Κανόνες προστασίας στο διαδίκτυο… και τι δεν πρέπει να κάνουμε…

Η ασφάλεια στο διαδίκτυο και η προστασία των προσωπικών μας δεδομένων είναι πολύ σημαντική ευθύνη. Παρότι οι εταιρείες τεχνολογίας με συνεχείς ενημερώσεις λογισμικού φροντίζουν να θωρακίζουν εφαρμογές και διαδικτυακές υπηρεσίες, οι διαδικτυακές απάτες και οι υποκλοπές είναι σε έξαρση.

Για την ασφάλεια που μας προσφέρουν οι εφαρμογές και οι υπηρεσίες που χρησιμοποιούμαι υπεύθυνες είναι οι εταιρείες, η δική μας ευθύνη είναι το πόσο εκτεθειμένοι αφήνουμε την προσωπική μας ζωή στο διαδίκτυο.

Σήμερα, μέσω εφαρμογών και υπηρεσιών συναλλάσσεται όλος ο κόσμος, πληρωμές λογαριασμών αγορές προϊόντων και υπηρεσιών, έκδοση πιστοποιητικών, κρατήσεις, αποστολή σημαντικών εγγράφων, αγορά εργασίας, αγοραπωλησίες, και ότι συναλλαγή απαιτείται στη σημερινή εποχή γίνεται μέσα από το internet.

Σε όλη αυτή την “ηλεκτρονική κοινωνία” υπάρχουν και οι κακόβουλοι, κακόπιστοι ή απλά κακοποιοί χρήστες οι λεγόμενοι χάκερ (hacker). Σκοπός τους να εξαπατήσουν τα υποψήφια θύματά με διάφορες μεθόδους που όλες συντελούν στο να αποσπάσουν την προσοχή και να προτρέψουν το θύμα-στόχο να τους εμπιστευτεί. Είτε με παραπλανητικά email, είτε με υποκλοπή προσωπικών στοιχείων και δεδομένων ή ακόμα και με κλείδωμα των αρχείων του υπολογιστή με αντάλλαγμα κάποια χιλιάδες ευρώ, είναι κάποιες από τις απάτες που συναντάμε συχνά στο διαδίκτυο.

Ακόμα και η συμπεριφορά μας στα social που χρησιμοποιούμαι καθημερινά καθορίζει την ασφάλεια των προσωπικών μας δεδομένων και του προφίλ μας. Μέσα από αυτά κάποιες φορές ενδέχεται να στοχοποιήσουμε τον ίδιο μας τον εαυτό εν αγνοία μας, με το περιεχόμενο των αναρτήσεών μας ή με μία φωτογραφία που θα κοινοποιήσουμε, και ίσως κάποια μέρα μετανιώσουμε για αυτό.

Παρακάτω ακολουθούν 10 κορυφαίοι κανόνες προστασίας στο διαδίκτυο που πρέπει να ακολουθούμε για να αποφύγουμε προβλήματα όπως αλλοίωση του προσωπικού μας προφίλ, προστασία προσωπικών δεδομένων, ασφάλεια πλοήγησης στο διαδίκτυο, ασφαλείς αγορές, σύνδεση σε ασφαλές wif


Κάνω τις κατάλληλες επιλογές στις ρυθμίσεις απορρήτου και ασφάλειας

image from wikiHow

Οι εταιρείες διαφημίσεων στο internet λατρεύουν να γνωρίζουν τα πάντα για εμάς, το ίδιο και οι χάκερ. Και οι δύο μαθαίνουν πολλά για τις προτιμήσεις μας μέσα από την περιήγησή μας στο internet αλλά και τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που κάνουμε. 

Μπορούμε όμως να ελέγξουμε εμείς τις πληροφορίες που θα επιτρέπουμε να εκθέτουμε στο internet μέσα από το πρόγραμμα περιήγησης μας, Chrome, Edge η ότι πρόγραμμα χρησιμοποιούμε. ‘Όλα τα προγράμματα περιήγησης για υπολογιστές και κινητά διαθέτουν ρυθμίσεις για την προστασία του απορρήτου μας στο διαδίκτυο. Μπορούμε να καθορίσουμε εμείς οι ίδιοι τι προσωπικά δεδομένα θα εκθέτουμε στο internet, πράγμα που λίγοι γνωρίζουν. 

