ΤΑ ΑΖΗΤΗΤΑ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
ΚΑΙ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Τῆς Κλαίρης Ἀγγελίδου
Πρώην Ὑπουργοῦ Παιδείας καὶ πολιτισμοῦ
Ἡ παγκοσµιοποίηση ποὺ ἐντέχνως τῆς ἔδωσαν τὸ ὄνοµα πολυπολιτισµικότηα,
γιὰ νὰ µην ἐνοχλεῖ, ὅτι εἶναι ξενόφερτη, ἀλλὰ ὅτι εἶναι µὶα ρεαλιστικὴ πραγµατικότητα, ποὺ ἐµπεριέχει ἀνθρώπινα δικαιώµατα, καλὰ κρατεῖ στὸν τόπο µας.Ἡ κοινωνία µας αὐθωρεὶ ἔγινε πολυπολιτισµική, ἡ δὲ Παιδεία μας πιπιλίζει συνεχῶς τὴ λέξη, η ὁποία ἔγινε ἡ πιὸ σύγχρονη καὶ πιὸ πολυσυζητηµένη σὲ ὀµιλίες «εὐπαιδεύτων» κοινωνιολόγων, ψυχολόγων καὶ παντὸς εἴδους ἐρασιτεχνῶν µἐλετητῶν. Φυσικὰ ὅλα αὐτὰ καλοπροαίρετα καὶ εὐπρόσδεκτα.
Τὸ µέγα ἐρώτηµα, ὄµως, εἶναι: Ποιὰ κενὰ καλύπτει; Ποιὲς ἀξίες καὶ πολιτιστικὰ δρώµενα «τοῦ παρελθόντος» ὑπερκεράστηκαν, γιὰ νὰ εἰσχωρήσουν οἱ νεόφερτες ἰδέες; Μήπως ἡ γλώσσα, ἡ ἀξιοπρέπεια, ἡ λεβεντιά, ἡ θυσία, ἡ πίστη, ἡ ἐθνικὴ συνείδηση, ἡ αὐταπάρνηση, ἡ πολιτιστικὴ παράδοση, ἡ οἰκουµενικότnτα, ἡ ἱστορικὴ αὐτογνωσία, ἡ αὐτοσυνειδησία καὶ ἄλλες ἔννοιες, ὅλες γένους θηλυκοῦ, ποὺ γεννοῦν καὶ ἀναζωογονοῦν τοὺς Ἕλληνες σ’ ὅλη τὴν τρισχιλιετῆ ἱστορική τους παράδοση;
Ποιὲς ἀπ’ ὅλες ἔχουν ἀποκλειστεῖ, γιὰ νὰ δεχτούµε τὴν πολυπολιτισµικότητα, ἔτοιµη ν’ ἀνατρέψει ἐκ θεµελίων ὅ,τι οἱ προγενέστεροι δηµιούργησαν καὶ πρόσφεραν στὴν οἰκουµένη, ἰδιαίτερα στὸν Πολιτισµὸ καὶ τὴν Παιδεία;
Καὶ πῶς «ἐλαφρᾷ τῇ καρδίᾳ» ἐξακοντίζεις τὴν ἑλληνική σου Παιδεία, ἀπείρου κάλλους, γιὰ νὰ εἰσαγάγεις ἀµφιβόλου ἀξίας ἔννοιες, ἀτεκµηρίωτες ἀκόµα µὲσα στὸ χρόνο, γιὰ νὰ εἶσαι δῆθεν σύγχρονος καὶ ὄχι ἀπαρχαιωµένος;
Δὲν εἶναι θέµα παρελθοντολογίας, οὔτε θέµα σοβινισµοῦ, οὔτε ἐθνικισµός, γιὰ τοὺς πολέµιους.
Εἶναι προβληµατισµὸς γιὰ µἐλέτη καὶ οὐσιαστικὴ τεκµηρίωση.
Εἶναι θέµα ἀµφιβολίας καὶ ἔρευνας φιλοσοφικῆς.
Δὲν µπορῶ νὰ ἀµφισβητήσω τὴν ὑπάρχουσα πολιτισµικότητα ὅπως διαχέεται στὴν κοινωνία, ὄµως ταυτόχρονα δὲν µπορῶ νὰ ἀπεµπολήσω ἀξίες πανάρχαιες, ποὺ σφυρηλατήθηκαν στ’ ἀµόνι τοῦ πολιτισµοῦ, τῆς ἀγάπης καὶ τῆς προσφορᾶς.
