Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
Σέρ Στήβεν Ράνσιμαν
Οἱ λόγιοι τῆς Δύσης ὑποστηρίζουν μερικὲς φορὲς πώς ἡ συνέχεια τῆς ἑλληνικῆς ἱστορίας εἶχε διακοπεῖ στὴ διάρκεια τῆς Βυζαντινῆς περιόδου. Ἐπισημαίνουν ὅτι οἱ Βυζαντινοὶ εἶχαν μεικτὴ φυλετικὴ προέλευση, ὅτι, ὀνομάζονταν Ρωμαῖοι, χρησιμοποιώντας τὴ λέξη «Ἕλλην» γιὰ τοὺς εἰδωλολάτρες, ὅτι τὰ Ἑλληνικὰ πού μιλοῦσαν ἦταν μία ὑποβαθμισμένη γλῶσσα μὲ πολλὰ ξενόφερτα στοιχεῖα, καὶ πώς ἡ θρησκεία καὶ ἡ νοοτροπία τους εἶχαν ἀπομακρυνθεῖ πολὺ ἀπὸ αὐτὴ τῶν Ἑλλήνων τῆς κλασσικῆς ἐποχῆς.
Ὑπάρχει κάποια δόση ἀλήθειας σὲ ὅλες αὐτὲς τὶς κριτικὲς οἱ λόγιοι ὅμως πού τὶς ἀσκοῦν ξεχνοῦν πώς κανένα ἀνεπτυγμένο ἔθνος δὲν μπορεῖ νὰ ἰσχυριστεῖ τέλεια φυλετικὴ καθαρότητα καὶ πώς ὁποιαδήποτε γλῶσσα διαμέσου τῶν αἰώνων ἀλλάζει καὶ ἀφομοιώνει ξένες λέξεις καὶ συνήθως χρησιμοποιεῖ μία πιὸ ἁπλουστευμένη γραμματική. Ξεχνοῦν ἐπίσης πώς οἱ πρῶτοι Χριστιανοὶ Πατέρες ἦταν ἄνθρωποι βαθιὰ ριζωμένοι στὴν κλασσικὴ σκέψη καὶ τὸ ἐπίτευγμά τους ἦταν ἡ ἑρμηνεία τῆς Χριστιανικῆς διδασκαλίας μὲ ὅρους τῆς παλαιότερης Ἑλληνικῆς φιλοσοφίας.
Ἐπὶ πλέον οἱ Βυζαντινοί, ἂν καὶ ἀπέφευγαν τὴ λέξη «Ἕλλην», θεωροῦσαν τὸν ἑαυτὸ τους κληρονόμο τοῦ κλασσικοῦ Ἑλληνικοῦ παρελθόντος. Ἡ ἐκπαίδευσή τους εἶχε τὶς βάσεις της πάνω σὲ αὐτὸ μάθαιναν, ὅπως ἔλεγαν οἱ ἴδιοι, νὰ «ἑλληνίζουν» τὴ γλῶσσα τους. Τὸ ἀγαπητό τους ἀνάγνωσμα, ἐκτὸς ἀπὸ τὴν Ἁγία Γραφὴ καὶ τοὺς Βίους τῶν Ἁγίων, ἦταν τὰ ἔργα τοῦ Ὁμήρου.
Ἂν εἶναι ἀναγκαία μία ἀπόδειξη γιὰ τὴ συνέχεια τῆς Ἑλληνικῆς Ἱστορίας, αὐτὴ παρέχεται ἀπὸ τὴν κατὰ καιροὺς ἀναβίωση τοῦ ἐνδιαφέροντος γιὰ τοὺς κλασσικοὺς συγγραφεῖς, ποὺ ἐπαναλαμβάνεται σὲ ὅλη τὴ διάρκεια τῆς Βυζαντινῆς ἱστορίας. Καμμία ἀπὸ αὐτὲς τὶς ἀναβιώσεις δὲν εἶναι, τόσο ἐκπληκτική, ὅσο αὐτὴ ποὺ ὀνόμασα Τελευταία Βυζαντινὴ Ἀναγέννηση. Συνέβη τὴν ἐποχὴ πού ἡ Αὐτοκρατορία φθειρόταν πολιτικὰ καὶ ἦταν γραφτό της νὰ ἐξαφανιστεῖ σύντομα. Ποτὲ ἄλλοτε ὅμως δὲν ὑπῆρχαν τόσοι λόγιοι πού νὰ ἦταν ἀφιερωμένοι στὴν ἑρμηνεία καὶ τὴν ἀνανέωση τῆς ἀρχαίας ἑλληνικῆς σκέψης καὶ στὴ διαφύλαξη τῆς ἑλληνικῆς παράδοσης. Ἀκόμη καὶ ἡ λέξη «Ἕλλην» ἀνέκτησε τὸ ἀρχαῖο της νόημα. Καί, εὐτυχῶς γιὰ τὸν πολιτισμὸ ὅλης τῆς Εὐρώπης, αὐτὴ ἡ τελευταῖα βυζαντινὴ ἀναγέννηση ἐμφανίστηκε σὲ μία στιγμὴ τῆς ἱστορίας πού οἱ Δυτικοὶ λόγιοι ἦταν προετοιμασμένοι νὰ ἀνακαλύψουν καὶ νὰ ἐκτιμήσουν τὸ μορφωτικὸ κόσμο πού κρατοῦσαν ζωντανὸ οἱ λόγιοι τοῦ Βυζαντίου.