Και όμως αυτά συμβαίνουν σήμερα στην Ελλάδα. Υπάρχει λογοκρισία. Πραγματική, σκληρή, αντιδημοκρατική, λογοκρισία. Λογοκρισία που στρέφεται εναντίον κάθε φωνής και κάθε προσπαθείας για την προβολή της πατρίδας, της σημαίας, της ιστορίας, των ιδανικών.
Και δεν μιλάμε για αοριστίες όπως το γεγονός ότι χλευάζονται θεμέλια της κοινωνίας όπως το τρίπτυχο «Πατρίς, Θρησκεία, Οικογένεια». Μιλάμε για πολύ συγκεκριμένη περίπτωση αποκλεισμού ενός νέου Έλληνα δημιουργού από εκδήλωση σε χώρο του Δήμου Αθηναίων και με χορηγούς την Περιφέρεια Αττικής και την ΕΡΤ.
Ονομάζεται Κωνσταντίνος Παππάς και το «έγκλημά» του είναι ότι αναδεικνύει μέσα από τα κόμικς που δημιουργεί την Ελλάδα, την σημαία, την ιστορία και το πνεύμα θυσίας. Στην συγκεκριμένη περίπτωση ο τίλος του έργου του ήταν «60 χιλιόμετρα έξω από την Άγκυρα» και αναφερόταν στον ηρωισμό των Ελλήνων κατά την μικρασιατική εκστρατεία.
Ο ίδιος στο έργο του EOKA Heroes αναδεικνύει την ελληνική σημαία, τους πεσόντες κατά τον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα της Κύπρου και τον ηγέτη στρατηγό Γεώργιο Γρίβα, τον θρυλικό Διγενή.
Πλέον εμβληματικό του δημιούργημα είναι το κόμικ «Εκ της κόνεως» εμπνευσμένο από την θυσία του Ιερού Λόχου στο Δραγατσάνι. Από το πρώτο αίμα που πότισε το δένδρο της λευτεριάς το 1821.
Όμως αυτές οι μνήμες και αυτό το αίμα δεν έχουν θέση στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, όπου προγραμματίζεται να γίνει η 17η εκδήλωση φεστιβάλ για κόμικς Comicdom στα μέσα του προσεχούς Μαΐου. Θεωρούνται φασιστικά και εθνικιστικά. Και ως εκ τούτου εξοβελιστέα. Αυτό επιβάλλουν η «νέα τάξη πραγμάτων» και η «πολιτική ορθότης».
Ο Κωνσταντίνος Παππάς αποκλείσθηκε από αυτήν. Η συμμετοχή του ανακλήθηκε από τους οργανωτές, οι οποίοι με ιδιαίτερο θράσος αιτιολογούν την απόφασή τους ως εξής:
«Υπέπεσε στην αντίληψή μας ότι έργα δημιουργού που συμμετέχει στον τομέα αυτοεκδόσεων Artists Alley του φετινού Comicdom Con Athens, είναι φορείς ιδεών που δεν συνάδουν με τις αρχές της διοργάνωσης και ξεφεύγουν από το πλαίσιο της ιστορικής αναφοράς γεγονότων όπως είχε αφήσει να εννοηθεί από το δείγμα του έργου που έστειλε, προκειμένου να κριθεί για τη συμμετοχή του. Ως εκ τούτου η διοργάνωση ανακαλεί τη θέση του εν λόγω καλλιτέχνη στο Artists Alley. Ευχαριστούμε όσους μας επέστησαν την προσοχή στο συγκεκριμένο ζήτημα».
Ποιες είναι οι ιδέες που «δεν συνάδουν με τις αρχές της διοργάνωσης»;
- Η Ελλάδα;
- Η σημαία μας;
- Το πρόσωπο του Διγενή;
- Ξεφεύγει η μικρασιατική εκστρατεία και ο αγώνας της ΕΟΚΑ, η θυσία των μαχητών της Ελλάδος και της Κύπρου «από το πλαίσιο της ιστορικής αναφοράς γεγονότων»;
«Ευχαριστούμε όλους όσους μας επέστησαν την προσοχή στο συγκεκριμένο ζήτημα» καταλήγει η ανακοίνωση των οργανωτών. Ποιοι είναι αυτοί και ποια είναι η συμμετοχή τους στην διοργάνωση του συγκεκριμένου φεστιβάλ που εδικαιούντο να επιστήσουν την προσοχή των οργανωτών; Οι οποίοι λίγο παραπάνω γράφουν ότι «υπέπεσε στην αντίληψή» τους… Ότι είδαν «δείγμα του έργου του». Τι από τα δύο ισχύει; Μόνοι τους το αντελήφθησαν ή «κάποιος» τους επέστησε την προσοχή;
Πρόκειται βεβαίως για ρητορικά ερωτήματα, αφού τις απαντήσεις μπορεί εύκολα να τις υποθέσει κανείς. Θα αρκεστούμε στα γεγονότα.
