Μιά φορά κι ἕνα καιρό, τότε πού ἡ Ἑλλάδα βρισκόταν κάτω ἀπό Ὀθωμανική κυριαρχία καί τό Γένος περνοῦσε μία ἀπό τίς πιό δύσκολες φάσεις τῆς ἱστορίας του, ζοῦσε ἕνας καλόγερος, ὁ παπα–Μάρκος. Τό Μοναστήρι του, κτισμένο μέσα σέ μία χαράδρα ἦταν ὁ πιό ἰδανικός τόπος ἡσυχίας, περισυλλογῆς καί προσευχῆς. Τόν τελευταῖο καιρό ὅμως ὁ καλός καί φιλότιμος μοναχός εἶχε ἀποκτήσει μόνιμους ἐπισκέπτες. Μόλις ἔπεφτε τό σούρουπο, λίγα–λίγα παιδιά ἀπό τό κοντινό χωριό, ἔρχονταν γιά νά καθίσουν ἕνα γύρω ἀπό τόν παπα–Μάρκο καί νά ἀρχίσουν τό μάθημα. Κάθε μέρα τούς διάβαζε Ψαλμούς ἀπό τό Ψαλτῆρι, τούς μάθαινε Τροπάρια ἀπό τήν Παρακλητική, τούς ἐξηγοῦσε τά Ἀναστάσιμα ἀπό τήν Ὀκτάηχο.
Ἔτσι μάθαιναν γράμματα τά παιδιά ἐκεῖνο τόν καιρό. Καί κοντά στά γράμματα, μάθαιναν ν᾿ ἀγαποῦν τόν Θεό καί τήν Πατρίδα τους, πού τότε ἦταν σκλαβωμένη στούς Τούρκους.
Μέ πόση λαχτάρα ἄκουγαν κάθε μέρα τόν παπα–Μάρκο νά τούς διηγεῖται ἱστορίες γιά τόν Τρωϊκό πόλεμο, γιά τόν Ὀδυσσέα, γιά τούς Περσικούς πολέμους… Πόσο πολύ τούς εἶχε ἐντυπωσιάσει ὁ Μέγας Ἀλέξανδρος μέ τίς κατακτήσεις του σέ ὅλη τήν Οἰκουμένη! Ἀλλά κι ὁ Μέγας Κωνσταντῖνος, τό Βυζάντιο, ἡ Ἁγιά–Σοφιά, ὁ θρῦλος γιά τόν Μαρμαρωμένο Βασιλιά, ἔκαναν τίς καρδιές τους νά κτυποῦν τόσο δυνατά καί νά ὁραματίζονται τήν ἐλευθερία τους!…
Σήμερα ὅμως, στό Κρυφό Σχολειό τους, δέχθηκαν ξαφνικά μία ἀπρόσμενη ἐπίσκεψη. Ὄχι, δέν τούς ἀνακάλυψαν φανατικοί Μωαμεθανοί. Τρεῖς καλοντυμένοι κύριοι εἶναι, πού δείχνουν μᾶλλον Εὐρωπαῖοι. Προχώρησαν πρός τόν Δάσκαλο καί τούς μαθητές, ἐνῶ λίγο πιό πίσω ἔμεινε ὁ ὁδηγός τους. Αὐτός ἔμοιαζε μέ Ἑβραῖο ἔμπορο. Δέν τόν εἶδε ὅμως κανείς, διότι δέν μπῆκε μέσα. Κρύφτηκε ἔξω καί περίμενε. Οἱ ἐπισκέπτες περίμεναν μέ εὐγένεια νά τελειώσει τό μάθημα καί ὕστερα ἀποκάλυψαν τό σκοπό τῆς ἐπισκέψεώς τους.
– Ἐρχόμαστε ἀπό τό μέλλον… Ἀπό τήν Ἑλλάδα τοῦ 2010… Ἀνήκουμε στό «Συνήγορο τοῦ Μαθητή» καί μέ τή μηχανή τοῦ χρόνου ταξιδεύουμε σέ διάφορους τόπους κι ἐποχές, προκειμένου νά ἐξετάσουμε καταγγελίες γιά παρεκτροπές καί σημαντικά λάθη σέ τακτικές τῆς Ἐκπαίδευσης. Σήμερα θά ἐξετάσουμε τίς καταγγελίες πού ὑπάρχουν εἰς βάρος σας.
