«Κλεῖστε βαθειὰ στὴν καρδιὰ σας τὴν Ἑλλάδα»
Συνέντευξη τοῦ Μίκη Θεοδωράκη
στὸν Νίκο Νικόλιζα
(Περιοδικὸ «Ἐπίκαιρα», τεῦχος 2ο,
30/10/2009 – 5/11/2009)
Κύριε Θεοδωράκη, εἶστε πλέον ἕνα πρόσωπο ποὺ ἡ ἱστορία ἔχει «μιλήσει» γιὰ ἐσᾶς. Νοιώθετε δικαιωμένος ἀπὸ τὴν Ἑλλάδα, ἀπὸ τοὺς Ἕλληνες, γιὰ ὅσα ἔχετε προσφέρει στὴ Μουσική, στοὺς ἀγῶνες γιὰ τὴ Δημοκρατία μας, στὴν πολιτική;
Μ.Θ. Τὰ συναισθήματά μου εἶναι ἀνάμεικτα. Μιλάω πάντα σὲ προσωπικὸ ἐπίπεδο. Νοιώθω ὁπωσδήποτε ἱκανοποίηση, ὅμως ταυτόχρονα καὶ μία μεγάλη πίκρα, γιατί οἱ προσπάθειες τῆς γενιᾶς μου ἔμειναν τελικὰ ἀνεκπλήρωτες. Ἡ διαπίστωση ὅτι ὁ Λαὸς μας ἄλλαξε, ἀποτελεῖ μία μεγάλη τραγωδία. Δὲν εἴμαστε πιὰ οἱ ἴδιοι. Οἱ ἀρετὲς ποὺ μᾶς ἔδιναν κάποτε φτερά, δὲν ὑπάρχουν πιά. Ἡ γενικευμένη διαφθορὰ –ψυχική, ἠθική, μορφωτική– μᾶς ἔχει διαβρώσει στὴν πιὸ κρίσιμη στιγμὴ τῆς ἀνθρωπότητας. Τὸ ἄμεσο μέλλον μὲ τρομάζει.
Θὰ θέλατε νὰ εἴχατε κάνει περισσότερα ἢ πιστεύετε πώς οἱ ἀγῶνες σας κάλυψαν τὸμεγαλύτερο φάσμα αὐτῶν πού μπορούσατε νὰ κάνετε;
Μ.Θ. Κανένας Λαὸς δὲν ἀγωνίστηκε τόσο σκληρὰ ὅσο ὁ δικός μας. Τὰ ἔδωσε ὅλα γιὰ τὴν Πατρίδα, εἰδικὰ τὴν ἐποχὴ τῆς Ἐθνικῆς μας Ἀντίστασης. Τί εἰσέπραξε τελικά; Προδοσίες… ποὺ μᾶς ὁδήγησαν σὲ Ἐμφύλιους καὶ Δικτατορίες… Ἦταν φυσικὸ λοιπὸν κάποτε νὰ κουραστεῖ, νὰ σιχαθεῖ καὶ νὰ σπάσει. Ὅμως, ὄχι σὲ τέτοιο βαθμὸ ποὺ νὰ ἀρνηθεῖ τὸν ἴδιο τὸν ἑαυτό του. Τὴν ἱστορία του, τὶς παραδόσεις του, τὶς ἀξίες του καὶ νὰ φτάσει στὸ σημεῖο νὰ μὴν εἶναι πιὰ ὁ ἴδιος. Εἶναι τρομερό.
