«Φενγκ σούι»: Το ιεραποστολικό όχημα της κινεζικής μαντείας

της θεολόγου κ. Ελένης Βασσάλου

Φενγκ σούι σημαίνει «άνεμος και νερό». Έχει τις ρίζες του στο Ι Τσινγκ, στον Ταοϊσμό, το Βουδισμό και τον Κουμφουκιανισμό. Το φενγκ σούι σταδιακά διαμορφώθηκε από τις λαϊκές μαγικοθρησκευτικές παραδόσεις και πρακτικές των σαμάνων, μάντεων, εξορκιστών και θεραπευτών, οι οποίοι έπαιρναν μηνύματα από τ’ άστρα, δίδασκαν τη λατρεία των καλών πνευμάτων, εξευμένιζαν τους ιδιότροπους θεούς, κατασκεύαζαν μαγικά φυλαχτά με την ελπίδα προστασίας από την καταστροφική ενέργεια των θεών, όριζαν το σωστό προσανατολισμό των ναών και των τάφων…

Πίστευαν ότι «οι νεκροί χρειάζονται την ενέργεια τσι. Η έλλειψη αυτής της κοσμικής ενέργειας μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την τύχη των απογόνων του νεκρού… Η λατρεία των προγόνων αποτελούσε σημαντικό κομμάτι της ζωής των Κινέζων». Γι’ αυτό αρχικά οι σαμάνοι και αργότερα οι Ταοϊστές και Βουδιστές μοναχοί, στηριζόμενοι στην άποψη ότι υπάρχει μετενσάρκωση, και ότι οι νεκροί συνεχίζουν να ζουν ως πνεύματα και να φέρνουν ευτυχία ή δυστυχία στους ζωντανούς, συμβούλευαν τους Κινέζους, πριν ανοίξουν έναν τάφο, πώς να χτίσουν τα σπίτια τους, ποια η κατάλληλη τοποθεσία για την καλλιέργεια της σοδειάς τους, πάντα με γνώμονα μήπως με τις ενέργειές τους δυσαρεστήσουν τα πνεύματα…

Αυτές οι πανάρχαιες δοξασίες υιοθετούνται και επιδιώκεται να εμφανίζονται σήμερα στο προσκήνιο, ως επιστημονικές προτάσεις, που υπόσχονται την εξισορρόπηση της υποτιθέμενης αρχέγονης ενέργειας ή ζωτικής δύναμης τσι στους χώρους στους οποίους ζούμε, και την αποτελεσματική -δήθεν- επίδραση στην τύχη, την υγεία και ευημερία. Υποστηρίζεται: «Για να έχουμε καλή υγεία, ψυχική γαλήνη, ηρεμία του πνεύματος, ακόμα και υλική ευημερία, γονιμότητα και τύχη, αυτή η ενέργεια (τσι) πρέπει να κυκλοφορεί ανεμπόδιστη στο περιβάλλον που ζει και κινείται ο άνθρωπος. Ακόμα και αιχμηρές γωνίες, πόρτες και παράθυρα, που δεν είναι τοποθετημένα στη σωστή θέση, η θέση των επίπλων, μερικοί συνδυασμοί χρωμάτων και άλλοι παράγοντες μπορούν να εμποδίσουν τη συνεχή ροή αυτής της σημαντικής ενέργειας».

Όπως ο Ινδουισμός διείσδυσε στην Ευρώπη και την Αμερική μέσω της φιλοσοφίας, του διαλογισμού και των σωματικών ασκήσεων Γιόγκα, έτσι και η κινεζική μαντεία και φιλοσοφία διεκδικεί αυτή τη διείσδυση, εμφανίζοντας το φενγκ σούι ως την επιστήμη που αφορά τη ζωή, την τέχνη της διαρρύθμισης και διακόσμησης του χώρου κατοικίας και εργασίας, τη θεραπεία ασθενειών! Είναι όμως πασιφανές, ότι το φενγκ σούι ουδεμία σχέση έχει με την επιστήμη, η οποία με συγκεκριμένες και ορθολογιστικές μεθόδους, από ειδικούς επιστήμονες, ερευνά αυστηρώς καθορισμένα πεδία του επιστητού και καταλήγει σε συστηματικές και επαληθεύσιμες γνώσεις.

Το φενγκ σούι ταυτίζεται με τις αρχαίες δεισιδαιμονίες, όπως ότι «ο κόσμος ήταν γεμάτος από πνεύματα και θεότητες καλές και κακές… ότι τα παντοδύναμα πνεύματα ζούσαν μέσα στα ζώα, τα φυτά, τις πέτρες, τα μέταλλα, το νερό, τον κεραυνό, την αστραπή, τα καιρικά φαινόμενα…». Γι’ αυτό, μέχρι σήμερα, η μελέτη φενγκ σούι απαιτεί καταρχάς ανάλυση του γενεθλίου χάρτη κάθε ατόμου. Ο γενέθλιος χάρτης αποτελείται από ένα πολύπλοκο λαβύρινθο ζωδιακών συμβόλων, χάρτες με τρίγραμμα, αστρικούς συνδυασμούς, φάσεις, ημερολογιακούς αριθμούς, πληροφορίες από όλα τα άτομα που ζουν ή εργάζονται στον ίδιο χώρο κ.α.

