24 Ἰανουαρίου 1913 – Μία παγκόσμια πρωτιά ἑορτάζουν οἱ Ἔνοπλες Δυνάμεις

Μια σημαντική επέτειος σήμερα για τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις. Στις 24/1/1913 ο Υπολοχαγός Μιχαήλ Μουτούσης και ο Σημαιοφόρος Αριστείδης Μωραϊτίνης πραγματοποίησαν την πρώτη αποστολή ναυτικής συνεργασίας παγκοσμίως.

Παραθέτουμε τα σχετικά αποσπάσματα από τον ιστότοπο της ΠΑ:

“24/1/1913 – Πραγματοποιήθηκε από τον Μούδρο της Λήμνου η πρώτη πολεμική αποστολή επ’ ωφελεία του ΒΝ με υδροπλάνο Maurice Farman Hydroplane. Ο χειριστής Υπολοχαγός Μιχαήλ Μουτούσης και ο παρατηρητής Σημαιοφόρος Αριστείδης Μωραϊτίνης κατήρτισαν σχεδιάγραμμα – σκαρίφημα των θέσεων του Τουρκικού Στόλου, εναντίον του οποίου ρίχτηκαν τέσσερις βόμβες που προξένησαν ελαφρές ζημιές. Κατά την επιστροφή το υδροπλάνο, λόγω βλάβης, προσθαλασσώθηκε αναγκαστικά και ρυμουλκήθηκε μέχρι τη βάση του από το αντιτορπιλικό “Βέλος” που παρακολουθούσε την πτήση. Η αποστολή αυτή χαρακτηρίστηκε από τους στρατιωτικούς παρατηρητές ως η πρώτη στον κόσμο ναυτικής συνεργασίας, ενώ ασχολήθηκαν ιδιαίτερα με το γεγονός ο ελληνικός και διεθνής τύπος, αλλά και ο τουρκικός”. 

και του ΓΕΕΘΑ:

“Στις 24 Ιανουαρίου 1913 πραγματοποιήθηκε ένα σημαντικό γεγονός στην ιστορία της πολεμικής αεροπορίας, που τονίστηκε από τον ελληνικό και τον ξένο τύπο της εποχής. Ένα ελληνικό υδροπλάνο αποθαλασσώθηκε από τον κόλπο του Μούδρου της Λήμνου και πέταξε πάνω από τη ναυτική βάση του τουρκικού στόλου στο Ναγαρά των Δαρδανελίων. Πιλότος του υδροπλάνου ήταν ο υπολοχαγός Μ. Μουτούσης, ο οποίος είχε ανακληθεί από το Ηπειρωτικό Μέτωπο το Δεκέμβριο του 1912 για να προσφέρει τις υπηρεσίες του στη Ναυτική Αεροπορία, και παρατηρητής ο Σημαιοφόρος Αριστ. Μωραΐτίνης, που σε ένα πρόχειρο σκαρίφημα σημείωσε το είδος και το όνομα των τουρκικών πολεμικών πλοίων. Το χαμήλωμα του υδροπλάνου πάνω από τα εχθρικά πλοία προκάλεσε τα πυρά των Τούρκων, ενώ ταυτόχρονα ο Μωραΐτίνης κατά τους τέσσερις γύρους πάνω από την εχθρική βάση έριξε όλες του τις χειροβομβίδες πάνω στα τουρκικά πλοία. Αυτή ήταν η πρώτη παγκοσμίως αποστολή ναυτικής συνεργασίας. Μετά την αναγνώριση και το βομβαρδισμό το υδροπλάνο κέρδισε ύψος και στράφηκε προς τη Λήμνο προσπαθώντας να εντοπίσει το αντιτορπιλικό Βέλος που το συνόδευε. Όταν πλησίασε το πλοίο σταμάτησε ο κινητήρας του υδροπλάνου το οποίο προσθαλασσώθηκε σε μικρή απόσταση από το αντιτορπιλικό. Η απόσταση που είχε διανύσει συνολικά ξεπερνούσε τα 250 χιλιόμετρα, επίτευγμα πολύ σημαντικό για την εποχή”.

 

ellhnolatreia.pblogs.gr