Νηπιαγωγοῦ
Παιδευτικὰ μέσα: ἐλευθερία, ἐπιείκεια καὶ ἐνθάρρυνση σὲ συνδυασμὸ μὲ αὐστηρότητα, καὶ ποινές.
Εἶναι ἀπαραίτητο νὰ ἐξετασθεῖ πιὸ συγκεκριμένα στὸ σημεῖο αὐτὸ πῶς θεωρεῖ καὶ ἀντιλαμβάνεται ὁ Χρυσόστομος τὴ σημασία τῶν ἀμοιβῶν καὶ τῶν ποινῶν γιὰ τὴ διαμόρφωση ἑνὸς ὠφέλιμου μαθησιακοῦ περιβάλλοντος, στὸ ὁποῖο ἡ διδασκαλία νὰ καρποφορεῖ ἱκανοποιητικά. Οἱ ἀκόλουθες ἀπόψεις διαπραγματεύονται κρίσιμα ἐρωτήματα τοῦ τύπου: Πῶς θὰ πρέπει ἕνας ἐκπαιδευτικὸς νὰ διαχειριστεῖ τὴν ἀπειθαρχία; Ποιὰ εἶναι τὰ πλεονεκτήματα καὶ τὰ μειονεκτήματα τόσο τῶν ἀμοιβῶν καὶ ἐπαίνων ὅσο καὶ τῆς τιμωρίας; Πῶς πρέπει αὐτὲς νὰ χορηγοῦνται; Ποιὰ εἶναι ἡ θέση τῆς ἐλευθερίας στὴν ἀγωγή;
«Οἱ τιμὲς ὠφελοῦν τοὺς ἄξιους, ἐπαυξάνουν ὅμως τὴν τιμωρία (διαφθορὰ) σ᾿ ἐκείνους ποὺ τὶς ἀπολαμβάνουν χωρὶς νὰ τὸ ἀξίζουν».
«Ὅταν ἐκεῖνοι ποὺ κοπιάζουν περισσότερο δὲν παίρνουν καὶ μεγαλύτερο μισθό, τότε οἱ πολλοὶ γίνονται περισσότερο ἀμελεῖς καὶ ἀδιάφοροι».
«Ἔτσι λοιπὸν ἂς μεταχειριζόμαστε τὰ παιδιά μας, χρησιμοποιώντας τὸ φόβο καὶ τὴν ἀπειλή, ἀλλὰ καὶ τὴν ἀμοιβὴ καὶ τὴν καλωσύνη».
«Ὅταν οἱ ἄνθρωποι ἀπολαμβάνουν τὴν ἴδια τιμή, καὶ ὅταν κάνουν παρακοὴ καὶ ὅταν δὲν κάνουν παρακοή, παιδαγωγοῦνται περισσότερο πρὸς τὴν πονηριὰ καὶ δὲν ἀπομακρύνονται εὔκολα ἀπὸ τὴν κακία».
«Ὅταν τηροῦνται ἀπὸ τὸ παιδὶ οἱ νόμοι, ὁ πατέρας (καὶ ὁ παιδαγωγὸς ἀντίστοιχα) νὰ εἶναι γλυκὺς καὶ εὐπροσήγορος καὶ νὰ τοῦ δωρίζει πολλὰ βραβεῖα».
«Εἶναι λοιπὸν κακὸ ἡ ἀναρχία καὶ αἰτία ἀνατροπῆς, ἀλλὰ καὶ ἡ ἀπειθαρχία τῶν ἀρχομένων δὲν εἶναι μικρότερο κακό, γιατί τὰ ἀποτελέσματα εἶναι τὰ ἴδια».
«Συνήθως τοὺς περισσότερους τούς σωφρονίζει ὄχι τόσο ἡ χορήγηση τῶν ἀγαθῶν, ὅσο ἡ ἀπειλὴ τῶν δυσάρεστων».
«Ἕνας πατέρας (καὶ ἕνας παιδαγωγὸς ἀντίστοιχα) ποὺ ἀπείλησε τὸ παιδί, θέλει ἀμέσως νὰ προχωρήσει στὴν ἀπειλή, ἀνέχεται ὅμως καὶ περιμένει, γιὰ νὰ τὸ σωφρονίσει προηγουμένως καὶ νὰ τὸ συμβουλέψει, ἀφήνοντας νὰ ἰσχύει πάντοτε ἡ ἀπειλή».