Σπανίως πλέον κάνετε παρεμβάσεις. Ὁ λόγος σας πολιτικὸς ἢ μὴ ἔχει ἰδιαίτερη βαρύτητα γιὰ τὴν πολιτικοοικονομικὴ κατάσταση τῆς χώρας μας. Ἀλήθεια, ὑπάρχουν πολιτικοὶ τὰ τελευταῖα χρόνια ποὺ σᾶς ζήτησαν συμβουλὲς πάνω σὲ θέματα πολιτισμοῦ ἢ πολιτικῆς, δεδομένης τῆς βαρύτητας ποὺ ἔχουν τὰ λόγια σας στὴν κοινωνία καὶ στοὺς πολίτες;
Μ.Θ. Ἀρνήθηκα μὲ κάθε τρόπο νὰ πιστέψω στὴν εἰκόνα ποὺ μόλις σᾶς περιέγραψα. Ἐξακολουθοῦσα νὰ ἐλπίζω. Καὶ γι᾿ αὐτὸ ὅπως λέτε, παρενέβαινα, μήπως καὶ βοηθήσω γιὰ νὰ πᾶμε ἕνα βηματάκι μπροστά. Τώρα ἄς μοῦ συγχωρεθεῖ αὐτὴ ἡ ἀδυναμία, ἔπαψα νὰ πιστεύω καὶ σιωπῶ.
…………………………………………………………………………………….
Φαίνεται πὼς οἱ νέοι πῆραν τὰ ἡνία τῆς πολιτικῆς στὰ χέρια τους. Ἐσεῖς ἀνέκαθεν πιστεύατε πὼς ἡ Ἐξουσία ἀνήκει στοὺς νέους. Ὑπάρχει διαφορὰ ἰδεολογικῆς καὶ πολιτικῆς σκέψης ἀνάμεσα στοὺς σημερινοὺς νέους καὶ ἐκείνους ποὺ πάλευαν γιὰ τὰ ἀνθρώπινα δικαιώματα καὶ τὰ ἰδανικά τους, τὶς περασμένες δεκαετίες;
Μ.Θ. Στὸ μοναδικὸ ποὺ ἐξακολουθῶ νὰ πιστεύω καὶ νὰ ἐλπίζω εἶναι οἱ νέες γενιές. Καὶ ἔχω τὴν αὐταπάτη ἴσως, ὅτι ἀπὸ καιρὸ ὑπάρχουν θετικὲς ζυμώσεις μὲ στόχο τὴν ἀνακάλυψη–ἀποκάλυψη τῆς ἀληθινῆς Ἑλλάδας καὶ τοῦ πραγματικοῦ Λαοῦ, ἀπ᾿ τὴν πλευρὰ ὅλο καὶ περισσότερων νέων. Δὲν βλέπω ὅμως ἀπὸ ποῦ βγάλατε τὸ συμπέρασμα ὅτι «πῆραν τὰ ἡνία τῆς πολιτικῆς στὰ χέρια τους».
Ἐπειδὴ ὑπάρχουν ὁρισμένα νέα πρόσωπα στὴν Κυβέρνηση; Αὐτὸ εἶναι ὁπωσδήποτε θετικό, ὅμως δὲν συνιστᾶ τὴν ἀλλαγὴ ποὺ νομίζετε. Γιατί ἡ ἀληθινὴ Ἐξουσία ἐξακολουθεῖ καὶ θὰ ἐξακολουθεῖ νὰ βρίσκεται σὲ περιοχὲς ἀπλησίαστες γιὰ τὸν Λαὸ καὶ προπαντὸς γιὰ τοὺς νέους.
…………………………………………………………………………………………
Στὸν τομέα τοῦ Πολιτισμοῦ, ποιὰ λάθη θὰ χρεώνατε σὲ ὅλες τὶς κυβερνήσεις ποὺ πέρασαν ἀπὸ τὶς ἀρχὲς τοῦ ᾿90 μέχρι καὶ τὶς μέρες μας; Μὲ μία μικρὴ ἐξαίρεση φυσικά τῆς περιόδου Μελίνας Μερκούρη…
Μ.Θ. Τὸν Πολιτισμὸ τὸν κάνουν οἱ ἄνθρωποι τοῦ Πολιτισμοῦ, τῶν ὁποίων τὰ ἔργα τὰ ἀποδέχεται ὁ Λαὸς ἀνάλογα μὲ τὴν ἀξία τους. Ὅσο πιὸ πολλὰ καὶ καλὰ ἔργα γίνονται καὶ ὅσο ὑπάρχουν οἱ συνθῆκες νὰ πᾶνε στὸν Λαό, τόσο ἀναπτύσσεται ὁ Πολιτισμὸς σὲ μία χώρα. Ὁ ρόλος τοῦ Ὑπουργείου Πολιτισμοῦ εἶναι νὰ ἐνθαρρύνει μὲ κάθε μέσο τὸ σύνολο τῶν ἀνθρώπων τοῦ Πολιτισμοῦ ἀπ᾿ τὴ μία μεριὰ, κι ἀπὸ τὴν ἄλλη νὰ βοηθᾶ μὲ ὑποδομὲς καὶ ἐνισχύσεις, ὥστε τὰ ἔργα αὐτὰ νὰ πᾶνε σὲ ὅσο τὸ δυνατὸν περισσότερους ἀνθρώπους.