Όμως, για τα ίδια ακριβώς στοιχεία ενδιαφέρεται, επίσης, η αστρολογία αποδεικνύοντας τη μεταξύ τους εσωτερική σύνδεση. Βεβαίως, όπως η αστρολογία δεν είναι επιστήμη, όμοια και το φενγκ σούι, επειδή οι απόψεις τους δεν ταυτίζονται με συστηματικές γνώσεις, επιστημονικά παραδεκτές, αλλά με τις δοξασίες παλαιών σαμάνων και σύγχρονων πνευματιστών.

Γι’ αυτό στα καταστήματα που διατίθενται τα αντικείμενα φενγκ σούι, σύμφωνα με τα διαφημιστικά τους, διατίθενται «Sticks – λιβανωτά με 30 βότανα Θιβετιανά για καθαρισμό του χώρου, εξαγνισμό, προστασία, διαλογισμό…», «ημιπολύτιμοι λίθοι, ενεργειακά σκευάσματα για Τσάκρας, για τον εξαγνισμό του χώρου, τον καθαρισμό της αύρας, την προστασία από αρνητικές επιρροές, άγγελοι… φωτογραφίες θεοτήτων, γελαστοί Βούδες», «γιάντρας, μάνταλες με αρχετυπικά σύμβολα, μάντραμς (ιερές συλλαβές) από τη Βεδική παράδοση χιλιάδων χρόνων, φυλαχτά για καλοτυχία, ευημερία, προστασία από αρνητικές επιρροές, πνευματική εξέλιξη κ.α., μπάλες Tai Chi, καμπάνες, κομποσκοίνια – μάλα… ανιχνευτές λειτουργίας των τσάκρας, συσκευές RAC για προστασία από γεωπαθητικά ρεύματα, ηλεκτρονική ρύπανση, βλαβερές ακτινοβολίες και ραδιενεργές ακτίνες… φωτιστικά ιονιστές από ορυκτό αλάτι από ορυχεία των Ιμαλαΐων…». Δίδονται συμβουλές για «κήπους Ζεν, για αρωματοθεραπεία, ρεφλεξολογία, εναλλακτικές θεραπείες, ενεργειακά σκευάσματα κρυσταλλοθεραπεία με κρυστάλλους των τσάκρας, των ζωδίων σε κάθε μορφή…»!!!

Παρατηρώντας κανείς όλη αυτή την ποικιλία των προσφερόμενων ειδών σε καταστήματα φενγκ σούι μπορεί εύκολα ν’ αντιληφθεί, πόσο συμπλέκονται οι ιδέες και πρακτικές των ανατολικών θρησκειών με τη μαγεία και τις λεγόμενες εναλλακτικές θεραπείες!!! Ενώ αυτές οι ιδέες εμφανίζονται ότι σέβονται τις οικολογικές ευαισθησίες και τα ενδιαφέροντα ανθρώπων, που θα επιθυμούσαν μια άλλη σχέση με το φυσικό περιβάλλον, ενώ υπόσχονται ότι απελευθερώνουν απ’ όλη την κακοδαιμονία του Δυτικού πολιτισμού, τελικά εισάγουν τον άνθρωπο στις δοξασίες και τη λατρεία των πνευμάτων των Ανατολικών θρησκειών και της μαγείας, ενώ τον εξαρτούν από τις δαιμονικές ενέργειες, τους εξαγνισμούς, τις ιδέες του κάρμα και της μετενσάρκωσης… Γίνονται το όχημα των αντίστοιχων σαμάνων – δικών μας πνευματιστών και μάγων – προκειμένου να εξαρτηθεί η ζωή μας, σε καθημερινή βάση, από τις υποτιθέμενες ενέργειες του χώρου, δηλαδή τα πονηρά πνεύματα και να συνεργαστούμε με αυτά!

Στις μέρες μας, αυτή η διείσδυση και η εξάρτηση επιχειρείται, επίσης, στους χώρους της αρχιτεκτονικής, της διακοσμητικής και της υγείας.

Δράκοι, τίγρεις, χελώνες και φοίνικες αποτελούν τη βάση της αρχιτεκτονικής και διακοσμητικής σκέψης φενγκ σούι για τις κατοικίες, τους κήπους, τις επιχειρήσεις!!! Ο άνεμος, το νερό, η γη, τα βράχια και το ξύλο υπό συνθήκες ευθείας γραμμής αντιμετωπίζονται ως δηλητηριώδη βέλη, που εκπέμπουν «θανατηφόρα πνοή», κουβαλούν τη δυστυχία, επηρεάζουν με αρνητικό τσι «τα οικονομικά, την καριέρα, την οικογένεια, την υγεία, τις συναισθηματικές σχέσεις ή την τύχη του ανθρώπου». Αλήθεια, έχουν όλα αυτά κάποια επιστημονική υπόσταση;