«Δεν με ενημέρωσαν. Απλά με πέταξαν έξω»
Ο Κωνσταντίνος Παππάς είχε μετάσχει στο φεστιβάλ Comicdom Con Athens των παρελθόντων ετών. Προ τριμήνου υπέβαλλε την εργασία του για την συμμετοχή στο εφετινό φεστιβάλ, η οποία εγκρίθηκε από τους οργανωτές και περιελήφθη στον κατάλογο των συμμετεχόντων που δημοσιοποιήθηκε την 28η Φεβρουαρίου. Το πρωί της 19ης Απριλίου, προχθές δηλαδή η συμμετοχή και το βιογραφικό του ανηρτήθησαν κανονικά στην ιστοσελίδα του φεστιβάλ. Από εκεί και πέρα αρχίζει η παρέμβαση.
Ο ίδιος ο Κωνσταντίνος Παππάς μιλώντας προς την «Εστία» λέει ότι το απόγευμα της Τετάρτης κάθε αναφορά σε αυτόν και στο έργο του είχε διαγραφεί και μάλιστα χωρίς καμία προειδοποίηση.
«Δεν με ενημέρωσαν. Απλά με πέταξαν έξω» είπε χαρακτηριστικά. Και μετά δυο ώρες και αφού είχε εντόνως αναζητήσει να μάθει τι έγινε πληροφορήθηκε την προαναφερθείσα ανακοίνωση των οργανωτών.
Μας είναι δύσκολο να αποτυπώσουμε το μέγεθος της οργής και της αγανάκτησης που μας διακατέχουν καθώς βλέπουμε τις λεπτομέρειες του θέματος. Αποκλείουν δημιουργούς που αναδεικνύουν τις θυσίες των Ελλήνων, ενώ σε τέτοια φεστιβάλ έχουμε δει απαράδεκτες εικόνες προσβολής και χλευασμού ηρώων και μαρτύρων της θρησκείας του έθνους. Και διαχρονικών αρχών και αξιών.
Όλα αυτά φαίνεται ότι «συνάδουν» με τις αρχές τέτοιων διοργανώσεων. Ή τουλάχιστον επιτρέπονται χάριν «της ελευθερίας της έκφρασης». Η ανάδειξη της ιστορικής αλήθειας όμως δεν συνάδει. Η απεικόνιση της σημαίας δεν συνάδει. Η προβολή των ηρώων δεν συνάδει.
Τα «πρότυπα» που προβάλλονται πρέπει να είναι υποτακτικά και «κακομοίρικα». Αυτό απαιτεί η πολιτική ορθότης στην οποία υποτάσσεται ο κάθε οργανωτής μικρής ή μεγάλης εκδήλωσης ή φεστιβάλ.
Τίθεται όμως εδώ ένα ζήτημα αξιοπρέπειας για τον Δήμο Αθηναίων που φιλοξενεί το φεστιβάλ κόμικς στην Τεχνόπολη. Περιμένουμε να επιδείξει αξιοπρεπή στάση και να απαιτήσει την άρση της λογοκρισίας στα ελληνικά κόμικς. Διαφορετικά να τους αποβάλλει από την Τεχνόπολη.
Το ζήτημα πρέπει να απασχολήσει επίσης τους χορηγούς. Την Περιφέρεια Αττικής και την ΕΡΤ. Έχουν συνειδητοποιήσει ότι η χορηγία τους στηρίζει πρακτικές λογοκρισίας; Τι σκοπεύουν να πράξουν τώρα που το γνωρίζουν;
Και τέλος οι λάτρεις των κόμικς ας μην παρασυρθούν και ας καταδικάσουν στην αφάνεια ένα φεστιβάλ που έχει αποβάλει δημιουργούς που προβάλλουν την ελληνική σημαία.