Δὲν µπορῶ ν’ ἀνατρέψω ἰδέες ἔγκυρες καὶ ἀσύστολα νὰ τὶς ρίξω στ’ ἀζήτnτα, γιὰ νὰ θεωρηθῶ σύγχρονος.
Οἰκουµενικὲς ἀξίες καὶ ἰδανικά, δέχονται σήµερα ἀνηλεῆ καὶ ἀνίερα σφυροκοπήµατα, γιὰ νὰ περάσει ἡ παγκοσµιοποίηση, ντυµένη τὴν ὡραιολογία τῆς πολιτισµικότητας.
Καὶ ἀντιλήφθηκα ὅτι δὲν εἴµαι µὄνη.
Πρόσφατα διάβαζα ὅτι ὁ Ντέιβιντ Κάµερον, Πρωθυπουργὸς τῆς Ἀγγλίας, κήρυξε πόλεµο στὴν πολυπολιτισµικότητα.
Γεύτηκε ὁ ἄνθρωπος τριάντα χρόνια τὰ «καλά» τοῦ πολυπολιτισμικοῦ µοντέλου. Θέλει νὰ γίνει ἐνσωµάτωση τῶν µεταναστῶν, κυρίως µουσουλµάνων, καὶ δηλώνει ὅτι ὅλοι πρέπει νὰ µιλοῦν Ἀγγλικά, ὅτι τὰ σχολεῖα πρέπει νὰ διδάσκουν τὴ βρετανικὴ κουλτούρα στοὺς µαθητές τους.
«Φτάνει», εἶπε, «µὲ τὴν παθητικὴ ἀνοχή!!!».
Καὶ συνέχισε: «Μὲ τὸ δόγµα τοῦ πολυπολιτισµοῦ ἐνθαρρύναµε διαφορετικὲς κουλτοῦρες νὰ ζοῦν χωριστά. Δὲν µπορέσαµε νὰ ἐγγυηθοῦµε τὸ ὄραµα µιᾶς κοινῆς κοινωνίας. Ἀνεχθήκαµε τὴ δράση ἐναντίον τῶν ἀξιῶν μας ἀπὸ αὐτὲς τὶς ἀποµονωµένες κοινότητες».Πρᾶγµα ποὺ δήλωνε ἡ Ἄγκελα Μέρκελ, λίγο νωρίτερα, κηρύσσοντας τὸ τέλος τῆς πολυπολιτισµικότητας.
Ἐµεῖς, λίγο καθυστερηµένα, τὴν ὡραιoπoιoῦµε καὶ τὴν «πλασάρουµε» ὡς καινούργιο φροῦτο στὴν κοινωνία μας, στὴν Παιδεία μας.
Ἔχουµε ἀλήθεια τὸ δικαίωµα νὰ στερήσουµε τὰ παιδιὰ μας ἀπὸ τὶς πολιτιστικὲς ἀξίες, ποῦ προσφέρει ἡ ἑλληνικὴ παράδοση;
Ἔχουµε δικαίωµα νὰ τοὺς ὁδηγήσουµε στὸ ραγιαδισµό, τὸ µηδενισµό;
Ἔχουµε δικαίωµα, χάριν τῆς πολυπολιτισµικότητας, νὰ τοὺς ἀλλάξουµε πορεία πλεύσης, νὰ ἐνσπείρουµε τὴν ἀµφιβολία γιὰ ὅ,τι κληρονόµησαν, ὅταν ἄλλοι εὐρωπαϊκοὶ λαοὶ ἀποδέχονται µὲ θαυµασµὸ τὸν δικὸ μας πολιτισµό, τὴ δικὴ μας γλώσσα, καὶ εἰσάγουν τὰ Ἀρχαία Ἑλληνικὰ στὰ σχολεῖα τους;
Ἔχουµε, ἀλήθεια, δικαίωµα νὰ ρίξουµε στ’ ἀζήτητα τὴν κληρονοµιὰ μας;
ΠΗΓΗ: «Ἡ Σημερινὴ»