Ὕστερα ἀπὸ τὰ ἐλλείμματα στὰ χρήματα, καιρὸς εἶναι νὰ ποῦμε καὶ τί ἐλλείμματα κάναμε στὰ Ἐθνικὰ θέματα. Εἴμαστε ἡ χώρα ποὺ ἀναπτέρωσε τὸ φρόνημα ὅλων τῶν λαῶν μὲ τὴν ἐποποιΐα τοῦ 1940. Μία χώρα μικρή, μὲ μικρὴ προπαρασκευή, ἀλλὰ μία χώρα ποὺ ἦταν βεβαία ὅτι θὰ ἡττηθῆ τελικά, ἀλλὰ δὲν ἐννοοῦσε νὰ παραδοθῆ ὅπως τὸ ζητοῦσε ὁ Μουσολίνι τὸ χρόνο ἐκεῖνο. Δὲ θὰ σᾶς πῶ τί εἶπαν οἱ λαοὶ ἢ οἱ ἀρχηγοὶ τῶν λαῶν, θὰ σᾶς πῶ τί εἶπαν οἱ ἴδιοι οἱ Ἰταλοί. Ὁ ἀρχηγὸς τοῦ Ἰταλικοῦ ναυτικοῦ μετὰ τὴν ἀντίστασή μας στὴ Βόρειο Ἤπειρο, γύρισε καὶ εἶπε στὸ στενὸ περιβάλλον καὶ ὄχι δημόσια: «Εὐγνωμονῶ τοὺς Ἕλληνες, διότι μᾶς ἔβγαλαν ἀπὸ τὴν πλάνη ὅτι ὁ φασισμὸς τοῦ Μουσολίνι ἦταν παντοδύναμος. Καὶ ἀποδείχθηκε μὲ τὴν ἀντίσταση τῶν Ἑλλήνων ὅτι ἦταν φενάκη, ἦταν ψέμμα. «Αὐτὸ ποὺ εἶπε ἕνας, τὸ ἐπανέλαβε διπλωμάτης, ὅλοι οἱ ἐκπρόσωποι. Οἱ Ἰταλοὶ ὁμολογοῦν ὅτι σώθηκαν χάρη στοὺς Ἕλληνες, χάρη στὴν ἀντίσταση τῶν Ἑλλήνων. Βέβαια χαίρομαι ποὺ ὑπάρχουν στὸ ἀκροατήριο νέοι, ἀλλὰ ἐγὼ ἔζησα κι αὐτὸ ἀκόμη τὸ φαινόμενο. Εἶδα τὸν παλμό, εἶδα τὴ συγκίνηση, εἶδα τὴ συναδέλφωση, εἶδα τὴν πατριωτικὴ στάση ὅλων τῶν Ἑλλήνων. Ὅταν τελείωσε ὁ πόλεμος, εἴπαμε ὁ καθένας τὸ κοντό του καὶ τὸ μακρύ του, Δόξα καὶ Τιμὴ στοὺς Ἕλληνες. Τελείωσε ὁ πόλεμος. Εἴχαμε τὴν ἀτυχία, ἐμεῖς κατ᾿ ἐξαίρεση ἀπὸ ὅλους τούς ἄλλους λαοὺς λόγῳ κακοδαιμονίας, νὰ ἔχουμε μία ἄλλη περιπέτεια ἡ ὁποία ἔληξε τὸ 1949 καὶ ἡ ὁποία Ἐθνικὴ περιπέτεια ἐστοίχισε περισσότερο ἀπὸ τὴ συμμετοχή μας στὸ Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Αὐτὴ εἶναι ἡ ἀλήθεια.
Μετὰ τὸ 1949 προσπαθήσαμε νὰ ἀνασυγκροτηθοῦμε, νὰ γνωρίζουμε τοὐλάχιστον βασικὰ ποιὰ ἦταν τὰ στοιχεῖα ποὺ μᾶς ἐπέτρεψαν καὶ ποιὰ τὰ στοιχεῖα ποὺ μᾶς παρεμπόδισαν νὰ παρακολουθήσουμε τὴν ἐξέλιξη τῶν ἄλλων λαῶν. Οἱ ἀρχηγοὶ τῶν Εὐρωπαϊκῶν δυνάμεων, ὅταν εἶδαν καὶ τὶς θυσίες τῶν ἄλλων κρατῶν, σκέφτηκαν: «Ἐπιτέλους νὰ βάλουμε ἕνα φραγμό, κάπου νὰ σταματήσουμε, νὰ ἀρχίσουμε πλέον νὰ ἔχουμε μία συμφιλίωση–συνεργασία». Καὶ ἦταν ἡ σκέψη τῆς οἰκονομικῆς ἀγορᾶς, δηλαδὴ αὐτὸ ποὺ σήμερα τὸ ζοῦμε μὲ ἄλλη πλευρά, ἦταν τότε καθεστώς, τὸ 1949 μέχρι τὸ 1950 τόσο, καὶ δημιουργήθηκε ἡ Ε.Ο.Κ.
Τὴ στιγμὴ ποὺ ἀρχίζει ἡ Ε.Ο.Κ. ἐκεῖ ἐμφανίζεται στὸ Εὐρωπαϊκὸ προσκήνιο Ἀκαδημαϊκὸς γυναίκα, καθηγήτρια Πανεπιστημίου, τοῦ Πανεπιστημίου Λουβέν, ἡ Κλαὶρ Πρεὸ καὶ ἀπευθύνεται μὲ ἑβδομαδιαῖες ἐπιστολὲς πρὸς τοὺς Ὑπουργοὺς Παιδείας τῆς Εὐρώπης, λέγοντας κάτι ἁπλὸ πού τὸ ἔζησε ἡ ἴδια: «Κύριοι Ὑπουργοί, θέλετε νὰ δημιουργήσουμε μία ὑπερκρατικὴ ὑπόσταση; Πολὺ καλά, συμφωνοῦμε. Ἐγὼ λόγῳ εἰδικότητας θὰ σᾶς προτείνω τὴ δική μου γνώμη. «Ποιὰ ἦταν ἡ γνώμη τῆς μακαρίτισσας Κλαὶρ Πρεό; «Ἂν θέλετε νὰ κάνουμε πραγματικὴ Εὐρώπη, πρέπει νὰ δεχθεῖτε ὡς ἐπίσημη γλῶσσα τὴν Ἑλληνική». Καὶ ἔγραφε κάθε ἑβδομάδα ἄρθρο πρὸς τοὺς Ὑπουργοὺς Παιδείας, πῶς θὰ μποροῦσε νὰ ἀντιμετωπίση τὸ γλωσσικὸ πρόβλημα τῆς Εὐρώπης. Κυρίες καὶ κύριοι, ἐκεῖνοι ποὺ δὲ συμμετεῖχαν διόλου στὴν ἀπεγνωσμένη προσπάθεια μιᾶς σοφῆς γυναίκας, ἦταν ἡ Ἑλλάς. Ἀγωνιζόταν γιὰ νὰ ἐπιβληθῆ ἡ Ἑλληνικὴ γλῶσσα ὡς ἐπίσημη γλῶσσα τῆς Εὐρώπης καὶ δὲ βρέθηκε Ἑλληνικὸ ἢ κρατικὸ ἵδρυμα, τὸ Ὑπουργεῖο Ἐξωτερικῶν παραδείγματος χάρη, τὸ Ὑπουργεῖο Πολιτισμοῦ, τὸ Ὑπουργεῖο Παιδείας, τόσα συναφῆ καὶ νὰ τῆς ποῦν, «βρὲ κυρά μου, ἐσὺ εἶσαι ἡ χρυσὴ γυναίκα τῆς Εὐρώπης, σὲ εὐχαριστοῦμε ἐκ μυχίων, γιατί αὐτὰ ποὺ ὑποστηρίζεις εἶναι ἀλήθεια». Χάσαμε τὴν εὐκαιρία τῶν αἰώνων, διότι ἡ γυναίκα αὐτὴ τεκμηρίωνε τὶς θέσεις. Ἂν ὑπῆρχαν μερικὲς φωνὲς στὴν Ἑλλάδα, ἦταν ἐκείνων τῶν εἰδικῶν ἐπιστημόνων, ἀλλὰ ποὺ δὲν εἶχαν κάλυψη κομματικὴ ἢ πολιτική.