Δημοφιλείς πλατφόρμες όπως το Facebook έχουν διαθέσιμες ρυθμίσεις για τη βελτίωση του απορρήτου μας και τι επιτρέπουμε να είναι σε δημόσια έκθεση.

Με βάση τα παραπάνω, από το πρόγραμμα πλοήγησης που χρησιμοποιούμε πηγαίνοντας στις Ρυθμίσεις και επιλέγοντας Απόρρητο και ασφάλεια ενεργοποιούμε τις κατάλληλες επιλογές ασφαλείας για την προστασία του απορρήτου μας. Είναι πολύ σημαντικό να εφαρμόζουμε κανόνες ασφαλείας για την προστασία μας στο διαδίκτυο.

Κάνω ασφαλή περιήγηση στο Internet

Photo by Denny Müller on Unsplash

Όπως θα αποφεύγαμε να περπατήσουμε μέσα από μια επικίνδυνη γειτονιά, με τον ίδιο τρόπο αποφεύγουμε να επισκεπτόμαστε επικίνδυνες “γειτονιές” στο διαδίκτυο…. Eίμαστε προσεκτικοί στις σελίδες που επισκεπτόμαστε στο Internet και κυρίως σελίδες που ανοίγουν μετά από κλικ σε κάποιο σύνδεσμο-link. Οι εγκληματίες του κυβερνοχώρου χρησιμοποιούν “ανόητο” περιεχόμενο ως δόλωμα για να προσελκύσουν τους χρήστες του διαδικτύου. Γνωρίζουν πολύ καλά ότι οι άνθρωποι μπαίνουν στον πειρασμό με αμφιβόλου ποιότητας περιεχόμενο, και αποθαρρύνεται η προσοχή τους όταν το βρίσκουν. Το internet είναι γεμάτο από παγίδες όπου ένα απρόσεκτο κλικ θα μπορούσε να εκθέσει προσωπικά δεδομένα ή να μολύνει τη συσκευή μας με κακόβουλο λογισμικό.

Σύνδεση σε δημόσιο wifi

Όταν συνδέουμε την συσκευή μας στο διαδίκτυο σε δημόσιο χώρο μέσω wifi χρησιμοποιώντας μια δημόσια σύνδεση, όπως ξενοδοχείου, καφετέριας ή ακόμα και το wifi της πλατείας, ο κίνδυνος είναι μεγάλος. Στα δημόσια wifi η πρόσβαση για τους χακερ είναι πολύ εύκολη μιας και είναι εκτεθειμένα και έχουν όλο τον χρόνο να αποκτήσουν πρόσβαση σε αυτά και κατόπιν στα δεδομένα που διακινούνται μέσω του δημόσιου wifi. Για τους παραπάνω λόγους λοιπόν πρέπει να μη διακινούμε αριθμούς τραπεζών και άλλους κωδικούς προσωπικούς όταν είμαστε συνδεδεμένοι σε δημόσια δίκτυα wifi. Υπάρχουν πολλές αναφορές που χάκερ ”έκλεβαν” δεδομένα μέσα από δημόσια wifi.

Διατηρώ τα προσωπικά μου δεδομένα και επαγγελματικά περιορισμένα

Οι πιθανοί εργοδότες, συνεργάτες η οι πελάτες μας δε χρειάζεται να γνωρίζουν την κατάσταση της προσωπικής μας σχέσης ή την περιοχή που βρίσκετε το σπίτι μας. Πρέπει να γνωρίζουν για την τεχνογνωσία και το επαγγελματικό μας υπόβαθρο και πώς να έρθουν σε επαφή μαζί μας. Μη δίνετε καθαρά προσωπικά στοιχεία σε αγνώστους – μην τα μοιράζετε σε εκατομμύρια ανθρώπους στο διαδίκτυο. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οτιδήποτε κοινοποιούμε στο διαδίκτυο δύσκολα μπορούμε να το πάρουμε πίσω.

