Νικολάου Κατσιαβριᾶ
Καθηγητῆ Φυσικῆς Δ.Ε.-Διευθυντῆ ΕΠΑΛ Βόλου
Στοὺς καιροὺς ἀπαξίας καὶ συγχύσεως ποὺ ζοῦμε ἕνα ἀπόγευμα στὰ τέλη στοῦ Σεπτέμβρη (2010) μοῦ ἔμεινε λίγος χρόνος ἐλεύθερος. Ἀναζήτησα κάτι νὰ διαβάσω. Μὲ τί ν᾿ ἀσχοληθεῖς σὲ αὐτὸ τὸ περιβάλλον τῆς ψευτιᾶς; Ἐπέλεξα τὸ βιβλίο τῆς Εὐθυμίας Μοναχῆς «Τῶν Πανελλήνων ὁ ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλὸς» (ἔκδ. Ι. Μ. Ἁγ. Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ Μεγαδένδρου, Ἀθῆναι 2009). Αὐτὸς ἦταν εἰλικρινής, εἶπα μέσα μου, καὶ θυσιάστηκε γιὰ ἐμᾶς.
Στὴν σελίδα 140 βρῆκα τὰ ἑξῆς:
Τὸν Ἰούνιο τοῦ 1777 βρέθηκε ὁ ἅγιος Κοσμᾶς στὴν ἑνετοκρατούμενη Κεφαλλονιά. Ἐκεῖ μίλησε στὸν κόσμο καὶ τὰ ἀποτελέσματα τοῦ κηρύγματός του περιγράφονται στὸ ἀκόλουθο ἀπόσπασμα:
«Ἡ αὐστηρότης τοῦ ἤθους, ἡ εὐαγγελικὴ ἁπλότης τῷν λόγων καὶ ἡ
δύναμις τῶν ἐπιχειρημάτων του ἐπέφεραν τοιαύτην μεταβολὴν ἠθῶν, ὥστε πολέμιαι οἰκογένειαι ἐφαίνονται συμβιοῦσαι ἀδελφικῶς, ἀσπαζόμεναι ἀλλήλας καὶ αἰτούμεναι ἀμοιβαίως συγχώρησιν. Ἄνθρωποι διαπράξαντες βαρέα ἐγκλήματα ἐφαίνονται κλαίοντες πικρῶς τὰ ἁμαρτήματά των καὶ πανταχόθεν προσερχόμενοι εἰς ἐξομολόγησιν. Γάμοι διαλελυμένοι ἀπὸ πολλῶν ἐτῶν πάλιν ἀπεκαθίσταντο. Πόρναι ἐγκατέλιπον τὸ αἰσχρὸν αὐτῶν ἔργον καὶ ἐπέστρεφον πλήρεις μετανοίας. Δεσποινίδες πλούσιαι καὶ καλαὶ (ὡραῖες) τὰ πολύτιμα αὐτῶν κοσμήματα ἐδωροῦντο τοῖς πτωχοῖς ἦτα τοῖς ναοῖς. Δίκαι κατέπαυσαν. Κλοπιμαῖα ἐπεστράφησαν. Ὕβρεις συνεχωρήθησαν»[1].
Τὸ ἴδιο γινόταν ὅπου καὶ ἂν δίδασκε ὁ Ἅγιος. Παρόμοιες διηγήσεις ἔχουμε καὶ ἀπὸ τὴν παρουσία τοῦ Παπουλάκου ἀλλὰ καὶ ἀπὸ ὅλους τούς Ἁγίους.