Τὸ πρῶτο λάθος, τὸ πρῶτο ἔλλειμμα. Ἡ Εὐρώπη προχωρεῖ καὶ ἀποφασίζει τὸ Συμβούλιο Εὐρώπης, στὸ ὁποῖο συμμετεῖχαν ὅλα τὰ κράτη καὶ τὰ δυτικὰ καὶ τὰ ὑπὸ κομμουνιστικὸ καθεστώς, ἀνατολικὸ συνασπισμό, ὅλα τὰ κράτη στὸ Συμβούλιο Εὐρώπης. Συμμετείχαμε κι ἐμεῖς. Τὸ Συμβούλιο Εὐρώπης ἀποφασίζει μαζὶ μὲ τὸ μορφωτικὸ τμῆμα τῆς Εὐρωπαϊκῆς Κοινότητας, ποὺ τότε ἦταν στὰ σπάργανα ὡς Ε.Ο.Κ. νὰ ἐκδώση ἕνα βιβλίο σὲ διαστάσεις ποὺ νὰ ἐπιτρέπη νὰ συμπεριλαμβάνονται ὅλοι οἱ λαοὶ τῆς Εὐρώπης καὶ νὰ ξέρουν τὴν ἱστορία ὅλοι οἱ λαοὶ τῶν διπλανῶν λαῶν καὶ παράλληλα οἱ ἀρχηγοὶ αὐτῆς τῆς Εὐρώπης νὰ ἐνεργοῦν γιὰ βοήθεια ἢ ἀκόμη καὶ γιὰ ἐπιβολὴ τῆς τάξεως. Καὶ τὸ ἀνέθεσαν στὸ Πανεπιστήμιο τῆς Χάγης. Οἱ ἐμπνευστὲς αὐτοῦ τοῦ ἔργου εἶχαν λάβει ὅλα τὰ ἐνδεδειγμένα μέτρα, ἕνα ἀπὸ αὐτά, εἶναι ἐτοῦτο, εἶπαν: 20 χρόνια νωρίτερα ἑτοιμαστεῖτε γιὰ νὰ βγάλουμε αὐτὸ τὸ βιβλίο, δηλαδὴ ἡ Ἑλλάδα νὰ ψάξη νὰ βρῆ τὰ παιδιά της ποὺ κατέχουν τὰ θέματα ποὺ πρέπει νὰ ἀναφέρονται στὸ βιβλίο. Τὸ δὲ ἀνθρώπινο ἐπιστημονικὸ δυναμικὸ τῶν Ἑλλήνων τόσο τῆς διασπορᾶς τῶν ἀποδήμων, ὅσο καὶ τῆς ζωντανῆς ἔστω καὶ φτωχῆς Πατρίδας μας εἶναι ὑπὲρ ἀρκετό. Κανεὶς δὲν ἐκλήθη. Ἔτσι τὰ ἄρθρα γιὰ ὅλα τὰ Ἐθνικὰ θέματα γράφτηκαν ἀπὸ ξένους. Δὲν μὲ πειράζει διότι γνωρίζω πολὺ καλὰ ὅτι ὑπάρχουν πολλοὶ ξένοι ποὺ ὁμιλοῦν καὶ γράφουν ὑπὲρ τοῦ Ἑλληνισμοῦ καλύτερα ἀπὸ ἐμᾶς. Ὄχι, δὲν ἐπελέγησαν αὐτοί, οἱ ἀντικειμενικοί, οἱ ἀμερόληπτοι, ἐκεῖνοι ποὺ ἀγαποῦν τὴν ἀλήθεια, ἔστω τὴν ἀλήθεια τῶν Ἑλλήνων καὶ νὰ προβάλλουν, γιὰ ὅλα τὰ θέματα τὰ Ἐθνικά. Ὅταν ἀνοίξη κανεὶς τὸ βιβλίο αὐτὸ «Ἡ Εὐρώπη καὶ οἱ λαοὶ της» τρομάζει μὲ τὴν ἰδέα,… Ἡ Κρήτη λέει, ὡς τὸν 10ο αἰῶνα ἦταν Ἑλληνική, ὕστερα πῶς ἔγινε καὶ τὴν κατέκτησαν οἱ Ἄραβες, ἔμειναν κάποιο διάστημα ἐκεῖ καὶ ὕστερα κατέβηκε ὁ Νικηφόρος καὶ τὴν ἀπελευθέρωσε. Καὶ τί ἔγινε μετά; Ἀναφέρει: Μετὰ τὴν ἀπελευθέρωση τῆς Κρήτης, οἱ κάτοικοί της εἶναι ὅλα τὰ μελέτια τοῦ κόσμου 10–15, καὶ Ἕλληνες. Καὶ διερωτῶμαι, τοὐλάχιστον ἕνα Κρητικὸς δὲ βρέθηκε νὰ διαμαρτυρηθῆ; «Πρὶν ἀπὸ τὴν κατοχὴ τῶν Μουσουλμάνων ἤμασταν Ἕλληνες, τώρα πού μᾶς ἐλευθέρωσαν δὲν εἴμαστε οἱ ἴδιοι; «Φυσικὰ δὲν περιμένω ἀπὸ τὸν ἄνθρωπο ποὺ ἔχει τὰ βιοτικὰ προβλήματα. Ὑποτίθεται ὅτι ἔχω ἐπιστημονικὰ κέντρα, ὑποτίθεται ὅτι ἔχω Ὑπουργεῖο Πολιτισμοῦ. Καὶ εἶναι ἀκόμη (τὸ βιβλίο) ἐν ἰσχύϊ…
Στὸ ἄρθρο γιὰ τὸ Μακεδονικό, τέτοια τέρατα καὶ σημεῖα εἶναι γραμμένα σὲ βιβλίο ποὺ ἰσχύει σήμερα. Ἔγινε τὸ 1978, φέρει τὴ σφραγίδα τοῦ Πανεπιστημίου τῆς Χάγης, φέρεται ὡς ἐπιστημονικό, γιατί καὶ τὸ Συμβούλιο Εὐρώπης καὶ τὸ Μορφωτικὸ τμῆμα τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἑνώσεως ἔχουν βάλει τὰ χρήματα γιὰ νὰ βοηθήσουν τάχα τοὺς λαοὺς νὰ συνεννοηθοῦν. Πῶς γίνεται; Εἶναι πράγματι ἀδιανόητο, ὅμως εἶναι πραγματικότητα. Τὸ ἀντιληφθήκαμε ἕνα χρόνο πρὶν ἐκδοθεῖ. Τὸ ᾿77 λοιπὸν τὸ διαβάζω καὶ βλέπω αὐτὰ τὰ τέρατα. Εἶναι ἀδύνατο νὰ σᾶς πῶ πόσες φορὲς ἀναφέρθηκα ἐπισήμως πρὸς ὅλες τὶς ὑπηρεσίες. Καμμία ἀπολύτως μέριμνα. Αὐτὸ τοὐλάχιστον 30 φορὲς διακηρύχθηκε. Σταματῶ στὸ σημεῖο αὐτό. Ἕλληνες ἐπιμέρους ἐδῶ στὴν Μακεδονία, στὴν Ἤπειρο, στὴν Θεσσαλία, στὴν Πελοπόννησο, στὴν Κρήτη, στὴν Κύπρο δὲν ὑπάρχουν; Ὑπάρχουν! Εἰδικὰ γιὰ τὸ Μακεδονικὸ ἔγραψε σεμνότατος, ἐγκριτότατος, ὑπέροχος καθηγητής. Ὁ τόμος ὁ πρῶτος ἐκδόθηκε στὴν Ἀθήνα τὸ 1954, δὲν εὕρισκε ποὺ νὰ τὸ ἐκδώση καὶ δόθηκε στὸ Γαλλικὸ Ἰνστιτοῦτο. Τὸ Γαλλικὸ Ἰνστιτοῦτο δὲν εἶναι βιβλιοπωλεῖο Ἐλευθερουδάκη, τὰ ἔβγαλε, μπῆκαν στὴ σειρά, ἂν θελήσει κανένας νὰ πάρη θὰ πάρη. Εἰδοποιήθηκαν οἱ πάντες, ὅλες οἱ ὑπηρεσίες, αὐτὲς ποὺ δὲν ξέρουν πόσα ἔξοδα κάνουν καὶ δὲν πῆγαν νὰ τὸ πάρουν. Ὁ καθηγητὴς ἔζησε μέχρι 92 χρόνια, περιμένοντας, ὅπως τοῦ εἶχαν ὑποσχεθεῖ, νὰ τὸ μεταφράσουν ἀλλὰ δὲν εὕρισκαν χρήματα, τὰ πήγαιναν ἀλλοῦ, δὲν περίσσευαν. Ὁ δεύτερος τόμος εἶναι τὸ 1976. Ἤθελα ὅμως γιὰ νὰ ἔρθω ἐδῶ καὶ νὰ σᾶς πῶ, νὰ εἶμαι βέβαιος ὅτι ὄντως τὸ βιβλίο αὐτὸ εἶναι τὸ ἐγκριτότερο καὶ ρώτησα ἕνα φίδι κολοβό, Γάλλο, τοῦ λέω: «Κύριε καθηγητά, ἔχετε γράψει γιὰ τὸν συμπατριώτη μου Ἰωάννη Καλέρη ἕνα σχόλιο πού μοῦ μοιάζει λίγο πικρόχολο!». «Ἔ! ἀγαπητέ μου φίλε ὅταν διαβάζη κανεὶς τόσα πολλὰ ἐκεῖ μέσα…». «Δὲν τὸ διάβασες, τοῦ λέω, σοῦ εἶπαν». Ἀπευθύνομαι τότε σὲ ἕναν Ρουμᾶνο, καθηγητὴ πάλι Πανεπιστημίου στὴ Γερμανία, στὴ Ρουμανία καὶ γενικὸ γραμματέα στὸ Ἰνστιτοῦτο Γερμανικῶν σπουδῶν στὸ Παρίσι. Μοῦ λέει ὅτι «τὸ βιβλίο τοῦ Καλέρη εἶναι τὸ καλύτερο, εἶναι τὸ ὑπέροχο βιβλίο».
Αὐτὸς ὅμως ὁ Ρουμᾶνος ἔχει μία ἱστορία: Σὰν νέο παλληκάρι μόλις τελείωσε τὸ Πανεπιστήμιο, διαβάζοντας γιὰ τὸν Ἑλληνισμό, περισσότερο τὸν εἶχε συγκινήσει ἡ Μακεδονία καὶ αὐτὸς ὡς γλωσσολόγος ἀρχικὰ εἶπε νὰ γράψη μία διατριβὴ διδακτορικὴ στὸ Πανεπιστήμιο τοῦ Λένιγκραντ. Τὸ γράφει καὶ τὸ ἐγκρίνει τὸ Πανεπιστήμιο τοῦ Λένιγκραντ καὶ χαρούμενος ἐπικοινωνεῖ στὴ Θεσσαλονίκη μὲ τὸν καθηγητὴ τῆς γλωσσολογίας Νικόλαο Ἀνδριώτη τὸν ἀείμνηστο καὶ τοῦ λέει: «Σκέφτηκα ὅτι θὰ σᾶς ἐνδιέφερε μία διδακτορικὴ διατριβὴ ποὺ ἀναφέρεται στὴν Ἑλληνικότητα τῆς ἀρχαίας Μακεδονικῆς διαλέκτου καὶ τῶν χρηστῶν τῆς διαλέκτου αὐτῆς, δηλαδὴ τῶν Μακεδόνων». Καὶ φυσικὰ ὁ Ἀνδριώτης τὸν κάλεσε… ἦρθε στὴ Θεσσαλονίκη, ἔγινε ἡ παρουσίαση, ἔγραψε ὁ ἡμερήσιος τύπος, ὁ περιοδικὸς τύπος, ὅλα τὰ μέσα ἐπικοινωνίας. Ἐκπρόσωποι Ὑπουργείων στὴ Μακεδονία καὶ στὴ Θεσσαλονίκη συγκεκριμένα ὑπάρχουν ἀπὸ παντοῦ. Διερωτῶμαι: Ἐκείνη τὴν ἡμέρα κανένας δὲν πληροφορήθηκε; Ὁ ἄνθρωπος δὲν ἀπογοητεύτηκε. Ἔκανε ἕνα τηλεφώνημα καὶ στὸν καθηγητὴ Γλωσσολογίας στὸ Πανεπιστήμιο Ἀθηνῶν καὶ ἐκεῖνος ἦταν ἐπίσης συγκινημένος. Τοὺς πῆρε δηλαδὴ ὅ,τι ὡραιότερο ἀπὸ τὰ χέρια, ἀλλὰ «μὲ γειά του μὲ χαρά του», ἀφοῦ βγαίνει νικητής. Ἀλλὰ τοῦ εἶπε μόνο: Ἐγὼ τὴν παρουσίαση τοῦ βιβλίου σας θὰ τὴν κάνω ἐδῶ στὸ κέντρο τῶν Ἀθηνῶν στὴν Ἀρχαιολογικὴ Ἑταιρεία.