Είμαι προσεκτικός στο τι δημοσιεύω στα social

Το διαδίκτυο δεν έχει κουμπί διαγραφής… Οποιοδήποτε σχόλιο ή εικόνα δημοσιεύουμε στο διαδίκτυο μπορεί να παραμείνει για πάντα στο διαδίκτυο, επειδή η αφαίρεση ή η διαγραφή περιεχομένου δεν αφαιρεί τυχόν αντίγραφα που δημιούργησαν άλλα άτομα. Δεν υπάρχει τρόπος να «πάρεις πίσω» ένα σχόλιο που μετάνιωσες που έκανες η να απαλλαγείς από αυτή τη ντροπιαστική selfie που έβγαλες σε ένα πάρτι..

Προσοχή στο download

Ένας κορυφαίος στόχος των εγκληματιών του κυβερνοχώρου είναι να μας ξεγελάσουν ώστε να κατεβάσουμε με κάποιο τρόπο στη συσκευή μας κακόβουλο λογισμικό. Προγράμματα και εφαρμογές που προσπαθούν να υποκλέψουν πληροφορίες από τη συσκευή μας. Ένα κακόβουλο λογισμικό μπορεί να ”μεταμφιεστεί” σε ένα δημοφιλές παιχνίδι ή μία εφαρμογή για την πρόβλεψη του καιρού. Πρόσφατα η Google “ανακάλυψε” ότι στο google play store ανεβαίνουν εφαρμογές που “κρύβουν” κακόβουλο λογισμικό ώστε οι χάκερ να μπορούν να εισχωρήσουν στη συσκευή του χρήστη και με αυτό τον τρόπο να υποκλέψουν χρήσιμα για αυτούς δεδομένα. Οπότε δεν κάνουμε λήψη εφαρμογών που φαίνονται ύποπτες ή προέρχονται από ιστότοπους που δεν εμπιστευόμαστε, πριν εγκαταστήσουμε μία εφαρμογή στον υπολογιστή ή το κινητό μας πάντα διαβάζουμε τα σχόλια και την περιγραφή.

Επιλέγω iσχυρούς κωδικούς πρόσβασης

Οι κωδικοί πρόσβασης είναι ένα από τα μεγαλύτερα αδύναμα σημεία σε ολόκληρη τη δομή του διαδικτύου. Tο πρόβλημα με τους κωδικούς πρόσβασης είναι ότι οι άνθρωποι τείνουν να επιλέγουμε εύκολους κωδικούς να θυμόμαστε, (όπως την λέξη “password” ή “123456”) τους οποίους είναι επίσης εύκολο να “μαντέψουν” οι απατεώνες στον κυβερνοχώρο.

Επιλέγουμε ισχυρούς κωδικούς πρόσβασης που είναι πιο δύσκολο να βρουν οι εγκληματίες του κυβερνοχώρου. Ένα λογισμικό διαχείρισης κωδικών πρόσβασης μπορεί να μας βοηθήσει να διαχειριστούμε πολλούς διαφορετικούς κωδικούς πρόσβασης ώστε να μην τους ξεχνάμε.

Ισχυρός κωδικός πρόσβασης είναι αυτός που είναι πολύπλοκος από χαρακτήρες τουλάχιστον 10 και αποτελείτε από γράμματα, αριθμούς και ειδικούς χαρακτήρες.
Και θυμόμαστε : ποτέ δεν βάζω τον ίδιο κωδικό σε διαφορετικούς λογαριασμούς.