Ὑπάρχει φυσικὰ καὶ ἡ ἐγχώρια ὅσο καὶ ἡ Διεθνὴς κληρονομιὰ τῶν πολιτιστικῶν ἔργων. Καὶ γι᾿ αὐτὰ θὰ πρέπει νὰ πᾶνε ὅσο γίνεται πιὸ βαθειὰ καὶ πλατειὰ μέσα στὸν Λαό.
Γιὰ ὅλα αὐτὰ δὲν ὑπῆρξε καὶ δὲν ὑπάρχει συνολικὰ κρατικὴ γνωστὴ ἄποψη ἢ ἐκτίμηση καὶ ἑπομένως δὲν βρέθηκαν ἀκόμα τὰ μέσα, οἱ μέθοδοι ὥστε νὰ μπορέσουμε νὰ ποῦμε ὅτι ὑπῆρξε Ὑπουργεῖο Πολιτισμοῦ ποὺ νὰ ἀσχοληθεῖ οὐσιαστικὰ μὲ τὸν Πολιτισμό. Οὔτε φυσικὰ καὶ στὴν ἐποχὴ τῆς μυθικῆς Μελίνας.
……………………………………………………………………………………….
Τὸν προηγούμενο Δεκέμβριο εἴδαμε μία ἐξέγερση τῶν νέων ἀνθρώπων κατὰ τῆς βίας, κατὰ τῆς στηλίτευσης τῶν ἀνθρωπίνων δικαιωμάτων. Φοβᾶστε πῶς μπορεῖ νὰ ἐπαναληφθεῖ κάτι παρόμοιο, τώρα πού ἡ Ἑλλάδα εἶναι μέσα στὸν κυκεῶνα τῆς οἰκονομικῆς κρίσης; Μήπως τὰ ἰδανικὰ καὶ τὰ πρότυπα τῶν νέων ἀνθρώπων εἶναι πλέον «καθημερινῆς τηλεοπτικῆς κατανάλωσης;».
Μ.Θ. Δὲν συμφωνῶ μὲ τὶς διάφορες ἐκτιμήσεις σχετικὰ μὲ τὸν Δεκέμβρη. Στὸ κάτω–κάτω ἂν ὑπῆρχε ἕνα οὐσιαστικὸ ἰδεολογικὸ κίνημα, γιατί καὶ πὼς, δὲν εἶχε συνέχεια. Καταλαβαίνω τὴν ψυχολογία τῶν παιδιῶν ποὺ διψοῦν γιὰ πρόοδο καὶ γιὰ προοπτική. Νομίζω ὅμως ὅτι ὁρισμένοι ἐκμεταλλεύτηκαν αὐτὴ τὴν ἀνάγκη, δίχως νὰ τὴ βάλουν μέσα σὲ ἕνα κανάλι ποὺ νὰ ὁδηγεῖ τοὺς νέους σὲ μία σφαιρικὴ καὶ ὑπεύθυνη θεώρηση, ποὺ νὰ ἐξηγεῖ τὰ πραγματικὰ αἴτια τῆς κρίσης, ὁδηγώντας σὲ ρεαλιστικὲς λύσεις. Μείναμε στὸ σύνθημα καὶ τὴν ἀντίδραση γιὰ τὴν ἀντίδραση. Τὸ πόσο ἐπιφανειακὸ καὶ ἀνοργάνωτο ὑπῆρξε αὐτὸ τὸ κίνημα φαίνεται ἀπὸ τὸ γεγονὸς ὅτι δὲν εἶχε οὔτε τὴ θέληση οὔτε τὴ δύναμη νὰ κόψει τὰ χέρια τῶν προβοκατόρων ποὺ καταστρέψανε τὸ κέντρο τῆς Ἀθήνας. Ὑπῆρξα Πρόεδρος τοῦ μεγαλύτερου κινήματος, τῆς Ἑλληνικῆς νεολαίας τῶν Λαμπράκηδων, μὲ χιλιάδες συγκεντρώσεις, πορεῖες καὶ δυναμικὲς ἐκδηλώσεις μέσα σὲ φοβερὰ ἐχθρικὲς συνθῆκες, καὶ δὲν ἐπιτρέψαμε ποτὲ στοὺς προβοκάτορες νὰ ἀλλοιώσουν τὸν χαρακτῆρα τῆς πόλης μας.