Καὶ γράφει πάλι ὁ Ἀθηναϊκὸς ἡμερήσιος καὶ περιοδικὸς τύπος, ὅ,τι πιὸ κολακευτικό. Καλὰ στὴν Θεσσαλονίκη δὲν τὸ πῆραν εἴδηση, στὴν Ἀρχαιολογικὴ Ἑταιρεία γιὰ ἐκδήλωση ποὺ κάνει τὸ Πανεπιστήμιο Ἀθηνῶν, τὸ Ὑπουργεῖο Ἐξωτερικῶν, τὸ Ὑπουργεῖο Πολιτισμοῦ καὶ τῶν ἄλλων, δὲν ἔστειλαν ἕνα «παιδαρέλι» νὰ ἀκούση τί εἶπε; Καὶ ἀφοῦ ἄκουσαν ἀντιλήφθησαν ὅτι ἦταν ἕνα θαυμάσιο Ἐθνικὸ δῶρο δοσμένο ἀπὸ ἕναν Ρουμάνο ποὺ θὰ μποροῦσε νὰ γράψη ἄλλα ἀντ᾿ ἄλλων, ἂν ἦταν πληρωμένος ἀπὸ τὴ χώρα του…
Ἐδῶ ὅμως εἴχαμε ἕναν πρόσθετο λόγο: Ὁ Ρουμᾶνος Τσιτσερῶνε ἀπὸ ἐκεῖ, ἀφοῦ εἶδε ὅτι εἶχε αὐτὴ τὴν ἀπήχηση στὸν ἐπιστημονικὸ Ἑλληνικὸ κόσμο, γνωστοποίησε στοὺς εἰδικοὺς ὅτι εἶχε προετοιμάσει μία ἐργασία γιὰ τὸ ἐθνολογικὸ καὶ γλωσσικὸ ὑπόστρωμα ὅλη τῆς Ἑλληνικῆς Χερσονήσου. Ἐπειδὴ γίνονται οἱ συζητήσεις, «ξέρετε στὰ Γιάννενα, ἐκεῖ στὰ Ζαγοροχώρια εἶναι Σλάβοι, στὸ ἄλλο ὑπάρχουν ἐκεῖνα, «πῆρε ὅλη τὴν Ἑλλάδα αὐτὸς καὶ ἀποδεικνύει τὴν Ἑλληνικὴ γλωσσικὴ καὶ ἐθνολογική. Καὶ θὰ περίμενε κανεὶς ὄχι ἁπλῶς νὰ τὸν παρακολουθήση καὶ νὰ τὸν συγχαρῆ, ἀλλὰ νὰ τὸν ἀξιοποιήση. Ὅταν τὸ Σκοπιανὸ παίρνει τὶς διαστάσεις αὐτές, ὅτι δηλαδὴ καὶ οἱ Ἀρχαῖοι Μακεδόνες εἶναι Σκοπιανοὶ καὶ ἡ γλῶσσα ἐκείνη εἶναι Σκοπιανὴ καὶ τὰ ὑπόλοιπα, ἀντὶ νὰ καλέση τὸν Λαζάρου, νὰ καλέση αὐτὸν τὸν ξένο. Ἀφοῦ εἶδαν ὅτι αὐτὸς ὁ ἄνθρωπος χωρὶς νὰ παρακινηθῆ ἀπὸ κανέναν, ἀλλὰ ἀπὸ γνήσιο ἐπιστημονικὸ ἐνδιαφέρον καὶ ἀπὸ μίαν ἀγάπη πρὸς τὸν Ἑλληνισμὸ ὅλων τῶν ἐποχῶν, κάθισε κι ἔγραψε αὐτά, ὅταν ἀνάβη ἡ φωτιὰ μὲ τὰ Σκόπια νὰ καλέση τὸν Ρουμάνο καὶ νὰ τὸν τοποθετήση ἐπὶ κεφαλῆς μπροστά. Δὲν τὸν κάλεσε κανείς.
Ξέρετε τί θὰ πῆ νὰ ὑπάρχη στὴ Ρωσικὴ γλώσσα ἐπιστημονικὴ διατριβὴ μὲ τὴν ὁποία ἀναπτύσσεται ἡ Ἑλληνικότητα τῆς Μακεδονίας; Λοιπόν, ὅταν ὑπάρχη στὰ Ρώσικα ἐγκεκριμένη διατριβὴ γιὰ τὴν Ἑλληνικότητα τῆς Μακεδονίας δὲ χρειάζεται νὰ εἶσαι διπλωμάτης. Τὴν ὥρα ποὺ κάνει ἀνακοίνωση στὸ Ὑπουργεῖο Ἐξωτερικῶν τῆς Ρωσίας, ὅτι δηλαδὴ τὸ δίκαιο τὸ ἔχουν οἱ Σκοπιανοί, στεῖλε στὸ Ὑπουργεῖο Ἐξωτερικῶν τῆς Ρωσίας ἕνα ἀντίτυπο τῆς διδακτορικῆς διατριβῆς, διότι Ρῶσοι τὸ ἐνέκριναν, καὶ νὰ σβήση ἀπὸ τὸ χάρτη ἐκεῖνος ποὺ ἔκανε τὴν ἀνακοίνωση. Δηλαδὴ εἶναι τὰ ἰσχυρότερα ὅπλα τὰ ἐπιστημονικὰ τὰ ὁποῖα ὑπάρχουν καὶ μάλιστα εἶναι ἐπιτεύγματα ξένων καὶ δὲν τοὺς καλέσαμε οὔτε γιὰ ἕνα τσίπουρο, καὶ προπάντων δὲν τὰ χρησιμοποιοῦμε στὴν κατάλληλη στιγμή.
Κυρίες καὶ κύριοι, τίθεται τὸ ἐρώτημα: Σὲ ποιὸ σημεῖο βρίσκεται αὐτὴ τὴν ὥρα; (Τὸ Μακεδονικό). Ἐγὼ δὲ θὰ εἶχα καμμία ἀντίρρηση, ἂν στὸ σύνολο εἶχα 50–100, νὰ ὑπάρχη ἕνας ποὺ νὰ ἔχη τὴν ἄποψη τῶν Σκοπιανῶν, νὰ καθίσω ὅπως πάντα νὰ τοῦ δώσω τὰ τεκμήρια, νὰ μοῦ δώση καὶ ἐκεῖνος τὰ δικά του καὶ νὰ τὰ βροῦμε. Σᾶς διαβεβαιώνω πὼς θὰ εἴχαμε ἀντιμετωπίσει ὅλες τὶς περιπτώσεις. Θὰ πρέπη νὰ ποῦμε σὲ ἐκείνους ποὺ θεωροῦνται ὅτι ἔχουν τὶς τύχες τοῦ Ἑλληνισμοῦ στὰ χέρια τους. Ὄχι νὰ εἶναι ἁπλῶς πιὸ εὐαίσθητοι, ἀλλὰ νὰ ψάξουν νὰ βροῦν ὅλα τὰ ἀπαραίτητα μέσα γιὰ τὴν ἀντιμετώπιση τῆς προπαγάνδας.
Στὸ σημεῖο αὐτὸ ὁ κύριος Λαζάρου ὁλοκληρώνοντας τὴν ὁμιλία του δέχθηκε ἐρωτήσεις ἢ παρεμβάσεις καὶ σ᾿ ὅλα ἀπάντησε μὲ σαφήνεια.
