Εκατοντάδες τεχνολογικές γκάφες της Tesla, στέλνουν την αυτοκρατορία στα δικαστήρια

Περιπτώσεις που ο αυτόματος πιλότος φαίνεται να μην λειτούργησε και τόσο… αυτόματα.

Το 2022 ο Έλον Μασκ είχε ορκιστεί πως δεν θα διευθετούσε η «αυτοκρατορία» του, Tesla, τυχόν νομική υπόθεση εις βάρος της, εάν ήταν «άδικη». Δυο χρόνια μετά, όμως, η εταιρεία σπεύδει να συμβιβαστεί με πελάτες της που την σέρνουν στα δικαστήρια, θύματα της όχι και τόσο αξιόπιστης τεχνολογίας της.

Τη στιγμή που ο κολοσσός των ηλεκτρικών αυτοκινήτων επενδύει σε συστήματα αυτόματης οδήγησης (Autopilot), δικηγόροι από Καλιφόρνια έως Φλόριντα «τρέχουν» στα δικαστήρια την εταιρεία, καθώς το πολυδιαφημιζόμενο Autopilot δεν είναι ασφαλές για τον κόσμο.

Όπως αναφέρει εκτενές ρεπορτάζ της Washington Post, η εταιρεία βρίσκεται ήδη αντιμέτωπη με οκτώ αγωγές που αφορούν ατυχήματα, ακόμα και θανατηφόρα που συνέβησαν ενώ ο οδηγός φέρεται να εμπιστευόταν τον αυτόματο πιλότο.

Σύμφωνα με τις καταγγελίες, η Tesla υπερέβαλλε τις δυνατότητες του συστήματος, το οποίο ελέγχει το τιμόνι, την ταχύτητα και άλλες ενέργειες που συνήθως αφήνονται στον οδηγό.

Ως αποτέλεσμα, σύμφωνα με τις αγωγές, η εταιρεία δημιούργησε μια ψευδή αίσθηση εφησυχασμού που οδήγησε τους οδηγούς στην τραγωδία.

Ενδεικτικά, σε μια περίπτωση στο Φοίνιξ, μια γυναίκα, που φέρεται να βασίστηκε στον αυτόματο πιλότο, χτύπησε ένα αυτοκίνητο με ειδικές ανάγκες και η ίδια βρήκε τραγικό θάνατο, όταν τη χτύπησε ένα διερχόμενο αυτοκίνητο καθώς εκείνη εξερχόταν του Tesla της.

Στο Τενεσί, ένας μεθυσμένος άνδρας που φέρεται να χρησιμοποιούσε αυτόματο πιλότο μπήκε στο αντίθετο ρεύμα για αρκετά λεπτά, ώσπου συγκρούστηκε με διερχόμενο όχημα χάνοντας τη ζωή του ένας 20χρονος.

Η Τέσλα υποστηρίζει ότι δεν ευθύνεται για τις συγκρούσεις, επειδή ο οδηγός έχει τελικά τον έλεγχο του οχήματος.

Το πρόβλημα όμως με τον Μασκ γίνεται ακόμα πιο έντονο, καθώς πλήττεται και από τις ίδιες τις ομοσπονδιακές ρυθμιστικές αρχές. Την Πέμπτη 25 Απριλίου, η Εθνική Διοίκηση Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας ξεκίνησε μια νέα ανασκόπηση του Autopilot, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου καθώς οι οδηγοί παραπλανώνται πιστεύοντας ότι «η αυτοματοποίηση έχει μεγαλύτερες δυνατότητες από αυτούς».

Το όχημα Tesla Model 3 προειδοποιεί τον οδηγό να κρατήσει τα χέρια του στο τιμόνι και να είναι έτοιμος να αναλάβει ανά πάσα στιγμή ενώ οδηγεί χρησιμοποιώντας το σύστημα FSD (Full Self-Driving) (REUTERS/Mike Blake)

Έτσι η εταιρεία, μόλις τον Απρίλιο ήρθε σε συμβιβασμό με μια υπόθεση στη Βόρεια Καλιφόρνια σύμφωνα με την οποία το Autopilot έπαιξε ρόλο στη θανατηφόρα συντριβή ενός μηχανικού της Apple, του Βάλτερ Χουάνγκ.

Η απόφαση της εταιρείας να συμβιβαστεί με την οικογένεια του Χουάνγκ δίνει νέα ώθηση σε ανάλογες υποθέσεις.Την ίδια στιγμή υπάρχει και δικαστική απόφαση στη Φλόριντα που καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η Tesla «γνώριζε» ότι η τεχνολογία της ήταν «ελαττωματική» υπό ορισμένες προϋποθέσεις.