– Δέν καταλαβαίνω εἶπε μέ ἔκπληξη ὁ παπα–Μάρκος. Γιά ποιές καταγγελίες μιλᾶτε; Τό ὅτι μαζεύω τά παιδιά καί τούς κάνω μάθημα γιά τή Γλώσσα, τήν Ἱστορία, τή Θρησκεία μας, εἶναι κακό;
– Θά σᾶς ἐξηγήσω, ἀπάντησε ψυχρά ὁ μεγαλύτερος ἀπό τούς παράξενους ἐπισκέπτες, καί μέ σοβαρό ὕφος ἄρχισε νά διαβάζει:
«Ὁ Συνήγορος τοῦ Μαθητῆ ὕστερα ἀπό σχετικές καταγγελίες καί σέ μία προσπάθεια νά συμβάλει στήν ἐξυγίανση τῆς Ἐκπαίδευσης στή χώρα μας καί στήν προαγωγή της σέ Εὐρωπαϊκό ἐπίπεδο μέ βάση τίς ἀρχές τῆς πολυπολιτισμικότητας καί τῆς ἰσότητας, μέ ὁμόφωνη ἀπόφασή του καταδικάζει τό «Κρυφό Σχολειό» καί ὅλους τούς φορεῖς πού συνετέλεσαν στήν ὀργάνωσή του, γιά τή μονόπλευρη καί μονομερῆ Παιδεία πού προσφέρει. Συγκεκριμένα ἐπισημαίνει τά ἑξῆς: Α. Ἰδεολογική μονομερεία: Τά παιδιά διδάσκονται Ἑλληνική γλώσσα καί Θρησκευτικά μέ βάση τή Χριστιανική διδασκαλία, τή στιγμή πού στήν χώρα συγκατοικοῦν Ἕλληνες καί Τοῦρκοι. Συνεπῶς, τό ἀναλυτικό πρόγραμμα σπουδῶν θά ἔπρεπε ἀπαραιτήτως νά περιλαμβάνει Τουρκική γλώσσα, διδασκαλία τοῦ Ἰσλάμ καί ἄλλα συναφῆ μαθήματα. Ἔτσι θά προάγονται οἱ διαπολιτισμικές σχέσεις τῶν δύο λαῶν καί θά ἐξομαλύνονται οἱ ἀντιθέσεις πού προκύπτουν, καθώς συμβιώνουν στό ἴδιο περιβάλλον. Β. Παραβίαση τῆς Θρησκευτικῆς Ἐλευθερίας. Γιά Σχολικά ἐγχειρίδια στό «Κρυφό Σχολειό» χρησιμοποιοῦνται τά Ἐκκλησιαστικά βιβλία ἀποκλειστικά. Ἔτσι οἱ τυχόν μή Ὀρθόδοξοι, ἄθεοι καί ἀλλόθρησκοι μαθητές ὑποχρεοῦνται νά μελετοῦν βιβλία τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. Οἱ μαθητές θά πρέπει νά ἐπιλέγουν, ἄν τό ἐπιθυμοῦν, νά διδάσκονται ἀπό τό Κοράνιο ἤ κι ἀπό ἄλλες πηγές τῆς παραδόσεως τοῦ Ἰσλάμ. Μία τέτοια δυνατότητα δέν θά ἐξυπηρετήσει μόνο τούς Ὀθωμανούς, ἀλλά θά ὠφελήσει καί τά μικρά Ἑλληνόπουλα, τά ὁποῖα θά ἐξοικειώνονται σταδιακά μέ τά ἤθη καί τά ἔθιμα τῶν Τούρκων Ὀθωμανῶν. Γ. Ἐρωτηματικά δημιουργεῖ ὁ διορισμός Ἐκπαιδευτικῶν μόνο ἀπό τόν χῶρο τῆς Ἐκκλησίας καί μάλιστα κληρικῶν. Τό γεγονός ὅτι τά παιδιά διδάσκονται ἀπό παπᾶδες καί καλογέρους δημιουργεῖ σοβαρές ὑποψίες καί πολλαπλά προβλήματα. Ὑπάρχει κίνδυνος ὑποκίνησης καί ἀνάπτυξης ρεύματος Θρησκευτικοῦ φανατισμοῦ καί Ἐθνοκεντρικοῦ φυλετισμοῦ μέ ἀπρόβλεπτες συνέπειες (ἐπαναστατικές τάσεις, ἐξεγέρσεις κ.λ.π.). Δ. Τέλος, ἐκκρεμεῖ καί ἡ καταγγελία στόν «Συνήγορο τοῦ Πολίτη» εἰς βάρος τοῦ Κρυφοῦ Σχολειοῦ, ὅτι μέ τό νά γίνονται τά μαθήματα κρυφά στούς Ναούς καί τά Μοναστήρια δέν παρέχονται ἴσες εὐκαιρίες καί δικαίωμα συμμετοχῆς στά παιδιά τῶν Ὀθωμανῶν πού εἶναι ὄχι ἁπλά ἰσότιμοι πολίτες, ἀλλά κατέχουν καί τήν Κυβερνητική ἐξουσία στή χώρα. Ὕστερα ἀπό ὅλα αὐτά ἀπαιτοῦμε τήν ἄμεση ἐφαρμογή τῶν κάτωθι διατάξεων:
1. Τήν ἄμεση ἐξαφάνιση κάθε στοιχείου πού θά θυμίζει τήν ὕπαρξη καί τήν ἱστορική ὑπόσταση τοῦ Κρυφοῦ Σχολειοῦ.
