Το άρθρο με τίτλο: «Covid-19: Ερευνητής καταγγέλλει ζητήματα ακεραιότητας δεδομένων στη δοκιμή εμβολίου της Pfizer» που δημοσιεύθηκε στις 2 Νοεμβρίου 2021 (BMJ 2021; 375 doi: https://doi.org/10.1136/bmj.
Σε μια ανοιχτή επιστολή στις 17-12-2021, οι συντάκτες του BMJ κατήγγειλαν ότι πολλοί αναγνώστες του δεν μπορούν να δημοσιεύσουν το εν λόγω άρθρο του στο Facebook. Ενώ άλλοι αναγνώστες έχουν λάβει αναδυόμενες προειδοποιήσεις ότι «εάν επιλέξουν να μοιραστούν “ψευδείς πληροφορίες”, οι αναρτήσεις τους μπορεί να κατατάσσονται χαμηλότερα στη ροή ειδήσεων του Facebook».
Η προειδοποίηση του Facebook κατευθύνει τους χρήστες στο Lead Stories, έναν ιστότοπο λογοκρισίας δεδομένων που χρηματοδοτείται από το Facebook. Το Lead Stories έχει ένα στιγμιότυπο οθόνης του άρθρου με μια σφραγίδα πάνω του που γράφει «Αναθεωρήθηκαν ελαττώματα» και μια διεύθυνση URL που περιέχει τη φράση «ειδοποίηση φάρσας».
«Θεωρούμε ότι οι “ελεγκτές δεδομένων” [λογοκριτές] του Lead Stories είναι ανακριβείς, ανίκανοι και ανεύθυνοι και αποτυγχάνουν να παρέχουν οποιοδήποτε στοιχείο για τον ισχυρισμό τους ότι το άρθρο του BMJ ήταν λάθος», έγραψαν οι συντάκτες του BMJ, Fiona Godlee και Kamran Abbasi.
Το επίμαχο άρθρο του BMJ κατέγραφε μια σειρά από κακές πρακτικές που μπορεί να έχουν βλάψει την ακεραιότητα των δεδομένων και την ασφάλεια των ασθενών στη δοκιμή Φάσης 3 για το «εμβόλιο»-COVID της Pfizer. Ένας πληροφοριοδότης είχε προμηθεύσει στο BMJ εσωτερικά έγγραφα της εταιρείας, φωτογραφίες, ηχογραφήσεις και e-mail από μια εταιρεία ερευνών με σύμβαση που επέβλεπε ορισμένους ιστότοπους των δοκιμών.
Το BMJ ανέφερε ότι η «Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων» των ΗΠΑ αρνήθηκε να επιθεωρήσει τις καταγγελλόμενες εγκαταστάσεις των δοκιμών παρά το γεγονός ότι έλαβε μια άμεση καταγγελία το 2020. Το εμβόλιο της Pfizer, που ονομάζεται Comirnaty, πήρε κανονική έγκριση από την FDA τον Αύγουστο του 2021.
To BMJ στην επιστολή της προς τον Ζούκερμπεργκ έγραφε: «Θέλουμε να εκφράσουμε επίσης μια ευρύτερη ανησυχία. Γνωρίζουμε ότι το BMJ δεν είναι ο μόνος πάροχος πληροφοριών υψηλής ποιότητας που έχει επηρεαστεί από την ανικανότητα του καθεστώτος “ελέγχου στοιχείων” της Meta».
Meta είναι το όνομα της νέας μητρικής εταιρείας του Facebook, στην οποία ανήκει και το Instagram.
Τον περασμένο μήνα το Instagram επέβαλε «σκιώδη απαγόρευση» στον οργανισμό Cochrane, μια μη κερδοσκοπική οργάνωση με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, που παρέχει υψηλής ποιότητας πληροφορίες για τη βελτίωση των γνώσεων στον τομέα της υγείας και της λήψης αποφάσεων.
Οι χρήστες του Instagram αποκλείστηκαν από το να προσθέσουν ετικέτες στον λογαριασμό του Cochrane, στον οποίο υπάρχουν περισσότεροι από 16.000 ακόλουθοι. Ένα αναδυόμενο παράθυρο ανέφερε ότι «ο Cochrane είχε αναρτήσει επανειλημμένως περιεχόμενο για τον COVID-19 ή τα εμβόλια, που αντίκειται στις Οδηγίες κοινότητας σχετικά με τα ψευδή περιεχόμενα».
Ο Cochrane είπε ότι δεν γνώριζε τι πυροδότησε την επί πολλές εβδομάδες «σκιώδη απαγόρευσή της», αλλά υπέθεσε ότι μπορεί να ήταν οι αναφορές της για την ιβερμεκτίνη.
Ο Cochrane δήλωσε ότι: «Αν ο στόχος είναι να περιορίσουμε τη συνωμοσιολογία και την παραπληροφόρηση, είναι πολύ καλύτερα να επιτρέψουμε τη συζήτηση και να είμαστε ανοιχτοί και ειλικρινείς σχετικά με τις πληροφορίες που έχουμε, συμπεριλαμβανομένων των ελλείψεων και των περιορισμών».
Το Facebook δεν είναι ο μοναδικός πελάτης των Lead Stories. Η εταιρεία εργάζεται επίσης για την Google, την ByteDance (ιδιοκτήτη του TikTok) και το Poynter Institute for Media Studies.
Η δηλωμένη αποστολή των λογοκριτών («ελεγκτές πληροφοριών») είναι «να εντοπίζει ιστορίες, εικόνες, βίντεο και δημοσιεύσεις που περιέχουν ψευδείς πληροφορίες και να τις ελέγχει όσο το δυνατόν γρηγορότερα».
Το BMJ προέτρεψε τον Zuckerberg να ενεργήσει γρήγορα, ώστε «να διορθώσετε το σφάλμα που σχετίζεται με το άρθρο του BMJ και να επανεξετάσετε τις διαδικασίες που οδήγησαν στο σφάλμα, και γενικά να επανεξετάσετε την επένδυσή του σας και την προσέγγισή σας στον “έλεγχο γεγονότων” συνολικά».