Κάποτε γιὰ τοὺς Ἕλληνες πρότυπο ἤσασταν ἐσεῖς, ἦταν ὁ Ἐλύτης, ἦταν ὁ Ρίτσος. Σήμερα φτάσαμε νὰ ἔχουμε πρότυπα ὅσους βγαίνουν ἀπὸ ριάλιτυ ἢ ὅσους τραγουδοῦν σὲ πίστα. Γενικὰ ὅσους προβάλλει ἡ τηλεόραση. Γιατί πιστεύετε πῶς ἔπεσε τόσο χαμηλὰ τὸ ἐπίπεδο τῶν Νεοελλήνων;
Μ.Θ. Αὐτὰ τὰ εἴπαμε. Ὅμως δὲν θὰ πρέπει, νομίζω, νὰ εἴμαστε τόσο ἀπόλυτοι. (Στὸ σημεῖο αὐτὸ διορθώνω τὸν ἑαυτό μου). Γι᾿ αὐτὸ θὰ ἐπανέλθω στὸ παράδειγμα τῆς θάλασσας, γιὰ νὰ σᾶς πῶ ὅτι πιστεύω ὅτι ὅλα αὐτὰ τὰ φτηνὰ ποὺ ἐκπέμπουν τὰ κανάλια τῆς παρακμῆς καὶ μπαίνουν στὰ σπίτια μας, εἶναι κι αὐτὰ ἀφρόψαρα! Δηλαδὴ, στέκονται στὴν ἐπιφάνεια τοῦ νεροῦ. Καὶ ποιὸς γνωρίζει, ἀλήθεια, τί γίνεται στὰ βάθη τῆς ψυχῆς τοῦ Λαοῦ; Ἐγὼ τοὐλάχιστον –ἂν καὶ ζῶ ἀπομονωμένος– ποτέ μου δὲν κατάλαβα ὅτι ἔχει ἀλλάξει ἡ ὅποια γνώμη εἶχε ὁ Λαὸς καὶ ἰδιαίτερα ἡ νεολαία γιὰ μένα καὶ τὸ ἔργο μου. Καὶ πιστεύω πὼς αὐτὸ συμβαίνει μὲ τὸν κάθε Ἐλύτη καὶ τὸν κάθε Ρίτσο, ποὺ παραμένουν ζωντανοὶ καὶ ἐπίκαιροι στὴ μνήμη τοῦ Λαοῦ. Τοῦ ἀγνώστου Λαοῦ. Ὅσο γιὰ τὰ ἰδανικὰ τῶν νέων ἀνθρώπων, θεωρῶ ὅτι κάποια ἀσήμαντη μερίδα ἀσχολεῖται μόνο μὲ τὸ γελοῖο καὶ τὸ φτηνό. Εὐτυχῶς ποὺ ὑπάρχει καὶ λειτουργεῖ αὐτὴ ἡ Κιβωτὸς τῆς συλλογικῆς μας μνήμης, ἡ Ἑλληνικὴ οἰκογένεια, μέσα στὴν ὁποία διαπλάθεται ὁ χαρακτῆρας καὶ τὸ ἦθος τῶν παιδιῶν μας καὶ διαφυλάσσεται ἡ Ἐθνική μας μνήμη μὲ ὅλες τὶς πλούσιες πνευματικὲς καὶ πολιτιστικὲς