ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: 14 ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΕΣ ΤΟΥ ΑΓΡΟΤΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ ΚΙΝΟΥΝΤΑΙ ΠΡΟΣΩ ΟΛΟΤΑΧΩΣ, ΚΟΝΤΡΑ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ

 

http://www.kathimerini.gr

Πηγή: ΑΜΠΕ

 

      Κόντρα στην κρίση και την αρνητική ειδησεογραφία γύρω από την Ελλάδα πορεύονται 14 ελληνικές επιχειρήσεις, που όχι απλά κατορθώνουν ν’ αυξάνουν τα μεγέθη τους, παρά την οικονομική ένδεια, αλλά πρωτοπορούν, «πείθουν» τις αγορές και σαρώνουν τα διεθνή βραβεία, αποδεικνύοντας στην πράξη ότι το ελληνικό «brand» μπορεί να διεκδικήσει καλύτερη θέση διεθνώς.

      Στην ομάδα των 14 επιχειρηματιών περιλαμβάνονται ο Παύλος Σκεντερίδης, ο οποίος εξάγει ωφέλιμα έντομα σε έξι χώρες, η Μαρία Βλάχου, που έκανε τα ελληνικά σαλιγκάρια παγκοσμίως «χρυσά», ο Κωνσταντίνος Ντούλιας, με τον πρώτο βιολογικό κρανεώνα στον κόσμο και ο Άρης Κεφαλογιάννης, με παγκόσμια πρωτιά στα «κλιματικά ουδέτερα» ελαιόλαδα!

      Οι 14 επιχειρηματίες βρέθηκαν σήμερα στη Θεσσαλονίκη και μίλησαν για τις εμπειρίες τους σε εκδήλωση του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, με τίτλο «Επι-Γη-ρήστε Ελληνικά», στο πλαίσιο της 77ης Διεθνούς Έκθεσης.

Η πολύγλωσση επιχειρηματίας, που έκανε τα σαλιγκάρια χρυσά

      Η Μαρία Βλάχου μιλάει εννέα γλώσσες. Δεν είναι ν΄ απορεί κάποιος που εργάστηκε για χρόνια στις Βρυξέλλες, στην Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή (ΕΟΚΕ). Όταν κάποια στιγμή αποφάσισε να γυρίσει στην Ελλάδα, «δεν είχε άλλη επιλογή» απ΄ το να κάνει κάτι δικό της. Ο λόγος; Το βιογραφικό της ήταν υπερβολικά «γεμάτο» για να βρει αντίστοιχη δουλειά εδώ.

      Κάπως έτσι ξεκίνησε η ιστορία της εταιρείας «Fereikos Helix- Βλάχου Π.& Βλάχου Μ. ΟΕ», μίας από τις πρώτες, που εισήγαν τη σαλιγκαροτροφία στην Ελλάδα. Το 2009, η εταιρεία, με έδρα την Κόρινθο, βραβεύθηκε με το «Χρυσό Σαλιγκάρι», ως η καλύτερη του κλάδου παγκοσμίως.

      Πέρυσι, οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 300%, ενώ εξάγει το 70% της παραγωγής της, κυρίως προς τις χώρες Γαλλία, Ιταλία κι Ισπανία, με επόμενο εξαγωγικό σταθμό την Ασία. Η εταιρεία συνεργάζεται με 158 οικογενειακά εκτροφεία σαλιγκαριών στη χώρα μας και άλλα δύο στο εξωτερικό, σε Γερμανία και Ρουμανία.

Εξαγωγές εντόμων… μαχητών

      Ο Παύλος Σκεντερίδης, γόνος αγροτικής οικογένειας, ενδιαφέρθηκε από παιδί για τη γη και τα έντομα. Αργότερα, φοιτητής στη Γεωπονική Σχολή, «εκστασιάστηκε», όπως χαρακτηριστικά λέει, με την εντομολογία και τους τρόπους φυτοπροστασίας. Γρήγορα έκανε το πάθος… επάγγελμα.

      Η επιχείρησή του, «Bio insecta», παράγει ωφέλιμα έντομα, που καταπολεμούν τα επιβλαβή, σε έκταση στα Νέα Σύλλατα Χαλκιδικής, σε μια 100% «πράσινη» μονάδα. Αποτελεί το μοναδικό εντομοτροφείο παγκοσμίως, που διαθέτει εμπορικά το ωφέλιμο είδος «Nephus includes» (αρπακτικό της βαμβακάδας της αμπέλου και των εσπεριδοειδών). Η Bio insecta, που πέρυσι πέτυχε τζίρο 300000-350000 ευρώ, από μόλις 5000 ευρώ το 2007, πραγματοποιεί εξαγωγές προς Βουλγαρία, πΓΔΜ, Σερβία, Ιταλία, Ισπανία και Βρετανία.

      Όπως λέει, το μερίδιο της χρήσης ωφέλιμων εντόμων δεν ξεπερνά το 2% του συνόλου των μεθόδων φυτοπροστασίας στην Ελλάδα (παρότι σε χώρες της Β. Ευρώπης τείνει να γίνει η κυρίαρχη μέθοδος).