Προφανώς, επιδιώκεται ν’ αναβιώσουν οι αρχαίοι σαμάνοι, και ν’ αποκτήσουν λόγο για τη ζωή και τις επιλογές μας οι ταοϊστές και βουδιστές μοναχοί, με τις μαντικές πρακτικές τους, μέσα από τους ρόλους του Γραφίστα, του Διακοσμητή και του Αρχιτέκτονα φενγκ σούι! Γι’ αυτό, ενώ προτείνουν νέες ιδέες για το σπίτι, τον κήπο ή το χώρο εργασίας, «αρχιτεκτονικά σχέδια με τις αρχές τις χωροθεσίας», ουσιαστικά αυτές οι αρχές βρίσκονται σε πλήρη συνέπεια με τις μαγικοθρησκευτικές θεωρήσεις για τις αρνητικές ενέργειες, τους δράκους τα πνεύματα, την εξισορρόπηση της ενέργειας τσι…

Τελικά, χωρίς να το συνειδητοποιήσει κανείς, εξανεμίζεται η ελευθερία της σκέψεώς του! Οι ψυχικές του δυνάμεις εγκλωβίζονται στο φόβο, μήπως βρεθεί ο ίδιος, η οικογένεια ή η εργασία του υπό αρνητικές επιδράσεις. Προλήψεις και δεισιδαιμονίες προσδιορίζουν πλέον τις ενέργειές του, ενώ ξεκίνησε απλώς για έναν ξεχωριστό τρόπο αρχιτεκτονικής και διακόσμησης.

Μάλιστα, για να μην γίνουν όλα αυτά αντιληπτά, διαπλέκονται με την ποίηση, το μύθο, το όνειρο, το συναίσθημα. Διαβάζουμε στο άρθρο «Αρχέτυποι συμβολισμοί για έναν ιερό κήπο»: «Πολλές παγκόσμιες αρχέγονες εικόνες εμφανίζονται στα όνειρα, στην τέχνη και στους κήπους, και μπορούμε να τα πλέξουμε σαν χρυσές κλωστές, για να υφάνουμε τους δικούς μας ιερούς χώρους. Επιλέξτε τις “κλωστές” εκείνες που πιστεύετε ότι διαθέτουν δύναμη και ενέργεια.

Κρεβατίνα… μας προσφέρει τα φρούτα των θεών.

Καμπανούλες. Ξυπνούν το πνεύμα της ζωής.

Πεταλούδες. Συμβολίζουν τη μεταμόρφωση.

Γραμματοκιβώτια για τις νεράιδες των λουλουδιών… Εκεί τα παιδιά αφήνουν γράμματα και δώρα για τις νεράιδες των λουλουδιών.

Είδωλα. Οι κήποι μπορούν να γίνουν προσωπικά μας είδωλα, αν τους φτιάξουμε καλοπροαίρετα και τους αγκαλιάσουμε με την αγάπη μας και το προσωπικό ενδιαφέρον.

Γιαπωνέζικη αίθουσα για τσάι. Ένας χώρος ηρεμίας και τόπος ιερών τελετών.

Λαβύρινθος… Συμβολίζει την είσοδο στη μήτρα της Μητέρας Γης.

Φεγγαρόκηπος. Ένας κήπος με ασημένιο φύλλωμα και λευκά λουλούδια για την αρχαία λατρεία της Σελήνης.

Προσφορές. Στο Μπαλί, οι καθημερινές προσφορές λουλουδιών και τροφής τοποθετούνταν σε διάφορα σημεία του κήπου και παρουσιάζονται με προσευχή και λιβάνι για να φθάσουν στους θεούς.

Λιμνούλα ή πισίνα. Οι λιμνούλες ευνοούν το διαλογισμό…».

Σε άρθρα αφιερωμένα στο φενγκ σούι υπογραμμίζεται, ότι όταν αγοράζουμε φυτά πρέπει να λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη και το σχήμα των φύλλων. Ορισμένες ποικιλίες, ειδικά αυτές με τα μυτερά φύλλα, εκτοξεύουν «δηλητηριώδη βέλη» ή σα τσι (αρνητική ενέργεια) τα οποία δημιουργούν κακό φενγκ σούι! Προτιμώνται τα φυτά με στρογγυλεμένα σαρκώδη φύλλα, διότι τραβούν ευνοϊκό τσι. Αν δε φροντίζουμε όλα τα φυτά, να είναι υγιή και να έχουν αρκετό νερό, αυτό θα φέρει κακή τύχη και θα εμποδίσει το υγιές τσι να μπει στο σπίτι μας!

Προτείνονται, μάλιστα, φυτά με βάση το καλό τσι:

Ο νάρκισσος συμβολίζει τη μεγάλη καλοτυχία.

Ο κρίνος, το καλό φενγκ σούι.

Η μανόλια προσελκύει την ευτυχία.

Ο λωτός συμβολίζει τη φώτιση του Βούδα.

