ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΤΡΟΦΙΜΑ ΚΑΝΟΥΝ ΚΑΡΙΕΡΑ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ

Γιώργος Φιντικάκης 

 

Καριέρα στο εξωτερικό κάνουν πλέον όλο και περισσότερα ελληνικά Προϊόντα Ονομασίας Προέλευσης και Γεωγραφικής Ένδειξης, άγνωστα μέχρι πρότινος στις ξένες αγορές, όπως το κασέρι, η γραβιέρα Νάξου, το κρητικό παξιμάδι, τα μήλα Ζαγοράς, το αυγοτάραχο Μεσολογγίου και τα φασόλια Πρεσπών.

Πρόκειται για μερικούς από τους 20 πρωταθλητές των ελληνικών ΠΟΠ και ΠΓΕ προϊόντων που έφτασαν αισίως τα… 101, όπως έγινε γνωστό κατά τη διάρκεια σχετικής εκδήλωσης.

Έχοντας κατοχυρώσει 101 προϊόντα με τα σχετικά σήματα, η Ελλάδα κατατάσσεται πλέον στην 5η θέση της ΕΕ από την 7η πέρυσι, πίσω από την Ιταλία (261), τη Γαλλία (208), την Ισπανία (173) και την Πορτογαλία (123).

Το νήμα μάλιστα έκοψαν ταυτόχρονα το ελαιόλαδο Μεσσαράς (100ό) και το τοματάκι Σαντορίνης (101ο), ενώ εκκρεμούν στις ευρωπαϊκές υπηρεσίες αιτήματα για ακόμη τέσσερα προϊόντα – τη σταφίδα σουλτανίνας Κρήτης, το ελαιόλαδο Γαλανό Μεταγγιτσίου Χαλκιδικής, το ελαιόλαδο Σητεία Κρήτης και τα φασόλια γίγαντες – ελέφαντες Καστοριάς. Ίσως λοιπόν σε λίγους μήνες τα ελληνικά ΠΟΠ προϊόντα να αριθμούν συνολικά 105 ή και περισσότερα.

«Πηγαίνετε πάρα πολύ γρήγορα. Αν καθυστερούσε λίγο καιρό ακόμη η σημερινή εκδήλωση, ίσως να είχαμε 110 ή και 150 προϊόντα ΠΟΠ από την Ελλάδα», είπε χαριτολογώντας ο επίτροπος σε θέματα Γεωργίας Ντάσιαν Τσιόλος.

Όπως δεσμεύθηκε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Αθ. Τσαυτάρης, το τρέχον εξάμηνο η ελληνική προεδρία θα προωθήσει την κατοχύρωση και άλλων σημάτων πανευρωπαϊκά.

Συγκεκριμένα για τα παραδοσιακά, νησιωτικά και ορεινά προϊόντα, καθώς και για τα βιολογικής παραγωγής, κατηγορίες στις οποίες εντάσσονται πολλά υποψήφια ελληνικά είδη.

«Είναι απορίας άξιον πώς μια κατ’ εξοχήν θαλάσσια χώρα όπως η Ελλάδα δεν έχει καταχωρήσει ως Γεωγραφικής Προέλευσης παρά μόνο ένα προϊόν της θάλασσας, το αυγοτάραχο Μεσολογγίου, όταν υπάρχουν τόσα πολλά και ξεχωριστά προϊόντα όπως το σημιακό γαριδάκι, η σαρδέλα Καλλονής, ο τόνος Αλοννήσου ή το γαριδάκι Θερμαϊκού», σχολίασε η επίτροπος Αλιείας.

 

ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΕΕ – ΗΠΑ. Το στοίχημα που καλούνται να κερδίσουν οι Βρυξέλλες είναι να κατοχυρωθεί η ονομασία των προϊόντων αυτών από χώρες όπως οι ΗΠΑ, όπως συνέβη πρόσφατα με τη συμφωνία Ευρωπαϊκής Ενωσης – Καναδά.

«Δύσκολο στοίχημα η διαπραγμάτευση για εμπορική συμφωνία ΕΕ – ΗΠΑ, πρόκειται για αγορά με δέκα φορές το μέγεθος του Καναδά, πρέπει ωστόσο να το παλέψουμε», ανέφερε ο Πάολο ντε Κάστρο, πρόεδρος Επιτροπής Γεωργίας στο Ευρωκοινοβούλιο.

Διότι παρότι ο κ. Τσιόλος χαρακτήρισε τη φέτα «προϊόν πρεσβευτή της Ελλάδας στο εξωτερικό», ωστόσο ειδικά στα τυροκομικά όπως φέτα και παρμεζάνα οι ΗΠΑ είναι κατηγορηματικά αντίθετες στο να αναγνωρίσουν τους γεωγραφικούς προσδιορισμούς που έχει θέσει η ΕΕ.

 

Τα ΠΟΠ σε αριθμούς. Η ΕΕ εξάγει προϊόντα του αγροδιατροφικού τομέα συνολικής αξίας 100 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 50 δισ. ευρώ αφορούν προϊόντα με γεωγραφική ένδειξη, όπως ανέφερε ο κ. Τσιόλος.

Πανευρωπαϊκά τα προϊόντα Ονομασίας Προέλευσης φτάνουν τα 1.100. Ο τζίρος που έκαναν το 2010 διαμορφώθηκε σε 15,8 δισ. ευρώ. Το 2012 οι εξαγωγές των προϊόντων αυτών ανήλθαν στο 14% επί του συνόλου των εξαγωγών αγροτικών προϊόντων της ΕΕ. Μάλιστα ο προϋπολογισμός της Κομισιόν για την προβολή των προϊόντων του αγροδιατροφικού τομέα θα αυξηθεί από τα 60 εκατ. ευρώ σήμερα στα 200 εκατ. ευρώ έως το 2020.

«Από τα ελληνικά προϊόντα ΠΟΠ, περίπου 30 αφορούν ελαιόλαδο και ελιά, 20 έχουν να κάνουν με τυριά και 29 με φρούτα – λαχανικά, ξηρούς καρπούς», ανέφερε ο κ. Τσαυτάρης. Επισημαίνεται ότι πρόσφατα τα ΕΛΤΑ αποφάσισαν να κάνουν γραμματόσημα με όλα τα ελληνικά προϊόντα ΠΟΠ.

 

CIA Lawyer: Stopping Torture ‘Would Have Been Easy,’ But I Approved It Anyway
http://www.commondreams.org/headline/2014/01/06-1

 

TA NEA

Ετικέτες - Σχετικά Θέματα