Παραδόσεις. Καὶ αὐτὴ εἶναι γιὰ μένα ἡ τελευταία μου ἐλπίδα, ἡ Ἑλληνικὴ οἰκογένεια, ποὺ δὲν θὰ ἐπιτρέψει τελικὰ νὰ μονιμοποιηθεῖ ἡ σημερινὴ τραγικὴ ἀλλαγὴ τοῦ Λαοῦ μας λόγῳ τῆς γενικευμένης ὑποκρισίας καὶ διαφθορᾶς…
Ἔχετε ζήσει πιὸ ἔντονα ἀπὸ τὸν καθένα ὅλες τὶς περιόδους τῆς Ἑλλάδας ἀπὸ τὸ ᾿40 καὶ μετά, λόγῳ καὶ τῆς μεγάλης σας Ἀντιστασιακῆς δράσης. Τί κρατᾶτε πιὸ ἔντονα σὰν κόρη ὀφθαλμοῦ, μέσα στὸ μυαλό σας ἀπὸ ὅλα ἐκεῖνα τὰ μεγάλα γεγονότα;
Μ.Θ. Τὴν ἀναγεννητικὴ πνοὴ τῆς ἱστορικῆς περιόδου τῆς Ἐθνικῆς μας Ἀντίστασης, μέσα ἀπ᾿ τὴν ὁποία γεννήθηκε μία νέα Ἑλλάδα, ποὺ προσπαθοῦν νὰ κρατοῦν θαμμένη πολλὲς καὶ διάφορες σκοτεινὲς δυνάμεις. Ὅσο ὅμως οἱ ἀξίες ποὺ γέννησε αὐτὴ ἡ νεότερη Ἐθνική μας ἀναγέννηση μένουν στὸ περιθώριο τῆς Ἐθνικῆς μας ζωῆς, τόσο ἡ Ἑλλάδα θὰ πηγαίνει ἀπ᾿ τὸ κακὸ στὸ χειρότερο.
Κατορθώσατε νὰ «βάλετε» τὴν Ποίηση στὸ στόμα τοῦ κάθε Ἕλληνα, μελοποιώντας μεγάλους Ποιητές. Νὰ ὑποθέσουμε πῶς ἦταν δύσκολο τὸ ἐγχείρημα ἢ ἡ κοινωνία ἦταν ἤδη ἕτοιμη γιὰ μία τόσο μεγάλη ἀλλαγή;
Μ.Θ. Ἡ μελοποίηση τῆς Ποίησης, ὅπως καὶ γενικότερα ἡ προσπάθεια νὰ πάει ἡ ἀληθινὴ Τέχνη στὸν Λαό, ἀποτέλεσαν στοιχεῖα τῆς πρόσφατης Ἐθνικῆς μας ἀναγέννησης, ποὺ μπόρεσε νὰ βγεῖ στὴν ἐπιφάνεια τῆς δεκαετίας τοῦ ᾿50 καὶ τοῦ ᾿60, γιὰ νὰ χτυπηθοῦν μετωπικὰ ἀπὸ τὴ Χούντα ποὺ ὑπῆρξε ἡ ἀπαρχὴ τῆς παρακμῆς ποὺ μεγαλώνει χρόνο μὲ χρόνο.
……………………………………………………………………………………….