Το μπαμπού διώχνει τα κακά πνεύματα.

Το πεύκο συμβολίζει τη μακροζωία.

Η ροδακινιά, την αθανασία.

Η πορτοκαλιά, τη μεγάλη καλοτυχία, τον πλούτο, την ευτυχία, τη γενική ευημερία.

Όλα αυτά, βεβαίως, ουδεμία σχέση έχουν με την πραγματικότητα. Για παράδειγμα, οι αγρότες μας θα ήταν πάμπλουτοι με τις πορτοκαλιές, αλλά δυστυχώς τα πορτοκάλια πάνε στις χωματερές… κι οι τσέπες τους άδειες!

Όσον αφορά το χώρο της υγείας, το φενγκ σούι εμφανίζεται ως ένας από τους «εννέα τρόπους θεραπείας του Ταοϊσμού». Αναγνωρίζεται ότι «χάρη στον κοινό τους πρόγονο, τον Ταοϊσμό, το φενγκ σούι και η κινεζική ιατρική έχουν αρκετά κοινά: μεταξύ άλλων, τη χρήση του τσι, του γιν και του γιανγκ και των πέντε στοιχείων» (φωτιά, νερό, μέταλλο, ξύλο, γη) και το μπα γκούα. «Οι Κινέζοι πιστεύουν ότι έχει κάποιος μακροζωία και υγεία σαν τον Τάο Τε Τσανγκ, το θεό της μακροζωίας, εάν χρησιμοποιήσει το Φενγκ Σούι για την αναβάθμιση του περιγύρου του και την κινεζική ιατρική για τη διατήρηση της υγείας του».

«Ο Βελονισμός, τα βότανα, το Τσι Κουνγκ, η σεξουαλική χαλιναγώγηση του γιν και του γιανγκ, όλα αυτά είναι μέτρα που προωθούν την υγεία και που χρησιμοποιούνται από την κινεζική ιατρική, προκειμένου να διατηρηθεί ή να διορθωθεί η ισορροπία μεταξύ του γιν και του γιανγκ… όταν το γιν και το γιανγκ έλθουν σε ισορροπία, η ασθένεια υποχωρεί…». Σε άλλο σημείο ομολογείται ότι το φενγκ σούι διαμορφώθηκε από τους σαμάνους και ότι οι τρόποι θεραπείας της λεγόμενης ολιστικής ιατρικής βασίζονται στη μυθολογία του Ταοϊσμού!!! Εδώ χρειάζεται εκ μέρους μας προσοχή!

Για τη δική μας συνεννόηση, η λέξη «θεραπεία» παραπέμπει στην Ιατρική Επιστήμη. Στον Ταοϊσμό, όμως, η λέξη «θεραπεία» αναμειγνύεται με την επίκληση πνευμάτων, τη μαντική τέχνη να στηρίζει τις θεραπευτικές μεθόδους της ρεφλεξολογίας (και άλλων «εναλλακτικών θεραπειών»), την αστρολογία, τη θεραπεία φενγκ σούι με πετρώματα που πιστεύουν ότι διαθέτουν υψηλές δονήσεις ενέργειας, το διαλογισμό, την τέχνη της κίνησης του τσι κουνγκ (qi gong), το τάι τσι και τις πολεμικές τέχνες, τη βοτανοθεραπεία, το βελονισμό ή την άσκηση πίεσης με τα δάκτυλα, τα βότανα ή τη θερμότητα, τη μέθοδο γιν και γιανγκ (ή την τέχνη της κρεβατοκάμαρας), όπως την ονομάζουν, την απελευθέρωση της ενέργειας του σώματος μέσω του κινεζικού μασάζ κ.α. Ποια σχέση άραγε έχουν αυτές οι πρακτικές με τη θεραπεία ασθενειών, την οποία υπηρετεί η επιστημονική Ιατρική; Απολύτως καμία!

Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι «τόσο η διάγνωση μιας ασθένειας, όσο και η θεραπεία της έχουν αυστηρά καθορισμένο περιεχόμενο στην επιστημονική Ιατρική. Καταρχάς, απαιτείται βαθιά γνώση, όσο είναι εφικτό, του ανθρωπίνου σώματος και της φυσιολογικής λειτουργίας του. Οι ιατροί βασισμένοι πάνω σ’ αυτή τη γνώση και με την προϋπόθεση ότι έχουν μακροχρόνια εμπειρία στο νοσοκομείο, μελετώντας εκατοντάδες περιπτώσεων ασθενών – η καθεμία των οποίων είναι ιδιαίτερη περίπτωση – προσπαθούν ν’ ανιχνεύσουν και να θεραπεύσουν καθετί που δεν είναι φυσιολογικό, με παραδεκτές μεθόδους.

Αυτές οι μέθοδοι υπόκεινται σε κρίση, σε δοκιμασία και εν ανάγκη σε απόρριψη. Όταν κάποιος ισχυριστεί, ότι έχει ανακαλύψει μια νέα θεραπεία, είτε αυτή είναι πραγματική, είτε είναι φανταστική, οφείλει να την παρουσιάσει επίσημα, σύμφωνα με τους παραδεκτούς τρόπους οι οποίοι είναι:

1. Ανακοινώσεις σε διεθνή συνέδρια.