Κυρίες καὶ κύριοι ὁ μεγάλος καυγᾶς γίνεται γιὰ τὶς λεγόμενες πληθυσμιακὲς ὁμάδες ποὺ χρησιμοποιοῦν ἕνα ξενικὸ ἰδίωμα. Μέσα σὲ αὐτὲς τὶς πληθυσμιακὲς ὁμάδες εἶναι καὶ οἱ βλαχόφωνοι Ἕλληνες, οἱ Βλάχοι. Ὅλοι ἔχουμε ὑπ᾿ ὄψη ὅτι στὰ χρόνια του Ἁγίου Κοσμᾶ ὑπῆρχαν ἐπιστήμονες ποὺ εἶχαν γράψει τὴν ἀλήθεια, παρακινηθέντες ἀπὸ τὸν Ἅγιο Κοσμᾶ. Ἂς ἀναφέρουμε ἕνα χαρακτηριστικὸ παράδειγμα: Στὴ Λάρισα γεννήθηκε ἕνας λόγιος, ἕνας γραμματιζούμενος ποὺ εἶναι γνωστὸς σήμερα ὡς Κωνσταντῖνος Μιχαὴλ Κούμας. Ὁ Κούμας λοιπὸν ἔγραψε δωδεκάτομη ἱστορία τοῦ Ἑλληνισμοῦ, ὁ δωδέκατος τόμος ἐπιγράφεται εἰδικὰ Ἕλληνες καὶ ἐκεῖ ἀναφέρεται συντόμως καὶ τὰ λέει τόσο τέλεια. Πότε; Τὸ 1800 καὶ δημοσιεύτηκε τὸ 1832. Καθηγητὴς σὲ Πανεπιστήμιο τῆς Ρουμανίας, καταγόμενος ἀπὸ τὸ Μέτσοβο, Νικόλαος Τζαρτζούλης, ἅγιος ἄνθρωπος, ἔγραψε τὰ ἴδια. Ἀπὸ τὴ Μαγνησία ἕνας ὑπέροχος γλωσσολόγος, ποὺ ἦταν ὁ ἱδρυτὴς τῆς γλωσσολογικῆς σχολῆς τοῦ Πανεπιστημίου τοῦ Ἰασίου, ἔγραψε δύο τόμους 1819 σελίδων λέγοντας, ζώντας στὴ Ρουμανία, ὅτι δὲν ἦρθαν ἀπὸ ἐκεῖ, ἀπὸ ἐδῶ πῆγαν πρὸς τὰ ἐκεῖ. Δὲν ἀνέβαινε κανεὶς ἀπὸ πλούσια περιοχὴ στὰ κατσάβραχά μας ἐδῶ γιὰ νὰ πλουτίση, ἀπὸ ἐδῶ ἔφευγαν γιὰ νὰ σωθοῦν ἀπὸ τὸν Τοῦρκο καὶ συγχρόνως ἐκεῖ νὰ κάνουν τὴν τύχη τους, καὶ ὅλοι αὐτοὶ πλούτισαν. Βρισκόμαστε τώρα στὸ ἑξῆς δίλημμα: Συγκροτήματα–ὁμάδες ποὺ ἀπαρτίζουν ἕνα ἁπλὰ Σωματεῖο, ἵδρυμα–κέντρο ἐρευνῶν μειονοτικῶν ὁμάδων ἐπιχορηγούμενο ἀπὸ τὸ Ἑλληνικὸ κράτος καὶ ἀπὸ τὶς Εὐρωπαϊκὲς Κοινότητες. Ἕνα ἵδρυμα Ἑλληνικῆς καὶ ἐξωτερικῆς πολιτικῆς καὶ γράφει ἕνα βιβλίο «Ὁ Ἑλληνισμὸς τῆς Ἀλβανίας». Τὸ διαβάζεις, ἂν φυσικὰ ἔχεις μία σχετικὴ προπαιδεία. Τί θέλει νὰ πῆ; Θέλει νὰ πῆ ὅτι ὁ Ζάππας Βαγγέλης ἢ Κωνσταντῖνος ποὺ ἄφησαν κληρονόμο τὸ Ἑλληνικὸ κράτος δὲν εἶναι Ἕλληνες, γιατί χρησιμοποιοῦσαν τὰ Βλάχικα.
Καὶ τώρα μπαίνω στὴν οὐσία: Κυρίες καὶ κύριοι σὲ κάθε τομέα παλαιότερα λέγαμε πρέπει νὰ καλέσης γιατρό, τώρα λέμε τὸν εἰδικευμένο στὸ κάτι αὐτὸ γιατρό. Καὶ στὴν περίπτωση ποὺ μιλᾶμε τώρα, ὅταν τίθεται τέτοιο θέμα γλωσσικό, θὰ καλέσης τὸν ἄνθρωπο ποὺ μπορεῖ νὰ ἀποδείξη ὅτι ἂν καὶ χρησιμοποιεῖ φαινομενικὰ ξενικὸ ἰδίωμα, τὸ ἰδίωμα αὐτὸ ἔχει μέσα στὶς ἀποδείξεις τῆς Ἑλληνικότητας τοῦ χρήστη. Ἡ πρώτη ἐπιστημονικὴ διατριβὴ γιὰ τὰ Βλάχικα στὴν Ἑλλάδα ἐγκρίθηκε ἀπὸ τὴν Ἀθήνα τὸ 1966 καὶ ἐκδόθηκε τὸ 1976. Ὅποιος θέλει ἂς τὴν ἀντικρούσει, ἢ Ρουμᾶνος ἢ ἄλλος. Οἱ Ρουμᾶνοι τὴ δέχονται, τί κάνουμε τοὺς Ἕλληνες καὶ αὐτὸ ἁπλούστατα γιατί ἔχουμε ἔλλειμμα στὰ Ἐθνικά. Ἐκεῖ ποὺ χειρίζονται τὰ Ἑλληνικὰ δὲν ἔχουν τοποθετηθεῖ ἄνθρωποι πρῶτον ποὺ πρέπει νὰ ἀναγνωρίζουν τὸ ἀντικείμενο τῆς δουλειᾶς τους καὶ δεύτερον νὰ μὴν ἔχουν ὑποταχθῆ στὸ κόμμα, νὰ ἔχουν ὑποταχθῆ στὴν Πατρίδα, στὸ Ἔθνος. Καὶ τὰ ἄλλα ποὺ λέγονται στὶς περιπτώσεις ποὺ βρίσκονται τέτοιοι ἄνθρωποι, τάχα εἶναι ἐθνικιστής… Τί θὰ πῆ ἐθνικιστής; Τὴν Πατρίδα του ὑποστηρίζει. Ποιὸς εἶναι αὐτὸς ποὺ θὰ βγῆ νὰ ἀντιπαλέση μὲ τὸν ἄνθρωπο τὸν ἀπολύτως εὐσυνείδητο, τὸν ἀπολύτως ἀκριβῆ, ἐκεῖνον πού σοῦ δίνει τεκμηριωμένα τὰ πράγματα; Ἐὰν δὲν ξαναβροῦμε τὸ σωστὸ δρόμο σ᾿ αὐτό, οἱ περιπέτειες θὰ πολλαπλασιαστοῦν καὶ θὰ θρηνήσουμε πολλά.
– Κύριε καθηγητά, δεχθήκατε καθόλου ἀπειλὲς–πόλεμο γενικότερα στὸ ἐρευνητικό σας ἔργο σὲ Εὐρωπαϊκὸ ἐπίπεδο, σ᾿ αὐτὸ τὸ θέμα τὸ Μακεδονικό;
– Στὸ ἐξωτερικὸ δὲν ὑπῆρξε κανένας, οὔτε Γερμανός, οὔτε Γάλλος, οὔτε Ἰταλός, παίρνω αὐτοὺς ποὺ εἶναι πιὸ κοντὰ στὰ δικά μας Ἐθνικὰ προβλήματα. Ἄν μοῦ θέτατε μία μικρὴ ἔνσταση τί γίνεται μὲ τὸ Ἑνωμένο Βασίλειο, ἐκεῖ χωρεῖ ἰδιαίτερη συζήτηση, ἐκεῖ ἔχουν ὄχι ἕνα Ὑπουργεῖο, ἰδιαίτερη πολιτικὴ γραμμή, ἐκμεταλλευτεῖτε τούς Ἕλληνες, βάλτε τους τώρα τὸ ᾿40 νὰ πολεμήσουν γιὰ νὰ μὴν ἔχη τὴν δύναμη ὁ Ἰταλὸς νὰ βοηθήση τὸν Γερμανό. Καὶ βάλτε τους ὕστερα, ἀφοῦ στείλετε τάχα στρατεύματα ἀποικιακὰ Ἰνδούς, Νεοζηλανδοὺς κ.τ.λ, τάχα νὰ κάνουν ἀντίσταση στὴ Μακεδονία.
