Αἰμίλιου Χουρμούζιου
(…) Θὰ γνωρίσωμε τὸν ἑαυτό μας, ἂν γνωρίσομε τὴ ρίζα μας. Στοὺς καιρούς μας, ἡ γνωριμία μὲ τὸ παρελθὸν καὶ ἡ ψύχραιμη ἀξιολόγησή του, δὲν ἔχει τὸ στενὸ ἐνδιαφέρον τῆς ἁπλῆς ἱστορικῆς ἐνημερώσεως. Δὲν ἀνήκει πιὰ τὸ καθῆκον αὐτὸ στὸν κύκλο τῆς μορφώσεως. Ἀνήκει στὶς ἀξιώσεις τῆς ἐθνικῆς ζωῆς. Καὶ σὰν τέτοιο ἐπιστρατεύει τὸ χρέος ὄχι μόνον τῶν νέων μὲ πνευματικὰ ἐνδιαφέροντα, ἀλλὰ καὶ τῶν νέων μὲ τὰ ἐνδιαφέροντα τῆς ζωῆς στὴ γενική τους ἔκφραση.
Ἔτσι ξαναγυρίζουμε στὸ πρόβλημα καὶ στὸ ἐρώτημα πού ἔχει τεθῆ: Σύνδεση ἢ ἀποσύνδεση μὲ τὴν παράδοση;
Καὶ βέβαια σύνδεση. Ἀλλὰ σύνδεση ὄχι τεχνητὴ καὶ ἐπιπόλαια. Οὔτε σύνδεση ποὺ θὰ εἶχε τὸ νόημα τῆς ἐπιστροφῆς. Οὔτε σύνδεση ποὺ θὰ ὕψωνε φράκτες στὴν πλατειὰ ἐπικοινωνία μὲ τὸ Εὐρωπαϊκὸ πνεῦμα. Σύνδεση ὀργανικὴ γιὰ νὰ ἀποκαταστήσουμε τὴν ἐπαφή μας μὲ τὶς πηγὲς τῆς Νεοελληνικῆς πνευματικότητας καὶ τὶς ἠθικὲς ἀξίες τῆς νέας ἑλληνικῆς ζωῆς, ὥστε νὰ μποροῦμε τὶς ἀξίες αὐτὲς νὰ τὶς χρησιμοποιήσομε σὰν ζύμη στὸν ἐθνικό μας χαρακτήρα. Ὄχι ἀντιγραφὴ τῶν παλιῶν τρόπων, ἀλλὰ δραστηριοποίηση τῶν στοιχείων ἐκείνων ποὺ θὰ μᾶς βοηθήσουν νὰ ἀντιμετωπίσομε τὶς νέες ὄψεις τῆς ζωῆς. Καὶ γιὰ νὰ γυρίσομε στὰ πνευματικά μας ἐνδιαφέροντα: Ὁ Δέκατο Ἔνατος Ἑλληνικὸς αἰώνας ὑπῆρξε ὁ κορμὸς τῆς πνευματικῆς μας ζωῆς, κορμὸς ἴσως ἀδύνατος σὲ πολλά, καχεκτικὸς λόγῳ τῆς ἐπιπολαίας μιμήσεως τῶν ἀλλοδαπῶν προτύπων, παρὰ τὶς βαρυσήμαντες καταβολές, ποὺ βρῆκε ὅμως πολλὴν θαλερότητα στὶς πρῶτες δεκαετίες τοῦ εἰκοστοῦ. Αὐτὴ τὴν πνευματικὴ εἰσφορὰ πρέπει νὰ τὴν γνωρίσομε καὶ ν᾿ ἀξιοποιήσομε ἀπὸ αὐτὴν ὅ,τι εἶναι δυνατὸ νὰ ἀξιοποιηθῆ. Ἔτσι θ᾿ ἀποκτήσομε κάποιο στερεὸ βάθρο γιὰ νὰ κοιτᾶμε ἀπὸ τὸ ἑλληνικό μας παράθυρο πρὸς τοὺς ξένους εὑρεῖς ὁρίζοντες. Ἔτσι θὰ ἔχομε τὰ δικά μας θεμέλια, τὶς δικές μας ρίζες, γιὰ νὰ μὴ μαϊμουδίζουμε ἀνόητα. Θὰ μποροῦμε νὰ δεχόμαστε τότε τὴν καταβολὴ τῆς ξένης ἐμπειρίας καὶ νὰ μπολιάζουμε ἀπὸ δαύτην τὸ δικό μας πνευματικὸ δένδρο μὲ ὅ,τι μποροῦν οἱ δικοί του χυμοὶ νὰ θρέψουν καὶ νὰ γονιμοποιήσουν. Καὶ ἔτσι θὰ μπορέσουμε ἀκόμη ν᾿ ἀποκτήσομε τὴ συνείδηση τῶν ἐθνικῶν μας δυνατοτήτων, χωρὶς νὰ τρομάζουμε γιὰ τὴν καθυστέρησή μας, ποὺ κάποιοι νέοι μας θεωροῦν ἀνεπανόρθωτη–ἢ ἂν δὲν τὴν θεωροῦν, ὁπλισμένοι ὡς εἶναι μὲ τὴν προπέτεια τῆς νεότητας, τὴν διαλαλοῦν μὲ τὰ πνευματικά τους ἐπιτεύγματα.
Μπορεῖ, ὅμως, ἡ ἀνασύνδεση αὐτὴ τῆς νέας γενεᾶς μὲ τὴ Νεοελληνικὴ παράδοση νὰ ἔχη κάποιαν ἐπιρροὴ καὶ στὴν ἐθνική της κρίση πού τὴν ταλαιπωρεῖ; Πιστεύω πὼς μπορεῖ. Καὶ ἀπὸ ὅσα ἔγραψα πιὸ πάνω τὸ συμπέρασμα τοῦτο προκύπτει. Ὅμως τὸ θέμα θὰ διεκδικοῦσε πλατύτερη ἀνάπτυξη. Καὶ θὰ δοθῆ ἡ εὐκαιρία μίαν ἄλλη φορά. Γιὰ τὴ στήλη πολὺ παραμέλησε τὰ κύριά της ἔργα.
*ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ‘Ἐρῶ’ , Δ΄ ΤΕΥΧΟΣ, ΟΚΤ.-ΔΕΚ. 2010