«Έρχεται ο απολογισμός καθώς όλο και περισσότερες από αυτές τις υποθέσεις πρόκειται να δουν το φως μιας δίκης με ενόρκους», είπε ο Μπρετ Σρέιντερ δικηγόρος της οικογένειας του 15χρονου Jovani Maldonado, 15, που σκοτώθηκε στη Βόρεια Καλιφόρνια όταν ένα Tesla με Αυτόματο πιλότο χτύπησε από πίσω το φορτηγό της οικογένειάς του το 2019.

Ανεπαρκής η απάντηση της εταιρείας;

Όσον αφορά πάντως τις υποθέσεις για τις οποίες κατηγορείται, η εταιρεία υποστηρίζει ότι τα εγχειρίδια χρήστη και οι προειδοποιήσεις στην οθόνη καθιστούν «εξαιρετικά σαφές» ότι οι οδηγοί πρέπει να έχουν τον πλήρη έλεγχο κατά τη χρήση του Autopilot.

Πολλές από τις επερχόμενες δικαστικές υποθέσεις αφορούν απόσπαση της προσοχής ή εξασθένιση του οδηγού.

Ο αυτόματος πιλότος «δεν είναι τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης και δεν αντικαθιστά τον οδηγό», δήλωσε η Tesla σε απάντηση μιας υπόθεσης του 2020 στη Φλόριντα. «Ο οδηγός μπορεί και πρέπει ακόμα να φρενάρει, να επιταχύνει και να κατευθύνει ακριβώς σαν να μην είναι ενεργοποιημένο το σύστημα».

Εφόσον όμως είναι έτσι, είναι απορίας άξιον πως είναι δυνατόν η υπόθεση Χουάνγκ να διευθετήθηκε από την εταιρεία, με δεδομένο ότι το ατύχημα προκλήθηκε επειδή ο οδηγός έπαιζε βιντεοπαιχνίδι ενώ οδηγούσε;

Η Tesla δεν είπε γιατί αποφάσισε να διευθετήσει τη μήνυση και δεν έχουν αποκαλυφθεί λεπτομέρειες για τον διακανονισμό στα δικαστικά έγγραφα.

Εν τω μεταξύ, οι ομοσπονδιακές ρυθμιστικές αρχές εμφανίζονται φαίνεται να δέχονται τους ισχυρισμούς ότι η Tesla παραπλανά τους οδηγούς διαφημίζοντας την τεχνολογία της.

Έστω και ο όνομα Autopilot που έχει δοθεί στο επίμαχο λογισμικό «προκαλεί την ιδέα ότι οι οδηγοί δεν έχουν τον έλεγχο» και καλεί τους «οδηγούς να εμπιστευτούν υπερβολικά τον αυτοματισμό», ανακοίνωσε η Εθνική Υπηρεσία Οδικής Ασφάλειας Αυτοκινητοδρόμων (NHTSA), αποκαλύπτοντας ότι μια διετή έρευνα για το Autopilot είχε εντοπίσει 467 ατυχήματα που συνδέονται με την τεχνολογία, 13 εξ’ αυτών θανατηφόρα.

Κρίσιμες δίκες για το μέλλον της εταιρείας

Σύμφωνα με το αμερικανικό δημοσίευμα, η έκβαση των δικών αυτών θα μπορούσαν να είναι κρίσιμη για την εταιρεία. Η μετοχή της Tesla έχει χάσει περισσότερο από το 1/3 της αξίας της από την αρχή του έτους.

Την περασμένη εβδομάδα, η εταιρεία ανέφερε μια πιο απότομη από την αναμενόμενη πτώση 55% στα κέρδη του πρώτου τριμήνου, καθώς αγωνίζεται με την πτώση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων και τον σκληρό ανταγωνισμό από την Κίνα.

Για να κατευνάσει τις ανησυχίες των επενδυτών, ο Μασκ έχει υποσχεθεί ένα πλήρως αυτοματοποιημένο «ρομποταξί» τον Αύγουστο. Η οδήγηση ενός αυτοκινήτου θα είναι σαν να οδηγείς ανελκυστήρα: επιβιβάζεσαι και βγαίνεις στον προορισμό σου είχε πει.

«Θα έπρεπε να θεωρούμαστε εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης ή ρομποτικής», είπε ο Μασκ στους επενδυτές. «Αν κάποιος δεν πιστεύει ότι η Tesla πρόκειται να λύσει την αυτονομία, νομίζω ότι δεν πρέπει να είναι επενδυτής στην εταιρεία. Αλλά θα το κάνουμε» είπε.

in.gr