2. Τή μόνιμη ἀπαλλαγή τῆς Παιδείας στήν Ἑλλάδα ἀπό φονταμενταλτιστικά μαθήματα, ὅπως Θρησκευτικά, Ἱστορία, κ.λ.π.
3. Τόν ἀποκλεισμό πρόσβασης τῶν Ἱερέων στά Σχολεῖα καί τόν περιορισμό κάθε δραστηριότητας τοῦ Σχολείου πού θά σχετίζεται μέ τήν Ἐκκλησία.
4. Τόν διορισμό Ἱεροδιδασκάλων τοῦ Ἰσλάμ σέ μουφτείες καί Σχολεῖα ἐντός Ἑλλαδικοῦ χώρου, ὡς ἔνδειξη καλῆς θέλησης ἔναντι τῶν Τούρκων καί ὡς ἀποκατάσταση τῆς ἀδικίας γιά τήν παραβίαση τῶν δικαιωμάτων τους.
5. Τή δέσμευση ὅτι στό ἑξῆς κάθε πράξη τῆς Ἐκπαιδευτικῆς διαδικασίας στήν Ἑλλάδα θά ἐναρμονίζεται πλήρως μέ τίς ἀποφάσεις τοῦ Εὐρωπαϊκοῦ Δικαστηρίου καί τίς Ἀνεξάρτητες Ἀρχές τῆς χώρας. Ἄν ἀρνηθεῖτε τήν ἐφαρμογή τῶν ἀνωτέρω διατάξεων, τότε γιά 500 χρόνια νά μήν περιμένετε καμμιά βοήθεια ἀπό τήν Εὐρώπη. Ἄν ὅμως δεχθεῖτε, τότε εἴμαστε πρόθυμοι νά σᾶς μεταφέρουμε μαζί μας στό ἔτος 2010. Αὐτό γιά σᾶς σημαίνει ὁλοκλήρωση τῶν μαθημάτων σας σέ πρότυπα Ἑλληνικά Σχολεῖα, δυνατότητα σπουδῶν στά καλύτερα Εὐρωπαϊκά Πανεπιστήμια καί τεράστια οἰκονομικά ὀφέλη ἀπό Εὐρωπαϊκά κονδύλια γιά τήν ἀνάπτυξη τοῦ Σχολείου σας καί τῆς εὐρύτερης περιοχῆς. Ἡ ἐπιλογή εἶναι δική σας. Ἐμεῖς τώρα πρέπει νά γυρίσουμε στά καθήκοντά μας…».
…………………………………………………………………………………
Ὁ παπα–Μάρκος καί τά παιδιά κοίταζαν ἀπορημένοι. Ὅταν ἔφυγαν οἱ παράξενοι ἐπισκέπτες, οἱ μαθητές ξέσπασαν:
–Παπα–Μάρκο, πιστεύεις ὅτι τά Σχολεῖα στήν Ἑλλάδα τοῦ 2010 εἶναι καλύτερα ἀπό τό δικό μας; Ρώτησε ἕνας μαθητής.
–Ἐγώ θά ἤθελα νά τούς ἐπισκεφθοῦμε ἔτσι ἀπό περιέργεια… Νά δοῦμε πόσο καλύτερα γνωρίζουν ὀρθογραφία, γραμματική, συντακτικό…, πετάχτηκε κάποιος ἄλλος.
–Ἄς γράψουμε καί διαγώνισμα!… Στήν Ἱστορία, στά Θρησκευτικά, ὅπου θέλουν!
–Συμφωνῶ μαζί σας, παιδιά, εἶπε μέ ἐνθουσιασμό κι ὁ παπα– Μάρκος. Νά πᾶμε, νά γνωρίσουμε ἀπό κοντά τά περίφημα «Πρότυπα Σχολεῖα» τους καί νά δοῦμε ἄν πράγματι ἔχουν γίνει καλύτερα μέ ὅλα αὐτά τά μέτρα πού ἐφαρμόζουν.
Ἔτσι ὁ παπα–Μάρκος καί οἱ μαθητές του ξεκίνησαν τό μεγάλο ταξίδι στό χρόνο. Κάποτε ἔφθασαν καί στήν Ἑλλάδα τοῦ 2010.
Ἀναζήτησαν κάποιο Σχολεῖο νά ἐπισκεφθοῦν, μάταια ὅμως. Ὅλα ἦταν κλειστά! Τελοῦσαν ὑπό κατάληψη… Κι οἱ μαθητές στίς καφετερίες.
Γ. Κ.
(Περιοδικό, ‘ Ἡ Δρᾶσις μας ‘ , Τεῦχος 471, ΑΥΓ.-ΣΕΠ. 2009)