Κάνω ηλεκτρονικές αγορές από ασφαλείς τοποθεσίες

Κάθε φορά που κάνουμε μια αγορά μέσω διαδικτύου πρέπει να δίνουμε πληροφορίες της πιστωτικής μας κάρτας ή του τραπεζικού λογαριασμού μας, ακριβώς αυτά που οι εγκληματίες του κυβερνοχώρου είναι πιο πρόθυμοι να πάρουν στα χέρια τους. Μοιραζόμαστε αυτές τις πληροφορίες μόνο σε ιστότοπους που παρέχουν ασφαλείς κρυπτογραφημένες συνδέσεις και μόνο από γνωστά επώνυμα sites. Ποτέ δεν δίνουμε τέτοιες πληροφορίες σε ιστότοπους και πλατφόρμες που δεν είμαστε σίγουροι για την ασφάλεια που προσφέρουν.

Είμαι προσεκτικός με ποιους επικοινωνώ στο Internet

Οι άνθρωποι που “συναντάμε πίσω από οθόνες” στο διαδίκτυο δεν είναι πάντα αυτοί που ισχυρίζονται ότι είναι, όπως και στην πραγματική ζωή, μπορεί να μην είναι καν αληθινοί… Τα ψεύτικα προφίλ χρηστών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ένας δημοφιλής τρόπος κάλυψης για τους χάκερ. Ποτέ δεν ανταλλάσσουμε στοιχεία και προσωπικά δεδομένα με “ανθρώπους” που γνωρίζουμε μόνο στο internet. Είμαστε πάντα επιφυλακτικοί σε γνωριμίες που κάνουμε στο διαδίκτυο και δεν μοιραζόμαστε περιεχόμενο και πληροφορίες με προφίλ χρηστών που δεν τα γνωρίζουμε.

Διατηρώ ενημερωμένο το πρόγραμμα προστασίας από ιούς και το λογισμικό μου

Το πρόγραμμα προστασίας από ιούς-antivirus της συσκευής μας πρέπει πάντα να το διατηρούμε ενημερωμένο για να μπορεί να μας παρέχει την μέγιστη προστασία. Είναι πολύ σημαντικό να διατηρούμε ενημερωμένα όλα τα προγράμματα και τις εφαρμογές στις συσκευές μας ώστε να διασφαλίσουμε την προστασία της από απειλές. Φροντίζουμε να διατηρούμε πάντα ενημερωμένες τις συσκευές μας με τις τελευταίες ενημερώσεις του λειτουργικού σας συστήματος αλλά και των εφαρμογών που χρησιμοποιούμε.

Προσοχή στα emails που λαμβάνω και σε ποια απαντώ

Tις λέξεις “email phising” και “spam email” σίγουρα τις έχουμε ακούσει και όλοι έχουμε λάβει μηνύματα τέτοιου είδους στο προσωπικό μας λογαριασμό. Πρόκειται για παραπλανητικά μηνύματα που σκοπό έχουν να προτρέψουν τον παραλήπτη να κάνει κλικ σε έναν από τους συνδέσμους-link που εμπεριέχονται στο μήνυμα ώστε να οδηγηθεί σε κάποια κακόβουλη σελίδα η κάποια εγκατάσταση εφαρμογής στο παρασκήνιο, με σκοπό την υποκλοπή δεδομένων εν αγνοία φυσικά του χρήστη, όπως συνέβη και με τις υποκλοπές στην χώρα μας με το λογισμικό pradator .

Ποτέ δεν απαντάμε ούτε κάνουμε κλικ σε μηνύματα από άγνωστο αποστολέα ακόμα και αν το μήνυμα “φαίνεται” να είναι από κάποια εταιρεία ταχυμεταφoρών ή από κάποια τράπεζα που μας ζητά κάποια προσωπικά στοιχεία. Διαβάζουμε προσεκτικά κάθε ηλεκτρονικό μήνυμα που λαμβάνουμε από άγνωστο παραλήπτη και αφού το αξιολογήσουμε ως “spam email” το διαγράφουμε και από τον φάκελο τον διαγραμμένων μηνυμάτων.

Αν λάβουμε υπόψιν μας τους παραπάνω βασικούς κανόνες προστασίας στο διαδίκτυο θα αποφύγουμε πολλές από τις δυσάρεστες εκπλήξεις που ελλοχεύουν εκεί έξω…

Θέμης Βασιλόπουλος

thinktech