2. Δημοσιεύσεις σε διεθνή περιοδικά, όπου η κάθε εργασία, πριν δημοσιευθεί κρίνεται από επιτροπή ειδικών. Όταν μια θεωρία ξεπεράσει τα δύο αυτά στάδια, γίνεται κτήμα όλων των ενδιαφερόμενων ιατρών, οι οποίοι μπορούν να την επαληθεύσουν με δοκιμές σε ανεξάρτητα εργαστήρια. Αν, μετά από επανειλημμένες προσπάθειες, αποδειχθεί ότι αληθεύει η μέθοδος – και αποκλειστεί η περίπτωση συμπτώσεως – τότε θεωρείται παραδεκτή. Διδάσκεται στις ιατρικές σχολές και χρησιμοποιείται για τη θεραπεία ασθενών. Καθετί το οποίο δεν έχει υποστεί εξονυχιστική κριτική, έλεγχο και δοκιμή δεν θεωρείται παραδεκτό. Αυτοί οι τρόποι είναι διεθνώς κατοχυρωμένοι για την προαγωγή της επιστήμης, και την προστασία του πολίτη από ανθρώπινο λάθος ή την πιθανή εκμετάλλευσή του από άσχετους προς την Ιατρική επιστήμη και το έργο της».

Το ερώτημα που αναδύεται είναι: Ανταποκρίνεται το φενγκ σούι και οι λεγόμενες «εναλλακτικές θεραπείες» στην προηγούμενη διαδικασία κριτικής, ελέγχου και δοκιμής; Φυσικά όχι! Τότε, ποιοι είναι οι λόγοι αυτού του άτιμου παιχνιδιού με την επιστήμη; Προφανώς οι σύγχρονες παραθρησκευτικές ομάδες προσπαθούν να κερδίσουν έδαφος εμφανίζοντας τη μυθολογία τους ως επιστήμη. Μάλιστα, την ονομάζουν «εναλλακτική ή ολιστική ιατρική» για ν’ αποφύγουν τον έλεγχο και τη σύγκριση με την επιστημονική ιατρική, ενώ παράλληλα δρουν ιεραποστολικά μυώντας στη φιλοσοφία των αρχαίων θρησκειών τις οποίες υπηρετούν.

Αν η σύγχρονη πρόταση φενγκ σούι περιοριζόταν στη μυθολογία αναφορικά με τους τάφους και τα πνεύματα, ποιος θα έδινε σημασία; Ενώ τώρα, με τη μάσκα της επιστήμης, ενδιαφέρεται – υποτίθεται – για την υγεία μας, τη διακόσμηση του σπιτιού και του γραφείου, την ευημερία, την τύχη μας… Με τέτοιες ασαφείς και ανεξέλεγκτες υποσχέσεις αλιεύονται αδαείς και ευκολόπιστοι.

Μάλιστα, για να στηριχθεί η επιδίωξη, οι απόψεις φενγκ σούι να φαίνονται ισάξιες με τις θετικές επιστήμες, ονομάζεται «το λι φα μαθηματική μέθοδος που χρησιμοποιεί την αστρονομία, την αστρολογία και την αριθμολογία». Όμως η αστρολογία και η αριθμολογία δεν είναι επιστήμες, εφόσον δε χρησιμοποιούν επιστημονικές μεθόδους για την ερμηνεία των φαινομένων που μελετούν. Όταν λέμε επιστημονική μέθοδος, εννοούμε, σε γενική μορφή, το εξής σχήμα: παρατήρηση ® υπόθεση ® πείραμα ® συμπέρασμα. Για να ισχύουν τα συμπεράσματα, είναι απαραίτητο κάθε πείραμα να διεξάγεται με επιστημονικά παραδεκτούς τρόπους, ώστε να είναι δυνατόν να επαληθευτεί σε ανεξάρτητα εργαστήρια.

Αξιοσημείωτο, επίσης, είναι ότι οι δοξασίες φενγκ σούι εξισώνονται με τη θεωρία της σχετικότητας του Αϊνστάιν! Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι: «Στην αρχαία Κίνα πίστευαν ότι το τσι ήταν ένα αόρατο αέριο ή ατμός που περιέβαλλε τη γη. Η αντίληψη εξελίχθηκε σιγά, σιγά σε αυτό που σήμερα γνωρίζουμε ως τσι: μια αόρατη ενέργεια που κινείται γρήγορα ή αργά, δυνατά ή αδύναμα – ανάλογα τις συνθήκες – πάνω από τη γη και μέσα από το σώμα μας. Ακόμη, οι σύγχρονοι Κινέζοι θεωρούν το τσι μια ουσία που αποτελείται από συμπαγή ύλη. Αν κάτι τέτοιο ακούγεται περίεργο, ας θυμηθούμε τη θεωρία του Albert Einstein για τη σχετικότητα, που ισχυρίζεται ότι η ενέργεια ισούται με τη μάζα της ταχύτητας του φωτός – με άλλα λόγια, η μάζα είναι απλά μια μορφή ενέργειας…