«Τέτοια εἶναι ἡ ἀνθρώπινη φύση. Ὅταν σφάλλει καὶ δὲν ἀναχαιτίζεται, ἀλλὰ ἀφήνεται ἐλεύθερη, προχωρεῖ περισσότερο πρὸς τὸ κακὸ καὶ φθάνει στὸ γκρεμό».
«Ἐκεῖνος ποὺ λυπᾶται νὰ τιμωρήσει τὸ παιδὶ του τὸ καταστρέφει».
«Αὐτὸς ποὺ παραχαϊδεύει τὸ παιδί του, θὰ δέσει ἀργότερα τὰ τραύματά του (Σοφία Σειράχ)».
«Στὴν περίπτωση τοῦ δασκάλου καὶ τοῦ γονιοῦ, ὅταν τὸ παιδὶ δὲν τοὺς ἀκούει, καλεῖται ἐκεῖνος ποὺ συμπεριφέρεται μὲ αὐστηρότερο τρόπο».
«Ὅταν ὁ μαθητὴς εἶναι νωθρὸς καὶ χονδρὸς στὸ μυαλό, τότε ὁ δάσκαλος πρέπει νὰ χρησιμοποιεῖ τὸ κεντρί, δηλαδὴ αὐστηρὸ τρόπο, γιὰ νὰ τὸν ἀπαλλάξει ἀπὸ τὴ νωθρότητα».
«Ἂν ὁ γιατρὸς δὲν μεταχειρίζεται μὲ ὅμοιο τρόπο ὅλα τὰ σώματα, πολὺ περισσότερο δὲν πρέπει νὰ μεταχειρίζεται μὲ τὸν ἴδιο τρόπο ὁ δάσκαλος ὅλους τους μαθητές του».
«Ἄλλοι ἔχουν ἀνάγκη ἀπὸ ἠπιότερο τρόπο καὶ ἄλλοι ἀπὸ αὐστηρότερο».
«Ἡ αὐστηρότητα πρέπει νὰ περιέχει καὶ λόγια ἀγάπης καὶ ἔπαινο».
«Ἡ σκληρότητα προέρχεται ἀπὸ ἀφρωσύνη».
«Δὲν μαλακώνει τὴν καρδιὰ ὁ θυμός, οὔτε ἡ αὐστηρὴ ἐπίπληξη καὶ ὁ αὐστηρὸς ἔλεγχος, οὔτε οἱ ἐξευτελιστικὲς κατηγορίες ἀλλὰ ἡ ἐπιείκεια. Ἡ ἐπιείκεια ἐξουδετερώνει τὴ σκληρότητα».
«Ἂν (τὸ παιδὶ) ἀργότερα ἀπαλλαγεῖ ἀπὸ τὴν καταναγκαστικὴ ἐπίβλεψη τοῦ παιδαγωγοῦ του καὶ ἐξακολουθεῖ νὰ παραμένει σεμνό, τότε θὰ τὸ ἐκτιμήσουν ὅλοι καὶ θὰ τοῦ λογαριάσουν ὡς δική του τὴ φρονιμάδα ποὺ ἔδειξε κατὰ τὴν προηγούμενη ἡλικία του».
«Αὐτὸς ποὺ ἔγινε καλύτερος ἀπὸ ἀνθρώπινο φόβο, γρήγορα θὰ γυρίσει πάλι στὶς πονηρές του συνήθειες».
«Ἔχουμε (οἱ παιδαγωγοὶ) ὁρισθεῖ νὰ διδάξουμε τὸ λόγο καὶ ὄχι νὰ ἐξουσιάζουμε, οὔτε νὰ διατάζουμε. Ἔχουμε τὴ θέση συμβούλων, ποὺ προτρέπουν στὸ καλό. Ἐκεῖνος ποὺ συμβουλεύει λέει τὴ γνώμη του, χωρὶς νὰ ἐξαναγκάζει τὸν ἀκροατή, ἀλλὰ τὸν ἀφήνει ἐλεύθερο νὰ ἀκολουθήσει ἢ ὄχι αὐτὰ ποὺ τὸν συμβούλεψε».
«Ἐνθαρρύνεται πάρα πολὺ στὸ καλὸ ὁ ἀκροατὴς (παιδαγωγούμενος) ὅταν δὲν τὸν προστάζουμε, οὔτε νομοθετοῦμε γι᾿ αὐτόν, ἀλλὰ συζητᾶμε μαζί του, συμβουλεύοντας σὰν νὰ πρόκειται νὰ κριθοῦμε ἀπὸ αὐτὸν τὸν ἴδιο».
