Θεσσαλία: Ο Γολγοθάς των μήλων της Ζαγοράς – Τα εμπόδια μέχρι να φθάσουν στο ράφι

Κόστος, κόπος και χρόνος. Στις τρεις αυτές λέξεις περικλείεται ο γολγοθάς των παραγωγών στη Ζαγορά Πηλίου, στην περιοχή με συνώνυμο την καλλιέργεια μήλων, η οποία αποτελεί και  το μοναδικό τρόπο επιβίωσης των ντόπιων.

Περίπου 800 παραγωγοί από τη Ζαγορά, το Πουρί και τη Μακρυρράχη, οι οποίοι βρίσκονται στην «ομπρέλα» του Αγροτικού Συνεταιρισμού Ζαγοράς Πηλίου, γνωστός για τα μήλα ZAGORIN, κατάφεραν με περίσσια προσπάθεια να φέρουν εις πέρας τη συγκομιδή, μέρος της οποίας χάθηκε τόσο από τα προβλήματα κατά την περίοδο της ανθοφορίας όσο και από το πέρασμα της η κακοκαιρία Daniel.

Αγροτικός Συνεταιρισμός Ζαγοράς: Κρίνεται η επιβίωσή μας

Οι πρώτες μέρες, όπως σε όλες τις πληγείσες περιοχές ήταν εφιάλτης: Κτήματα κατεστραμμένα, δέντρα ξεριζωμένα, μήλα να σαπίζουν στο χώμα, χωράφια πλημμυρισμένα. Όμως όλα αυτά έρχονται να επισκιαστούν από το μεγαλύτερο των προβλημάτων, που είναι η διαλυμένη αγροτική οδοποιία και το κατεστραμμένο οδικό δίκτυο, τα οποία δημιούργησαν συνθήκες αποκλεισμού τόσο από το βιος τους, όσο και της διακίνησης του προϊόντος στα σημεία πώλησης.

 

Χαρακτηριστικό είναι ότι όσα μήλα δεν συγκομίστηκαν ήταν ακριβώς γι’ αυτό τον λόγο. Έμειναν στα δέντρα καθώς οι παραγωγοί δεν μπόρεσαν να φτάσουν σε αυτά. «Προφανώς και δεν συγκομίσαμε όλη την παραγωγή που θα είχαμε σε ομαλές συνθήκες αλλά καταφέραμε να συγκεντρώσουμε μια κρίσιμη ποσότητα ώστε να βγάλουμε τη χρονιά», λέει στον ΟΤ ο γενικός διευθυντής του Αγροτικού Συνεταιρισμού Ζαγοράς Πηλίου Διονύσης Βαλασσάς.

Με …πρόχειρες εργασίες στην αγροτική οδοποιία και χάρη στην κινητοποίηση όλων, για το χωριό που ζει από το μήλο, η συγκομιδή έχει σχεδόν ολοκληρωθεί, με τις ποσότητες να αγγίζουν  τους 9.500 με 10.000 τόνους, μειωμένους συγκριτικά με τους 16.000 τόνους της περσινής παραγωγής. 

«Έχουμε χειμώνα μπροστά μας»

«Έχουμε χειμώνα μπροστά μας και χρειάζονται έργα υποδομής και αποκατάστασης του κεντρικού και αγροτικού δικτύου. Η μεγάλη αγωνία μας αυτή την στιγμή είναι η άσχημη κατάσταση του οδικού δικτύου προς Βόλο ώστε να έχουμε πρόσβαση στις αγορές», εξηγεί ο κ. Βαλασσάς.

Και αυτό γιατί το να διασχίσουν το οδικό δίκτυο προς τον Βόλο αποτελεί πραγματικός γολγοθάς και η αποστολή των φορτίων έχει μετατραπεί σε βραχνάς. Μόλις 6 χιλιόμετρα έξω από την Ζαγορά με κατεύθυνση το Βόλο τα φορτηγά του Συνεταιρισμού πρέπει να διασχίσουν μια γέφυρα, η οποία όμως δεν «αντέχει» τα μεγάλα οχήματα αγροτικών προϊόντων, παρά μόνο αυτά που ζυγίζουν έως 20 τόνους.

«Υπάρχει μια γέφυρα 6 χλμ προς τον Βόλο από την οποία μας εγκρίνουν να περάσουμε οχήματα μέχρι 20 τόνους, δηλαδή δεν μπορούμε να περάσουμε βαριά οχήματα αγροτικών προϊόντων. Το αποτέλεσμα είναι να φορτώνουμε τα μήλα σε μικρά φορτηγά τα οποία πηγαίνουν έως ένα σημείο και μετά να τα μεταφορτώνουμε στα μεγάλα, που σημαίνει σχεδόν διπλασιασμό στο κόστος της μετακίνησης αλλά και χαμένο χρόνο». 

Αυξημένη η τιμή στην αγορά

Προσπερνώντας αυτά τα εμπόδια και έχοντας ως πλεονέκτημα την ποιότητα, η οποία παρά τις δυσκολίες παραμένει εξαιρετική, οι τιμές παραγωγού για το μήλο Zagorin αναμένεται να κινηθούν σε ικανοποιητικό επίπεδο.

«Πέρσι είχαμε μεγάλη παραγωγή και βγήκαμε στην αγορά σχετικά φθηνά. Φέτος, με την μικρότερη παραγωγή, τις ζημιές της κακοκαιρίας και τις πληθωριστικές πιέσεις, οι οποίες αφορούν και εμάς ως κόστος καλλιέργειας και ζωής, θα βγούμε στην αγορά σχετικά αυξημένα, σε λελογισμένα επίπεδα όμως κρατώντας μια ισορροπία, ώστε να στηρίξουμε τον κόσμο της Ζαγοράς αλλά και τους καταναλωτές που μας τιμούν για να μπορούν να μας αγοράσουν», τονίζει ο κ. Βαλασσάς.

Πάντως πέρσι, η τιμή στον παραγωγό ήταν στα 0,55 – 0,60 ευρώ/κιλό, ενώ η τιμή στο ράφι έφτανε τα 2 ευρώ/κιλό.

Οικονομικός Ταχυδρόμος