Επιπλέον η εξίσωση e=mc²- κατά την οποία η ενέργεια μοιράζεται όμοια στη μάζα, πολλαπλασιαζόμενη με το τετράγωνο της ταχύτητας του φωτός – δείχνει ότι η μάζα αποτελείται από μεγάλες ποσότητες ενέργειας. Η ενέργεια όμως που περικλείεται στη μάζα δρα συνήθως σε μικρότερα επίπεδα που τα όργανα δεν μπορούν να μετρήσουν, την “αντιλαμβάνεται” όμως η διαίσθηση του ανθρώπου.

Και ενώ οι ειδικοί του φενγκ σούι ειδικεύονται στην ανάλυση της ενέργειας της ύλης, δεν είναι τα μόνα άτομα που έχουν την ικανότητα ν’ αντιληφθούν το τσι ενός αντικειμένου… Όταν ένας αρχιτέκτονας λέει ότι ο σχεδιασμός ενός δαπέδου “δεν είναι καλός” ή ένας διακοσμητής εσωτερικών χώρων ισχυρίζεται ότι ένα δωμάτιο “δε λειτουργεί”, σημαίνει ότι αυτός ή αυτή έχει αντιληφθεί, ότι υπάρχει ανισορροπία της ενέργειας μέσα στην ύλη του σπιτιού και ψάχνουν ν’ αναλύσουν αυτή την ανισορροπία… Όλα αυτά είναι παραδείγματα που αφορούν το τσι της ύλης».

 Από τη μελέτη του κειμένου διαπιστώνονται τα εξής:

1) Αναφέρεται ότι «οι ειδικοί του φενγκ σούι ειδικεύονται στην ανάλυση της ενέργειας της ύλης».

– Πώς ειδικεύονται και πώς αυτές οι γνώσεις τους πιστοποιούνται;

2) Ορίζεται ότι το τσι είναι μια «αόρατη ενέργεια».

– Ο όρος «αόρατη ενέργεια» είναι ασαφής.

3) Στη Φυσική δεν υφίσταται η έκφραση «η ενέργεια ισούται με τη μάζα της ταχύτητας του φωτός».

– Η ταχύτητα είναι ένα φυσικό μέγεθος, το οποίο δε μπορούμε να πούμε ότι έχει μάζα.

4) Συνδέεται η εξίσωση του Einstein E=mc² με το συμπέρασμα: «η ενέργεια μοιράζεται στη μάζα».

– Δε νοείται ως έκφραση κάτι τέτοιο. Το συμπέρασμα ότι «η μάζα αποτελείται από μεγάλες ποσότητες ενέργειας» είναι ανυπόστατο. Η επιστημονική θεώρηση της πολυταλαιπωρημένης αυτής εξίσωσης είναι ότι η μάζα ισοδυναμεί με μια ποσότητα ενέργειας. Η ενέργεια δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι “περιέχεται” μέσα στην ύλη – τουλάχιστον όχι με τον τρόπο που μια ποσότητα ύλης να μπορεί να “μοιράζει” ποσότητες ενέργειας, όπως θα μοίραζε κανείς στραγάλια. Είναι πολύ πιο πολύπλοκος ο τρόπος με τον οποίο μεταφέρεται η ενέργεια από το ένα σώμα στο άλλο και μάλιστα ακόμα δεν έχει αποσαφηνιστεί πλήρως.

5) Υποστηρίζουν ότι (την ενέργεια) «που τα όργανα δεν μπορούν να μετρήσουν, την αντιλαμβάνεται, όμως η διαίσθηση του ανθρώπου…».

– Η ενέργεια δεν περιέχει κάποια αποκρυφιστικά στοιχεία και μπορεί να μετρηθεί εύκολα από τον καθένα, μέσω της σχέσεως Ενέργεια = μάζα επί ταχύτητα του φωτός στο τετράγωνο. Δεν ευσταθεί η άποψη ότι (την ενέργεια) «την αντιλαμβάνεται, όμως η διαίσθηση του ανθρώπου…». Η υιοθέτηση της διαισθήσεως, ως μέσου αντιλήψεως ή μετρήσεως της ενέργειας, δικαιολογεί, στους μη έχοντες ειδικές γνώσεις στη φυσική, τη δράση των Αποκρυφιστών, ως πρόσωπα τα οποία (τάχα) διαθέτουν το ιδιαίτερο χάρισμα της διαίσθησης, ν’ αντιλαμβάνονται ακόμη και όσα τα επιστημονικά όργανα αδυνατούν να μετρήσουν! Το θράσος εδώ ξεπερνά κάθε όριο. Θεωρούν τους μύθους και τις πνευματιστικές μεθόδους επιστημονικότερες των επιστημών!

«Επιστημονικές» υποδείξεις φενγκ σούι! 