«Στὴ συμπεριφορά μας (οἱ παιδαγωγοὶ) δὲν πρέπει νὰ παρουσιάζουμε τίποτε τὸ φορτικό, τίποτε τὸ δυσάρεστο, τίποτε τὸ βαρύ, τίποτε τὸ ὑπεροπτικό. Τέτοιος πρέπει νὰ εἶναι ὁ δάσκαλος».
«Νὰ καταφεύγεις (ὁ ἐκπαιδευτικὸς ὡς σύμβουλος) συνεχῶς στὴν ἀγάπη, ἐλαττώνοντας ἔτσι τὴ φορτικότητα τῶν συμβουλῶν καὶ τῶν ἐλέγχων».
«Ἡ τιμωρία νὰ ἐπιβάλλεται ἀπὸ ἀγάπη».
«Δὲν ταιριάζουν σὲ ὅλα τὰ παραπτώματα οἱ ἴδιες τιμωρίες, ἀλλὰ πολλὲς καὶ διάφορες καὶ ἐξαρτῶνται ἀπὸ τὴν ἡλικία καὶ τὰ πρόσωπα ποὺ τὰ διαπράττουν».
«Εἶναι μεγάλη παρηγοριά, τὸ νὰ γνωρίζεις τὴν αἰτία τῶν μέτρων ποὺ λαμβάνονται ἐναντίον σου».
«Νὰ μὴν τὸ χτυπᾶς τὸ παιδί σου διαρκῶς, οὔτε νὰ τὸ συνηθίσεις νὰ διαπαιδαγωγεῖται μ᾿ αὐτὸν τὸν τρόπο».
«Ἡ ἀνθρώπινη φύση μας ἔχει ἀνάγκη ἀπὸ ἐπιείκεια».
«Δὲν φθάνει ἡ τιμωρία νὰ εἶναι ἀνάλογη πρὸς τὸ μέγεθος τοῦ παραπτώματος, ἀλλὰ πρέπει νὰ λαμβάνεται ὑπόψη καὶ ἡ διάθεση αὐτοῦ ποὺ ἔσφαλε»[1].
Εἶναι προφανές, ὅτι ὁ Χρυσόστομος ὑπερασπίζεται μία φιλελεύθερη διαπαιδαγώγηση, κατὰ τῶν σωματικῶν ποινῶν, ἀποφεύγοντας τὴν «ἀμμετρία», χωρὶς αὐτὸ νὰ σημαίνει, ὅτι δὲν ἐξαίρει καὶ τὸν παιδαγωγικὸ ρόλο τῆς τιμωρίας, ὅταν φυσικὰ ἐφαρμόζεται μὲ διακριτικότητα καὶ μὲ κίνητρο τὴν ἀγάπη καὶ τὴν ἀληθινὴ βελτίωση τῶν παιδιῶν καὶ προπαντὸς συμμετρικὰ μὲ τὸν παράγοντα τῆς ἐπιβράβευσης καὶ τῶν ἐπαίνων. Ὡστόσο, εἶναι σκόπιμο νὰ σημειωθεῖ παρενθετικὰ ἐδῶ, ὅτι ἡ στάση αὐτὴ δὲν ξεφεύγει καθόλου ἀπὸ τὸ πλαίσιο τῆς ρεαλιστικῆς προοπτικῆς καὶ τῆς ἀπαισιοδοξίας τοῦ Χρυσοστόμου γιὰ τὴν ἀνθρώπινη φύση.
Τὰ παιδιά, ἐφ᾿ ὅσον κατέχουν ὀξὺ τὸ αἴσθημα δικαιοσύνης, κατανοοῦν καὶ κυρίως νοιώθουν τὸ κίνητρο μὲ τὸ ὁποῖο ἐπιβάλλεται μία τιμωρία καὶ ἀνάλογα τὴν ἀποδέχονται ἢ ἐπαναστατοῦν καὶ χειροτερεύουν. Εἶναι λ.χ. συνήθως ἀνώφελη ἡ δημόσια παρατήρηση, σὲ ἀντίθεση μὲ αὐτὴν ποὺ γίνεται κατ᾿ ἰδίαν στὸ παιδί, ποὺ προκαλεῖ προβλήματα τὴν ὥρα τῆς διδασκαλίας. Ἡ δεύτερη εἶναι πολὺ περισσότερο πιθανὸ νὰ «πιάσει τόπο», διατυπωμένη ἔτσι, ὥστε ὄχι νὰ μειώσει ἢ νὰ προσβάλλει, ἀλλὰ νὰ βοηθήσει. Εἶναι δὲ τελείως μάταιες οἱ ἀπειλὲς ποὺ γνωρίζει τὸ παιδί, ὅτι ὁ γονέας ἢ ὁ παιδαγωγὸς σὲ καμμία περίπτωση δὲν πρόκειται νὰ πραγματοποιήσει.
