Από τον Βασίλειο Χ. Στεργιούλη
Η πανδημία του κορονοϊού, που μαστίζει σήμερα την ανθρωπότητα όλη, έχει καταντήσει φόβητρο. Άλλαξε τις συνήθειες και ασχολίες μας. Και περιόρισε τη δραστηριότητα μας.
Κλεισμένοι αναγκαστικά στα σπίτια, σαν ασπάλακες στις υπόγειες φωλιές τους, διαβιώνουμε ως ελεύθεροι πολιορκημένοι, αναμένοντες την σωτήρια έξοδο από την υγειονομική κρίση.
Ήταν βέβαια γενικά φορτισμένη και με πολλές πιέσεις η καθημερινότητα μας, ιδίως στα μεγάλα αστικά κέντρα, προστέθηκε τώρα και αυτή της πανδημίας.
Δεν είναι γνωστό πως κυοφορήθηκε ο ιός. Και δεν είναι βέβαιο, αν θα το μάθουμε ποτέ. Ούτε γνωρίζουμε πότε θα αντιμετωπισθεί τελικά.
Μας συνέχει ο φόβος της εξάπλωσης του, γιατί διαδίδεται ταχύτατα. Προσβάλλει, λέγεται, πολλούς και δημιουργεί θύματα. Ένας εάν προσβληθεί και δεν απομονωθεί και τύχει της αναλόγου απολυμαντικής και λοιπής ιατροφαρμακευτικής φροντίδος, κινδυνεύει το στενότερο κατ’ αρχάς και κατόπιν το ευρύτερο περιβάλλον του. Η περιοχή στην οποία διαμένει και εργάζεται. Γι’ αυτό οικογένειες, χωριά, πόλεις και περιοχές, στις οποίες εμφανίζονται κρούσματα κορονοϊού, τίθενται σε απομόνωση. Σε καραντίνα.
Η πανδημία απασχολεί σοβαρά όλο τον κόσμο. Είναι η μεγαλύτερη απειλή σήμερα της ανθρωπότητας. Γιατροί και νοσηλευτές δίνουν παντού με θαυμαστή αυτοθυσία και προφανή κίνδυνο της ζωής τους τη μάχη για να σώσουν τους προσβαλλόμενους από τον δολοφόνο ιό. Επιδημιολόγοι δε και άλλοι ειδικοί επιστήμονες και ερευνητές καταβάλλουν έντονες προσπάθειες για την ανεύρεση σχετικού εμβολίου.
Ο ιός όμως ως την ώρα παραμένει ακαταμάχητος. Εξακολουθεί το καταστροφικό του έργο, θερίζει κυριολεκτικά ζωές. Σε τόση έκταση, ώστε τα γραφεία τελετών αδυνατούν σε κάποιες χώρες να ανταποκριθούν στην ταφή των νεκρών. Αυτή είναι η πληροφόρηση των μέσων ενημέρωσης.
Πολλοί φρονούν ότι ζούμε παρόμοιες στιγμές με αυτές που περιγράφονται στην Αποκάλυψη. Ημέρες που θυμίζουν την δυνατή και με ζωηρές εικόνες περιγραφή του Ιωάννου του Θεολόγου, επιστήθιου μαθητή του Χριστού, για τη φοβερή πληγή των επιδημιών και θανατηφόρων ασθενειών, που ακολουθούν το άνοιγμα της τέταρτης σφραγίδας (Αποκ.6,7-8) Το άνοιγμα της γίνεται ύστερα από την φωνή του τέταρτου ζώου, που είναι «όμοιον αετώ πετομένω». Είναι η φωνή του αγγελικού κόσμου κατά τους ερμηνευτάς, η οποία καλεί να έλθει η μεγάλη συμφορά που θα τιμωρήσει την ανθρωπότητα για την αποστασία της. Έντρομος ο Ιωάννης βλέπει να καλπάζει μπροστά του μετά την φωνή του αγγελικού κόσμου,
«ίππος χλωρός»(=κίτρινος), σύμβολο της ασθένειας και του θανάτου, έχοντας αναβάτη του τον θάνατο. Και πίσω του ακολουθεί ο Άδης.
Τρόμο προκαλεί η ως άνω περιγραφή της φοβερής πληγής των λοιμών, των θανατηφόρων επιδημιών της Αποκάλυψης. Ανάλογα αισθήματα προκαλεί και η σχετική παράστασή της στην αγιογραφία. Εμφανίζει τον θάνατο ως σκελετωμένο καβαλάρη του κίτρινου ίππου με μεγάλο δρεπάνι θερισμού και τον Άδη να ακολουθεί με ανοικτό το στόμα!
Άλλοι όμως θεωρούν όλα αυτά υπερβολικά και δίνουν τις δικές τους για τον ιό εντελώς διαφορετικές ερμηνείες. Ο χρόνος θα δείξει την αλήθεια. Η Αποκάλυψη θα ερμηνευθεί από τα γεγονότα. Ως τότε όμως θα είναι συγκάληψη, παρά την ονομασία Αποκάλυψη.
Γενικά η μάστιγα της πανδημίας έδωσε αφορμή σε ποικίλα σχόλια και ερμηνείες. Για πολλούς μάλιστα θεωρήθηκε κατάλληλη ευκαιρία στοχοποίησης της Εκκλησίας. ». Άλλοι δε άδραξαν την ευκαιρία να χύσουν όλο το δηλητήριο τους κατά του μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας. Είπαν πολλά. Και τι δεν είπαν εναντίον της Εκκλησίας! Δεν είναι του παρόντος να ασχοληθούμε με όλα αυτά τα «άρρητ’ αθέμιτα».
Θλιβερό φαινόμενο πάντως παρουσιάζουν οι αλειτούργητοι ναοί μας τούτες τις άγιες ημέρες της Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Και θα εξακολουθήσουν να είναι κλειστοί και την πλέον κατανυκτική Μεγάλη Εβδομάδα και το Πάσχα. Δεν θα μπορούσαν να λειτουργούν με μικρό έστω αριθμό πιστών; Και να αναμεταδίδονται οι ιερές ακολουθίες από τα μεγάφωνα, ώστε να τις παρακολουθούν οι πιστοί, όπως με συγκίνηση είδαμε να συμβαίνει αυτό στη γειτονική μας Σερβία; Γιατί να μην ισχύει και για τους ναούς ό,τι με τα σουπερ μάρκετ;
Κατανοούμε βέβαια την ανάγκη συμμόρφωσης των πολιτών προς τις επιταγές της πολιτείας, που έχει την ευθύνη για την δημόσια υγεία. Φρονούμε όμως ότι θα μπορούσε να διευθετηθεί καλύτερα το θέμα της λειτουργίας των ναών.