Ἐγὼ τοὺς πρόλαβα! Τὸ μόνο ποὺ ἤθελε ἡ Βρετανία τότε, εἶναι νὰ φανῆ στὸν Χίτλερ ἡ Ἑλλάδα ὅτι συμμαχεῖ μὲ τὴν Ἀγγλία καὶ νὰ τσακίση ὁ Χίτλερ τὴν Ἑλλάδα. Ἀλλὰ ὁ Χίτλερ ὅταν εἶδε τὴν ἀντίσταση τῶν δικῶν μας ὀχυρῶν, στάθηκε προσοχή. Εὐτυχῶς κυρίες καὶ κύριοι, ὁ στρατός μας ὁ τροπαιοῦχος, ὁ νικηφόρος χάρη στὴν τότε ἡγεσία, ἡ ὁποία θυσιάστηκε, ἐπέστρεψε τριακόσιες χιλιάδες στὰ σπίτια μὲ τριακόσιες χιλιάδες ὅπλα καὶ κατὰ τὸ διάστημα τῆς Κατοχῆς εἴχαμε τὰ ἐργατικὰ χέρια γιὰ νὰ ἔχουμε παραγωγὴ καὶ σὲ λίγο καὶ τὰ ὅπλα γιὰ νὰ κάνουμε τὴ μεγάλη ἀντίσταση. Αὐτὴ εἶναι ἡ λογικὴ τῶν πραγμάτων, ὅμως οἱ ξένοι ἐπὶ τοῦ θέματος ποὺ θίξαμε δὲν ἔφεραν ἀντίρρηση, γνώμη μπορεῖ νὰ διατυπώσουν καὶ μᾶς εἶναι χρήσιμη, ἡ ἀντίθετη γνώμη μπορεῖ καὶ εἶναι δεκτή.
– Τὰ Σκόπια κατὰ πόσο ἔχουν ἐπηρεάσει τὴν κοινὴ γνώμη; Ἢ κατὰ πόσο ἐλέγχουν μία κατάσταση σὲ Ἐθνικὸ ἢ ἄλλο ἐπίπεδο στὸν Εὐρωπαϊκὸ χῶρο ἀλλὰ καὶ στὴν Ἀμερικὴ συγχρόνως;
– Κυρίες καὶ κύριοι συνήθως ὅταν μᾶς βλέπουν ἔτσι νὰ θυμώνουμε λένε γιὰ ποιὸ κράτος, γιὰ τόσο δά; Εἶναι λάθος! Ἀκριβῶς ἐπειδὴ εἶναι τόσο δὰ κράτος, ὁ κίνδυνος εἶναι δυσανάλογα μεγάλος. Διότι πίσω ἀπὸ αὐτὸ τὸ κράτος κρύβεται ἡ κάθε δῆθεν μεγάλη δύναμη. Αὐτὸς εἶναι ὁ κίνδυνος, δὲν εἶναι τὰ Σκόπια. Τὰ Σκόπια μπορούσαμε νὰ φταρνιστοῦμε καὶ νὰ χαθοῦν, ἀντιμετωπίσαμε ὁλόκληρη σιδηρόφρακτη στρατιὰ τοῦ Μουσολίνι. Ὄχι, δὲν εἶναι αὐτὸ τὸ θέμα, πίσω ἀπὸ τὸν ἄνθρωπο τὸν Σκοπίων ἄλλοτε κρύβεται ὁ Ἰταλός, ἄλλοτε κρύβεται ὁ Βρετανὸς καὶ πάντοτε κρύβεται ὁ Ἀμερικανός, βέβαια κρύβεται καὶ ὁ Ρῶσος. Γιατί ὄχι; Ἐκμετάλλευση κάνουν. Αὐτὰ πρέπει νὰ τὰ ξέρουμε… Ἂς ρίξουμε μία ματιὰ σὲ ὅσα ἔγραψε ὁ μακαρίτης ὁ Γεώργιος Μόρης ἢ ἂς ρίξουμε μία ματιὰ σὲ ὅσα ἔγραφαν οἱ διπλωματικοί μας ἀντιπρόσωποι στὸ χῶρο τῆς Μακεδονίας πρὸς τὸ Ὑπουργεῖο Ἐξωτερικῶν. Ὅλοι μᾶς περιγράφουν, μᾶς ἀπεικονίζουν τὸ Μοναστήρι ὡς Ἑλληνικότατο καὶ μᾶς ἐπιβράβευσαν γι᾿ αὐτὸ ὅταν μπῆκαν οἱ Σέρβοι μέσα, βγῆκε ὁ πληθυσμὸς ἐκεῖ νὰ γυρίζη καὶ λέει στὸ Δήμαρχο τοῦ Μοναστηρίου ὁ Σέρβος στρατηγὸς: «Κύριε Δήμαρχε, περάσαμε νὰ μείνουμε, νὰ ξεκουραστῆ ὁ στρατὸς καὶ θὰ φύγουμε γιατί τὸ Μοναστήρι εἶναι Ἑλληνικό». Αὐτὸ τὸ ἤξερε ὁ Σέρβος, τὸ κέντρο τῶν Ἀθηνῶν τὸ ᾿ξερε; Τὸ ᾿ξερε ἀλλὰ εἶχε μιληθεῖ ἀπὸ ἀλλοῦ.
– Κύριε καθηγητά, σπουδαία ὅλα αὐτὰ ποὺ εἴπατε γιὰ τὰ συγγραφικὰ ἔργα, γιὰ τὴν συγγραφὴ τῆς ἱστορίας. Ἐγὼ θὰ ἤθελα ὅμως νὰ πῶ σὲ σχέση μὲ τὸ Σκοπιανὸ ὅτι ὅπως καὶ σὲ ἄλλα θέματα Ἐθνικὰ θὰ πρέπη κανονικὰ οἱ ἑκάστοτε πολιτικὲς ἡγεσίες, σὲ κάποιες κρίσιμες στιγμὲς τῆς ἱστορίας τότε ἀκριβῶς νὰ ἔχουν διορατικότητα καὶ νὰ ἀναλαμβάνουν τὶς εὐθύνες τους. Καὶ γιὰ μένα δύο σημεῖα γιὰ λύση τοῦ Σκοπιανοῦ ὑπάρχουν σημαντικὰ στὴν ἱστορία. Τὸ ἕνα ἦταν ὅταν ἔγινε στὸ Ὁμόσπονδο κράτος τῆς Γιουγκοσλαβίας ἡ Δημοκρατία τῆς Μακεδονίας ποὺ ἡ δική μας ἡ θέση καὶ στάση δὲν ἦταν αὐτὴ ποὺ θὰ ἔπρεπε νὰ ἦταν. Καὶ ἡ δεύτερη σημαντικὴ στιγμὴ τῆς ἱστορίας ἦταν ὅταν διαλύονταν τὸ Ὁμόσπονδο κράτος τῆς Γιουγκοσλαβίας, ποὺ πραγματικὰ τότε οἱ Εὐρωπαῖοι καὶ εἰδικὰ οἱ Γερμανοὶ καίγονταν νὰ ἀναγνωρίσουν τὴν Σλοβενία ὡς ἀνεξάρτητο κράτος καὶ ἀκόμη δὲν εἶχε ἀναγνωριστεῖ τὸ κράτος τῶν Σκοπίων ὡς FYROM. Θὰ μπορούσαμε κι ἐμεῖς τότε νὰ πάρουμε τὴν ἱστορικὴ αὐτὴ εὐκαιρία καὶ νὰ χρησιμοποιήσουμε ἀκριβῶς αὐτοὺς τοὺς ὀργανισμοὺς στοὺς ὁποίους ἀνήκουμε καὶ μὲ ἐνδεχομένως βέτο τὴν ἐποχὴ ἐκείνη νὰ ζητήσουμε αὐτομάτως τὴν ἀναγνώριση τοῦ κράτους τῶν Σκοπίων ἔτσι ὅπως ἐμᾶς θὰ μᾶς συνέφερε.