Διάβαζα στὴν συνέντευξή σας στὸν Γιῶργο Λιάνη, ὅτι κάθε βράδυ βλέπετε ἀπέναντί σας μία σκιά, ποὺ τὴν ἑρμηνεύετε ὡς τὸν θάνατο. Ἐσεῖς ὑμνήσατε στὰ τραγούδια σας καὶ τὴ ζωὴ ἀλλὰ καὶ τὸν θάνατο. Νὰ ὑποθέσω ὅτι τὸν φοβᾶστε;
Μ.Θ. Ποιὸς δὲν φοβᾶται τὸν θάνατο. Ἄλλωστε τὸ αἴσθημα τῆς αὐτοσυντήρησης εἶναι πιὸ δυνατὸ γιὰ τὸν ἄνθρωπο. Γιατί ἡ Ζωὴ εἶναι μία δωρεά, μία εὐλογία. Καὶ ποιὸς ἀπ᾿ ὅλους μπορεῖ νὰ ἀποφύγει τὸ ἀναπόφευκτο ραντεβοῦ του μὲ τὸν θάνατο; Ἐγὼ ἴσως γιατί τὸν φοβᾶμαι πιὸ πολύ, προσπάθησα νὰ ἐξοικειωθῶ μαζί του μὲ τὰ ὅπλα τῆς φαντασίας, τῆς Ποίησης καὶ τῆς Μουσικῆς. Θέλω νὰ τὸν φαντάζομαι μὲ ἀνθρώπινη μορφή, σὰν κάποιο χορευτὴ Κρητικὸ στὰ μαῦρα ντυμένο μὲ μαῦρα στιβάνια καὶ μαῦρα κρόσια. Θέλω νὰ τὸν κάνω φίλο μου, γιὰ νὰ μὲ πάρει ὅσο γίνεται περισσότερο φιλικὰ καὶ νὰ μὲ πάει στὴν Κρήτη, κοντὰ στοὺς προγόνους μου, ποὺ ἀναπαύονται αἰῶνες τώρα κάτω ἀπὸ τὰ Λευκὰ Ὄρη.
Τί ρόλο ἔπαιξε στὴ ζωή σας ἡ πολυαγαπημένη σας σύζυγος Μυρτώ καὶ ἡ κόρη σας Μαργαρίτα;
Μ.Θ. Τὸν πρωταρχικό, τὸν κυριαρχικὸ καὶ μοναδικό.
Ἐμπνευστήκατε ἀπὸ ἐκεῖνες;
Μ.Θ. Γιὰ ποιὸν ἄλλο ἄραγε γράφω τὴ μουσική μου;
Ὁ Θεοδωράκης σπανίως κάνει πλέον Δημόσιες ἐμφανίσεις, λόγῳ τῶν προβλημάτων ὑγείας. Ἔχετε ὅμως ὄρεξη γιὰ δουλειά, ποὺ γράφετε μουσική μέρα καὶ νύχτα. Εἶναι ἡ παρακαταθήκη πού θέλετε νὰ ἀφήσετε γιὰ τὶς ἑπόμενες γενιὲς ἢ ἡ συνήθεια μιᾶς μακροχρόνιας πορείας στὴ Μουσική;
Μ.Θ. Ἡ Μουσικὴ εἶναι τὸ ψυχικὸ ὀξυγόνο τῆς ζωῆς μου.
……………………………………………………………………………….
Τί μήνυμα θὰ στέλνατε σὲ ὅλο τὸν Ἑλληνικὸ Λαό, βάσει τῆς οἰκονομικοπολιτικῆς κατάστασης ποῦ ἔχει δημιουργηθεῖ παγκοσμίως;
Μ.Θ. Θὰ τοὺς ξαναέλεγα τὰ λόγια τοῦ Διονυσίου Σολωμοῦ (ἐλαφρῶς παραλλαγμένα): «Κλεῖστε βαθειὰ στὴν καρδιὰ σας τὴν Ἑλλάδα. Καὶ μονάχα τότε θὰ ἀνοίξουν γιὰ σᾶς καὶ τὰ παιδιὰ σας διάπλατες οἱ πόρτες γιὰ τὴν πρόοδο καὶ τὴν εὐτυχία τοῦ Λαοῦ μας».