Ὁ Μάξιμος ὁ Γραικὸς (1480-1556) παραινεῖ τὸν Μεγάλο Ἡγεμόνα
τῆς Μόχας
Βασίλειο Ἰβάνοβιτς ὡς ἑξῆς: «Νὰ θεωρεῖς ἀληθινὸ αὐτοκράτορα, ὢ εὐσεβέστατε βασιλέα, αὐτὸν ποὺ κυβερνᾶ τοὺς ὑπηκόους του κατὰ τὴν ἀλήθεια καὶ τὸ νόμο, ἐνῶ τὰ ἄλογα πάθη τῆς ψυχῆς του προσπαθεῖ νὰ τὰ καταλαγιάσει μέσα του. Ὅποιος ὅμως νικιέται ἀπὸ αὐτὰ δὲν εἶναι ἔμψυχη εἰκόνα τοῦ οὐράνιου Κυρίου, ἀλλὰ ἀνθρωπόμορφο ὁμοίωμα τῆς ἄλλογης φύσης»[2]. Ἀκούγονται τέτοια σήμερα;
Ἐδῶ, λοιπόν, διερωτᾶται κανείς:
Πῶς ἕνας φτωχὸς καὶ ταπεινὸς καλόγερος ἔπεισε τοὺς ἐξαθλιωμένους καὶ ἀγράμματους ραγιάδες νὰ ἔχουν τέτοια ἀλλαγὴ στὴν ζωή τους; Πῶς τοὺς δίδαξε νὰ τρέφονται μὲ τὸν κόπο τους καὶ μὲ αὐτὸν νὰ φτιάχνουν Σχολεῖα καὶ νὰ νοιάζονται τὸν πλησίον; Πῶς ἄνθρωποι κατὰ κόσμο ἀδύνατοι καὶ περιφρονημένοι ὁδήγησαν τὸ Ἔθνος ὁλόκληρο στὴν προκοπή, ὑπὸ ἄκρως ἀντίξοες συνθῆκες;
Καὶ πῶς ἕνα ταλαίπωρο ἑλληνικὸ κράτος, ποὺ κοντεύει ἀνεξάρτητο 200 χρόνια δὲν μπορεῖ νὰ νοικοκυρευτεῖ, νὰ διδάξει τοὺς πολίτες του νὰ τὸ σέβονται καὶ νὰ πληρώνουν τοὺς φόρους τους;
Ἐδῶ κάνουμε συνέχεια προγράμματα γιὰ κράτος καὶ περισσότερο κράτος καὶ περισσότερο ὀργανωμένα συστήματα καὶ ἐλέγχους καὶ νομοθετικὲς ρυθμίσεις καὶ πᾶμε ἀπὸ τὸ κακὸ στὸ χειρότερο καὶ προκοπὴ δὲν βλέπουμε.
Ὁ Μέγας Κωνσταντῖνος, τοῦ ὁποίου ἡ πορεία πρὸς τὴν Χριστιανικὴ πίστη δὲν ἦταν ἁπλὴ οὔτε εὔκολη, ὡς Αὐτοκράτορας λατρευόταν ὡς Θεός!!! Εἶχε ὅμως μάτια καὶ εἶδε ὅτι οἱ Ἅγιοι ἦταν παράγοντας πολιτισμοῦ, εὐστάθειας καὶ προκοπῆς γιὰ τὸ κράτος του. Γι᾿ αὐτὸ καὶ, παρὰ τὴν ἀντίθεση τῶν εἰδωλολατρῶν, ἐπέτρεψε στοὺς Χριστιανοὺς –αὐτοὺς δηλαδή, ποὺ θυσιάζονταν γιὰ τὶς ἀξίες τους καὶ γιὰ τὸ καλὸ τῶν ἄλλων– νὰ καταλαμβάνουν κρατικὰ ἀξιώματα. Μὲ αὐτὸ τὸν τρόπο ἔδωσε στὴν Ρωμαίϊκη Αὐτοκρατορία, ποὺ σάπιζε καὶ παρέλυε, νέα πνοὴ ὥστε πολιτικῶς ἄντεξε ἄλλα 1.200 χρόνια καὶ πολιτισμικῶς εἶναι ἀκόμα ζωντανὴ καὶ ἀποτελεῖ, ὡς παράδοση τῆς Ρωμηοσύνης, τὴν ἐλπίδα τοῦ κόσμου.
Αὐτός, ἡ ἐξασφάλιση δηλαδὴ τῆς εὐεργετικῆς παρουσίας τῶν Ἁγίων, στὴν πολιτεία ἦταν ὁ λόγος γιὰ τὸ ὅτι ἔδωσε στήριξη στὴν Ἐκκλησία καὶ μερίμνησε, ὥστε στὶς θέσεις τῶν Ἐπισκόπων νὰ βρίσκονται Ἅγιοι. Σήμερα κάνουμε ἀκριβῶς τὸ ἀντίθετο: Ἀρνούμαστε τὸν Χριστό, χλευάζουμε τὴν πίστη, προωθοῦμε σὲ ἀξιώματα ἀνέντιμους καὶ πρόθυμους νὰ θυσιάσουν τοὺς ἄλλους γιὰ τὴν καλοπέρασή τους.
Καιρός ἐπιστροφῆς, καιρός μετανοίας.
1. Εἶναι παρμένο ἀπό Κ. Λοβέρδου, Ἱστορία Κεφαλληνίας, Μετάφ. Γρατσιάτου, Κεφαλληνία 1888.
2. Ἱερομ. Χαράλαμπος, Μάξιμος ὁ Γραικός – ὁ ἁγιορείτης ἀπόστολος τοῦ Βορρᾶ, ἔκδ. Μαΐστρος, Ἀθήνα 2009, σ. 62.