– Ἀκριβεῖς καὶ ἐπωφελεῖς οἱ ἐπισημάνσεις καὶ δὲν ἔχει κανεὶς ἀντίρρηση ἐπ᾿ αὐτῶν. Ὅμως στὶς δύο λαμπρὲς ἐκεῖνες εὐκαιρίες, ἐὰν στὴν κάθε ἁρμόδια θέση εἶχε τοποθετηθεῖ ἀπὸ τὸ οἱονδήποτε κόμμα, τὸν οἱονδήποτε πολιτικό, τὸ ἐνδεδειγμένο πρόσωπο, θὰ γινόταν πράξη αὐτὸ ποὺ δὲν ἔγινε.
– Θὰ ἤθελα νὰ μᾶς πεῖτε, οἱ ἐρευνητές, ἡ ἐπιστημονικὴ κοινότητα γιατί δὲν βγαίνει πιὸ μπροστὰ ἀπ᾿ ὅτι βγαίνει;
– Ἔχετε ἀπόλυτα δίκαιο καὶ εἶναι ἡ πρώτη φορὰ πού μοῦ τίθεται τέτοιο ἐρώτημα. Λέμε πολλὲς φορές, ἂν γίνεται κάτι, τί κάνει ἡ Ἐκκλησία καὶ τί κάνει ὁ σπουδαγμένος κόσμος; Ἔχω νὰ σᾶς πῶ εὐχάριστο πρῶτα. Αὐτὴ τὴ στιγμὴ κυρίες καὶ κύριοι οἱ ἐπιστήμονες καὶ μάλιστα ὅλων τῶν εἰδικοτήτων τῆς ἡμεδαπῆς καὶ τῆς ἀλλοδαπῆς, ἀπόδημοι καὶ γηγενεῖς εἶναι τριάντα πέντε χιλιάδες. Ἐὰν εἶναι κάτι ποὺ ἀφορᾶ στὸ Μακεδονικό, τὸ βράδυ θὰ μοῦ ἔρθη σπίτι μὲ τὴν καινούργια τεχνολογία τὸ e-mail. Ὅμως πρέπει νὰ σᾶς πῶ καὶ τὸ θλιβερό: Ὑπάρχουν ὅμως, δυστυχῶς σὲ σημαντικὸ ποσοστό, ἄνθρωποι ποὺ δὲν ξέρω ἂν εἶναι οἱ ἀνθρώπινες ἀνάγκες, γιατί δὲν ἔχουμε νικήσει τὸν μαμωνὰ ὅπως θὰ ἔπρεπε. Δηλαδὴ δὲν ὑπάρχει σταθερότητα ἑνὸς ἐπιστήμονα στὴν ἀλήθεια καὶ μόνο. Τὰ τελευταῖα χρόνια ὁ μαμωνᾶς ἔχει βάλει τὸ πόδι του μέσα καὶ γίνομαι συγκεκριμένος: Εἴχαμε ἕνα βιβλίο ἱστορίας τῆς ἕκτης Δημοτικοῦ, ξεσήκωσε τὸν κόσμο. Ἐξ ἀφορμῆς αὐτοῦ ἀνακαλύψαμε ὅτι στὴ Θεσσαλονίκη ὑπῆρχε Σωματεῖο γιὰ τὴ Δημοκρατία καὶ τὴ συμφιλίωση τῶν λαῶν τῆς Νοτιοανατολικῆς Εὐρώπης. Τί πιὸ ὡραῖο, τί πιὸ εὐχάριστο; Τί λέει ὁ τίτλος; «Κέντρο γιὰ τὴ Δημοκρατία καὶ τὴ συμφιλίωση τῶν λαῶν τῆς Νοτιοανατολικῆς Εὐρώπης». Τί ἀποσκοπεῖ ἡ προσπάθειά σας; Στὴ συμφιλίωση; Πῶς; Μὲ τὴν ἱστορία, δηλαδὴ νὰ γράψουμε τῆς ἱστορία! Ἐγὼ εἶμαι τῆς καλύτερης ἀπόψεως ὅτι ὅλοι θέλουμε τὴν ἀλήθεια, ὅλοι ἀπὸ τὶς ρίζες μας εἴμαστε καλοφτιαγμένοι. Δὲν ὑπάρχει σὲ τέσσερις τόμους τῆς ἱστορίας ποὺ ἔχει γράψει αὐτὸ τὸ ἵδρυμα οὔτε μία λεξούλα γιὰ τὸν Ἑλληνισμὸ τῆς ἀρχαίας περιόδου. Δηλαδὴ ἀπὸ πότε ἀρχίζει ἡ ἱστορία μας; Λέμε ἐμεῖς ἀπὸ τοὺς Ὀλυμπιακοὺς Ἀγῶνες. Βάλτε ἀπὸ τὸν Ὅμηρο. Ἀπὸ τὸν Ὅμηρο μέχρι τὴν ὥρα πού ἔρχονται οἱ Ρωμαῖοι; Γι᾿ αὐτὸ τὸ πρᾶγμα δὲν ξέρει ὁ Μολδαβὸς ἂν ὑπάρχουμε, κι ὅμως οἱ δικοί μας οἱ Ἕλληνες στὰ χρόνια ἐκεῖνα τοῦ Ὁμήρου εἶναι ἐκεῖ πάνω στὴ Μολδαβία, μὲ ἐπιστημονικὰ ἔργα ὄχι Ἑλλήνων, ἀλλὰ Μολδαβῶν, Οὐκρανῶν ξένων καὶ μὲ λατρεία. Μάλιστα ὑπάρχει μία Οὐκρανὴ Ἀκαδημαϊκὸς Τατιάνα Μπλαβάσκαγια, ἀκοῦστε καὶ τὸν τίτλο: «Ἡ κρητικὴ ἐποποιΐα κατὰ τὸν 17ο αἰῶνα ἕως τὸν 15ο αἰῶνα π.Χ.». Καὶ τὸ δημοσιεύει τὸ ἄρθρο της ἡ ξένη αὐτὴ Σλάβα, στὴν ἐπιστημονικὴ ἐπετηρίδα τῆς Φιλοσοφικῆς Σχολῆς τοῦ Πανεπιστημίου τῶν Σκοπίων. Ἀπὸ τὸ 1975 εἶναι δημοσιευμένο, δὲν τὸ βρῆκα σὲ κανένα Ἑλληνικὸ δημοσίευμα. Ἀπὸ αὐτὸ ὅμως μὲ τὸ βιβλίο τοῦ κέντρου γιὰ τὴ Δημοκρατία καὶ τὴ συμφιλίωση δὲ μαθαίνει. Δὲ μαθαίνει ὅμως καὶ γιὰ τὰ χρόνια τῆς Ρωμαιοκρατίας. Καὶ τί σημασία ἔχει; Ὄχι Ἕλληνες. Ὄχι. Ξένοι, Βούλγαροι, Ἀλβανοί, ξέρετε πῶς ἀκούγεται αὐτό; Σὰν ἀνέκδοτο. Ἀλβανοί. Νὰ ἔχης τώρα τὸν Μπάσερι Μπὶ δὲν τὸν ξέρουν οὔτε οἱ Ἀλβανοί, οἱ δικοί μας βέβαια δὲν ἀσχολοῦνται μὲ ὅσους τιμίους καὶ θαρραλέους ξένους γράφους γιὰ Ἑλληνισμό. Ἂν δὲ, πεῖτε γιὰ τοὺς Ρουμάνους, θὰ σᾶς πῶ μόνο ἕνα σύγγραμμα ἑνὸς Ρουμάνου «Ἡ ἐπίδραση ἡ Ἑλληνικὴ στὴν κοιλάδα τοῦ Δουνάβεως», Βασίλε Περβᾶν ὁ Ἀκαδημαϊκός, ἀτελείωτα ἔργα, διθύραμβος στὸν Ἑλληνισμό, ὅτι πῆραν αὐτά, ἔκαναν ἐκεῖνα. Δεῖτε τὸν Σλάβο τί γράφει, πῶς μπόρεσαν ἀρχικὰ οἱ μὴ Ἑλληνικοὶ πληθυσμοὶ τῆς Χερσονήσου οἱ Ἰλλυριοὶ νὰ ἀκολουθήσουν τοὺς Ἕλληνες ποὺ ἦταν διασκορπισμένοι μεταξύ τους καὶ νὰ γίνουν καὶ ναυτικοὶ καὶ ἐπαγγελματίες καὶ νὰ φτάσουν νὰ ἱδρύσουν κυκλώπεια τείχη, καταπληκτικὰ ἔργα οὔτε στὴν Ἑλλάδα τὰ διδάσκουμε, λέτε καὶ εἶναι πρόγραμμα.