Ὁ Ἱεράρχης τονίζει ὅτι εἶναι μεγάλο κακὸ νὰ περιφρονεῖ τὸ παιδὶ τὴν ἀπειλὴ καὶ τὴν τιμωρία. Ἀκόμη ἑπομένως καὶ στὴ διατύπωση ἀπειλῶν μὲ σκοπὸ τὸ σωφρονισμὸ τῶν παιδιῶν χρειάζεται ψυχραιμία καὶ κυριαρχία τῆς λογικῆς. Οἱ παιδαγωγοὶ μὲ τὸ παράδειγμά τους ἀλλὰ καὶ μέσῳ μίας σειρᾶς προληπτικῶν, ἑλκυστικῶν, προτρεπτικῶν καὶ κατασταλτικῶν ἐπὶ μέρους ἐνεργειῶν μποροῦν καὶ πρέπει νὰ ἀποβαίνουν ἀληθινοὶ ὁδηγοὶ καὶ ὄχι ἐχθροί τῆς ἐλευθερίας τῶν παιδιῶν[2]. Ἀποδεικνύει ἄλλωστε παιδαγωγικὴ ὡριμότητα ἡ ἀντιμετώπιση τῶν σφαλμάτων, τῆς ἀπειθαρχίας ἢ τῶν παραβατικῶν συμπεριφορῶν μὲ διαφορετικὲς τιμωρίες, κάτι τὸ ὁποῖο ἐξαρτᾶται ἀπὸ τὴ ψυχοσύνθεση τῶν παιδιῶν ποὺ τὶς ἐπιδεικνύουν. Χωρὶς ἀμφιβολία, «ἡ πνευματικὴ ἀκτινοβολία τοῦ παιδαγωγοῦ ἀποκαθιστᾶ τὴν κοινωνία τῆς ἀγάπης, ποὺ ἔστω προσωρινά, ἀνατρέπει τὸν ἐγωϊσμὸ τοῦ παιδαγωγούμενου»[3].
Γνήσιες πνευματικὲς κατακτήσεις εἶναι ἐφικτὲς μόνο μὲ τὴν ἐλεύθερη σύμπραξη καὶ συνεργασία καὶ τῶν παιδαγωγούμενων, μὲ διάκριση καὶ εἰλικρινή σεβασμὸ πρὸς τὶς προσωπικότητές τους. «Ἐπιείκεια γὰρ πάσης βίας δυνατωτέρα». (Ὁμιλία 30ή στὸ Κατὰ Ματθαῖον Εὐαγγέλιο, MPG 57, 361). Ὁ Β. Σκιαδᾶς ἀναφέρει σχετικά: «Ἡ σωστὴ ἐλευθερία συνδέεται μὲ τὴν ὑπευθυνότητα. Ἡ προοδευτικὴ αὔξηση τοῦ αἰσθήματος τῆς εὐθύνης θὰ ὁδηγήσει τὰ παιδιὰ στὴν αὐτάρκεια καὶ τὴν αὐτοτέλεια. […] Θὰ γαλβανίσει τὴ θέλησή τους καὶ θὰ φέρει στὴ ζωὴ τους τὴ λάμψη τῆς ἐπιτυχίας»[4]. Τὶς θέσεις τοῦ Χρυσοστόμου γιὰ τὴν ἐλευθερία καὶ τὴ θέση της στὴν ἀγωγὴ καὶ τὴν ἐκπαίδευση περιλαμβάνουν καὶ ἄλλα σύγχρονα ἐγχειρίδια Παιδαγωγικῆς.
Συνεχίζεται..
1. Παιδ. Ἀνθρωπολογία Ἰω. Χ., Τόμος Δ΄, σελ. 105-163, 469-473, 486, Τόμος Β΄ 553-554, 624- 677, 706-727, 738.
2. Κ. Φράγκος, Ἐπιστήμη τῆς ἀγωγῆς καί ἀγωγή, σελ. 94.
3. Α. Παναγόπουλος, Στοιχεῖα Παιδαγωγ. Ἀνθρωπολογίας Ἱεροῦ Χρυσοστόμου, σελ. 26.
4. Β. Σκιαδᾶς, Ἀγωγή, Μόρφωση, Ψυχαγωγία τοῦ παιδιοῦ – Χριστιαν. παιδαγωγική θεώρηση, σελ. 88-89.