– Όλοι οι ειδικοί του φενγκ σούι… συμφωνούν ότι (οι καθρέπτες) «πρέπει να αποφεύγονται στο υπνοδωμάτιο του ζευγαριού… αντανακλούν επιθετική δύναμη και διαταράσσουν τη σχέση του ζευγαριού… ευθύνονται για την κακή τύχη των ανύπαντρων… Μη βάζετε ποτέ έναν καθρέπτη απέναντι από το κρεβάτι σας. Η αρνητική του ενέργεια επηρεάζει δυσμενώς την οικονομική κατάσταση εκείνου που κοιμάται εκεί ή ακόμη τις ερωτικές του σχέσεις»…

– Θεωρούν ότι όλα τα λατρευτικά αντικείμενα, από τους χριστιανικούς σταυρούς ως τις βουδιστικές μορφές, επειδή τραβούν μεγάλη ενέργεια, μπορεί να προκαλέσουν διαταραχές στον ύπνο, γι’ αυτό δεν πρέπει να τα έχουμε στην κρεβατοκάμαρα – η θέση πάνω από το κρεβάτι είναι ιδιαίτερα δυσμενής…Η ενέργεια της φωτιάς που εκπέμπει μια κουζίνα μπορεί να πολεμήσει την πνευματική ενέργεια μιας εικόνας, γι’ αυτό η κουζίνα είναι και αυτή κακή θέση για τέτοια έργα τέχνης, εκτός αν απεικονίζουν τον κινεζικό θεό της κουζίνας!!!

– Θεωρούν ότι ένα παράθυρο ενός σπιτιού δεν πρέπει να βλέπει ή να είναι κοντά σε μια Εκκλησία ή άλλα θρησκευτικά κτίρια, επειδή διαποτίζουν το σπίτι με έντονη πνευματική ενέργεια, η οποία καταστρέφει την ενέργεια του τσι που είναι απαραίτητη για την υγεία, τον πλούτο, τον έρωτα, τα παιδιά και την τύχη. Προτείνουν διαφανείς κουρτίνες που θα κρύβουν τη θέα, αλλά θα επιτρέπουν το ηλιακό φως στο δωμάτιο!!!

– Αναφορικά με την τοποθεσία μιας επιχείρησης, «οι Κινέζοι πιστεύουν ότι οι επιχειρήσεις που βρίσκονται δίπλα σε γέφυρα, θα “πεθάνουν” από έλλειψη τσι». Επίσης, «τα θρησκευτικά κτίρια δημιουργούν μια έντονη πνευματική ενέργεια, η οποία ενδέχεται να επισκιάσει και καταπνίξει την ενέργεια του τσι, που είναι απαραίτητο για την ανάπτυξη μιας επιχείρησης». «Σύμφωνα με το φενγκ σούι, θεωρείται πολύ ευνοϊκό για ένα κτίριο να έχει στα δυτικά του, τα βουνά των δράκων, και στα ανατολικά, τα βουνά των τίγρεων». «Οι δάσκαλοι του φενγκ σούι προτείνουν, για να υπάρξει καλή τύχη, η πόρτα να είναι τουλάχιστον τόσο μεγάλη όσο αυτή της επιχείρησης που βρίσκεται στον απέναντι δρόμο».

– Το νερό που κυλάει πολύ γρήγορα παρασύρει μακριά την καλή τύχη!

Σύμφωνα με τις «ιατρικές γνωματεύσεις φενγκ σούι»:

«Ένας ποταμός ή ένα ρυάκι που κυλάει αργά μπορεί να προκαλέσει εξασθένηση του ανοσοποιητικού συστήματος»!

«Οι παρακάτω παθήσεις εμφανίζονται, όταν ένα από τα στοιχεία βρίσκεται σε μεγάλες ποσότητες στο σώμα του ασθενούς ή του περιγύρου του!

 

Τα συμπεράσματα δικά σας!

 

 


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

1. ΦΕΝΓΚ ΣΟΥΙ της Zaihong Shen. Εκδόσεις «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ».

2. «Νέο Ανεξήγητο» (Περιοδικό), 12 Μαρτίου 1999 και 6 Απριλίου 1999.

3. Βιολογικός Εναλλακτικός Οδηγός 2002.

4. Βιβλία Εσωτερικής Φιλοσοφίας και Σύγχρονης Σκέψης. Εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ.

5. Εναλλακτική Δίοδος (Περιοδικό), τεύχη 6ο , 7ο , 8ο του 2000.

6. Dream Soul. Περιοδικό για την πλανητική συνειδητότητα. Τεύχος 1ο του 2004 και τεύχος 5ο του 2005.

7. Εγκυκλοπαιδικό Λεξικό Θρησκειών και Αιρέσεων. Αρχ. Χριστοφόρου Τσιάκκα. Εκδ. Ι.Μ. Τροοδιτίσσης.


ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ

. Ι Τσινγκ: Το αρχαιότερο βιβλίο της κινεζικής μαντικής τέχνης και φιλοσοφίας. «Πολλοί μελετητές πιστεύουν ότι γράφτηκε πριν από 6000 χρόνια από τον Φου Χσι, τον πρώτο αναφερόμενο αυτοκράτορα της Κίνας (2953-2838π.Χ.)… η φιλοσοφική βάση του φενγκ σούι. Γνωστή και ως Γιτζινγκ ή Βιβλίο των αλλαγών… πιστεύεται ότι είναι το πρώτο έργο που επιχειρεί να εξηγήσει το γιν και το γιανγκ. Γίνεται προσπάθεια να γραφτεί μια πρώτη εκδοχή του Ι Τσινγκ το 4000 π.Χ.», Zaihong Shen, ΦΕΝΓΚ ΣΟΥΙ, Εκδόσεις «Ελληνικά Γράμματα», 2003, σ. 31, 182, 186

. ό.π. 6, 10, 15-21

. Τσι: «Η παγκόσμια δύναμη ή ενέργεια που υπάρχει σε κάθε ζωντανό πλάσμα και άψυχο πράγμα. Το τσι μπορεί να είναι θετικό, αρνητικό ή καλόβολο», ό.π. σ. 187

. ό.π. σ. 14, 22

. ό.π. 19

. ό.π. σ. 8, 51

. «Εδώ και 6000 χρόνια εφαρμόζεται στην Κίνα μια ιδιαίτερη μορφή διαρρύθμισης του χώρου που ζούμε», ό.π. σ. 14

. ό.π. σ. 10, 16

. ό.π. σ. 9

. ό.π. σ. 25, 28-37, 54, 80-108, 122-129, 132-152

. ό.π. σ. 28

Καλλιεργώντας έναν ιερό τόπο: Κηπουρική για την ψυχή. (Cultivating Sacred Space: Gardening for the Soul, Εκδ. Pomegranate).

. Zaihong Shen, ΦΕΝΓΚ ΣΟΥΙ, Εκδόσεις «Ελληνικά Γράμματα», 2003, σ. 17

. Γιν και Γιανγκ: «Παρόλο που η αντίληψη αυτή μπορεί να υπήρχε στην Κίνα από πολύ παλιά, οι όροι “γιν και γιανγκ” δεν χρησιμοποιούνταν πριν από τη δυναστεία Τζου (1122-255 π.Χ.) από φιλοσόφους που έψαχναν έναν τρόπο να περιγράψουν τα αντίθετα που συνυπάρχουν και εξαρτώνται το ένα από το άλλο. Σύμφωνα με αυτούς τους αρχαίους φιλοσόφους, το γιν και το γιανγκ είναι ένας διαρκώς μεταβαλλόμενος συνδυασμός. Η ημέρα ανοίγει το δρόμο για τη νύχτα, κάτι καυτό μπορεί να γίνει κρύο, κάποιος που είναι πολύ εξωστρεφής μπορεί ν’ αλλάξει και να περιφρουρήσει τον εαυτό του, κάθε ζωντανό πλάσμα πεθαίνει τελικά κάποια στιγμή. Σύμφωνα με την κινεζική σκέψη, αυτή η συνεχής αλλαγή είναι κάτι καλό. Είναι αυτή που παράγει το τσι ή την κινητήρια δύναμη που δίνει ζωή στο σύμπαν», ό.π. 186

. Ομολογείται, αβίαστα, η μαγικοθρησκευτική βάση του φενγκ σούι και της κινεζικής ιατρικής, ό.π. σ. 166

. Μπα γκούα: «Ένα οκτάγωνο που περιβάλλεται από τα οκτώ τρίγραμμα του Ι Τσινγκ λάο αντιπροσωπεύει τις οκτώ κατευθύνσεις της πυξίδας. Το μπα γκούα έχει ένα συνδυασμό από τρίγραμμα, έναν καθρέπτη με το σύμβολο του γιν ή του γιανγκ στο κέντρο και χρησιμοποιείται ως σύμβολο προστασίας. Με άλλο συνδυασμό χρησιμοποιείται για να εντοπίσει τις ευνοϊκές και τις δυσμενείς κατευθύνσεις και θέσεις ενός ανθρώπου», ό.π. σ. 34-35, 171, 187.

. ό.π. σ. 166

. ό.π. σ. 167

. ό.π. σ. 14-15

. Απόσπασμα συνεντεύξεως την οποία ευγενώς παρεχώρησε ο έγκριτος Καθηγητής της Ιατρικής κ. Ηλίας Κουρούμαλης, στις 25.1.05 στο ραδιοφωνικό σταθμό «Μαρτυρία» της Ιεράς Μητροπόλεως Κυδωνίας και Αποκορώνου στα Χανιά.

. Zaihong Shen, ΦΕΝΓΚ ΣΟΥΙ, Εκδόσεις «Ελληνικά Γράμματα», 2003, σ. 23

. ό.π. σ. 23

. ό.π. σ. 27, 30-37, 46-47, 50-55, 78-79, 118, 135, 138-139

. ό.π. σ. 26, 34-35, 169

 πηγή