      Η καταπολέμηση των εντόμων με έντομα είναι πιο ακριβή σε σχέση με τα χημικά σκευάσματα λέει -από 10% έως 30%- αλλά το μακροπρόθεσμο όφελος για τον παραγωγό και το περιβάλλον ασύγκριτα μεγαλύτερο. Δυσκολίες; Όταν ξεκίνησε, εξομολογείται, δεν ήταν καν ξεκάθαρο ποιος είναι ο αρμόδιος φορέας για την αδειοδότηση μιας εταιρείας παραγωγής …εντόμων, δεν υπήρχε ταξινόμηση ΦΠΑ και στο πρωτοδικείο κοίταξαν το καταστατικό της ίδρυσης σαν να επρόκειτο για …φάντασμα. Γρήγορα, όμως, το νερό μπήκε στο αυλάκι και σήμερα τα έντομά του αντιμετωπίζουν ακόμα και τις ψείρες κατοικίδιων …φιδιών, που δεν είναι δυνατό να ψεκαστούν με χημικά σκευάσματα.

Και το «Όσκαρ» πάει… στο ελληνικό ελαιόλαδο

      Πριν λίγα χρόνια, οι ξένες αγορές λίγα γνώριζαν για το ελληνικό ελαιόλαδο, που ώς επί το πλείστον πωλείτο με… ιταλική ετικέτα. Τα τελευταία χρόνια, όμως, ολοένα περισσότεροι καταναλωτές στο εξωτερικό μαθαίνουν να αναζητούν το «made in Greece» στην ετικέτα του ελαιόλαδου που αγοράζουν, χάρη σε εταιρείες όπως η «Gaea». Από την αρχή του 2012, η εταιρεία έχει κερδίσει 13 διεθνή βραβεία και διακρίσεις, μεταξύ των οποίων και το χαρακτηριζόμενο ώς «Όσκαρ» της βιομηχανίας τροφίμων, «Great Taste Award».

      Τώρα, ετοιμάζεται να θέσει άμεσα σε ισχύ μια σειρά νέων συνεργασιών με ελληνικές επιχειρήσεις, οι οποίες θα έχουν αντίκτυπο και στον τζίρο του 2012.

     Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλό της, Άρη Κεφαλογιάννη, ο τζίρος της αναμένεται να φτάσει φέτος τα 14 εκατ. ευρώ και τα κέρδη τα 550.000 ευρώ (έναντι 11,5 εκατ. και 400.000 ευρώ αντίστοιχα πέρυσι), χάρη και στα νέα αυτά προϊόντα, που κυκλοφορούν άμεσα στην αγορά (εντός του Σεπτεμβρίου). Τα προϊόντα θα διατίθενται με τη μέθοδο του «dual branding», στο πλαίσιο συνεργασιών με τις εξής εταιρείες: «Κρητών Άρτος», «Προϊόντα Κρόκου Κοζάνης»-Κορρές, αλυκές Μεσολογγίου και τυροκομείο Κρούσσας Α.Ε.

      Το 2013 η εταιρεία -που εξάγει ήδη το 83% των προϊόντων της, κυρίως προς Γερμανία, ΗΠΑ, Σκανδιναβία και Ρωσία- αναμένεται να «ξεκλειδώσει» τις αγορές Κίνας και Βραζιλίας. Τα ελαιόλαδά της έχουν πιστοποιηθεί ως τα πρώτα «κλιματικά ουδέτερα» παγκοσμίως, ενώ η δυναμικότητα των υφιστάμενων εγκαταστάσεων, στο Αγρίνιο, επαρκεί για να καλύψει τις παραγωγικές ανάγκες της εταιρείας, ακόμη και για τζίρο 30 εκατ. ευρώ.

Μια επιχείρηση που… ανθίζει

     Στις 6.30 τα ξημερώματα, οι παραγωγοί στο Βόιο Κοζάνης πρέπει να βρίσκονται ήδη στο χωράφι για να συλλέξουν τα ροδοπέταλα των τριαντάφυλλων τους, πριν τα δει το φως του ήλιου. Ουδείς διαμαρτύρεται: σοδειά μοσχοβολάει και, κυρίως, αποδίδει. Μπορεί για ένα λίτρο ροδέλαιο να απαιτούνται περίπου 4 τόνοι ροδοπέταλων, αλλά αυτό το λίτρο πωλείται προς 5000-10000 ευρώ αναλόγως ποιότητας, όπως επισήμανε στην εκδήλωση η Κατερίνα Δαδαμόγια, συνεργάτης του Αγροτικού Συνεταιρισμού Αρωματικών και Φαρμακευτικών Φυτών Βοΐου.

     Το κόστος φύτευσης ανέρχεται σε 250 ευρώ/στρέμματα. Το δε καθαρό κέρδος ανέρχεται σε 550 ευρώ/στρέμμα/σεζόν για μια επιχείρηση που απασχολεί μόνο τα μέλη της οικογένειας, ενώ «πέφτει» στα 350 ευρώ/στρέμμα/σεζόν για μια επιχείρηση με εργαζόμενους. Σύμφωνα με την κα Δαδαμόγια, στόχος του συνεταιρισμού είναι τώρα ν’ αυξήσει τον αριθμό των παραγωγών-μελών του, καθώς οι περιορισμένες ποσότητες, που παράγει σήμερα, αποτρέπουν τη συνεργασία με μεγάλες εταιρείες, οι οποίες ζητούν πολλούς τόνους.

Ο πρώτος παγκοσμίως βιολογικός κρανεώνας

      Ο Κωνσταντίνος Ντούλιας δημιούργησε τον πρώτο βιολογικό κρανεώνα παγκοσμίως, στην Κυψέλη Ημαθίας. Κατοχύρωσε μάλιστα στην Ευρώπη μέσω της εταιρείας του, Alorea, δύο από τις ποικιλίες που δημιούργησε. Μετρήσεις του ΕΘΙΑΓΕ έδειξαν ότι τα κράνα του έχουν την υψηλότερη αντιοξειδωτική δράση από όλα τα άλλα φρούτα που καλλιεργούνται στη Μακεδονία.