινθίους 6:13, 18 / 7:2 / Γαλάτες 5:19 / Ματθαῖος 5:32). Ἡ πιστότητα στὸν γάμο προωθεῖ ἕναν ἰδιαίτερο συναισθηματικὸ δεσμὸ μεταξὺ τῶν συζύγων.
- Μὴ μιλᾶτε ἀγενῶς ὁ ἕνας γιὰ τὸν ἄλλο. Ἕνας ἀπὸ τοὺς πιὸ βέβαιους δεῖκτες τῆς σχέσης τοῦ ζευγαριοῦ εἶναι ὁ τρόπος ποὺ μιλοῦν ὁ ἕνας στὸν ἄλλο. Τὸ Παροιμίες 15:1 λέει, “Ἡ ἤπια ἀπάντηση καταπραΰνει τὸν θυμό, ἀλλὰ ὁ λυπηρὸς λόγος διεγείρει ὀργή”. Ἕνας εὐγενικὸς τόνος στὴ φωνὴ ἐπιτρέπει στὰ ζευγάρια νὰ ἑστιάζουν τὶς ἐνέργειές τους πάνω στὸ πρόβλημα ποὺ τοὺς ἀπασχολεῖ παρὰ στὸ νὰ ἀντιμετωπίσουν ὁ ἕνας τὸν ἄλλο.
- Νὰ εἶστε συγχωρητικοὶ. Πρέπει νὰ συγχωροῦμε τοὺς ἄλλους ἂν θέλουμε ὁ Θεὸς νὰ μᾶς συγχωρεῖ (Ματθαῖος 6:12-15). Χωρὶς τὴ συγχώρηση, ὁποιαδήποτε ἀνθρώπινη σχέση εἶναι προορισμένη γιὰ ἀποτυχία.
- Περιλαμβάνετε τὸν Θεὸ στὶς σχέσεις σας. “Ἂν ὁ ΚΥΡΙΟΣ δὲν οἰκοδομήσει οἶκο, μάταια κοπιάζουν ἐκεῖνοι ποὺ οἰκοδομοῦν” (Ψαλμὸς 127:1). Κυττάξτε πρὸς τὸν Θεὸ γιὰ νὰ πάρετε ἀξίες ποὺ διαμένουν, καὶ γιὰ νὰ θυμᾶστε τὸν σκοπὸ τοῦ γάμου σας.
(Ἀναδημοσίευση ἀπὸ τὸ περιοδικὸ The Good News – Μάϊος/Ἰούνιος 1997).