– Μετὰ τὶς τόσες ὑποχωρήσεις πού ἔχουμε κάνει βλέπετε νὰ ὑπάρχη μία ἀνατροπὴ τοῦ κλίματος;
– Αὐτὸ εἶναι ὁ καϋμὸς τοῦ Ἕλληνα. Θὰ μπορούσαμε νὰ μισοῦμε, δὲν μισοῦμε. Ἐγὼ δὲ θὰ βρῶ ἕναν ἐδῶ, δὲ θὰ βρῶ μία ποὺ νὰ τρέφη μίσος γιὰ τὸν Σκοπιανό. Λυπᾶται γιὰ τὴν δική μας ἀδεξιότητα, τὴν εὐθύνη μας δηλαδή. Δὲ θὰ πῶ τὸ γνωστὸ ποὺ ὁ καθένας λέει σὲ τέτοιες στιγμές, ἡ ἐλπίδα πεθαίνει τελευταία! Ἀκοῦστε, ὁ Ἑλληνισμὸς τὸ ἀπέδειξε στὸ διάβα, ὄχι τῶν αἰώνων, τῶν χιλιετιῶν. Αὐτὸ ποὺ δὲν εἶχε κάνει γιὰ χίλια χρόνια, καὶ σὲ μία στιγμὴ μπορεῖ νὰ γίνη. Καὶ τὸ ἐλπίζω, δὲν τὸ εὔχομαι. Ἀρκετὰ λάθη κάναμε, καιρὸς νὰ συνέλθουμε, ἀλλὰ αὐτὸ θὰ γίνη νωρίτερα, ἂν ὁ Ἑλληνικὸς λαὸς ὅπως σήμερα ἐδῶ, ἀρχίσει νὰ ἔχη γνώμη καὶ δική του καὶ προπάντων νὰ τὴν διατυπώνη.
– Δικαιοῦνται ὡστόσο ἢ νομιμοποιοῦνται οἱ Σκοπιανοὶ νὰ χρησιμοποιοῦν τὸ γεωγραφικὸ ὄρο Μακεδονία;
– Γιὰ δίκαιο δὲν μπορεῖ νὰ γίνη λόγος. Τότε, θὰ μοῦ πεῖτε, πῶς τὸ τολμοῦν; Ἔχουν βαλτούς. Σᾶς εἶπα προηγουμένως φοβοῦμαι τὸν ἀδύνατο γείτονα διότι βρίσκει ἰσχυροὺς ποὺ θὰ τὸν σπρώχνουν ἐναντίον μου. Γιὰ νὰ μὲ ἀπασχολήσουν ἐμένα ὡς χώρα σὲ κάποια στιγμὴ δύσκολη καὶ αὐτὴ τὴν ὥρα ὁ δικός μου ὁ φόβος δὲν εἶναι αὐτός μοῦ παρουσιάζουν ὅλα τὰ πράγματα μαῦρα γιατί κάτι θέλουν νὰ κάνουν στὴν Κύπρο χειρότερο ἀπὸ αὐτὸ ποὺ ὑπάρχει, κάτι νὰ κάνουν στὸ Αἰγαῖο, κάτι νὰ μοῦ φορτώσουν ἐδῶ στὰ Σκόπια. Γι᾿ αὐτὸ ὑπάρχει λόγος οὐσιαστικὸς νὰ μὴν ἀφεθοῦμε μόνο στὴν ἀλήθεια, μόνο στὸ δίκαιο, νὰ ὑπάρξη ἐπαγρύπνηση καὶ νὰ συγχωροῦμε καμμιὰ φορά… Ὅσες φορὲς ὁ Ἑλληνισμὸς ἑνώθηκε καὶ θὰ ἦταν κρίμα ἂν δὲν γίνει αὐτό… Τὸ 1940 ὅλοι, ἀκόμα καὶ οἱ ἐξόριστοι ζήτησαν νὰ καταταγοῦν στὸ Μέτωπο… Ἐλπίζω νὰ μὴ χρειαστῆ νὰ γίνη κάτι τέτοιο, καλὰ εἶναι ὅμως νὰ ἔχουμε καραούλι.
– Ἡ ἀδράνεια αὐτὴ τῆς χώρας μας γιὰ τὰ Ἐθνικὰ θέματα εἶναι ἀμέλεια, ποὺ καὶ αὐτὴ δὲν δικαιολογεῖται, ἢ ὑποκύπτουμε σὲ κάποιες πιέσεις ἢ εἶναι κάποια γεωπολιτικὰ σχέδια μελλοντικά;
– Εἶναι ὅλα ὅσα ὑποθέτετε.
– Ἐκεῖνο ποὺ μὲ προβληματίζει εἶναι ὅτι ὅλη αὐτὴ ἡ πλαδαρότητα καὶ χαλαρότητα τοῦ ἐπισήμου Κράτους ἔχει μεταφερθεῖ καὶ στὴ νεολαία μας… Ὁ πνευματικὸς κόσμος πρέπει νὰ ἀναλάβη πρωτοβουλία γιὰ νὰ ἐπανέλθη ἡ Πατρίδα μας ἐκεῖ ποὺ τῆς ἀξίζει.
– Καὶ αὐτοὶ τοὺς ὁποίους ἀνέφερε ὁ κύριος Δήμαρχος, ὅλοι μας, (νὰ ἐπαγρυπνοῦμε) διότι τὸ θέμα Μακεδονία εἶναι θέμα καίριο καὶ ἀφορᾶ τὸν Ἑλληνισμό. Χωρὶς Μακεδονία δὲ θὰ ὑπάρξη Ἑλλάς.